(Kurzy.cz)
ČR - Chuť k nákupům nepotravinářského zboží nepolevila ani v dubnu
Chuť k nákupům nepotravinářského zboží nepolevila |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v dubnu meziměsíčně reálně o 0,2 %. Meziročně se zvýšily o 7,5 %, bez sezónního očištění o 8,0 %. Rozhodující podíl na meziročním přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží a prodejny potřeb pro domácnost. Tržby za ubytování a stravování se v dubnu zvýšily o 1,7 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v dubnu meziměsíčně reálně klesly o 0,2 %, v tom za potraviny o 0,9 %, za nepotravinářské zboží naopak vzrostly o 0,3 %. Trendová složka se zvýšila o 0,6 %, což bylo oproti průměru za předchozí tři měsíce o 0,1 procentního bodu méně (tabulka č. 1).
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny vzrostly tržby reálně o 7,5 % (v dubnu 2006 bylo o jeden pracovní den méně než v dubnu 2007, po očištění pouze o pracovní dny byl růst 7,7 %). Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 8,0 %, v tom za nepotravinářské zboží o 12,0 % a za potraviny o 2,6 %.
K celkovému růstu přispěly v dubnu nejvíce specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží a prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost (o 19,3 %), dále pak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží a textilu a obuvi (o 13,6 % a o 11,5 %), viz tabulka č. 3. Vzhledem k nízké loňské základně vykázaly tržby v objemově nevýznamném zásilkovém obchodě vysokou dynamiku (růst o 25,3 %).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 13,8 %). Podniky s počtem 20 až 49 zaměstnanců vykázaly růst o 11,8 %, s 0 až 19 zaměstnanců o 9,0 % a se 100 a více zaměstnanců o 6,1 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 101,4 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 5,5 %, resp. o 4,4 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 3,1 %), ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 2,0 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,1 %). Naopak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží se ceny snížily o 2,4 %, ceny použitého zboží klesly o 1,5 %, v zásilkovém obchodě o 1,4 % a v prodejnách potřeb pro domácnost a textilu a obuvi shodně o 0,9 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem zůstaly v dubnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 meziměsíčně nezměněny, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 2,7 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 23,3 %, v Estonsku o 13,5 %, v Litvě o 13,0 %, v Polsku o 10,4 %, v Bulharsku o 7,4 %, ve Švédsku o 6,5 %, na Slovensku o 6,4 %, v Lucembursku o 5,3 %, ve Francii o 5,0 %, ve Spojeném království o 4,0 %, ve Finsku o 2,0 %, ve Španělsku o 1,6 %, v Dánsku o 1,5 %, ve Slovinsku o 0,7 % a v Německu o 0,6 %. Snížily se v Belgii o 3,7 % a v Portugalsku o 2,4 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 8,2 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 10,1 % a za prodej pohonných hmot o 4,7 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) klesly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,8 % a sezónně neočištěné tržby meziročně vzrostly o 8,1 %.
Růst tržeb v odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) v dubnu ve srovnání s předchozím měsícem zpomalil. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 1,7 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 0,1 % a ve stravovacích o 2,4 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz