ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  01.06.2023 12:03:32

Červnové případy nesplnění povinnosti: hlavní rozhodnutí

Přehled podle oblastí politiky

Evropská komise ve svém pravidelném balíčku rozhodnutí o porušení právních předpisů podniká právní kroky proti členským státům, které nesplnily své povinnosti podle práva EU. Tato rozhodnutí se týkají různých odvětví a oblastí politik EU a jejich účelem je zajistit řádné uplatňování práva EU v zájmu občanů a podniků.

Hlavní rozhodnutí přijatá Komisí jsou uvedena níže podle jednotlivých oblastí politiky. Komise rovněž uzavírá 62 případů, v nichž byly problémy s dotyčnými členskými státy vyřešeny, aniž Komise musela pokračovat v řízení.

Další informace o řízení EU o nesplnění povinnosti jsou k dispozici v dokumentu s otázkami a odpověďmi. Podrobnější informace o všech rozhodnutích o nesplnění povinnosti naleznete v tomto rejstříku.

1. Životní prostředí

(Další informace: Adalbert Jahnz – tel. +32 22953156; Daniela Stoycheva – tel. +32 22953664)

Odůvodněná stanoviska

Posouzení vlivů na životní prostředí: Komise vyzývá BELGII, aby plně provedla právní předpis EU

Komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Belgii (INFR(2020)2344), aby uvedla své vnitrostátní právní předpisy do souladu se směrnicí o posuzování vlivů na životní prostředí (směrnice 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí).

Zmíněná směrnice byla v dubnu 2014 revidována s cílem snížit administrativní zátěž, zlepšit úroveň ochrany životního prostředí a posílit spolehlivost, předvídatelnost a udržitelnost podnikatelských rozhodnutí o veřejných a soukromých investicích.

V prosinci 2020 zaslala Komise Belgii výzvu. Komise po zhodnocení odpovědí Belgie a změn jejích vnitrostátních (federálních a regionálních) zákonů uznává, že značný počet nedostatků v provádění směrnice byl napraven přijetím nových právních předpisů. Některé otázky však přetrvávají, například v souvislosti s přeshraničními konzultacemi. Komise se proto domnívá, že směrnice není v Belgii dosud plně provedena správně.

Komise se tedy rozhodla vydat odůvodněné stanovisko. Belgie má nyní dva měsíce na to, aby odpověděla a přijala nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Kvalita ovzduší: Komise vyzývá BULHARSKO, aby odstranilo překážky v přístupu ke spravedlnosti v souvislosti s plány kvality ovzduší

Komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Bulharsku (INFR(2020)2106), protože neodstranilo překážky v přístupu ke spravedlnosti v souvislosti s plány kvality ovzduší podle směrnice o kvalitě ovzduší (směrnice 2008/50/ES). Dojde-li k překročení mezních hodnot stanovených právními předpisy EU, jsou členské státy podle uvedené směrnice povinny přijmout plány kvality ovzduší a stanovit vhodná opatření, aby byla období překročení co nejkratší. Směrnice a Aarhuská úmluva, jejímiž smluvními stranami jsou EU a všechny členské státy, vyžadují, aby přímo dotčené osoby a organizace na ochranu životního prostředí měly možnost požadovat od veřejných orgánů vypracování plánu kvality ovzduší a možnost napadnout plány kvality ovzduší a jejich obsah před vnitrostátními soudy.

Bulharsko nezajistilo, aby organizace na ochranu životního prostředí nebo fyzické a právnické osoby mohly podat žalobu u vnitrostátních soudů. Tato možnost zajišťuje, že mohou zpochybnit absenci plánů kvality ovzduší nebo jejich nedostatečnost k řešení znečištění ovzduší. V květnu 2020 zaslala Komise Bulharsku výzvu. Konečný rozsudek vnitrostátního soudu z roku 2021 navíc potvrdil praxi upírání přístupu ke spravedlnosti, pokud jde o plány kvality ovzduší. Komise se proto dnes rozhodla zaslat Bulharsku odůvodněné stanovisko. Tato země má nyní dva měsíce na to, aby odpověděla a přijala nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Hluk ve venkovním prostředí: Komise vyzývá RAKOUSKO, aby plně provedlo pravidla EU ohledně hluku ve venkovním prostředí

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Rakousku (INFR(2022)0008), protože neaktualizovalo své vnitrostátní právní předpisy a nesprávně provedlo pravidla EU ohledně hluku ve venkovním prostředí. Směrnice 2002/49/ES definuje společný přístup, kterým se má předcházet škodlivým účinkům způsobeným expozicí hluku ve venkovním prostředí. V roce 2020 byla směrnice změněna směrnicí (EU) 2021/1226, aby byla přizpůsobena technickému a vědeckému pokroku. Změny se týkají metod hodnocení hlukových indikátorů a škodlivých účinků hluku. Vzhledem k tomu, že hlukové znečištění je důležitým environmentálním faktorem ovlivňujícím veřejné zdraví, je jeho snížení důležitým cílem Zelené dohody pro Evropu v rámci strategie nulového znečištění.

V lednu 2022 zaslala Komise Rakousku výzvu, protože neoznámilo prováděcí opatření k této směrnici (EU) 2021/1226. K dnešnímu dni Rakousko uznává, že dosud neoznámilo všechna prováděcí opatření k této směrnici a že provedení zůstává částečné.

Komise se proto rozhodla zaslat Rakousku odůvodněné stanovisko. Tato země má nyní dva měsíce na to, aby odpověděla a přijala nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Kvalita ovzduší: Komise vyzývá RUMUNSKO, aby zřídilo funkční síť pro monitorování kvality ovzduší

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Rumunsku (INFR(2017)2024), protože systematicky nemonitoruje znečištění ovzduší, jak vyžadují právní předpisy EU o kvalitě vnějšího ovzduší (směrnice 2004/107/ES a směrnice 2008/50/ES). Tyto směrnice vyžadují, aby členské státy zřídily monitorovací síť pro posuzování kvality vnějšího ovzduší s ohledem na různé znečišťující látky v souladu s požadavky stanovenými v těchto směrnicích.

Úplné provedení norem kvality ovzduší zakotvených v právních předpisech EU je klíčem k účinné ochraně zdraví a životního prostředí. Zelená dohoda pro Evropu se svým cílem nulového znečištění klade důraz na snížení znečištění ovzduší, což je jeden z klíčových faktorů ovlivňujících lidské zdraví.

Komise zaslala Rumunsku výzvu v červnu 2017 a v červenci 2019 následovala dodatečná výzva. Přestože Rumunsko provádí reformu své sítě pro monitorování kvality ovzduší, přetrvávají mnohé nedostatky, pokud jde o odpovídající počet a typ míst odběru vzorků. Jedná se o systémové nedostatky bránící v plnění povinností v oblasti monitorování znečištění ovzduší.

Komise se proto rozhodla zaslat Rumunsku odůvodněné stanovisko. Tato země má nyní dva měsíce na to, aby odpověděla a přijala nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Předložení věci Soudnímu dvoru

Městské odpadní vody: Komise se rozhodla vrátit Soudnímu dvoru věc ITÁLIE kvůli nedostatečnému čištění městských odpadních vod

Evropská komise se dnes rozhodla znovu předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc Itálie (INFR(2009)2034) z důvodu nedostatečného vyhovění rozsudku Soudního dvora o čištění městských odpadních vod z roku 2014. Soudní dvůr zjistil, že Itálie porušila své povinnosti podle směrnice o čištění městských odpadních vod (směrnice Rady 91/271/EHS), protože 41 aglomerací nezajistilo řádné odvádění a čistění městských odpadních vod.

Navzdory významnému pokroku není čištění městských odpadních vod v pěti aglomeracích stále dostatečné. Nedostatek vhodných systémů na čištění odpadních vod v těchto pěti aglomeracích představuje významné riziko pro lidské zdraví, vnitrozemské vody a mořské prostředí v environmentálně citlivých oblastech, do nichž jsou nevyčištěné odpadní vody vypouštěny.

Úplné provedení norem stanovených v právních předpisech EU je zásadní pro ochranu lidského a přírodního prostředí.

Navzdory výzvě podle článku 260, kterou Komise zaslala Itálii dne 17. května 2018, nebylo ve výše uvedených pěti aglomeracích dosud dosaženo souladu. Toto druhé předložení věci Soudnímu dvoru může vést k uložení peněžitých sankcí. Další informace naleznete v tiskové zprávě.

2. Spravedlnost

(Další informace: Christian Wigand – tel. +32 22962253; Cristina Torres Castillo tel. +32 22990679; Yuliya Matsyk – tel. +32 22913173)

Výzvy a odůvodněná stanoviska

Boj proti podvodům: Komise vyzývá BULHARSKO, POLSKO a FINSKO, aby dodržovaly pravidla o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím finanční zájmyUnie

Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Bulharsku (INFR(2023)2012) a Polsku (INFR (2023)2011), protože nesprávně provedly pravidla EU o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie(směrnice (EU) 2017/1371). Kromě toho se Komise rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Finsku (INFR(2021)2234). Pravidla uvedená ve směrnici chrání rozpočet EU harmonizací definic, sankcí a pravidel o soudní příslušnosti souvisejících s podvody a jinými trestnými činy poškozujícími finanční zájmy EU. Komise zjistila několik problémů s dodržováním pravidel v Bulharsku a Polsku, pokud jde o definici některých trestných činů a souvisejících trestních sankcí, jakož i odpovědnost právnických osob za trestné činy spáchané v jejich prospěch. V prosinci 2021 zaslala Komise Finsku výzvu. Komise po zhodnocení odpovědi dospěla k závěru, že Finsko nesplnilo povinnost stanovit odpovědnost právnických osob v případech pasivní korupce a zneužití finančních prostředků. Bulharsko, Polsko a Finsko mají dva měsíce na to, aby přijaly nezbytná opatření k nápravě nedostatků, které Komise zjistila. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout, že zašle Bulharsku a Polsku odůvodněné stanovisko a věc Finska předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Procesní práva: Komise vyzývá LUCEMBURSKO, SLOVINSKO a SLOVENSKO, aby ve svém vnitrostátním právu správně uplatňovaly pravidla EU o právu na přístup k obhájci a na komunikaci po zatčení

Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Slovinsku (INFR(2023)2010) a Slovensku (INFR(2023)2008) kvůli nesprávnému provedení směrnice o právu na přístup k obhájci a na komunikaci po zatčení (směrnice 2013/48/EU). Kromě toho se Komise rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Lucembursku (INFR(2021)2139). Cílem této směrnice je zajistit přístup k obhájci od nejranějších fází soudních řízení osobám, na něž se vztahuje evropský zatýkací rozkaz (EZR), jakož i podezřelým a obviněným osobám v trestním řízení; a aby osoby zbavené osobní svobody mohly informovat třetí osoby, jako je jejich zaměstnavatel nebo rodinní příslušníci, jakož i konzulární úřady, a komunikovat s nimi. Komise má za to, že některá vnitrostátní prováděcí opatření oznámená uvedenými třemi členskými státy nesplňují požadavky směrnice. Slovinsko i Slovensko stanovují výjimky z práva na přístup k obhájci, které směrnice nepovoluje a nesprávně provedly právo na informování třetí osoby o zbavení osobní svobody. Slovinské právo navíc plně nezaručuje důvěrnost komunikace mezi podezřelými nebo obviněnými osobami a jejich obhájcem. Slovenské právo nesprávně provádí požadavky týkající se možného vzdání se práva na přístup k obhájci. V listopadu 2021 zaslala Komise Lucembursku výzvu. Komise po posouzení odpovědi dospěla k závěru, že některé otázky uvedené ve výzvě nebyly vyřešeny. Lucembursko nestanovilo zvláštní pravidla pro sdílení informací s odpovědným rodičem nebo dospělou osobou v případech, kdy je zadržena nezletilá osoba. Lucembursko, Slovensko a Slovinsko mají nyní dva měsíce na to, aby přijaly nezbytná opatření k nápravě nedostatků, které Komise zjistila. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout, že zašle Slovensku a Slovinsku odůvodněné stanovisko a věc Lucemburska předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Odůvodněná stanoviska

Evropský zatýkací rozkaz: Komise vyzývá ESTONSKO a LUCEMBURSKO, aby plnily požadavky rámcového rozhodnutí

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněná stanoviska Estonsku (INFR(2020)2279) a Lucembursku (INFR(2022)2018), protože nedodržely rámcové rozhodnutí Rady o evropském zatýkacím rozkazu a postupech předávání mezi členskými státy (rámcové rozhodnutí Rady 2002/584/SVV). Evropský zatýkací rozkaz (EZR) je zjednodušeným přeshraničním justičním postupem předávání vyžádané osoby za účelem trestního stíhání nebo výkonu trestu odnětí svobody či ochranného opatření spojeného se zbavením osobní svobody. Evropský zatýkací rozkaz, který funguje od 1. ledna 2004, nahradil zdlouhavé postupy vydávání osob, které se dříve mezi členskými státy EU uplatňovaly.

V prosinci 2020 zaslala Komise Estonsku výzvu a v květnu 2022 zaslala výzvu Lucembursku. Komise na základě odpovědí dospěla k závěru, že Estonsko plně neprovedlo nutné požadavky týkající se případů dalšího předání v souvislosti s trestnými činy spáchanými před původním předáním, zatímco Lucembursko nesprávně provedlo lhůty pro přijetí rozhodnutí o výkonu zatýkacího rozkazu, jakož i povinnost neprodleně informovat vystavující justiční orgán. Estonsko a Lucembursko mají nyní dva měsíce na to, aby přijaly nezbytná opatření k nápravě nedostatků, které Komise zjistila. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může věci dvou členských států předložit Soudnímu dvoru Evropské unie.

Procesní práva: Komise vyzývá ŠVÉDSKO, aby plnilo pravidla EU pro tlumočení a překlad v trestním řízení

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Švédsku (INFR(2021)2105), protože nesprávně provedlo ustanovení směrnice o právu na tlumočení a překlad v trestním řízení (směrnice (EU) 2010/64). Tato směrnice má za cíl vytvořit společné minimální normy, jež v celé EU zajistí dostatečnou ochranu práv podezřelých a obviněných osob. Zejména zaručuje podezřelým a obviněným osobám v EU právo na bezplatné tlumočení a překlad do jazyka, kterému rozumí, během trestního řízení. V září 2021 zaslala Komise Švédsku výzvu. Komise na základě odpovědi Švédska došla k závěru, že švédské právní předpisy jasně nestanovují právo podezřelé nebo obviněné osoby na tlumočení pro komunikaci se svým právním zástupcem během výslechu nebo jednání a pouze umožňují náhradu nákladů na tlumočení právnímu zástupci, pokud k takové komunikaci dochází mimo soudní síň. Švédsko má nyní dva měsíce na to, aby přijalo nezbytná opatření k nápravě nedostatků, které Komise zjistila. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může věc Švédska předložit Soudnímu dvoru Evropské unie.

3. Energie

(Další informace: Tim McPhie – tel. +32 22958602; Giulia Bedini – tel. +32 22958661)

Výzvy

Radiační ochrana: Komise vyzývá LITVU A LUCEMBURSKO aby správně provedly směrnici Euratom o základních bezpečnostních standardech

Evropská komise se rozhodla zahájit dvě řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzev Litvě (INFR(2023)2039) a Lucembursku (INFR(2023)2040), protože nesprávně provedly revidovanou směrnici o základních bezpečnostních standardech (směrnice Rady 2013/59). Směrnice, jež modernizuje a konsoliduje právní předpisy EU o radiační ochraně, stanoví základní bezpečnostní standardy ochrany zdraví veřejnosti, pracovníků a pacientů před nebezpečím vyplývajícím z vystavení ionizujícímu záření. Zahrnuje také ustanovení o připravenosti a reakci na mimořádné situace, jež byly posíleny po jaderné havárii ve Fukušimě. Komise zjistila, že opatření v těchto dvou členských státech neprovedla směrnici správně. Problémy se shodností zjištěné Komisí se v jednotlivých členských státech liší a týkají se specifických požadavků směrnice, jako jsou ustanovení o lékařském radiologickém vybavení, odhad populačních dávek, akční plán týkající se radonu (přírodní radioaktivní plyn), inspekce, nelékařské ozáření při zobrazování, odhad vnějšího a vnitřního ozáření, dávkové optimalizační meze a poskytování informací o vysokoaktivních uzavřených zdrojích.Tyto členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby odpověděly a nedostatky zjištěné Komisí odstranily. Pokud tak neučiní, může Komise rozhodnout, že jim zašle odůvodněné stanovisko.

Odůvodněné stanovisko

Obnovitelná energie: Komise vyzývá LITVU,aby plně provedlo směrnici o energii z obnovitelných zdrojů

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Litvě (INFR(2021)0277), protože plně neprovedla pravidla EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů stanovená ve směrnici (EU) 2018/2001. Tato směrnice obsahuje právní rámec pro rozvoj energie z obnovitelných zdrojů v oblasti elektřiny, vytápění a chlazení a dopravy v EU. Stanoví pro EU závazný cíl, aby podíl energie z obnovitelných zdrojů dosáhl v roce 2030 nejméně 32 %, a zahrnuje opatření k zajištění podpory energie z obnovitelných zdrojů, aby byla nákladově efektivní, a ke zjednodušení administrativních postupů pro projekty energie z těchto zdrojů. Zjednodušuje rovněž zapojení občanů do transformace energetiky a stanoví konkrétní cíle pro zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů v odvětví vytápění, chlazení a dopravy do roku 2030. Lhůta pro provedení směrnice ve vnitrostátním právu uplynula 30. června 2021.

V červenci 2021 zaslala Komise Litvě výzvu. Členský stát však dosud směrnici provedl pouze částečně. Litva má nyní dva měsíce na to, aby situaci napravila a oznámila Komisi její úplné provedení. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

4. Daně a celní unie

(Další informace: Daniel Ferrie – tel. +32 229986500; Francesca Dalboni – tel. +32 22988170)

Výzva

Daně: Komise podniká další kroky proti ŘECKU kvůli nedodržení pravidel EU týkajících se zdanění automobilů

Evropská komise se rozhodla zaslat dodatečnou výzvu Řecku (INFR(2020) 4001), protože plně neuplatňuje pravidla EU na ojetá vozidla zakoupená v jiných členských státech EU. Dne 23. září 2021 byla Řecku zaslána první výzva ohledně jeho registračního poplatku a ekologické daně z těchto vozidel. Od té doby Řecko rozšířilo uplatňování environmentální daně na nové kategorie vozidel. Tato ekologická daň rozlišuje ojetá vozidla zakoupená a registrovaná v Řecku a ojetá vozidla zakoupená v jiných členských státech a následně registrovaná v Řecku. V důsledku toho Komise nyní rozšiřuje rozsah porušení pravidel s ohledem na nové změny zavedené v řeckých právních předpisech. Řecko má dva měsíce na to, aby na tuto dodatečnou výzvu odpovědělo. Pokud Řecko nezareaguje do dvou měsíců, může se Komise rozhodnout zaslat odůvodněné stanovisko.

Odůvodněné stanovisko

Daně: Komise vyzývá KYPR, aby dodržoval pravidla EU v oblasti DPH pro byty či obytné domy

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Kypru (INFR(2021) 2093), protože řádně neuplatňuje pravidla EU v oblasti DPH pro byty či obytné domy zakoupené nebo postavené na Kypru. Kypr umožňuje sníženou sazbu DPH ve výši 5 % na prvních 200 m2 bytu či obytného domu, které příjemce využívá jakožto hlavní a trvalé bydliště, bez jakýchkoli jiných omezení. Směrnice o DPH (směrnice Rady 2006/112/ES) umožňuje členským státům uplatňovat sníženou sazbu DPH na bydlení v rámci sociální politiky. Široká oblast působnosti kyperských právních předpisů a absence jejich omezení však nasvědčují tomu, že opatření jde nad rámec tohoto cíle. Jde zejména o to, že se tato snížená sazba uplatňuje bez ohledu na příjmy, majetek a hospodářskou situaci příjemce a rodinných příslušníků, kteří budou v daném bytě či obytném do mě pobývat, a na maximální celkovou plochu dotčeného bytu či obytného domu. Komise se proto domnívá, že Kypr nesplnil povinnosti, které pro něj ze směrnice o DPH vyplývají. Dnešnímu odůvodněnému stanovisku předcházela výzva, kterou Komise zaslala Kypru v červenci 2021. Kypr má nyní dva měsíce na to, aby nedostatky zjištěné v tomto odůvodněném stanovisku odstranil. Nezareaguje-li Kypr do dvou měsíců, může se Komise rozhodnout, že danou věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

5. Mobilita a doprava

(Další informace: Adalbert Jahnz – tel. +32 22953156; Daniela Stoycheva – tel: +32 22953664)

Odůvodněné stanovisko

Námořní doprava: Komise vyzývá BULHARSKO, aby dodržovalo předpis EU o lodní výstroji

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Bulharsku (INFR(2019)2218) kvůli nedodržování pravidel EU o lodní výstroji obsažených ve směrnici o lodní výstroji (směrnice 2014/90/EU). Směrnice obsahuje společná bezpečnostní pravidla pro výstroj, jako jsou záchranné vesty, systémy čištění odpadních vod nebo radary na palubách lodí plujících pod vlajkou EU, jejichž cílem je rovněž zabránit jejich padělání. Směrnice vytváří mechanismus dozoru nad trhem, který ukládá členským státům odpovědnost za zajištění toho, aby námořní zařízení nepředstavovalo riziko pro námořní bezpečnost, zdraví nebo životní prostředí. Bulharsko neprovádí odpovídající dozor nad trhem s námořní výstrojí na palubách lodí spadajících do jeho odpovědnosti.

V říjnu 2019 zaslala Komise Bulharsku výzvu. Vzhledem k tomu, že Bulharsko dosud neoznámilo žádnou činnost v oblasti dozoru nad trhem, Komise se rozhodla vydat odůvodněné stanovisko. Bulharsko má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

6. Finanční stabilita, finanční služby a unie kapitálových trhů

(Další informace: Daniel Ferrietel. +32 22987024; Aikaterini Apostola – tel. +32 22987624)

Výzva

Boj proti praní peněz: Komise vyzývá BULHARSKO, aby správně provedlo pátou směrnici o boji proti praní peněz

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Bulharsku (INFR(2023)2038) kvůli nesprávnému provedení páté směrnice o boji proti praní peněz (směrnice (EU) 2018/843). Bulharsko oznámilo úplné provedení směrnice. Komise však zjistila několik případů nesouladu – nesprávného provedení směrnice ve vnitrostátním právu. To má mimo jiné dopad na základní aspekty, jako je povinnost registrovat, licencovat nebo regulovat poskytovatele služeb (tj. podle vnitrostátního práva nejsou poskytovatelé svěřenských služeb a služeb pro obchodní společnosti licencováni ani nepodléhají registraci); absence mechanismu pro řešení nesrovnalostí v informacích nabízených vnitrostátním registrem skutečných majitelů (rejstřík, který uvádí, kdo je vlastníkem); nebo správné uplatňování pojmů „provozovna“ nebo „bydliště“, pokud jde o osoby, na které se vztahuje povinnost poskytovat informace o skutečném vlastnictví. Pravidla stanovená ve zmíněné směrnici mají v boji proti praní peněz a financování terorismu naprosto zásadní význam. Legislativní nedostatky v jednom členském státě mají dopad na EU jako celek. V zájmu potírání trestné činnosti a ochrany našeho finančního systému by proto měla být pravidla EU účinně provedena a kontrolována. Pokud Komise do dvou měsíců neobdrží od Bulharska uspokojivou odpověď, může se rozhodnout, že zašle odůvodněné stanovisko.

Odůvodněné stanovisko

Komise vyzývá MALTU, aby správně provedla směrnici o systémech pojištění vkladů

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Maltě (INFR(2021)2133), protože nesprávně provedla směrnici o systémech pojištění vkladů (směrnice 2014/49/EU). Kromě dostupných finančních prostředků ke splnění určité cílové úrovně musí mít vnitrostátní systémy pojištění vkladů odpovídající alternativní mechanismy financování, aby získaly krátkodobé financování v případě, že potřebují vkladatelům vyplatit záruku. Na Maltě tomu tak není. Tato situace narušuje finanční odolnost maltského systému pojištění vkladů a v konečném důsledku i ochranu poskytovanou vkladatelům. Malta nesprávně provedla směrnici do svého vnitrostátního právního řádu a nyní má dva měsíce na to, aby odpověděla a přijala nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

7. Pracovní místa a sociální práva

(Další informace: Veerle Nuyts – tel. +32 22996302; Flora Matthaes – tel. +32 22983951)

Odůvodněná stanoviska

Zaměstnanost: Komise vyzývá ŘECKO, ŠPANĚLSKO a LUCEMBURSKO aby začlenily do vnitrostátního práva směrnici o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách

Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Řecku (INFR(2022)0352), Španělsku (INFR(2022)0354) a Lucembursku (INFR(2022)0373), protože nezačlenily do vnitrostátního práva směrnici o transparentních a předvídatelných smluvních podmínkách (směrnice (EU) 2019/1152). Tato pravidla poskytují širší a modernější pracovní práva a ochranu 182 milionům pracovníků v EU. Nová pravidla dávají pracovníkům například právo na větší předvídatelnost, pokud jde o úkoly a pracovní dobu. Budou mít rovněž právo na včasné a úplnější informace o základních aspektech svého zaměstnání, jako je místo výkonu práce a odměna. Nová pravidla budou rovněž přínosem zejména pro dva až tři miliony pracovníků v nejistých formách zaměstnání.

V září 2022 Komise zaslala 19 členským státům výzvu, protože směrnici do svých vnitrostátních právních předpisů nevčlenily vůbec nebo ji nevčlenily plně. Nyní se rozhodla navázat odůvodněným stanoviskem pro Řecko, Španělsko a Lucembursko, neboť tyto země dosud neoznámily vnitrostátní opatření k provedení nových pravidel EU, ani neoznámily návrh zákona s konkrétním časovým harmonogramem pro přijetí. Tyto tři členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby oznámily svá vnitrostátní opatření. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může jejich věc předložit Soudnímu dvoru Evropské unie.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688