(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - auta se neprodávají, tržby nemají šanci růst
Velké zklamání opět přinesl prodej motorových vozidel, v tomto případě hlavně osobních aut (-7 %). Nejen na statistikách tržeb je vidět velký propad v poptávce po automobilech. Počet registrací podle statistik SDA u nových osobních automobilů klesl v únoru meziročně o 3 tisíce. Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Lidé stále šetří a nechtějí dělat velké výdaje. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší. Proto v běžných cenách tržby klesly ještě více, a to sice o více jak deset procent.
Samotný maloobchod bez aut poklesl v únoru o 3,6 %. I na něm se podepisuje slabá spotřebitelská poptávka, která by se ale letos už měla pozvolna probouzet. Špatný výsledek směřoval jak z oblasti nepotravinářského (-1,5 %), tak i potravinářského zboží (-5 %). Na potravinách se stále odráží skepse spotřebitelů, která se projevuje oblibou nákupů v akcích, ale i tím, že spotřebitelé nakupují méně a stále častěji levnější varianty zboží. Inflace potravin je vysoká a spotřebitelé jsou velmi citliví na jakékoli změny jejich cen. Fascinující jsou ale tržby v oblasti internetu. Po výborném výsledku z ledna přišel další, velmi podobný. Tržby vzrostly ve stálých cenách o 20,8 %. To je růst, který by mohly všechny ostatní oblasti jen závidět. Chuť lidí nakupovat online se nezapře.
Jednou z mála dalších oblastí, kde ještě tržby dokázaly vzrůst, je prodej elektroniky a také oblečení. Obě kategorie mají jedno společné - rostly jen ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci. V běžných cenách jejich tržby klesaly. U elektroniky to znamená růst o 3,7 % oproti reálnému poklesu o 5,8 %. To je cena za stále klesající ceny zboží v tomto odvětví.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz