Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  25.05.2006 16:12:25

Skupina GfK - 2005: Historicky nejúspěšnější rok


25.5.2006 - Norimberk
Soubor ke stažení: 
/download/press/1090_cz_int.pdf


  • obrat vzrostl o více jak 40 % na 937,3 mil. EURO

  • upravený operativní výsledek se zvýšil zhruba o 51 % na 125,1 mil. EURO

  • marže dosáhla 13,3 %

  • organický růst v rozsahu 6,5 % byl opět výrazně nad úrovní růstu branže

  • dividenda by se měla zvýšit o 10 % na 0,33 EURO

  • integrace NOP World probíhá v souladu s plánem

Norimberk, 2. května 2006 - Obchodní rok 2005 proběhl pro sku-pinu GfK veskrze úspěšně. Společnost zvýšila (včetně podniků bý-valého NOP World) svůj obrat o 40,1 % ze 669,1 na 937,3 mil. EURO. GfK se opět podařilo svým organickým růstem v rozsahu 6,5 % překonat růst branže (expertně odhadovaný mezi 4 až 5 %) a tím dále rozšířit svoji pozici na trhu. Upravený opera-tivní výsledek se zlepšil z 82,9 mil. EURO na 125,1 mil. EURO, což představuje růst 50,9 %.

Oproti předběžným údajům publikovaným ze strany GfK koncem února t. r. jsou dosažené hodnoty lepší. Obrat se zvýšil ještě o zhruba 2 mil. EURO a upravený operativní výsledek o 3,5 mil. EURO.
Ze zmíněného pozitivního výsledku by měli mít prospěch akcionáři. Dozorčí rada a představenstvo plánují navrhnout valné hromadě 29. 6. 2006 zvýšení dividendy o 10 % z 0,30 na 0,33 EURO na akcii. 3,15 mil. akcií z kapitálového zvýšení má za rok 2005 již oprávnění k výplatě dividendy a v důsledku toho vzroste souhrnná částka vyplacená na dividendách do-konce o 23 % na 11,6 mil. EURO. Od vstupu na burzu v roce 1999 zvy-šovala GfK každým rokem svoji dividendu.

Přechod z bilančního standardu US GAAP na IFRS.

Od roku 2005 zveřejňuje GfK svoji roční závěrku podle mezinárodního účetního standardu (IFRS). Finanční údaje za podnikatelské segmenty a regiony jsou rovněž uváděny dle IFRS a pochází z informačního manažerského systému.
Dále uváděný upravený operativní výsledek je odvozen od operativního výsledku. Do jeho propočtu byly integrovány následující výdaje a výnosy:
Náklady integrace vzniklé v souvislosti s akvizicemi podniků (15,7 mil. EU-RO); odpisy a otevřené tiché rezervy pocházející z alokačních nákupních cen (15,9 mil. EURO); personální výdaje odvozené od náhradových a dlouhodo-bých prémiových systémů souvisejících s akciemi (2,6 mil. EURO); ostatní provozní výnosy jakož i zůstávající ostatní provozní výdaje, v tom zejména měnové efekty k rozhodnému datu ocenění (per saldo 10,2 mil. EURO).

Ekonomický vývoj skupiny GfK

1. OBRAT A VÝSLEDEK

Skupina GfK dosáhla v roce 2005 obrat 937,3 mil. EURO, což odpovídá meziročnímu růstu 40,1 %. Organický růst byl se svými 6,5 % opět výrazně nad úrovní branže výzkumu trhu. 33,2 % pocházelo z podniků, které byly v roce 2005 poprvé zařazeny do konsolidace. Měnové efekty přispěly 0,4 %.

Výsledek se zvýšil o 50,9 % z 82,9 mil. € na 125,1 mil. €. Vzestup byl ovlivněn velmi dobrou úrovní obchodování ve skupině GfK a jednorázovým zahrnutím NOP World za měsíce červen až prosinec 2005. Marže skupiny výrazně vzrostla na 13,3 %. Pokud by se NOP World na základě srovnáva-cí metody „Like-for-like“ započetl na celý rok (a tím se zohlednil pro výzkum trhu v první polovině roku typický pokles) vyšla by marže přepočtená na 12 měsíců na 12,6 %.

Vybrané položky – jsou náklady NOP integrace v rozsahu 15,7 mil. €, odpisy a otevřené tiché rezervy pocházející z alokačních nákupních cen v rozsahu 15,9 mil. EURO, jakož i výdaje na zaměstnanecké opce v rozsahu 2,6 mil. €. Do nákladů integrace jsou zahrnuty veškeré náklady věcně a ča-sově související se získáním NOP World.

Kvóta personálních nákladů - vyjadřuje poměr personálních výdajů k obratu - klesla ze 42,3 % na 39,8 % v roce 2005. Absolutně představova-ly personální výdaje hodnotu 373,1 mil. € (v roce 2004: 282,7 mil. €).

Koncernový výsledek - zvýšen z 53,1 mil. € o 14,4 mil.€ na 67,5 mil. € za rok 2005.

Podíl vlastního kapitálu - k 31. 12. 2005 obnášel 28,5 % (k 31. 12. 2004 byl 45,6 %).

2. Investice a financování

V roce 2005 vydala GfK na investice 681,9 mil. € (2004 84,6 mil. €).
643,5 mil. € představovalo získání konsolidovaných podniků a jiných podni-katelských jednotek, 35,4 mil. € bylo vynaloženo na pořízení softwaru, vy-bavení provozu a na jiné věcné investice.

Z Cashflow běžné podnikatelské činnosti v rozsahu 128,9 mil. € (2004 92,1 mil. €) se financovaly v plném rozsahu běžné udržovací a rozšiřovací inves-tice. Po zohlednění těchto výdajů v rozsahu 35,4 mil. € vznikl volný Ca-shflow v rozsahu 93,5 mil. € (v roce 2004 to představovalo jen 69,7 mil. €). V důsledku tohoto vývoje byly akvizice a jiné finanční investice financovány pouze částečně z Cashflow z běžné podnikatelské činnosti.

V důsledku velkého rozsahu akvizic se v minulém roce výrazně zvýšily fi-nanční závazky. Tomu odpovídal přítok prostředků prostřednictvím salda 550,3 mil. € z činnosti financování.

Vývoj podnikatelských segmentů

GfK nabízí svým zákazníkům informační a poradenský servis v celkem pěti podnikatelských segmentech.

Custom Research: zhruba 50 dceřinných společností ve 30 zemích světa a kooperace v dalších 60 zemích poskytují informační služby pro operativní a strategická marketingová rozhodnutí.

Retail and Technology: v tomto segmentu dodává GfK svým zákazníkům z obchodu a průmyslu pravidelně informace, získané na základě kontinuál-ního šetření a analýz obratu u technického spotřebního zboží v maloobchodě, prováděných ve více jak 60 zemích světa.

Consumer Tracking: tento segment poskytuje svým zákazníkům pravidel-né informační služby založené na kontinuálním šetření a analýzách kupních rozhodnutí a postojů spotřebitelů ve 26 zemích Evropy.

Media: GfK poskytuje informace k intenzitě a způsobu využití medií a me-diálních nabídek, a k jejich akceptování.

HealtCare: GfK dodává v celém světě svým zákazníkům z branže Pharma a zdravotnictví informace a poradenský servis vztahující se ke specializova-ným zdravotním trhům, které GfK svou sítí v Americe, Evropě a Asii pokrý-vá.

Ostatní: jedná se především o centrální služby, které GfK poskytuje svým dceřiným společnostem, účastem a jejich partnerům.

V roce 2005 rostl obrat ve všech podnikatelských segmentech.

Custom Research

Tento segment zaznamenal v roce 2005 ze všech segmentů nejvyšší růst obratu. Obrat vzrostl o 67 % z 249,4 mil. na 416,4 mil. €. Z toho 59,7 % bylo ovlivněno akvizicemi, 6,5 % bylo organického charakteru, za což lze poděkovat zejména dobrému průběhu obchodování v podnicích regionů západní a jižní Evropy, střední a východní Evropy.

Výsledek segmentu se zvýšil o 104 % na 40,9 mil. €. Nová konsolidace představovala 65,8 % růstu výsledku. 37,4 % mělo organický charakter. Tento potěšitelný růst vyplýval rovněž z dobrého obchodování v regionu západní a jižní Evropy a k tomu přistoupila ještě významná role úspěšné restrukturalizace GfK Intomart. Měnové efekty zvýšily výsledek o 0,8 %. Marže v rozsahu 9,8 % byla výrazně lepší než v roce 2004 (8 %) .

Retail and Technology

Segment zvýšil obrat o celkem 12,1 % na 209,6 mil. €. Z hlediska organic-kého růstu (+ 7,9 %) zůstává tento segment opětovně ve vedoucí pozici mezi segmenty. Úspěch je dán především třemi faktory:

  • dobře vytvořená síť umožňující na všech kontinentech zjišťovat marketingové údaje k technickému spotřebnímu zboží

  • v roce 2005 pokračování expanze sítě do nových regionů

  • rozšíření služeb a zvýšení frekvence tržních zpráv dodávaných zá-kazníkům.

  • Anorganický růst 4,2 % vyplývá především z konsolidace Beyen a GfK Au-dits and Surveys.

Anorganický růst 4,2 % vyplývá především z konsolidace Beyen a GfK Au-dits and Surveys.

Výsledek segmentu vzrostl o potěšitelných 14,5 % na 54,0 mil. €. Tento růst je takřka výlučně organického původu a má základ (mimo dobré situa-ce v zakázkách) ve využívání nákladových synergií vyplývajících z úspěšného zprovoznění produkčního systému STARTRACK. Anorganický růst a měnové efekty se podílely po 0,1 % na celkovém růstu výsledku. Marže segmentu je svými 25,7 % nadále velmi dobrá a překonala úroveň z roku předchozího (25,2 %).

Consumer Tracking

V tomto segmentu došlo ke zvýšení obratu o 6,3 % na 100,3 mil. € (vloni 94,4). 5,9 % růstu bylo organického charakteru a 0,4 % byl vliv měnových efektů. Velmi dobře se vyvíjel zejména panel domácností v Německu, který se zde rozšířil o 3000 domácností na celkem 20 000. V důsledku toho se podařilo zvýšit objem zakázek u stávajících smluv a získat nové zákazníky. Výrazně se rovněž vylepšil oproti loňsku GfK Panel Services v Holandsku a to především v oblasti Consumer-Scope - spotřební panel.

Výsledek se ve srovnání s obratem nevyvíjel příznivě, neboť se snížil o 22,3 % na 4,5 mil. €, což se dá připsat na vrub významného vlivu nové-ho směrování panelového podnikání ve Švýcarsku. Změna byla nutná poté co se změnila nabídka a poptávka obchodu po kontinuálně zjišťovaných informacích o odbytu.
V důsledku změny konsolidačního okruhu se snížil výsledek segmentu o 5,4 %. Podstatnou příčinou pro to byl neuspokojivý výsledek za rok 2005 u poprvé konsolidovaného slovinského podniku GfK Gral – Iteo, který mezi-tím své služby v této oblasti přestal poskytovat. Měnové efekty zvýšily vý-sledek o 0,5 %. V roce 2004 byla dosažena marže 6,2 % a ta klesla v roce 2005 na 4,5 %.

Media

Již v roce 2004 se ukázalo (mimo utlumeného ekonomického vývoje v této branži) oživení poptávky po informacích a poradenství poskytovaných seg-mentem Media. V uplynulém roce pokračoval tento segment GfK ve svém úspěšném kurzu. Obrat se silně zvedl – ze 62,2 na 96,2 mil. EURO v roce 2005, což odpovídá růstu 54,5 %. Z tohoto celkového růstu připadlo 47,5 % na anorganický růst, 6,7 % bylo organického původu. Dodatečné zakázky v televizním výzkumu Německa, jakož i zakázka na dodávku 4 000 ks GfK zařízení do Indie k měření dosahů televize, přispěly k růstu obratu. Měnové kurzy zvýšily obrat o 0,3 %.

Výsledek nadprůměrně vzrostl o 143,8 % na 19,6 mil. €. Růst výsledku ovlivněn 112,9 % novými konsolidacemi a organický růst představoval 30,9 %, což mimo jiné vyplývá z úspěchu v mediální oblasti působícího GfK podniku v Německu. Marže vzrostla z 12,9 na 20,4 %.

HealthCare

Obrat vzrostl o 57,6 % na 107,3 mil. €. Z toho bylo 52,4 % anorganické a 4,7 % organické povahy. Měnové kursy působily 0,4 %.

Výsledek se zvýšil o 54,9 %, z toho 32,4 % bylo v důsledku získání nových podniků a 22 % bylo organického původu, který byl podstatně ovlivněn dobrým výsledkem amerického GfK V 2 jakož i německého podniku GfK HealthCare a GPI komunikačního výzkumu. Negativně naopak působil neu-spokojivý vývoj HealthCare oborů v GfK Martin Hamblin – v důsledku toho byly k 1. září 2005 začleněny do britského GfK NOP a do GfK V 2. Marže 11,2 % odpovídala zhruba docílenému stavu v roce 2004 (11,4 %).

Ostatní

Obrat byl se svými 7,5 mil. € mírně pod úrovní roku předchozího (7,9 mil. €). Pokles byl téměř plně organického charakteru a byl ovlivněn sníženým objemem výkonu – ke konci roku do GfK Data Services začleněného – GfK Business Solutions and Processing pro podnik Information Resources.

Výsledek mínus 6 mil. € vyplývá z nerozpočtených koncernových služeb a z výdajů restrukturalizace externích služeb GfK Business Solutions and Processing. Mimo těchto jednorázových výdajů odpovídal výsledek zhruba předchozímu roku.

Regiony: kompetence na lokálních trzích světa

Skupina GfK provozuje svoji síť vlastních dceřiných podniků ve více jak 70 zemích světa a na všech kontinentech. Organizačně je podnikání rozčleně-no na 6 regionů.
V obchodním roce 2005 zvýšily všechny regiony oproti roku předchozímu (mimo Asii a Pacifik) své obraty a výsledky.

Německo

V této kmenové zemi zvýšila GfK obrat v roce 2005 o 7,3 % na 253,6 mil. € (2004 bylo 236,3 mil. €). 6 % mělo organický charakter, což ovlivnil vynika-jící výsledek segmentu Retail and Technology patřícího pod GfK Marketing Services. I ostatní segmenty docílily v Německu růstu. Růst byl naproti to-mu negativně ovlivněn klesajícím výkonem GfK Business Solutions and Pro-cessing (mezitím začleněného do GfK Data Services) pro Information Re-sources.
Výsledek se zvýšil o 25,9 % na 31,5 mil. € (2004 to bylo 25,1 mil. €) pro-centuálně téměř třikrát silněji než obrat. 24,9 % z toho bylo organického původu. Marže se zvýšila z 10,6 % v roce 2004 na 12,4 % za rok 2005.

Severní Evropa

Vysoký růst obratu o 128,8 % z 55,6 na 127,2 mil. € vyplývá výlučně z akvizic. Anorganický růst dosáhl 131,2 %, organický obrat klesl o 1,9 %, což bylo zapříčiněno zejména špatným vývojem GfK Martin Hamblin ve Vel-ké Británii (začleněn od 1. 9. 2005 do GfK NOP). Měnové efekty snížily ob-rat o 0,6 %.
GfK zvýšila svůj výsledek v tomto regionu o 182,9 % na 8,2 mil. € (2004 = 2,9 mil. €). 145,4 % je růst anorganické povahy. Vysoký růst organické povahy 37,9 % je zapříčiněn dobrým vývojem obchodování v Retail and Technology patřící do britské GfK Marketing Services a efektivním řízením nákladů ve Švédsku. Sanací a následnou integrací GfK Martin Hamblin do GFK NOP VB se GfK podařilo nastavit kurs pro další zlepšování výsledku v tomto regionu. Měnové efekty snížily výsledek o 0,4 %. Marže se zvýšila o 1,2 % na 6,4 %.

Západní a jižní Evropa

Tento region zvýšil obrat o 19,4 % na 257,5 mil. € (v roce 2004 215,7 mil. €). Z toho bylo dobrých 8,6 % organické povahy, k čemuž přispěly téměř všechny GfK firmy v regionu umístěné. 10,8 % obratového růstu odpovídalo akvizicím, měnové kurzy vliv neměly.
Výsledek oblasti vzrostl o 30,2 % z 32,1 mil. € na 41,8 mil. €. 23,5 % mělo organickou povahu – tento positivní výsledek se dá připsat dobré situaci v zakázkách a efektivnímu nákladovému řízení firem regionu. Mimo to, vý-znamně k výsledku přispěla i restrukturalizace GfK Intomart. Pouze nová orientace panelového obchodu ve Švýcarsku snížila jinak úspěšný vývoj. 6,7 % růstu výsledku bylo podmíněno akvizicemi. Marže vzrostla o 1,3 % na potěšitelných 16,2 %.

Střední a východní Evropa

V této oblasti vzrostl obrat o 31,2 % na 52,7 mil. €. Organický růst v rozsahu 22,3 % byl ze všech regionů nejvyšší. Zejména společnosti sídlící v Rusku a Turecku zvýšily své obraty. 4,2 % vyplývalo z poprvé konsolido-vaného slovinského podniku GfK Gral Iteo. Měnové efekty přispěly k růstu obratu 4,7 %.
V roce 2005 vzrostl výsledek o 23,0 % na 5,5 mil. € (v roce 2004 4,5 mil. €). I v tomto případě se na organickém růstu 25,4 % nadprůměrně podílely svými úspěchy firmy v Rusku a Turecku. Zmenšení výsledku o 7,1 % bylo ovlivněno akvizicemi v důsledku již zmíněného zatížení v GfK Gral Iteo v jeho podnikatelském segmentu Consumer Tracking. Kursové vlivy vedly k růstu výsledku o 4,7 %. Marže klesla vůči předchozímu roku o 0,7 % na 10,5 %.

Amerika

Růstem 152,4 % z 82 na 207 mil. € dosáhla GfK za rok 2005 v Americe nejvyšší růst obratu všech regionů. Z toho největší část (147,6 %) je anor-ganické povahy. Vedle NOP World byl anorganický růst ovlivněn získáním většiny na podniku Adimark v Chile, Research Dynamics v Kanadě a Beyen výzkum trhu v USA a Kanadě. Organicky rostl obrat o 3,5 % a vlivem mě-nových kursů + 1,2 %.
Výsledek se zvýšil o 180,1 % na 31,7 mil. €. Tak jako u obratu, vyplýval i u výsledku růst svými 160,2 % především z rozšíření konsolidačního okru-hu oproti předchozímu roku. Potěšitelný byl ale i organický růst v rozsahu 19,4 %, což bylo ovlivněno dobrou zakázkovou situací a efektivním řízením nákladů v GfK V 2. Marže vzrostla z 13,8 na 15,3 %.

Asie a Pacifik

V obchodním roce 2005 se obrat pohyboval na úrovni 39,4 mil. €, což od-povídalo zhruba roku předchozímu. Malý organický růst 0,3 % byl na jedné straně ovlivněn slabým vývojem podnikání v Japonsku na straně druhé byl ovlivněn tím, že stále více zakázek s mezinárodním dosahem bylo vypořá-dáno v Německu. Pokud by nebylo tohoto přesunu, pak by se obrat vůči předchozímu roku zvýšil zhruba o 6 %.
V tomto regionu jako jediném se nepodařilo zvýšit výsledek oproti roku minulému. Výsledek se snížil o 9,5 % ze 7 na 6,3 mil. €. Výše popsaný vliv způsobil organické snížení výsledku o 9,7 %. Měnové efekty naproti tomu vylepšily výsledek o 0,2 %. Mimo lehkého poklesu oproti loňskému roku, docílily podniky tohoto regionu v pořadí druhou nejvyšší marži ze všech regionů 16,1 %.

Události zvláštního významu po uzávěrce roku 2005

V dubnu t. r. podepsala GfK smlouvu s AGF k postupné přestavbě TV pane-lu na bázi nové technologie realizovatelné od roku 2007. Toto dodatečné ujednání k platné smlouvě na televizní výzkum má běžet od roku 2007 do 2011 a obsahuje (stejně jako i původní smlouva) prodlužovaní opci do roku 2013. Objem zakázky představuje do roku 2011 celkem 19 mil. €.

Výhled

Skupina GfK plánuje pro rok 2006 opět podstatný růst obratu a výsledku. Očekává obrat (při stejném konsolidačním okruhu) v rozsahu 1,1 Mld. EU-RO, což odpovídá růst zhruba 18 %. Tak jako i v předchozích letech před-pokládá GfK, že poroste rychleji než branže a dosáhne vyššího podílu natr-hu. U výsledku bude usilováno o docílení silnějšího růstu než u obratu. Mar-že (tj. podíl obratu k upravenému operativnímu výsledku) by měla předsta-vovat minimálně 13 %, tj. mělo by být dosaženo oproti roku 2005 růstu 0,4 %. Do tohoto porovnání byl již plně zahrnut vývoj NOP World za celý rok 2005.

Vývoj podnikatelských segmentů

GfK očekává, že všechny segmenty porostou obratově i výsledkově. Výraz-né růsty obratu v podnikatelských segmentech Custom Research, Media, HealthCare vyplývají podstatnou měrou z celoroční konsolidace NOP World dceřiných společností.

Ke konci března bylo již 51 % letošního obratového cíle fakturováno, resp. jako zásoba vstupů nebo vstup zaevidováno. Tato hodnota odpovídá zhruba úrovni loňského roku. Pro GfK se získáním NOP World změnila struk-tura zakázek – především se tím zvýšil podíl Ad-hoc – podnikání. Tento přesun v portfoliu vstupů omezuje srovnání stupně pokrytí fakturace ve srovnání s předchozím rokem.
GfK je přesvědčena, že má, jako podnik specializovaný na výzkum trhu, vynikající postavení a považuje svoje zaměření na toto podnikání v sektoru služeb za svoji podstatnou konkurenční výhodu. GfK má proto i nadále zá-měr, velké úsilí věnovat směrem k ještě intenzivnějšímu využití nabízejících se tržních příležitostí na tomto trhu služeb.

Předpokládané finanční termíny:

15. květen 2006 Čtvrtletní zpráva k 31. 3. 2006 *
29. červen 2006 Valná hromada Fürth městská hala
14. srpen 2006 Pololetní zpráva k 30. červnu *
14. listopad 2006 Zpráva za tři čtvrtletí roku 2006 k 30. 9. 2006 *

* Předpokládá se zveřejnění před otevřením burzy

Praha, 23. 5. 2006
Z německého originálu vybral a přeložil prok. L. Veverka.


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688