(Kurzy.cz)
Maloobchod v říjnu rostl o 1,1%
Nízký meziroční růst tržeb za nepotravinářské zboží |
Meziměsíční srovnání:
V říjnu ve srovnání se zářím vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,1 %. Zvýšily se zejména tržby v motoristickém segmentu o 2,9 % a za prodej potravin o 0,9 %. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 0,2 %.
Meziroční srovnání:
Po očištění o sezónní vlivy se v říjnu tržby reálně zvýšily o 4,5 %, v tom v motoristickém segmentu o 7,7 %, ve zbývajícím maloobchodě o 3,0 % (z toho za prodej potravin o 3,9 % a za prodej nepotravinářského zboží o 2,5 %). Nejvýrazněji rostly tržby za prodej motorových vozidel (o 9,9 %) a pohonných hmot (o 8,9 %), naopak klesly za opravy aut (o 0,7 %) a ostatní nepotravinářské zboží ve specializovaných prodejnách (o 0,2 %).
Bez očištění o sezónní vlivy se tržby zvýšily o 1,7 %, což bylo ovlivněno především o 2 dny nižším počtem pracovních dní v říjnu 2004. Ve srovnání s průměrem od počátku roku bylo tempo růstu tržeb v maloobchodě (včetně motoristického segmentu) o 0,2 procentního bodu pomalejší. Podobně jako v předchozích obdobích nejvýrazněji rostly tržby podnikům se 100 a více zaměstnanci (o 5,9 %).
Tržby v motoristickém segmentu vzrostly o 2,1 %, což v porovnání s průměrným indexem od počátku roku (100,3 %) představuje nadprůměrný výsledek, na němž se podílely především prodej pohonných hmot a prodej motorových vozidel (růst o 6,1 resp. o 2,2 %). Tržby za opravy aut klesly o 6,5 %.
V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se tržby zvýšily o 1,5 %, rychleji rostly tržby za prodej potravin (o 3,7 %) než za prodej nepotravinářského zboží (o 0,1 %).
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 3,1 %, v tom v prodejnách s převahou potravin o 3,8 % a v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 0,3 %;
- ve specializovaných prodejnách (podobně jako v nespecializovaných) byl vyšší růst tržeb za prodej potravin (o 3,2 %) než za prodej nepotravinářského zboží (o 0,1 %);
- nízký růst tržeb ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím ve srovnání s průměrem od počátku roku byl ovlivněn poklesem tržeb u tzv. ostatního nepotravinářského zboží (o 2,0 %), který má významný podíl na celkových tržbách těchto prodejen a poklesem tržeb za prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 2,1 % (tržby za tento sortiment rostly nepřetržitě od října roku 2001). V ostatních prodejnách tržby rostly, za prodej textilu a obuvi o 4,6 %, za potřeby a zařízením pro domácnost o 3,6 %;
- zvýšil se zájem o stánkový a podomní prodej (růst tržeb o 4,4 %), naopak menší zájem projevili spotřebitelé o zásilkový prodej (pokles o 3,5 %). Tržby za použité zboží stagnovaly.
Mezinárodní srovnání:
Podle odhadu Eurostatu se zvýšily v říjnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU 25 meziměsíčně o 0,3 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 1,5 %. Z členských států, u kterých byla data dostupná, meziročně vzrostly tržby v Dánsku o 10,0 %, ve Spojeném království o 5,6 %, v Portugalsku o 4,4 %, ve Švédsku o 3,5 %, v Polsku o 3,0 %, ve Francii o 2,3 % a ve Španělsku o 0,2 %. Naopak se snížily v Belgii o 1,7 % a v Německu o 1,1 %. Dle Statistického úřadu SR na Slovensku vzrostly meziročně tržby bez sezónního očištění v maloobchodě o 3,1 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz