Důvěra ve zpracovatelském průmyslu vzrostla, nadále však převládá pesimismus (Komentář)
Dnes
zveřejněný index nákupních manažerů (PMI) za červen vzrostl na 44,9 b.
z květnových 39,6 b. To bylo mírně pod naší prognózou,
avšak v souladu s očekáváním trhu. Důvěra
ve zpracovatelském průmyslu se tak zvýšila, a to především v důsledku
uvolnění restriktivních vládních opatření. Většina průmyslových podniků již
sice obnovila produkci, řada z nich však stále využívá jen část své
výrobní kapacity. Někteří producenti tak začali propouštět. To jsou však
prozatím spíše výjimečné případy, když míra nezaměstnanosti podle MPSV i
v červnu zůstala pod 3,7 %. Vyšší míre propouštění nyní pravděpodobně
brání vládní opatření v rámci programu Antivirus, který spočívá v proplacení
části mezd zaměstnanců, v případě prokazatelného poklesu poptávky po
produktech zaměstnavatele. Tento program však koncem srpna skončí a zatím
nejsou dostupné informace o jeho možném prodloužení. Míra nezaměstnanosti může tudíž v druhé půli letošního roku
skokově vzrůst.
Fyzické
bariéry podnikání sice padly, to co podnikatelé i nadále postrádají je
především poptávka. Ta se stále pohybuje pod předkrizovou úrovní. To je i důvod
proč PMI setrvává pod hranicí 50 b. Podnikatelé ve výrobních
odvětvích tak stále očekávají pokles produkce, avšak nižším tempem, než
v předchozích měsících. Průmyslovým podnikům také klesají nové zakázky. K tomu
přispělo i zkrácení pracovní doby u odběratelů na zahraničních trzích. Producenti navíc snižují své ceny,
s cílem podpořit poptávku po své produkci. To je pravděpodobně první
vlaštovka dezinflačního vývoje v české ekonomice. Ten by podle nás měl
pokračovat i nadále a inflace by se koncem letošního roku měla dostat pod
dvouprocentní cíl ČNB.
Významnou
součástí českého zpracovatelského průmyslu je průmysl automobilový, zahrnující
nejen samotné výrobce automobilů, ale také velký počet dodavatelů součástek
z elektrotechnického a chemického průmyslu.
Na celkové průmyslové produkci se automobilový průmysl podílí z více než
jedné čtvrtiny a přímo zaměstnává přes 150 tisíc lidí. Výhled pro automobilový průmysl však zůstává poměrně pesimistický.
Automobily totiž patří k luxusním statkům a lze tak očekávat, že poptávka
po nich zůstane nízká. Poslední čísla o registracích osobních automobilů
v evropské ekonomice za květen ukazují na jejich meziroční pokles o
výrazných 50 %. S problémy se výrobci automobilů navíc potýkali již před
vypuknutím koronavirové pandemie, kdy je trápily především přísnější emisní
limity, a na tom se pravděpodobně nic nezmění ani nyní. I samotná poptávka po
automobilech měla již v době před koronavirovou pandemií sestupnou
tendenci. Současný trend výkonu práce na dálku může navíc vést k tomu, že
firmy budou z důvodu nižšího opotřebení obměňovat své vozové parky
s nižší frekvencí. Právě firmy však tvoří dominantní podíl na celkových
nákupech osobních automobilů. Celý
zpracovatelský průmysl tak bude očekávat uklidnění situace kolem koronaviru a
s tím související obnovený růst poptávky po automobilech. Množící se
obavy z druhé vlny koronavirové pandemie však tomuto moc nenahrávají.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz