Výsledky ČSOB charakterizují odklady splátek klientům, růst úvěrů i vkladů a zrychlení trendu digitalizace
Od počátku pandemie covid-19 se skupina ČSOB intenzivně zaměřila na pomoc všem skupinám klientů a soustředila se na zajištění dostupnosti služeb fyzicky i online 24/7. Čistý zisk skupiny za devět měsíců letošního roku činil 6,3 miliardy Kč. Objem klientských úvěrů, vkladů i aktiv pod správou meziročně stoupl.
„Procházíme jedním z nejsložitějších období v historii. Od počátku pandemie covid-19 věnujeme pozornost zdraví a bezpečí klientů i zaměstnanců a zajištění dostupnosti služeb online i na pobočkách. Schválili jsme téměř 65 tisíc odkladů splátek, a i po skončení plošného moratoria jsme stále připraveni klientům pomáhat. Pozitivní je, že lidé i v tomto čase v mnohem větší míře spoří a přibývá i těch, co pravidelně investují. Charakteristický je také daleko větší příklon zákazníků k digitálním a online službám,” komentuje výsledky generální ředitel ČSOB John Hollows a dodává: „Velmi mě těší prestižní ocenění Nejlepší banka a Klientsky nejpřívětivější banka. Je to odměna za práci celé skupiny ČSOB, naše investice do inovací a zákaznických služeb, a také povzbuzení do dalšího náročného období, kterému musíme společně čelit. Skupina ČSOB dále zvýšila kapitálovou přiměřenost a zůstává objemem poskytnutých úvěrů pro občany i firmy nejsilnějším hráčem na trhu. Všem kolegům patří velké poděkování za mimořádnou pracovní aktivitu a úsilí v náročné pandemické době.“
- Čistý zisk skupiny ČSOB byl 6,3 mld. Kč (meziročně o 57 % nižší).
- Objem úvěrů narostl na 796 mld. Kč (meziročně o 3 %).
- Objem úvěrů na bydlení činil 452,9 mld. Kč (meziročně vyšší o 4,9 procenta)
- Objem vkladů se zvýšil na 1 078 mld. Kč (meziročně o 10 %).
- Objem aktiv pod správou se zvedl na 246 mld. Kč (meziročně o 5 %).
- Provozní výnosy dosáhly 27,1 mld. Kč (meziroční pokles o 14 % resp. o 9 % na srovnatelném základě).
- Provozní náklady činily 14,3 mld. Kč (meziroční zvýšení o 2 %, ale meziroční snížení o 3 % na srovnatelném základě).
- ČSOB drží silnou kapitálovou pozici a vynikající likviditní polštář. Kapitálový poměr Tier 1 dosáhl 22,8 %.
- ČSOB schválila přibližně 65 tisíc žádostí o pomoc s odklady splátek úvěrů a půjček.
- ČSOB se aktivně zapojila do procesu státem garantovaných úvěrů Covid na podporu zejména malých a střední firem a podnikatelů, což
- klientům zajistilo financování za 7,1 mld. Kč.
- Počet uživatelů mobilního bankovnictví meziročně stoupl o 35 %.
- ČSOB uvedla na trh aplikace DoKapsy od ČSOB a ČSOB Drobné.
- V červnu ČSOB představila digitální hlasovou asistentku Kate.
- ČSOB ovládla renomovanou soutěž Hospodářských novin Nejlepší banka 2020. ČSOB vyhrála hlavní kategorii a současně se umístila na prvním místě i v kategorii Klientsky nejpřívětivější banka.
- ČSOB je podle pravidelného hodnocení Ministerstva financí třetím největším plátcem daně z příjmu právnických osob za rok 2019.
- ČSOB získala ocenění LGBT Friendly Employer 2020 v kategorii Skokan roku a LGBT Hero za podporu diverzity a boj proti diskriminaci.
Čistý zisk skupiny ČSOB za devět měsíců letošního roku klesl kvůli růstu opravných položek k úvěrům a nižším provozním výnosům. Meziroční porovnání také negativně ovlivnila vyšší základna roku 2019, která byla ovlivněna jednorázovými zisky z přecenění podílu v ČMSS a prodeje ČSOB Asset Management. Bez zmíněných mimořádných faktorů a dopadu konsolidace ČMSS by byl čistý zisk meziročně nižší o 48 procent.
Kvalita úvěrového portfolia zůstává vysoká, vyšší náklady na riziko odrážejí předpokládané dopady zhoršeného ekonomického vývoje. Opravné položky k úvěrům vzrostly na 5,1 miliardy Kč v souvislosti s očekáváním ekonomických dopadů pandemie covid-19. Podíl úvěrů v selhání z celého úvěrového portfolia byl na konci 3. čtvrtletí nízkých 2,12 procenta.
Celkové portfolio úvěrů meziročně vzrostlo o tři procenta díky růstu v retailovém segmentu včetně úvěrů na bydlení, kde skupina ČSOB (do níž patří Hypoteční banka a ČMSS) udržela postavení jedničky na trhu. Úvěry na bydlení, tedy hypotéky a úvěry ze stavebního spoření, meziročně narostly o 5 procent. Objem vkladů stoupl o deset procent a objem majetku pod správou se zvýšil o pět procent.
Pokračující růst mobilního bankovnictví
Počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví Smartbanking se meziročně zvýšil o 35 procent a počet transakcí narostl dokonce o 44 procent. Klienti rovněž platili častěji kartami, využívali nákupy online a v menší míře vybírali hotovost. „Výhody naší dlouhodobé strategie Digitálně a s lidmi a orientace na technologické inovace pandemie ještě zvýraznila. I nadále chceme lidem život zpříjemňovat a zjednodušovat tak, abychom pro ně zůstali první volbou. Lidé většinu produktů a služeb zvládají online, ale pro složitější životní situace potřebují poradenství a konzultace,” uvádí člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail Jan Sadil. „Právě pilotujeme nový obslužný systém pro pobočky, kde budou i zóny pro financování bydlení, o které je bez ohledu na covid-19 velký zájem,” dodává Jan Sadil.
Pomoc v čase pandemie
Pomáháme, kde můžeme. Od jarní karantény jsme darovali 1 922 kusů IT techniky 50 neziskovým a příspěvkovým organizacím. Notebooky, tablety, stolní počítače i monitory putovaly prostřednictvím organizací a škol hlavně k žákům a studentům ze sociálně slabých a pěstounských rodin. Podporujeme také seniory v domovech, aby mohli snadněji navázat kontakt s rodinou v době, kdy byly a nyní stále jsou zakázané návštěvy.
Spolupracujeme 25 let také s Výborem dobré vůle - Nadací Olgy Havlové a společně poskytujeme studentům se sociálním a zdravotním znevýhodněním studijní stipendium. Na podzim jej nově získalo dalších 22 studentů středních a vysokých škol. Aktuálně tak z Fondu vzdělání podporujeme celkem 90 mladých lidí se zdravotním postižením, z dětských domovů nebo sociálně znevýhodněných rodin. Na jaře i na podzim jsme vyčlenili 30 našich telefonních operátorů, aby pomohli při trasování v rámci Chytré karantény.
Odpovědné podnikání
Šetrnost k životnímu prostředí a udržitelnost jsou dlouhodobou součástí firemní DNA a filozofie společenské odpovědnosti ČSOB. Ekologické smýšlení skupina promítá do svých budov, bankovních i pojišťovacích produktů i aktivit. Vlajkovou lodí je ČSOB Kampus v Praze, který patří mezi nejmodernější a nejekologičtější kancelářská sídla v Evropě. Tisíce klientů využívají zelenou platební kartu, která snižuje uhlíkovou stopu o 7 gramů CO2. Mezi další ekologické produkty patří zelená hypotéka, zelená autopůjčka nebo podílový fond vodního bohatství. Jen za posledních pět let ČSOB snížila produkci odpadů o téměř dvě třetiny a loni ušetřila 132 tun papíru.
Vybrané ukazatele skupiny ČSOB
|
Tři čtvrtletí 2019
|
Tři čtvrtletí 2020
|
Meziroční změna
|
Čistý zisk (mld.
Kč)
|
14,7
|
6,3
|
-57 %
|
Poměr nákladů
a výnosů
|
44,9 %
|
52,8 %
|
+8,0 p.b.
|
775,9
|
795,5
|
+3 %
| |
Objem vkladů (mld.
Kč)
|
978
|
1 078
|
+10 %
|
Aktiva pod
správou (mld. Kč)
|
233,6
|
245,5
|
+5 %
|
Kapitálový
poměr Tier 1 (CET 1)
|
18,7 %
|
22,8 %
|
+4,1 p.b.
|
Ukazatel
nákladů na úvěrové riziko (CCR)
|
0,05 %
|
0,64 %
|
+0,59 p.b.
|
Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která aktivně působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Na českém trhu působí skupina ČSOB zejména pod obchodními značkami ČSOB, Era, Poštovní spořitelna, Hypoteční banka a ČMSS. Své služby skupina ČSOB poskytuje všem typům zákazníků, a to jak fyzickým osobám, tak malým a středním podnikům, korporátní a institucionální klientele. Do produktového portfolia skupiny ČSOB patří financování potřeb spojených s bydlením (hypotéky a půjčky ze stavebního spoření), pojistné produkty a penzijní fondy, produkty kolektivního financování a správa aktiv i specializované služby (leasing a factoring). Skupina ČSOB pečlivě naslouchá potřebám svých klientů a nabízí jim nikoliv produkty, ale nejvhodnější řešení. V rámci konceptu bankopojištění nabízí také produkty sesterské ČSOB Pojišťovny.
Více informací na: www.csob.cz
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz