Obchodní agent – jedna z forem expanze na francouzský trh
Obchodní agent – jedna z forem expanze na francouzský trh
24.10.2022 / 15:10 | Aktualizováno: 24.10.2022 / 17:31
Expanze do Francie - na druhý největší evropský trh - je cestou, jak rozšířit povědomí o Vaší značce a získat nové zákazníky pro Vaše produkty či služby. Vzájemný obchod a investice mezi Českou republikou a Francií mají rostoucí trend ve prospěch České republiky a Francie je nejvýznamnějším obchodním partnerem ČR ze zemí, se kterými nemá společné hranice. Jednou z možností expandovat do Francie je spolupráce s obchodním agentem.
Proniknout na vyspělý a silně konkurenční francouzský trh lze několika způsoby v závislosti na strategii a možnostech firmy. Od obchodních aktivit zajišťovaných zkušenými manažery se znalostí francouzského trhu z České republiky, přes působení detašovaného obchodního manažera - zaměstnance české firmy ve Francii, spolupráci s místním distributorem, spolupráci s obchodním agentem až po nejvyšší formy přítomnosti na zahraničním trhu jako je založení zahraničního zastoupení nebo založení místní dceřiné společnosti.
Správná volba formy expanze firmy je klíčová a vřele doporučujeme pro konkrétní problematiku odbornou právní a daňovou konzultaci. V následujícím textu se budeme věnovat službě “obchodní agent” (agent commercial).
Ve Francii aktuálně působí přibližně 30 tisíc obchodních agentů s nejrůznějšími specializacemi, kteří ročně generují celkový obrat ve výši cca 45 miliard EUR, což přestavuje v průměru cca 1,5 milionu EUR na jednoho agenta ročně. Sektorově se obchodní agenti specializují na obory stavebnictví, potravinářství (až 1/3 z celkových prodaných objemů v potravinářství je realizována obchodními agenty), průmysl, zdravotnictví, vybavení interiérů a design nebo hi-tech.
Francie je obecně známa velice kvalitními obchodními školami, které produkují velmi zdatné obchodníky s perfektní průpravou. Institut “obchodního agenta” je do jisté míry místním specifikem s přesnou zákonnou definicí.
Většina obchodních agentů se dlouhodobě věnuje určitému oboru, v němž získala bohaté znalosti, disponuje rozsáhlou sítí relevantních kontaktů a zná vhodné distribuční kanály pro daný typ produktu. Osobní vztahy a důvěra hrají v obchodu nezastupitelnou roli. Většina nákupčích proto raději bude nakupovat u prodejců, které zná a má s nimi dobré zkušenosti.
Obchodní agent je vhodným řešením například i pro společnosti, které sice nabízejí kvalitně vyrobený produkt či službu, nemají ale dostatečné zkušenosti s obchodními aktivitami nebo marketingem.
Jak spolupráce s obchodním agentem funguje?
Obchodní agent působí jako obchodní zprostředkovatel pro jednu nebo více společností. Propaguje výrobky a rozvíjí síť klientů společnosti, přičemž má nezávislé postavení, odpovídá za sjednávání a uzavírání smluv o prodeji nebo poskytování služeb jménem a na účet společnosti (např. výrobního podniku). Může působit v jakémkoliv sektoru s výjimkou bankovnictví, pojišťovnictví a turismu. Pracuje bez rozdílu pro francouzské i zahraniční firmy.
Obchodní agent však není ani distributor (tj. přeprodejce), obchodník, výhradní zástupce ani zprostředkovatel (ten totiž nevystupuje ve smlouvě mezi prodejcem a klientem).
Výhody spolupráce s obchodním agentem
Spolupráce s obchodním agentem přináší firmám celou řadu výhod a pomáhá předcházet vzniku nákladů ještě před tím, než dojde k uzavření vůbec prvního obchodu. Najmutí obchodního agenta eliminuje náklady na nábor zaměstnanců a snižuje fixní i variabilní výdaje na obchodní činnost.
Níže uvádíme přehled dalších výhod expanze na francouzský trh prostřednictvím služeb obchodního agenta:
- Odměna formou provizí pouze za zrealizované transakce
- ?Žádné roční bonusy ani pobídky
- Žádné náklady na dopravu, služební auto, mobilní telefon, ubytování, kancelář, počítač, stravu a související administrativu
- Žádné výdaje na nemocenskou či sociální zabezpečení
- Nízké náklady na nábor a školení
- Nízké náklady na zrušení smlouvy s agentem, pokud nepřináší výsledky
- Zprostředkovatelé jsou samostatně výdělečně činní, což jim umožňuje flexibilitu a samostatnou správu plateb daní a poplatků
- Agenti přinášejí bohaté zkušenosti a znalosti zákazníků, konkurentů a trhů
- Rychlé proniknutí na trh při nízkých nákladech
- Sami si určujete ceny, komunikaci a obchodní politiku
- Rozšíření zákaznické základny
Věnujte pozornost uzavření smlouvy s agentem
Jakmile svého obchodního zástupce najdete, je třeba věnovat zvýšenou pozornost při vyjednávání a uzavírání mandátní smlouvy, kterou agenta pověřujete, aby vás zastupoval při provádění právních úkonů. Zejména je potřeba si jasně vymezit odvětví, typ klientely a výrobků, na něž se mandát vztahuje a samozřejmě také stanovit výpočet odměny agenta. Ta je nejčastěji tvořena provizí z uzavřených obchodů. Důležité je dohodnout se také na podmínkách odstoupení od mandátní smlouvy, včetně odstupného pro agenta při ukončení smlouvy z vaší strany, které se obvykle pohybuje ve výši odpovídající průměrným provizím agenta za dva roky. Netřeba připomínat, že sepsání písemného dokumentu či smlouvy po předchozí konzultaci s právní kanceláří je základním doporučením. Doporučujeme konzultaci obsahu smlouvy s právním poradcem.
Kontakty
Podrobnější informace vám podá Národní sdružení obchodních agentů - FÉDÉRATION NATIONALE DES AGENTS COMMERCIAUX, které zároveň poskytuje placenou službu vyhledávání vhodného obchodního agenta dle jednotlivých sektorů a dalších podmínek : La Fédération Nationale des Agents Commerciaux (agentcommercial.fr)
Obchodního agenta lze najít také na specializovaném každoročním veletrhu SALON DES FORCES DE VENTE, kde své služby sektorově specializovaní obchodní agenti nabízejí.
Tým obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Paříži je vám k dispozici pro případné doplňující dotazy na e-mailu: commerce_paris@mzv.cz.
Lada Billardová, specialistka obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Paříži
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.