Maloobchod ožil díky potravinám a nápojům a díky automobilovému sektoru
Maloobchodní tržby v březnu vzrostly o 2 procenta oproti předchozímu měsíci a o 3,9 procenta meziročně. Jde o první meziroční růst po sedmnácti měsících poklesu. V únoru tržby klesly o 2,1 procenta. K růstu přispěl vyšší počet pracovních dnů oproti březnu předchozího roku. Svůj vliv měly také předvelikonoční nákupy. Velikonoce sice letos nepřipadly na březen, ale hned na začatek dubna. Zřejmě i proto se celkem výrazně zvýšily prodeje potravin a nápojů, meziročně o 3,1 procenta.
Značný vliv tentokrát měly automobily. Registrace nových vozů v březnu poskočily vzhůru, meziročně jich bylo o 20 procent víc. Registrace ojetých vozů zastavily prudký pád, který trval celý minulý rok a ještě v prvních měsících roku letošního. A v maloobchodu to bylo znát - tržby za prodej a opravy vozidel stouply meziročně o 12,5 procenta.
Českou ekonomiku dosud táhne vzhůru hlavně poptávka za zahraničí. I z domova ale začaly chodit dobré zprávy. Příjmy z exportu se začínají projevovat i doma a růst maloobchodu ukazuje, že se domácí poptávka už stabilizuje. Pozitivní změny sledujeme i na trhu práce, který do značné míry určuje utrácení českých domácností.
Tomáš Vlk, Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz