(Kurzy.cz)
Komentáře k srpnovému maloobchodu - e-shopy táhnou
Po poklesech maloobchodních tržeb v posledních dvou měsících přišel obrat, a index tržeb opět přešel do černých čísel. Tržby za prodej osobních aut vzrostly o 6,5 %, a přispěly tak k celkovému růstu tržeb o 2,3 %.
Největší nárůst v maloobchodních tržbách zaznamenali statistici opět v prodeji osobních aut. Nových vozů se podle údajů Svazů dovozců automobilů prodalo o téměř 17 % více než před rokem, přesto však vozový park českých řidičů stárne. Průměrné stáří osobního auta v Česku je 13,8 roku (podle statistik Sdružení automobilového průmyslu), a tak se na cestách potkáváme spíše se starými Feliciemi než novými Roomstry.
Tržby se opět snížily v prodeji potravin, a to o 0,7 %. Oproti loňsku je teď situace taková, že rostou ceny potravin a bydlení, platy se závratně nezvyšují, a reálné příjmy jsou tak nižší. Logickým důsledkem je snaha ušetřit i na jídle, což obchodníci výrazně pociťují.
Z výsledků srpnového maloobchodu je patrné, že se lidé snaží na výdajích šetřit, a to se částečně odráží i na rozmachu internetových obchodů. Jejich tržby v srpnu rostly oproti předchozímu roku o 9,9 %. V poslední době zaznamenáváme trend, kdy řada dříve výhradně kamenných obchodů zřizuje alternativy v podobě e-shopů, protože lidé vnímají elektronické obchody jako levnější a online nakupování je pro ně i pohodlnější.
Ing. Michal Kozub
Analytik, Home Credit a.s.
Velmi mírný růst maloobchodních tržeb. V srpnu tržby v maloobchodě po očištění o kalendářní dny meziročně vzrostly pouze o 0,5 %.
Podle Českého statistického úřadu tržby v maloobchodě v měsíci srpnu vzrostly meziročně reálně po očištění o vliv počtu pracovních dnů o 0,5 %, bez očištění vzrostly o 2,3 %. V meziměsíčním srovnání vykázaly maloobchodní tržby po očištění nárůst o 0,1 %.
Nejvíce se na velmi mírném růstu tržeb podepsal prodej v motoristickém segmentu. Růst tržeb byl zaznamenán jako již tradičně u prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (o 9,9%). Naopak dále poklesl růst tržeb za potraviny (0,7%). To může být způsobeno snahou spotřebitelů ušetřit a orientovat se na nákup levnějších potravin, nedají se však vyloučit i častější výjezdy českých občanů za nákupy do zahraničí.
Vývoj tržeb v maloobchodě nevybočil z trendu posledních měsíců ani v průběhu srpna - vývoj tržeb v maloobchodě tak téměř stagnuje. Maloobchodní tržby vykazují po celý rok nízké meziroční nárůsty (v případě června a července dokonce záporné), což poukazuje na přetrvávající slabou domácí poptávku. Reálné mzdy v ekonomice rostou pomalu (v nepodnikatelském sektoru jsou záporné), míra nezaměstnanosti je v porovnání s předkrizovým obdobím stále vysoká a ve společnosti přetrvává nejistota z budoucího hospodářského vývoje. Tento stav potvrdil i nedávno zveřejněný výsledek konjunkturálního průzkumu, podle něhož se celková důvěra podnikatelů a spotřebitelů v domácí ekonomiku kontinuálně snižuje.
Je možno v následujících měsících očekávat zlepšení v nárůstu tržeb? Lze se domnívat, že nikoliv, pokud pomineme předvánoční čas. K nízké domácí poptávce se totiž přidává nárůst negativních zpráv ze států EU, který signalizuje pravděpodobný útlum tamního hospodářství. Tento nepříznivý vývoj je bohužel patrný i v případě našeho hlavního obchodního partnera - Německa. Od příštího roku nás navíc čeká zvýšení dolní sazby DPH, což se může dále nepříznivě podepsat na ochotě spotřebitelů utrácet. V horizontu následujícího půl roku lze očekávat stagnaci růstu maloobchodních tržeb.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA CZ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz