MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Investice  |  09.11.2022 11:43:29

Fiskální výhled ČR - listopad 2022


Veřejné finance čelí v poslední době bezprecedentním tlakům, které přesahují situaci běžných hospodářských krizí. Protiepidemická, stabilizační a redistributivní opatření, která dominovala diskrečním zásahům během epidemie, byla postupně nahrazována nástroji, které mají pomoci překonat období volatility a násobných cen klíčových komodit. Růstové vyhlídky světové ekonomiky s nedořešenými důsledky pandemie narušila Ruská federace, která koncem února vtrhla na území Ukrajiny a rozpoutala válečný konflikt. Energetická závislost na Rusku především v Evropě, vyvolané sankce s cílem tlumit agresi a nestabilita na trzích s fosilními palivy vedly k masivnímu růstu cen energií, který výrazně dopadá na domácnosti i podniky.

Rostoucí ceny energií se promítají do celé ekonomiky formou dražších výrobních vstupů a přispívají k celkovému růstu cenové hladiny. Meziroční míra inflace spotřebitelských cen vzrostla v České republice na hodnotu blížící se 18 %. Razantní nárůst životních nákladů a pokles reálné spotřeby domácností budou tlumit ekonomickou aktivitu ve 2. polovině 2022 a zřejmě i na počátku roku příštího. Situace vyžaduje mimořádná a dočasná opatření. Na druhou stranu vysoké ceny vytvářejí mimořádné, neočekávané zisky v některých odvětvích ekonomiky. Právě u nich vzniká příležitost zapojení dodatečných zdrojů k financování dočasných dotačních a transferových programů vlády.

Původní návrh státního rozpočtu na rok 2022 se schodkem 376,6 mld. byl po volbách v říjnu loňského roku přepracován. Saldo bylo po zohlednění vyšších očekávaných příjmů a zahrnutí úprav na výdajové straně zlepšeno o téměř 100 mld. . Další vývoj událostí v souvislosti s migrační vlnou a důsledky vysoké inflace vedl, ať už vlivem kompenzací nebo nárůstem sociálních výdajů, ke zvýšení schváleného deficitu v roce 2022 na 375 mld. . Na rok 2023 pak byl vládou schválen deficit státního rozpočtu ve výši 295 mld. .

Výsledek hospodaření veřejných financí České republiky je primárně určen hospodařením státního rozpočtu. Očekáváme proto, že schodek veřejných financí bude převyšovat 4 % HDP jak v letošním, tak i v příštím roce. V dalších letech by se saldo mohlo zlepšit nad úroveň -3 % HDP. Stále výrazné deficity se budou odrážet i ve výši zadlužení. Během let 2022 a 2023 by mohlo vzrůst o další cca 4 procentní body a na konci výhledu očekáváme, že se přiblíží hranici 47 % HDP. Z pohledu nastavení by fiskální politika v horizontu predikce a výhledu měla působit v zásadě neutrálně.

Hodnota strukturálního deficitu kolem 3 % HDP je v souladu s fiskálním pravidlem daným zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Výdajové rámce byly odvozeny dle trajektorie klesajícího strukturálního deficitu, přičemž pro rok 2025 se aplikovala hodnota 3,7 % HDP. Z toho vyplývá, že fiskální pravidlo by mělo být plněno ve všech letech. Na druhou stranu strukturální nerovnováha v rozsahu 3 procentních bodů je dlouhodobě neudržitelná. Je tak zřejmé, že jakmile to situace dovolí, veřejné finance v České republice budou muset projít fiskální konsolidací. K té však bude prostor až po odeznění aktuální krize a vyřešení jejích důsledků.

Z pohledu výdajů v sociálních systémech stále není dořešena otázka jejich dlouhodobé finanční udržitelnosti. Tu negativně ovlivnilo i zhoršení současné situace veřejných financí a nárůst zadlužení v posledních letech. O to naléhavější se nyní jeví provedení strukturálních reforem v oblasti trhu práce, důchodového systému, zdravotnictví nebo dlouhodobé péče. Vláda ve svém programovém prohlášení deklarovala záměr přípravy komplexní důchodové reformy, která by měla být představena v příštím roce.

Tematická kapitola Fiskálního výhledu se věnuje právě institucionálnímu nastavení vybraných sociálních systémů v České republice a možnosti zvýšení dlouhodobé finanční odolnosti důchodového systému. Kapitola vychází z identifikace věkových kohort, u kterých je potenciál zvýšení míry ekonomické aktivity a zaměstnanosti. Na základě provedené analýzy se proto zaměřuje primárně na dvě skupiny, a to ženy v produktivním věku na počátku kariéry a na seniory. Pro ženy v produktivním věku bere po institucionální stránce modelový vzor v Rakousku a počítá s úpravou délky placené mateřské a rodičovské dovolené v souladu s naším kulturně blízkým jižním sousedem. U seniorů pak vycházíme z posunu důchodového věku přesně dle doby dožití, jak to již dnes umožňuje česká legislativa, byť k němu zatím nebylo přistoupeno.

Uvedená zjištění odpovídají doporučením, která jsou České republice soustavně udělována ze strany mezinárodních a nadnárodních institucí. Mají totiž potenciál nejenom zvýšit růst české ekonomiky, ale současně napomoci s řešením finanční stránky dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Například sladěním režimu mateřské a rodičovské dovolené se zmíněným Rakouskem a posunem důchodového věku v souladu s dobou dožití by se mohl v úhrnu snížit budoucí deficit důchodového systému o 1,6 % HDP. Vyjádřeno v dnešních cenách by přitom šlo o 107 mld. .

Přestože ani tato částka by nevyřešila celý očekávaný rozsah nerovnováhy důchodového systému, výrazně by jej snížila a posunula by Českou republiku v hodnocení rizik udržitelnosti veřejných financí z vysokého do středního rizika. V případě úspěšné konsolidace ve středním období a provedení dalších reforem ve zdravotnictví a systému dlouhodobé péče by se Česká republika mohla vrátit do kategorie nízkého rizika, zlepšit tak své postavení na finančních trzích a připravit se na další výzvy, které ji v budoucnu čekají.

Dokumenty ke stažení

 


Fiskální výhled je zpracováván s roční periodicitou (zpravidla v listopadu). Zpravidla zahrnuje predikci na běžný a následující rok, u některých ukazatelů pak i výhled na další 2 roky. Další podrobné údaje o makroekonomickém vývoji je možné nalézt v publikaci Makroekonomická predikce ČR, která je zveřejňována se čtvrtletní periodicitou, zpravidla ve druhé polovině prvního měsíce každého čtvrtletí.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688