Marketing
Co je to marketing?
Definic marketingu existuje celá řada. Jednoduchá definice například říká, že
marketing napomáhá uplatnění produktu na trhu. Podle definice Americké marketingové asociace (AMA) představuje marketing
proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. A podle marketingového poradce P. Kotlera je marketing
sociálním a manažerským procesem, jehož pomocí získávají lidé to, co buď potřebují, anebo po čem touží, a to na základě výroby komodit a jejich směny za komodity jiné anebo za peníze.
Obecněji bychom mohli říct, že marketing je komplexní proces, který pomocí marketingového výzkumu zjišťuje potřeby a přání zákazníka a na základě zjištěných skutečností se pak snaží nabídnou zákazníkovi takové výrobky a služby, které reflektují zjištěné potřeby a přání trhu, mají co největší přidanou hodnotou, jsou nabízeny ve správný čas, na ideálním místě a za vhodnou cenu. Marketing prostupuje všemi činnostmi firmy: od zajištění zdrojů, přes logistiku, výrobu, skladování až po zajištění prodeje či poprodejního servisu.
Marketing tedy není jen pouhým prodejem zboží. Zatímco prodej se snaží přimět zákazníky k nákupu toho zboží, které podnik již vyrobil, marketing usiluje o to, aby podnik vyráběl a prodával zboží, které zákazník požaduje, a to tím, že jeho potřeby a přání zjišťuje a že jim přizpůsobuje jak své produkty, tak také jejich cenu, způsob prodeje, propagaci, design, balení a další faktory.