ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  13.03.2024 12:04:00

Březnové případy porušení právních předpisů: hlavní rozhodnutí

Březnové případy porušení právních předpisů: hlavní rozhodnutí

Přehled podle oblastí politiky

Evropská komise ve svém pravidelném balíčku rozhodnutí o porušení právních předpisů podniká právní kroky proti členským státům, které nesplnily své povinnosti podle práva EU. Tato rozhodnutí se týkají různých odvětví a oblastí politik EU a jejich účelem je zajistit řádné uplatňování práva EU v zájmu občanů a podniků.

Hlavní rozhodnutí přijatá Komisí jsou uvedena níže podle jednotlivých oblastí politiky. Komise rovněž uzavírá 50 případů, u nichž byly problémy s dotyčnými členskými státy vyřešeny, aniž Komise musela pokračovat v řízení.

Další informace k řízení EU o nesplnění povinnosti lze nalézt v otázkách a odpovědích.

Podrobnější informace o minulých rozhodnutích týkajících se jednotlivých případů lze dohledat zadáním referenčního čísla INFR(RRRR)čččč v rejstříku rozhodnutí o nesplnění povinnosti.

1. Životní prostředí

(Bližší informace: Adalbert Jahnz – tel. +32 22953156; Maëlys Dreux – tel. +32 22954673)

Výzvy

Komise vyzývá NĚMECKO, aby chránilo ptáky a jejich stanoviště
Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Německu (INFR(2023)2179) kvůli nedostatečnému zavedení opatření nutných pro ochranu volně žijících ptáků podle směrnice o ptácích (směrnice 2009/147/ES). Zelená dohoda pro Evropu i Strategie v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030 uvádějí, že pro EU je naprosto zásadní, aby chránila a obnovovala biologickou rozmanitost, a zastavila tak její úbytek. Směrnice o ptácích má zásadní význam pro zachování biologické rozmanitosti a chrání 500 druhů volně žijících ptáků, které se přirozeně vyskytují v EU. Německo neoznačilo území nejvhodnější jako zvláště chráněné oblasti (ZCHO) pro pět druhů ptáků, a tedy nevytvořilo dostatečně soudržnou síť těchto oblastí. Německo navíc dosud nestanovilo žádná ochranná opatření pro 220 ze 742 stávajících ZCHO. Německo rovněž nezajistilo dostatečnou ochranu v případě ZCHO „Unterer Niederrhein“ (Dolní Porýní), kde počet chráněných druhů ptáků výrazně poklesl. Komise dospěla k závěru, že opatření přijatá Německem v rámci sítě ZCHO i mimo ni dosud nepostačují ke splnění požadavků směrnice. V důsledku toho dochází ke zjevnému poklesu populace chráněných druhů ptáků. Komise proto zasílá Německu výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Komise vyzývá ŠPANĚLSKO, aby zlepšilo své nakládání s komunálním odpadem
Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Španělsku (INFR(2024)2013) kvůli nesprávnému provedení směrnice o skládkách odpadů (směrnice 1999/31/ES) a rámcové směrnice o odpadech (směrnice 2008/98/ES). Směrnice o skládkách odpadů obsahuje normy, které mají zamezit nepříznivým účinkům skládek odpadů na lidské zdraví a znečišťování vod, půdy a ovzduší. Podle této směrnice musí členské státy přijmout opatření k zajištění toho, aby na skládky byly ukládány pouze zpracované odpady. Zelená dohoda pro Evropu a Akční plán pro nulové znečištění stanovily cíl nulového znečištění v EU, což je prospěšné pro veřejné zdraví, životní prostředí a klimatickou neutralitu. V rozsudku ze dne 15. října 2014 Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že s odpady musí být před skládkováním nakládáno co nejvhodnějším způsobem, aby se omezily negativní dopady na životní prostředí a lidské zdraví. Podle nejnovějších údajů však 12,7 % veškerého komunálního odpadu sebraného ve Španělsku nebylo před uložením na skládkách náležitě zpracováno. Španělsko navíc nevytvořilo integrovanou a odpovídající síť zařízení pro nakládání se smíšeným komunálním odpadem, která by pokrývala všechny skládky na celém jeho území. Komise proto zasílá Španělsku výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Dodatečná výzva podle článku 258 SFEU

Komise vyzývá NĚMECKO, aby přijalo akční plány pro regulaci hluku u hlavních silnic
Evropská komise se rozhodla zaslat dodatečnou výzvu Německu (INFR(2016)2116), protože nevypracovalo akční plány pro regulaci hluku u všech hlavních silnic. Podle směrnice o hluku ve venkovním prostředí (směrnice2002/49/ES) musí členské státy vypracovat akční plány pro regulaci hluku pro aglomerace, silnice, železniční trati a letiště. Zelená dohoda pro Evropu se svým cílem nulového znečištění zahrnuje řešení hlukového znečištění pro ochranu veřejného zdraví, životního prostředí a v zájmu klimatické neutrality. Vzhledem k tomu, že hluk je po znečištění ovzduší druhou příčinou předčasných úmrtí, stanovila Komise konkrétní cíl snížit do roku 2030 počet osob chronicky rušených hlukem z dopravy o 30 % (ve srovnání s rokem 2017). Směrnice o hluku ve venkovním prostředí se snaží chránit lidské zdraví tím, že vyžaduje, aby členské státy posuzovaly hladiny hluku, tak aby příslušné orgány a veřejnost mohly zvolit nejlepší řešení stanovená v závazných akčních plánech. Od vydání odůvodněného stanoviska v říjnu 2017 Německo vypracovalo nezbytné akční plány pro aglomerace, železniční trati a letiště. Mnoho akčních plánů pro hlavní silnice mimo aglomerace (přibližně 16 000) však stále chybí. Komise proto zasílá Německu dodatečnou výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Odůvodněná stanoviska

Komise vyzývá BULHARSKO, aby chránilo své mořské vody
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Bulharsku (INFR(2022)2172) kvůli nesplnění oznamovací povinnosti podle rámcové směrnice o strategii pro mořské prostředí (směrnice 2008/56/ES). Cílem směrnice je dosáhnout dobrého stavu prostředí moří a oceánů EU a zároveň zajistit, aby byly jejich zdroje spravovány udržitelným způsobem. Podle směrnice měly členské státy povinnost přezkoumat a aktualizovat své programy opatření do 31. března 2022. Tyto programy jsou základními kameny směrnice, jelikož určují opatření, která je třeba přijmout k dosažení nebo zachování dobrého stavu mořského prostředí, a zajišťují sledování provádění těchto opatření. Několik členských států nepředložilo Komisi zprávy o aktualizaci svých programů opatření v požadovaných lhůtách. Proto Komise dotčeným členským státům zaslala v únoru 2023 výzvu. Některé členské státy poté přijaly a oznámily své programy opatření. Avšak Bulharsko, Dánsko, Řecko, Chorvatsko a Malta tak dosud neučinily. V únoru 2024 již Komise zaslala Dánsku, Řecku, Chorvatsku a Maltě odůvodněná stanoviska. Bulharsko přislíbilo dokončit přezkum a aktualizaci programů do konce roku 2023, ale jeho interní schvalovací proces se zpozdil. Komise se proto rozhodla zaslat Bulharsku odůvodněné stanovisko. To má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Komise vyzývá KYPR, aby řádně posuzoval projekty, které mohou mít významný vliv na lokality sítě Natura 2000
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Kypru (INFR(2019)2303), protože řádně neposuzuje projekty, které mohou mít významný vliv na lokality sítě Natura 2000, jak vyžaduje směrnice o ochraně přírodních stanovišť (směrnice 92/43/EHS). Směrnice je jedním z hlavních nástrojů EU pro ochranu biologické rozmanitosti. Směrnice o ochraně přírodních stanovišť vyžaduje, aby plány a projekty, které mohou mít na lokalitu sítě Natura 2000 významný vliv, byly před svým schválením posouzeny z hlediska jejich dopadu na danou lokalitu. Plány a projekty mohou být s výhradou určitých výjimek schváleny pouze tehdy, pokud nemají nepříznivý účinek na celistvost příslušné lokality. V listopadu 2019 zaslala Komise Kypru výzvu. Od té doby Komise nadále dostává stížnosti od občanů týkající se schvalování nových projektů a situaci dále monitoruje. Komise zjistila, že schvalování hospodářských činností v lokalitách sítě Natura 2000, aniž by byly dodrženy povinnosti podle směrnice o ochraně přírodních stanovišť, je strukturální povahy a přetrvává. Komise se proto rozhodla zaslat Kypru odůvodněné stanovisko. To má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Komise vyzývá SLOVINSKO, aby dodržovalo směrnici o ochraně přírodních stanovišť a směrnici o ochraně ptáků
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Slovinsku(INFR(2019)4058) kvůli nedodržování směrnice o ochraně přírodních stanovišť (směrnice 92/43/EHS) a směrnice o ochraně ptáků (směrnice 2009/147/ES), pokud jde o ochranu travinných porostů, ptáků žijících v travinných porostech a okáče žlutookého. Podle směrnice o ochraně přírodních stanovišť musí členské státy chránit a obnovovat stanoviště, která hrají zásadní úlohu pro biologickou rozmanitost, jako jsou travinné porosty, v nichž rovněž žije mnoho chráněných ptáků a motýlů. Zelená dohoda pro Evropu i Strategie v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030 uvádějí, že pro EU je naprosto zásadní, aby chránila a obnovovala biologickou rozmanitost, a zastavila tak její úbytek. Některé neudržitelné postupy způsobují zhoršení chráněných stanovišť v některých slovinských lokalitách sítě Natura 2000 a vedou k podstatnému úbytku nebo dokonce k lokálnímu vymírání určitých druhů (např. ptáků žijících v travinných porostech a okáče žlutookého) v několika lokalitách sítě Natura 2000. V červenci 2019 zaslala Komise Slovinsku výzvu. Slovinsko od té doby přijalo opatření, která se však ukázala jako nedostatečná k tomu, aby zabránila úbytku stanovišť s travinnými porosty a druhů v nich žijících. Komise se proto rozhodla zaslat Slovinsku odůvodněné stanovisko. To má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Předložení věcí Soudnímu dvoru

Komise se rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc IRSKA, jelikož nechrání svá rašeliniště
Evropská komise se dnes rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc Irska (INFR(2010)2161), jelikož neuplatňuje směrnici o ochraně přírodních stanovišť (směrnice 92/43/EHS), aby chránilo lokality určené pro stanoviště s vrchovišti a povrchovými rašeliništi před těžbou rašeliny. Směrnice o ochraně přírodních stanovišť vyžaduje, aby členské státy určily svá nejcennější přírodní stanoviště a chránily je před škodlivými činnostmi. Tyto lokality v Irsku jsou nadále znehodnocovány odvodňováním a těžbou rašeliny a nejsou přijímána dostatečná opatření k jejich obnově. Tyto oblasti jsou ohnisky biologické rozmanitosti, které poskytují zázemí důležitým druhům hmyzu a ptáků. Vzhledem ke svým jedinečným vlastnostem jsou podle směrnice klasifikovány jako „prioritní“ přírodní stanoviště. Rašeliniště, pokud jsou zdravá, mají rovněž velice důležitou úlohu, neboť pohlcují uhlík; podle odhadů zprávy OSN však znehodnocená rašeliniště v Irsku vypouštějí 21,5 milionu tun ekvivalentu CO2 ročně. Po zahájení řízení o nesplnění povinnosti dosáhly irské orgány určitého pokroku, ale nedostatky plně nevyřešily. Byly sice například provedeny některé práce na obnově lokalit s vyvýšenými rašeliništi, avšak nebyla přijata žádná opatření týkající se lokalit s povrchovými rašeliništi, pro které Irsko nezavedlo účinný regulační režim na jejich ochranu. Komise proto v září 2022 zaslala dodatečné odůvodněné stanovisko. Komise konstatuje, že úsilí irských orgánů bylo dosud nedostatečné, a proto předkládá věc Irska Soudnímu dvoru Evropské unie. Bližší informace jsou uvedeny v tiskové zprávě.

Komise se rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc ŘECKA, jelikož nedokončilo revizi svých vodohospodářských plánů
Evropská komise se dnes rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc Řecka (INFR(2022)2191), protože nedokončilo revizi svých plánů povodí, jak vyžaduje rámcová směrnice o vodě (směrnice 2000/60/ES), a svých plánů pro zvládání povodňových rizik, jak vyžaduje směrnice o povodních (směrnice 2007/60/ES). Rámcová směrnice o vodě se zaměřuje na zajištění dobrého kvalitativního a kvantitativního stavu evropských vodních útvarů, jako jsou řeky a jezera. Jejím cílem je snížit a odstranit znečištění a zajistit dostatek vody na podporu lidských potřeb a volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Je nezbytnou součástí Zelené dohody pro Evropu a je nezbytná pro dosažení cílů této dohody v oblasti klimatu, přírody a snižování znečištění. Podle uvedené směrnice musí členské státy každých šest let aktualizovat a oznamovat své plány povodí. Dodržování směrnice o povodních má zásadní význam pro připravenost na povodně a jejich zvládání. Podle směrnice o povodních musí členské státy každých šest let také aktualizovat a oznamovat své plány pro zvládání povodňových rizik. Plány povodí a plány pro zvládání povodňových rizik mají pro plnění cílů obou směrnic klíčový význam. Řecko dosud nezrevidovalo, nepřijalo ani neoznámilo žádný plán řízení. V únoru 2023 zaslala Komise Řecku výzvu. Následně v listopadu 2023 vydala odůvodněné stanovisko. Příslušné plány však stále ještě nebyly dokončeny. Komise konstatuje, že úsilí řeckých orgánů bylo dosud nedostatečné, a proto předkládá věc Řecka Soudnímu dvoru Evropské unie. Bližší informace jsou uvedeny v tiskové zprávě.

Komise se rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc ITÁLIE, protože plně nedodržuje směrnici o čištění městských odpadních vod
Evropská komise se dnes rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc Itálie (INFR(2017)2181), protože plně nedodržuje povinnosti týkající se odvádění a čištění odpadních vod, které jsou stanoveny ve směrnici o čištění městských odpadních vod (směrnice 1991/271/EHS). Cílem směrnice je chránit lidské zdraví a životní prostředí tím, že vyžaduje, aby městské odpadní vody byly před vypuštěním do životního prostředí odváděny a čištěny. Nečištěné odpadní vody mohou ohrozit lidské zdraví a znečišťovat jezera, řeky, půdu a pobřežní a podzemní vody. Z informací obdržených od Itálie vyplývá, že v celkem 179 italských aglomeracích dochází k rozsáhlému porušování této směrnice. Itálie musí ještě zajistit zavedení systémů odvádění odpadních vod (nebo v odůvodněných případech individuálních nebo jiných vhodných systémů) ve 36 aglomeracích. Ve 130 aglomeracích stále dochází k nesprávnému čištění odváděných odpadních vod. V aglomeracích, které vypouštějí odpadní vody v citlivých oblastech, je vyžadováno čištění odpadních vod podle přísnějších požadavků. Itálie tuto povinnost stále neplní ve 12 aglomeracích. V neposlední řadě Itálie ve 165 aglomeracích nemonitoruje, zda vypouštěné vody dlouhodobě splňují požadované podmínky týkající se kvality. V červnu 2018 zaslala Komise Itálii výzvu a následně v červenci 2019 vydala odůvodněné stanovisko. Navzdory určitému pokroku mnoho aglomerací nadále nedodržuje povinnosti vyplývající ze směrnice. Komise konstatuje, že úsilí italských orgánů bylo dosud nedostatečné, a proto předkládá věc Itálie Soudnímu dvoru Evropské unie. Bližší informace jsou uvedeny v tiskové zprávě.

Komise se rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc KYPRU, jelikož nepřijal nezbytná opatření k ochraně a správě svých lokalit sítě Natura 2000
Evropská komise se dnes rozhodla předložit Soudnímu dvoru Evropské unie věc Kypru (INFR(2021)2064) kvůli nedodržování směrnice o ochraně přírodních stanovišť (směrnice 92/43/EHS). Podle směrnice o ochraně přírodních stanovišť Kypr formálně označil 37 lokalit za zvláštní oblast ochrany, ale pro 28 z těchto lokalit dosud nepřijal nezbytná ochranná opatření. U pěti lokalit kromě toho nejsou cíle ochrany přiměřené, což znamená, že druhy a stanoviště v těchto lokalitách nejsou náležitě chráněny. V červnu 2021 zaslala Komise Kypru výzvu a následně v dubnu 2022 vydala odůvodněné stanovisko. Navzdory určitému pokroku při určování zvláštních oblastí ochrany kyperské orgány problémy plně nevyřešily. Komise konstatuje, že úsilí kyperských orgánů bylo dosud nedostatečné, a proto předkládá věc Kypru Soudnímu dvoru Evropské unie. Bližší informace jsou uvedeny v tiskové zprávě.

Výzva podle článku 260 SFEU

Komise vyzývá ITÁLII, aby dodržovala normy kvality ovzduší
Evropská komise zasílá výzvu podle článku 260 SFEU Itálii (INFR(2014)2147), protože stále nesplnila povinnosti vyplývající z rozsudku Soudního dvora Evropské unie ze dne 10. listopadu 2020 (věc C-644/18). V tomto rozhodnutí Soudní dvůr konstatoval, že Itálie porušila své povinnosti podle směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší (směrnice 2008/50/ES). Zelená dohoda pro Evropu se svým cílem nulového znečištění vyzývá k plnému provedení norem kvality ovzduší v zájmu účinné ochrany lidského zdraví a životního prostředí. Směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší vyžaduje, aby členské státy udržovaly koncentrace specifických znečišťujících látek v ovzduší, jako je PM10, pod určitými mezními hodnotami. V případě překročení těchto mezních hodnot musí členské státy přijmout opatření, aby bylo období překročení co možná nejkratší. Ačkoli Itálie od rozsudku přijala určitá opatření, v roce 2022 bylo v 24 zónách kvality ovzduší opět zaznamenáno překročení denních mezních hodnot a v jedné zóně překročení ročních mezních hodnot. Komise proto zasílá Itálii výzvu. Ta má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpověděla a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešila. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může věc Itálie předložit Soudnímu dvoru s požadavkem na uložení finančních sankcí.

2. Vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky

(Bližší informace: Johanna Bernsel – tel. +32 22986699; Ana Martínez Sanjurjo – tel. +32 22963066)

Výzva

Komise žádá MAĎARSKO, aby v souvislosti se svými právními předpisy, jež upravují lékařsky asistovanou reprodukci, dodržovalo pravidla EU týkající se svobody usazování
Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Maďarsku (INFR(2024)4001) kvůli omezením, na jejichž základě mohou poskytovat služby lékařsky asistované reprodukce pouze státem vlastnění nebo státem kontrolovaní poskytovatelé. V důsledku změn maďarských právních předpisů byly všechny licence zahraničních soukromých hospodářských subjektů ukončeny. Komise se domnívá, že toto opatření porušuje článek 49 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) o svobodě usazování. Maďarské předpisy omezují přístup k lékařsky asistované reprodukci, přestože nabídka těchto služeb byla již předtím podstatně nižší než v jiných členských státech srovnatelné velikosti. Kromě toho se nezdá, že by takové omezení bylo odůvodněno jakýmkoliv veřejným zájmem. Komise proto zasílá Maďarsku výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

3. Migrace, vnitřní věci a bezpečnostní unie

(Bližší informace: Anitta Hipper – tel. +32 22985691; Fiorella Belciu – tel. +32 22993734; Elettra di Massa – tel. +32 22982161)

Výzvy

Komise vyzývá ŠPANĚLSKO, PORTUGALSKO, RUMUNSKO, SLOVINSKO, SLOVENSKO, ŠVÉDSKO a FINSKO, aby úplně a správně provedly ustanovení směrnice o sezónních pracovnících
Evropská komise zahájila řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Španělsku (INFR(2024)2004), Portugalsku (INFR(2024)2006), Rumunsku(INFR(2024)2007), Slovinsku(INFR(2024)2009), Slovensku(INFR(2024)2010), Švédsku (INFR(2024)2008) a Finsku (INFR(2024)2005), protože ve svém vnitrostátním právu plně neprovedly všechna ustanovení směrnice o sezónních pracovnících (směrnice 2014/36/EU). Cílem směrnice je zajistit spravedlivá a transparentní pravidla pro přijímání sezónních pracovníků ze třetích zemí do EU a poskytnout záruky uspokojivých pracovních a životních podmínek, rovných práv a dostatečné ochrany před vykořisťováním, které budou platit v celé EU. Zajištění plného dodržování směrnice o sezónních pracovnících je důležitým předpokladem pro přilákání pracovníků potřebných pro sezónní práci do EU a mohlo by přispět i ke snížení nelegální migrace. Komise monitoruje, jak členské státy provádějí směrnici ve svém vnitrostátním právu. Komise otevřela první soubor případů porušení právních předpisů v dubnu 2023 zasláním výzvy Belgii, Bulharsku, Německu, Estonsku, Řecku, Itálii, Kypru, Lotyšsku, Litvě a Lucembursku. Druhý soubor případů porušení právních předpisů otevřela v prosinci 2023 zasláním výzvy Česku, Francii, Chorvatsku, Maďarsku, Maltě, Nizozemsku, Rakousku a Polsku. Komise se domnívá, že Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko, Slovensko, Finsko a Švédsko nesprávně provedly některé povinnosti vyplývající ze směrnice. Komise proto zasílá Španělsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Slovensku, Švédsku a Finsku výzvu. Tyto země mají nyní dva mají měsíce na to, aby odpověděly a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešily. . Neobdrží-li Evropská komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Odůvodněná stanoviska

Komise vyzývá BULHARSKO, KYPR a SLOVINSKO aby splnily povinnosti vyplývající z nařízení o potírání šíření teroristického obsahu online
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Bulharsku (INFR(2022)2113), Kypru (INFR(2022)2114) a Slovinsku (INFR(2022)2132), protože nesplnily určité povinnosti vyplývající z nařízení o potírání šíření teroristického obsahu online (nařízení (EU) 2021/784). Toto nařízení, které se začalo používat dne 7. června 2022, vyžaduje, aby online platformy odstranily teroristický obsah do jedné hodiny od přijetí příkazu k odstranění vydaného orgány členských států. To pomáhá bojovat proti šíření extremistických ideologií na internetu, což je klíčové pro předcházení útokům a řešení radikalizace, a zároveň chránit základní práva. Komise otevřela soubor porušení právních předpisů v lednu 2023 zasláním výzvy 22 členským státům. Komise se domnívá, že Bulharsko, Kypr a Slovinsko nesplnily jednu nebo více povinností podle nařízení o potírání šíření teroristického obsahu online. Komise se proto rozhodla zaslat Bulharsku, Kypru a Slovinsku odůvodněné stanovisko. Tyto země mají nyní dva měsíce na to, aby odpověděly a přijaly nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

4. Spravedlnost

(Bližší informace: Christian Wigand – tel. +32 22962253; Yuliya Matsyk – tel. +32 22913173; Jordis Ferolli – tel. +32 22992729; Cristina Torres Castillo tel. +32 22990679)

Výzvy

Komise vyzývá BULHARSKO, aby ve svém vnitrostátním právu správně provedlo směrnici o právu na přístup k obhájci a na komunikaci po zatčení
Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Bulharsku (INFR(2024)2003), protože ve svém vnitrostátním právu nesprávně provedlo směrnici o právu na přístup k obhájci a na komunikaci po zatčení (směrnice 2013/48/EU). Cílem této směrnice je zajistit přístup k obhájci od nejranějších fází soudních řízení osobám, na něž se vztahuje evropský zatýkací rozkaz, jakož i podezřelým a obviněným osobám v trestním řízení. Dále zajišťuje, aby osoby zbavené osobní svobody mohly informovat třetí osoby, jako je jejich zaměstnavatel nebo rodinní příslušníci, jakož i konzulární úřady, a komunikovat s nimi. Komise se domnívá, že některá vnitrostátní prováděcí opatření oznámená Bulharskem nesplňují požadavky směrnice. Komise se konkrétně domnívá, že rozsah uplatňování procesních záruk podle bulharského práva je příliš úzký. Komise rovněž dospěla k závěru, že bulharské právo vykazuje nedostatky, pokud jde o provedení práva na účinnou účast advokáta během vyšetřovací fáze. Kromě toho se Komise domnívá, že potenciální možnosti odchýlit se od práva na přístup k obhájci z důvodu potřeb vyšetřování přesahují meze požadované směrnicí a že požadavek informovat osobu, která má za dítě rodičovskou zodpovědnost, nebo jinou vhodnou dospělou osobu o tom, že dítě bylo zbaveno osobní svobody, nebyl ve vnitrostátním právu správně proveden. Komise proto zasílá Bulharsku výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, odstranilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Komise vyzývá BULHARSKO, aby ve svém vnitrostátním právu správně provedlo právní předpis EU o boji proti rasismu a xenofobii
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat dodatečnou výzvu Bulharsku (INFR(2020)2321) kvůli nesprávnému provedení pravidel EU týkajících se rasismu a xenofobie (rámcové rozhodnutí Rady 2008/913/SVV). Cílem rámcového rozhodnutí je zajistit, aby závažné projevy rasismu a xenofobie, jako veřejné podněcování k násilí nebo nenávisti, byly trestány účinnými, přiměřenými a odrazujícími trestními sankcemi v celé Evropské unii. V únoru 2021 zaslala Komise Bulharsku výzvu. V červenci 2023 přijalo Bulharsko zákon, kterým se mění trestní zákoník, což problematické body, na něž poukázala Komise, částečně vyřešilo. Komise se však domnívá, že tato změna není plně v souladu s článkem 4 rámcového rozhodnutí, který vyžaduje, aby rasistické a xenofobní pohnutky byly považovány za přitěžující okolnost nebo aby soudy mohly k těmto pohnutkám přihlédnout při stanovení trestu. Komise proto zasílá Bulharsku dodatečnou výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Výzvy a odůvodněná stanoviska

Komise vyzývá NĚMECKO, ŠPANĚLSKO, LOTYŠSKO a SLOVINSKO, aby dodržovaly přeshraniční soudní postupy v souvislosti s evropským zatýkacím rozkazem
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat dodatečnou výzvu Německu (INFR(2020)2361), Lotyšsku (INFR(2021)2239) a Slovinsku (INFR(2020)2313) a odůvodněné stanovisko Španělsku (INFR(2021)2070), protože nedodržují rámcové rozhodnutí Rady o evropském zatýkacím rozkazu a postupech předávání mezi členskými státy (rámcové rozhodnutí Rady 2002/584/SVV). Evropský zatýkací rozkaz (nebo též evropský zatykač) je zjednodušený přeshraniční soudní postup, který umožňuje předání vyžádané osoby za účelem trestního stíhání nebo výkonu trestu odnětí svobody nebo ochranného opatření spojeného s odnětím osobní svobody. Funguje od 1. ledna 2004 a nahradil zdlouhavé postupy vydávání osob, které se mezi členskými státy EU uplatňovaly dříve. Komise zaslala první výzvu Německu v únoru 2021, Španělsku v květnu 2021, Lotyšsku v prosinci 2021 a Slovinsku v únoru 2022. Na základě analýzy jejich odpovědí dospěla Komise k závěru, že Německo, Lotyšsko a Slovinsko neprovedly správně ustanovení o důvodech, na jejichž základech je možné odmítnout výkon evropského zatýkacího rozkazu. Německo navíc neprovedlo ustanovení o situaci, v níž se vyžádaná osoba nachází před přijetím rozhodnutí o výkonu evropského zatýkacího rozkazu, pokud jde o možnost jejího dočasného přemístění. Španělsko plně neprovedlo ustanovení o dalším předání nebo vydání; kromě toho nesprávně provedlo ustanovení o důvodech, na jejichž základech je povinné nebo možné odmítnout výkon evropského zatýkacího rozkazu, a o rozhodnutích vydaných v soudním jednání, kterého se dotyčná osoba nezúčastnila osobně. Komise se proto rozhodla zaslat Německu, Lotyšsku a Slovinsku dodatečnou výzvu a Španělsku odůvodněné stanovisko. Tyto země mají nyní dva měsíce na to, aby odpověděly a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešily. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout, že Německu, Lotyšsku a Slovinsku zašle odůvodněné stanovisko a věc Španělska předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Komise vyzývá ŠPANĚLSKO, ITÁLII, KYPR, LUCEMBURSKO a POLSKO, aby plně provedly pravidla EU o procesních zárukách pro děti v trestním řízení
Evropská komise se rozhodla zahájit řízení o nesplnění povinnosti zasláním výzvy Španělsku (INFR(2023)2176), Itálii (INFR(2023)2090), Lucembursku (INFR(2024)2002) a Polsku (INFR(2023)2127) a vydat dodatečné odůvodněné stanovisko Kypru (INFR(2019)0175), protože ve svém vnitrostátním právu plně neprovedly směrnici o procesních zárukách pro děti, které jsou podezřelými nebo obviněnými osobami v trestním řízení (směrnice (EU) 2016/800). Směrnice je součástí komplexní strategie EU, která v celé EU stanovit společné minimální normy pro právo na spravedlivý proces a práva podezřelých a obviněných osob v trestním řízení. Stanoví společná pravidla týkající se ochrany procesních záruk pro děti, jako je právo na individuální posouzení, na zvláštní zacházení v případě zbavení osobní svobody (jako je oddělení od dospělých zadržených osob a přístup k odborné přípravě a vzdělávání) a na doprovod osoby vykonávající rodičovskou odpovědnost během řízení. Komise se domnívá, že Polsko neprovedlo směrnici v plném rozsahu, stejně jako některé věcné požadavky, například pokud jde o právo na individuální posouzení a právo dítěte na pomoc obhájce. V případě Itálie, Lucemburska a Španělska byly zjištěny problémy s úplným provedením, například pokud jde o právo dítěte na informace a právo na lékařské vyšetření. Kypr obdržel v květnu 2020 první odůvodněné stanovisko, protože nesdělil Komisi opatření provádějící směrnici. V návaznosti na odpověď Kypru dospěla Komise k závěru, že oznámená opatření nesplňují požadavek směrnice na zajištění zvláštního zacházení s dětmi v případě zbavení osobní svobody. Komise se proto rozhodla zaslat výzvu Španělsku, Itálii, Lucembursku a Polsku a dodatečné odůvodněné stanovisko Kypru. Tyto členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby odpověděly a nedostatky, na které Komise upozornila, odstranily. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout, že Španělsku, Itálii, Lucembursku a Polsku zašle odůvodněné stanovisko a věc Kypru předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

5. Energetika a klima

(Bližší informace: Tim McPhie – tel. +32 22958602; Giulia Bedini – tel. +32 22958661)

Odůvodněné stanovisko

Komise vyzývá NĚMECKO, aby ve svém vnitrostátním právu plně provedlo směrnici o obnovitelných zdrojích energie
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat dodatečné odůvodněné stanovisko Německu (INFR(2021)0192) kvůli neúplnému provedení pravidel EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů stanovených ve směrnici (EU) 2018/2001. Tato směrnice vymezuje právní rámec pro rozvoj energie z obnovitelných zdrojů v EU v odvětvích elektroenergetiky, vytápění a chlazení a dopravy. Vytyčuje pro EU závazný cíl, aby v roce 2030 činil podíl energie z obnovitelných zdrojů nejméně 32 %, a zahrnuje opatření k zajištění nákladově efektivní podpory obnovitelné energie a ke zjednodušení administrativních postupů u projektů v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Usnadňuje také zapojení občanů do transformace energetiky a stanoví konkrétní cíle pro zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů v odvětví vytápění a chlazení a v odvětví dopravy do roku 2030. Lhůta pro provedení směrnice ve vnitrostátním právu uplynula 30. června 2021. Po zahájení řízení o nesplnění povinnosti v červenci 2021 zaslala Komise v květnu 2022 Německu odůvodněné stanovisko z důvodu neúplného provedení směrnice ve vnitrostátním právu, zejména proto, že neoznámilo úplnou srovnávací tabulku nebo vysvětlující dokument upřesňující, jak bylo každé ustanovení směrnice provedeno. Poté, co obdržela vysvětlení Německa, se nyní Komise rozhodla zaslat dodatečné odůvodněné stanovisko, jelikož směrnice stále není provedena v plném rozsahu. Německo má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

6. Mobilita a doprava

(Bližší informace: Adalbert Jahnz – tel. +32 22953156; Deborah Almerge Rückerttel. +32 22987986)

Výzvy

Komise vyzývá SLOVENSKO, aby provádělo prohlídky tunelů transevropské silniční sítě
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat výzvu Slovensku (INFR(2024)4000) kvůli neprovádění pravidelných prohlídek tunelů transevropské silniční sítě. Směrnice 2004/54/ES vyžaduje, aby byly tunely transevropské silniční sítě a jejich bezpečnostní prvky pravidelně prohlíženy, a to alespoň jednou za šest let, aby byla zajištěna jejich spolehlivost a trvalá funkčnost. Slovensko nezbytná opatření k provádění těchto prohlídek nepřijalo, a vystavuje tak uživatele tunelů rizikům. Komise proto zasílá Slovensku výzvu. To má nyní dva měsíce na to, aby na ni odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Dodatečná výzva

Komise vyzývá NIZOZEMSKO, aby dodržovalo pravidla EU pro konkurenční zadávání zakázek v oblasti veřejné železniční dopravy
Evropská komise se rozhodla zaslat dodatečnou výzvu Nizozemsku (INFR(2023)4011) kvůli nesprávnému uplatňování nařízení (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici. Zavedení regulované hospodářské soutěže na železniční trh v souladu s tímto nařízením má zásadní význam pro poskytování levnějších, avšak atraktivnějších a inovativnějších služeb cestujícím při současném zachování úkolů veřejné služby. Dne 14. července 2023 zaslala Komise Nizozemsku první výzvu na základě toho, že se dotčená země rozhodla udělit koncesní smlouvu na služby v přepravě cestujících po železnici na období 20252033 stávajícímu provozovateli Nederlandse Spoorwegen, aniž by ho vybrala v soutěžním udělovacím řízení. Navzdory obavám Komise byla dne 21. prosince 2023 tato zakázka zadána. Další obava se týká rozsahu závazků veřejné služby stanovených v dotčené smlouvě. Podle nařízení se závazky veřejné služby rozumí požadavky, které stanoví orgán veřejné moci k zajištění veřejné služby v přepravě cestujících v obecném zájmu, i když tyto služby nejsou v jeho obchodním zájmu. Podle Komise Nizozemsko dostatečně neanalyzovalo, které přepravní služby by mohly být poskytovány účastníky trhu za obchodních podmínek otevřeného přístupu. To je v rozporu s čl. 2 písm. a) ve spojení s čl. 2 písm. e) nařízení (ES) č. 1370/2007. Nizozemsko má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a nedostatky, na které Komise poukázala, vyřešilo. Neobdrží-li Komise uspokojivou odpověď, může se rozhodnout vydat odůvodněné stanovisko.

Odůvodněná stanoviska

Komise vyzývá ŠPANĚLSKO, CHORVATSKO, KYPR, LUCEMBURSKO, POLSKO a SLOVINSKO, aby provedly pravidla EU o užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží ve vnitrostátním právu
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Španělsku (INFR(2023)0213), Chorvatsku (INFR(2023)0221), Kypru (INFR(2023)0196), Lucembursku (INFR(2023)0229), Polsku (INFR(2023)0236) a Slovinsku (INFR(2023)0246), protože nesdělily Komisi opatření provádějící pravidla EU o užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží (směrnice (EU) 2022/738). Cílem této směrnice je pomoci společnostem využívat výhod plynoucích z užívání najatých vozidel, například umožněním užívání vozidel najatých v jiném členském státě. Díky této možnosti by společnosti zejména mohly snadněji reagovat na krátkodobý, sezónní nebo dočasný prudký nárůst poptávky nebo nahradit vadná či poškozená vozidla a zároveň zajistit dodržování nezbytných bezpečnostních požadavků a odpovídající pracovní podmínky pro řidiče. Členské státy měly přijmout opatření pro dosažení souladu s právními předpisy EU do 6. srpna 2023. Komise se proto rozhodla zaslat těmto členským státům odůvodněné stanovisko. Tyto země mají nyní dva měsíce na to, aby odpověděly a přijaly nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

Komise vyzývá SLOVINSKO, aby ve svém vnitrostátním právu provedlo pravidla EU o odborných kvalifikacích ve vnitrozemské plavbě
Evropská komise se dnes rozhodla zaslat odůvodněné stanovisko Slovinsku (INFR(2022)2041) kvůli neprovedení směrnice (EU) 2017/2397 o uznávání odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě. Kromě toho se Komise rozhodla zaslat Slovinsku dodatečné odůvodněné stanovisko (INFR(2022)0261), protože neprovedlo směrnici (EU) 2021/1233, kterou se mění směrnice (EU) 2017/2397, pokud jde o přechodná opatření pro uznávání osvědčení třetích zemí pro vnitrozemskou plavbu. Směrnice (EU) 2017/2397 stanoví podmínky a postupy pro osvědčování kvalifikací osob podílejících se na provozování plavidel na vnitrozemských vodních cestách EU, jakož i pro uznávání těchto kvalifikací v jiných členských státech. Kromě toho stanoví přechodná opatření k zajištění toho, aby osvědčení o kvalifikaci, plavecké služební knížky a lodní deníky vydané před koncem lhůty pro provedení směrnice zůstaly v platnosti. V návaznosti na výzvu zaslanou Slovinsku dne 15. července 2022 neobdržela Komise od Slovinska žádné oznámení, ze kterého by vyplývalo, že tato země směrnici plně provedla ve svém vnitrostátním právu. Aby byl zajištěn hladký přechod na systém uznávání dokladů třetích zemí, byla směrnice (EU) 2017/2397 změněna směrnicí (EU) 2021/1233. Slovinsko neprovedlo ani tuto druhou směrnici, přestože mu byla dne 24. března 2022 zaslána výzva. Jelikož slovinské vnitrostátní právní předpisy nejsou plně v souladu s příslušnými směrnicemi EU, Komise se nyní rozhodla podniknout další kroky a zaslala Slovinsku dvě odůvodněná stanoviska. To má nyní dva měsíce na to, aby odpovědělo a přijalo nezbytná opatření. Pokud tak neučiní, může se Komise rozhodnout, že věc předloží Soudnímu dvoru Evropské unie.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688