TNBiz (TNBiz)
Makroekonomika  |  23.04.2012 12:40:16

Roland Berger: Čínský automobilový trh pokračuje v předhánění ostatních (23.4.2012)


PRAHA (MEDIAFAX) - Z Číny se stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť pro evropské automobilky a tento trend pokračuje i dále. Vyplývá to ze studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" od společnosti Roland Berger Strategy Consultant, vydané v pondělí při zahájení pekingského autosalonu.

Studie také upozorňuje na to, že automobilky ze střední Evropy se dostávají čím dál tím více pod tlak kvůli čínským firmám (SAIC, Changan, Geelzy-Volvo atd.). Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí, a jakou pozici si vybudují. Další výzvou je fakt, že čínský trh je roztříštěn. Nicméně ambiciózní čínská pětiletka s cíli efektivních využívání zdrojů a udržitelnosti znamená příležitost pro evropské know-how v oblasti hybridních a elektromobilů.

"Čísla v Číně stále rostou, a to výrazně. V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě," poznamenal Rupert Petry, autor studie a řídící partner Vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů. Evropští výrobci tím získali významné podíly na trhu: "VW už nyní prodává 30 procent ze své celkové výroby v Číně. Na druhou stranu je už pět automobilek z Číny jako SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng mezi Top 20 automobilkami na světě. Tento trend je navíc rostoucí," doplnil Petry.

Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment, a tím je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy. "Všeobecně rostoucí příjem zvyšuje poptávku po osobních vozech. Příplatkové výbavy, zejména v oblasti ´info a zábava´ jsou velmi poptávány," podotkl Petry.

Pro automobilky a jejich dodavatele ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Zejména jde o výstavbu dalších výrobních kapacit. "Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropané musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech," domnívá se Petry, podle kterého je General Motors (GM) s místní nezávislou organizační strukturou dobrým příkladem pro dobrou strategii v Číně, včetně výzkumu, vývoje a "GM univerzity".

Evropské automobilky podle studie čím dál tím více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny to se týká také firem v Rakousku a střední Evropě. "Je to proto, že přístup ke stále důležitějším čínským dodavatelům není ze zahraničí možný. Stále více evropských a amerických dodavatelů (např. Bosch a Manga) má už svá R&D centra v Asii," píše se ve studii.

Také středoevropští výrobci jsou aktivní. Přibývají joint ventures s místními výrobci a to především v segmentu užitkových vozů. "V tomto segmentu vytvořili strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů," vysvětlil Petry.

V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na evropský trh ojediněle a s rozvahou. "To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy," upozorňuje Petry. Podle něj bude do roku 2018 tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. "Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW už mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii," poznamenal Petry.

Podobně to vypadá i v případě čínských dodavatelů. V Evropě investují jen sporadicky, většinou z důvodu nákupu technologií. "V delším horizontu jsou ale investice ve střední Evropě možné, zejména u montážního sektoru. Zde má region střední a východní Evropy velmi dobré jméno a to i v Asii," myslí si Petry.

Čínský automobilový trh se 14 značkami není příliš homogenní. Kvůli silnému růstu v uplynulých dvou letech dochází nyní ke konsolidaci. Do toho se plete také čínská vláda. V aktuální pětiletce (2011-2015) schválili orgány nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. V budoucnu mohou ale evropské automobilky zabodovat. "V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám. Je to také velká šance pro rakouské dodavatele," domnívá se Petry. Čína má totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se má do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.

Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Roland Berger: Čínský automobilový trh pokračuje v předhánění ostatních (23.4.2012)

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 10:09  České firmy zatím růst mezd do cen moc nepromítají Research (Česká spořitelna)
Pá   8:44  Hampl z ČNB volá po zářijovém růstu sazeb ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá   8:19  Evropské čekání na jádrovou inflaci (Ranní zpráva z finančního trhu) Investiční bankovnictví (Komerční banka)






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů