(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - rozporuplné údaje mírně nad bodem mrazu
Rozporuplné výsledky přišly za říjen z maloobchodu. Říjen byl poslední ucelený měsíc před zahájením devizových intervencí a ukázal, že maloobchod byl rozpolcený. Po čištění o menší počet pracovních dní rostl o jedno procento. Ale bez očištění by klesl 0,6 %. Bohužel to jediné, co drželo maloobchod v lepších hodnotách, byly prodeje automobilů. Bez nich by maloobchod (NACE 47) klesl o 1,8 %. Klíčová je hodnota právě bez započtení prodejů a oprav automobilů, protože ukazuje detailnější výsledek, který není výrazně ovlivněný jen jednou položkou. Prodeje aut rostly v říjnu o 3,9 %, a to díky svému objemu výrazně pohnulo celým výsledkem směrem vzhůru.
Výsledky maloobchodu naznačují stagnující poptávku, když za prvních deset měsíců v roce bez sezónního očištění byla identická s loňským rokem (vč. automobilů). Už tradičně negativně dopadly výsledky maloobchodu s potravinami, který se propadl o 0,9 % ve stálých cenách. Pokud bychom započítali běžné ceny, tedy bez zohlednění růstu cen zboží, byly by tržby o půl procenta vyšší. Ještě hůře ale dopadly obchody s nepotravinářským zbožím, kterým tržby klesly o 2,7 %. Nedařilo se reálně žádnému odvětví, ve valné většině sledovaných odvětví tržby klesly. Jedinou oblastí byly tržby v obchodech přes internet. Tam ale jde o růst tažený nejen větším zájmem spotřebitelů o stávající sortiment na internetu, ale rozšiřováním nabídek o prodej potravin a spotřebního zboží.
Mezi obory, kterým se říjen vyloženě nepovedl, byly obchody s textilem a oblečením, které meziročně propadly o 4,8 %. Přitom právě toto odvětví mělo nakročeno velmi dobře, v letošním roce se mu dařilo a prozatímní letošní průměr je růst o více jak tři procenta. Jde spíše o krátkodobě špatný výsledek než trend. Stejně špatně pak dopadlo i vybavení domácností, které kleslo o 3,1 %. To je ale segment, který letos vyloženě zákazníky neláká. Za letošek kleslo o 1,5 % ve stálých cenách v běžných dokonce o 5 %. Propad v běžných cenách daný dlouhodobě klesajícími cenami, které jsou typické hlavně pro oblast obchodu s nábytkem, nebo i elektronikou.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Domácí poptávka se zvolna probouzí z letargie. Maloobchodní tržby v říjnu sice meziročně klesly o 0,6 procenta, nicméně po zohlednění nižšího počtu pracovních dní se obrat v obchodech zvýšil o 1,0 procento. K výraznějšímu růstu bude ovšem nezbytné zlepšení situace na trhu práce, tedy zaměstnanosti a mezd.
Celkové výsledky příznivě ovlivnilo zvýšení tržeb z prodeje a oprav automobilů meziročně o 2,2 procenta. Prodej ostatního sortimentu se snížil. Nejvýrazněji klesly tržby lékárnám (-9,2 procenta) a prodejnám s oblečením a obuví (-5,3 procenta). Po mnoha měsících rychlého růstu došlo k poklesu tržeb také v prodeji mobilních telefonů, počítačů a souvisejícího sortimentu (-1,0 procento).
K růstu poptávky a tržeb v maloobchodním prodeji prozatím přispívá především snížení skepse. Indikátor důvěry domácností minulý měsíc stoupl na minus 9,3 bodu, což je nejvyšší skóre od prosince 2010. S klesající skepsí se snižuje míra úspor, resp. při stejných příjmech se o něco více utrácí.
Nicméně k trvalejšímu a silnějšímu růstu poptávky domácností bude nezbytné zlepšení na trhu práce, tedy snížení nezaměstnanosti a růst reálných mezd. Obojí zatím české ekonomice chybí. Proto bude nejspíše růst maloobchodních tržeb v nejbližších měsících anemický. Za celý letošní rok očekávám stagnaci maloobchodu, příští rok zvýšení o 1,0 procento.
David Marek , Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz