Mrazivá zima pro německé spotřebitele
Výsledky výzkumu spotřebitelského klimatu GfK v lednu 2004
Norimberk, 28. ledna 2004 – Pro spotřebitele to byl ledový start do roku 2004, kdy pokračovala spíše mrazivá spotřebitelská nálada pozorovaná v prosinci 2003. Rozhodnutí o předložení daňové reformy, ke kterému došlo v polovině prosince 2003, evidentně nemělo žádaný vliv na spotřebitele, kteří i nadále nevědí, jak bude vypadat jejich příjem a příspěvky po provedené reformě. Nejistota vyplývající z pokračujících sporů o reformu daňového systému, sociálního pojištění a penzijního systému negativně ovlivnila náladu občanů a výsledkem je snížení všech ukazatelů spotřebitelského klimatu v lednu 2004.
Po mírném zotavení spotřebitelské nálady v druhé polovině roku 2003, jsme již v prosinci mohli pozorovat začátek ochlazení spotřebitelského klimatu. Výzkumné šetření uskutečněné společností GfK v lednu ukazuje, že se špatná nálada mezi německými spotřebiteli ještě více zhoršila. Tento poznatek je v přímém protikladu k optimismu , který pociťovali reprezentanti podnikového sektoru (ifo) a finanční analytici (ZEW). Podle indexu podnikového klimatu - ifo business climate - a podle ZEW jsou podniky a finanční experti i nadále pozitivní pokud jde o budoucnost. Poslední nízká hladina spotřebitelského klimatu je připisovaná nedořešeným politickým jednáním na téma daňové reformy, penzijní reformy a reformy zdravotnictví Ukazatel spotřebitelského klimatu, který pomalu ale jistě vzrůstal od května minulého roku, poprvé po několika měsících opět mírně poklesl.
Ekonomický výhled: naděje se ukázaly neopodstatněné
Na konci roku 2003/na začátku roku 2004 jsou němečtí spotřebitelé opět pesimističtí pokud jde o zlepšení ekonomiky, což je zjištění přicházející po několika měsících optimismu. S hodnotou ve výši –1,6 bodu v prosinci 2003 poklesl v lednu ukazatel ekonomického výhledu o dalších 4,2 body a zůstal na hodnotě –5,8. Spotřebitelé nesdílejí vzhledem k vývoji ekonomické situace pozitivní očekávání podniků, finančních a ekonomických expertů. Avšak současná hodnota ukazatele, která je opět hodně pod dlouhodobou průměrnou hodnotou 0, stále převyšuje odpovídající hodnotu na začátku roku 2003, a to o 23,4 body.
I přes rozhodnutí o předložení daňové reformy z poloviny prosince 2003, nemají němečtí spotřebitelé žádný klid a jistotu, protože nevědí, co mohou očekávat pokud jde o příspěvky a podpory. Konkrétní finanční dopad se projeví na výplatní pásce až v únoru nebo dokonce v březnu tohoto roku, a tato nejistota zřejmě vede k menším očekáváním s ohledem na ekonomické zlepšení.
Příjmová očekávání: opět dole
A je to přesně tato situace, která má vliv na příjmová očekávání spotřebitelů; také tento ukazatel na konci roku 2003/na začátku roku 2004 opět poklesl. Jedná se o 2 body směrem dolů v prosinci 2003, a ztrátu dalších 6 bodů v lednu 2004 a současný ukazatel má hodnotu –14,5 bodu. Malou útěchou je skutečnost, že hodnota tohoto ukazatele je stále vyšší než ve stejném období loňského roku, kdy dosáhla –19,4 body.
Současný střízlivý vývoj vyjadřuje podrážděnost spotřebitelů pokud jde o jejich budoucí finanční situaci. Současná jednání zahájená počátkem ledna a týkající se poplatku, který by pacient platil u lékaře, nejsou zrovna ta, která by vzbudila důvěru. V mysli spotřebitelů se usídlil strach, že potenciální finanční zátěž převáží všechny možné výhody plynoucí z reformy zdravotnictví. Zejména důchodci mají obavy, že budou na začátku tohoto roku muset vyjít s méně penězi . Například nyní musejí platit plný příspěvek na zdravotní pojištění a od roku 2004 budou muset také platit plný příspěvek na zdravotní péči v případě podnikových penzí.
Tendence k nákupu: stále na nejnižším bodě
Nejistota spotřebitelů pokud jde o vývoj jejich budoucích financí se také projevila v případě ukazatele tendence k nákupu, který v lednu poklesl o 9,5 body. Ve výši –41,7 bodu je tato hodnota nejnižší od prosince 2002, a její postupné zvyšování během minulého roku je tak již zcela zapomenuto.
Dalším faktorem odrazujícím spotřebitele od velkých nákupů je trvale vysoká nezaměstnanost v Německu.
Spotřebitelské klima: a znovu mírný trend směrem dolů
Ve světle současného vývoje v oblasti ukazatelů nálady jednotlivých spotřebitelů, došlo také ke snížení ukazatele celkového spotřebitelského klimatu, i když jenom o malou hodnotu. Ukazatel spotřebitelského klimatu tak v únoru 2004 poklesl na 5,0 bodů na základě revidované prognózované hodnoty 5,3 body v lednu.
Zlepšující se trend spotřebitelského klimatu tak, jak jsme jej mohli pozorovat od května minulého roku, se přinejmenším v současné době z tohoto důvodu zastavil. Potenciální ekonomické zotavení v Německu stále poskytuje důvod pro naději, avšak bude to optimismus v oblasti průmyslu, co ovlivní optimismus spotřebitele. Rozhodující změna k lepšímu bude záviset na nejistých jednáních týkajících se vyřešení otázek daní, penzijního systému a zdravotního pojištění a na dlouhodobém zlepšení situace na trhu práce.
Výzkumné šetření
Výše uvedené výsledky pocházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala firma GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2,000 reprezentativně vybraných osob na otázky jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování a jaká jsou jejich příjmová očekávání.
Příjmová očekávání | Jedná se o ukazatel (index) založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Ekonomický výhled | Tento ukazatel (index) je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Tendence ke spotřebě a nákupu | Jedná se o ukazatel (index) založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba) |
Spotřebitelské klima | Tento ukazatel (index) se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu. Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání. |
Další datum pro publikování výsledků výzkumného šetření: 25.2.2004.
Kontaktní adresa pro získání dalších informací: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4036, rolf.buerkl@gfk.de.
Skupina GfK
GfK Group, pátá největší organizace výzkumu trhu na světě má čtyři obchodní divize - Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media a Ad Hoc Research, a HealthCare . Kromě 15 poboček v Německu má společnost více než 120 poboček a dceřinných společností působících v 50 zemích světa. Z celkového počtu asi 5,000 pracovníků působí zhruba 1,450 přímo v Německu. Pro další informace navštivte naši webovou stránku: www.gfk.com.
Stručná charakteristika činností společnosti GfK
Consumer Tracking
(spotřebitelský výzkum) |
Informační služby týkající se otázek trhu a marketingu, pokud jde o každodenní nákupní rozhodování spotřebitelů a spotřebitelské zvyky, poskytující informace o téměř veškerém rychloobrátkovém spotřebním zboží a celé řadě pomalu obrátkového spotřebního zboží a služeb. |
HealthCare (zdravotnický výzkum) | Informační služby vztahující se k vývoji výrobku, komunikaci, image a cenové tvorbě v oblasti léků, pozicionování na trhu a spokojenosti zákazníků, měření počtu jednotek a prodeje materiálů a výrobků používaných zubními lékaři a v laboratořích, a dále měření spotřeby veterinárních léčiv. |
Non-Food Tracking (výzkum nepotravinářského zboží - panely) |
Informační služby týkající se marketingu, prodeje, logistiky v maloobchodě a průmyslu pro firmy operující na trhu spotřebitelských technologií. |
Media (výzkum médií) | Informační služby týkající se chování a postojů spotřebitelů v oblasti médií. Služby zahrnují kvantitativní analýzy diváka, čtenáře a posluchače a kvalitativní průzkumy na téma akceptace, preference a zapamatování si obsahu médií. |
Ad Hoc Research (ad hoc – exkluzivní výzkumy) | Informační služby týkající se vývoje, pozicioningu a udržování výrobků a služeb zaměřené na optimalizaci činností mixu marketingové politiky a řízení značek výrobků nebo firem a na věrnost spotřebitelů (spotřebitelskou loajalitu). |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz