MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Investice  |  08.09.2023 15:57:00

Ministr Stanjura hostem pořadu Události, komentáře

 

Zdroj: ČT 24, 6.9.2023

Michal Kubal, moderátor ČT
Další vyostřené jednání sněmovny. Poslanci se odpoledne dostali k projednávání vládního konsolidačního balíčku ve druhém čtení. Program schůze, která začala už včera, schválili zhruba až po 18 hodinách debaty. Těsně před hlasováním se v ostré výměně názorů střetli zástupci koalice s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem. Opozice ve sněmovně předloží desítky pozměňovacích návrhů. Vládu kritizuje hlavně za zvyšování některých daní nebo rušení daňových výjimek. Ministr financí už dříve řekl, že všechny pozměňovací návrhy prostuduje. Zachování objemu úspor ale měnit odmítá.
O tom, jak veselo bylo ve sněmovně, už jsme projednali s Janem Hrnčířem z SPD, místopředsedou rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. Dobrý večer.

 

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Dobrý večer.

Michal Kubal, moderátor ČT
A na dálku právě do sněmovny zdravíme i Zbyňka Stanjuru, ministra financí a prvního místopředsedu ODS. Dobrý večer i vám, pane ministře.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Dobrý večer.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane ministře, už máte představu, co vůbec v tom druhém čtení projde?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ve druhém čtení se budou načítat pozměňovací návrhy, vy jste asi myslel, pro co budeme hlasovat ve třetím čtení. O tom zatím představu nemám. Počkáme, až proběhne podrobná rozprava, ke kterým pozměňovacím návrhům se jednotlivé poslankyně či poslanci přihlásí, a pak je všechny posoudíme.

Michal Kubal, moderátor ČT
Koalice se shodla zatím na komplexním pozměňovacím návrhu, který mění původní návrh balíčku. Pak jste připustil, že by koalice mohla ještě přidat nějaké další změny, jaké?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Změny technického charakteru. Na rozpočtovém výboru, kde probíhala debata před druhým čtením, jsme poslouchali vystoupení odborné veřejnosti, komory auditorů a komory daňových poradců. Některé z těch výhrad a nápadů jsme ještě prověřili, je tedy možné, že některá ustanovení zákona ještě technicky dopřesníme.

Michal Kubal, moderátor ČT
Slyšel jsem od představitelů pětikoalice, že podmínka je, že se na tom musí shodnout všech pět předsedů klubů, to platí?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Všech pět politických stran. V tomto případě už jsme ve sněmovně, tak to budou předsedové našich poslaneckých klubů.

Michal Kubal, moderátor ČT
A podmínka ministra financí je, že musí být úspora 97 miliard, jinak ty pozměňovací návrhy neprojdou?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
To je podmínka nejen moje, ale i celé vlády. Takže ano, ta podmínka platí. Jestli bude 96,9 nebo 97,1 miliard je samozřejmě možné, to nemusí být přesně na 1 nebo na 1 milion . Ale pozměňovací návrh nemůže nějakým zásadním způsobem snížit tempo snižování deficitu státního rozpočtu v příštím a přespříštím roce.

Michal Kubal, moderátor ČT
Čekáte nějaký tlak? Cítíte něco, že by se možná mezi koaličními poslanci objevovalo něco, co by teoreticky mohlo právě zaseknout do těch vládních plánů větší sekeru?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Já myslím, že ne, máme za sebou opravdu měsíce intenzivních jednání. Za prvé, než jsme představili ozdravný balíček jako celek, pak jsme celé léto jednali o případných úpravách. Takže já necítím žádný tlak nebo nějakou nervozitu. Je to běžné politické jednání a teď skutečně projednáváme už jenom technické detaily.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane poslanče, vy jste předložili za hnutí SPD víc než 60 pozměňovacích návrhů. Když je sečteme všechny, dá se říct, že ruší ten vládní balíček?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
My jsme hlavně museli ty pozměňovací návrhy podat znovu, protože vládní koalice nám tady představila nějaký daňový balíček, který byl představený na té bombastické tiskové konferenci v polovině května s tím, že je to složitě vyjednaný kompromis atp. A nakonec připomínkové řízení k tomu trvalo pět pracovních dní pro ty dotčené orgány. A právě to je ten problém, protože pak přišla vládní koalice s tím, že tedy má zase pozměňovací návrh, že tam bude něco měnit a ten pozměňovací návrh čítá 210 stran. Slyšíte dobře, 210 stran pozměňovacího návrhu. To znamená, že je tak obsáhlý, že se zase mění téměř úplně všechno. Takže vy zase musíte ty pozměňovací návrhy přepracovat a znovu podat, protože my vlastně nevíme, co je finální, kdy vlastně ta koalice s čím přijde. A značí to jediné, prostě není vize, tak ta vládní koalice prostě neví, co má dělat, neví, říká tomu úsporný balíček, není to úsporný balíček, nejsou to úspory, je to daňový balíček, zvedá daně, zvedá výrazným způsobem daně, možná nejvíc v historii novodobé České republiky. Takže tam žádné úspory nejsou, je to zvyšování daní a velmi razantní všem skupinám obyvatel, živnostníkům, podnikatelům.

Michal Kubal, moderátor ČT
My jsme absolvovali tuhle debatu mnohokrát, tak znovu zopakuji ten stejný argument, který pravděpodobně zazní i od vládních představitelů. To znamená: vláda, co se týče výdajů, bude projednávat úspory na vládním zasedání. Tohle jsou věci, do kterých musí právě zasáhnout poslanci. Tudíž ty daňové úpravy projednávají poslanci. Neprojednávají například úpravy, které se týkají škrtání ve státních dotacích.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Ano, já s tím souhlasím, ale proto říkám, že se nejedná o nějakou konsolidaci veřejných financí, to ani náhodou, to je prostě zvyšování daní a vláda přes ty sliby, které vedla už před volbami, ale i po volbách, že nebudou zvyšovat daně, že vědí, kde škrtat, že budou zeštíhlovat stát a podobně, ale to se neděje. Když se podíváme i na tu konsolidaci, jak si představuje vládní koalice, tak na příští rok plánuje schodek 252 miliard, na rok 2025 schodek 235 miliard, pokud to tak bude. A když to tak bude, tak tato vláda zadluží zemi o 1157 miliard dalších, nejvíc v historii České republiky. To má být vláda, která konsoliduje veřejné finance?

Michal Kubal, moderátor ČT
Dostaneme se potom k těm vašim plánům, ale když už jste najeli na to kolečko, které už jsme absolvovali mnohokrát… Pane ministře, je to daňový balíček? Tahle výtka zaznívá opakovaně ze strany opozice.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Oni asi chtějí být vtipní nebo nevím. Nebudu se přít, jak mu budeme říkat. Je to ozdravný balíček. Pokud tomu chce opozice říkat daňový balíček, ať si tomu říká, jak chce. Mně to vtipné nepřipadá, ale mohou. Slyším pořád to samé a není to pravda. Jenom připomenu, že v roce 2021 bylo saldo veřejných financí za rok 2021 5,1 % HDP. Pokud úspěšně schválíme ozdravný balíček a půjdeme na další opatření, za rok 2024 bude saldo zhruba 2,2 %. To znamená v průběhu tří let snížení o tři procentní body. Všude ve světě se jako parametr konsolidace používá procento veřejného dluhu vůči HDP. Nikde, abyste porovnal, jak je na tom která země, se neptáte, jestli měli deficit 50 mld. EUR nebo 150 mld. EUR. Vždycky v té debatě zaznívá, kolik procent dluhu vůči HDP ten rok vznikl. Tady evidentně vidíme trend 5,1 % v roce 2021, 3,6 % v roce 2022 a příští rok by to mělo být 2,2 %. Je to velmi rychlé tempo. Naše opozice chce neustále zvyšovat výdaje, říká, že nechce zvyšovat příjmy a chce snižovat deficit. To je matematika ze základní školy, tak to nevychází, to prostě není možné. Musí se vybrat. Buď mají být vyšší výdaje a pak bude vyšší deficit, anebo budou nižší výdaje a bude nižší deficit. Oni chtějí obojí najednou a pak ta debata nedává žádný smysl.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane poslanče, vaše hnutí tvrdí, že má úspory nebo že zná úspory ve výši 200-300 miliard korun. To je součástí těch pozměňovacích návrhů, které vy představujete?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Jak jste říkal, je to daňový balíček, k tomu se nedají dát pozměňovací návrhy, že něco škrtáte ve výdajích, nebo v dotacích, to prostě není možné. Jestliže je to daňový balíček, který obsahuje návrhy typu, že se zvedají různé daně, s čímž my nesouhlasíme, tak samozřejmě dáme pozměňovací návrhy, že nechceme toto zvýšení daní. Nemůže od nás nikdo očekávat, že budeme dávat pozměňovací návrhy, které budou ještě víc zvyšovat daně, to prostě není pravda. A já nesouhlasím s tím, co říkal pan ministr Stanjura. Srovnávat se s covidovým rokem 2021, kdy byla vypnutá ekonomika, brát to jako etalon, jako příklad, prostě si myslím, že není úplně fér ten covidový rok 2021.

Michal Kubal, moderátor ČT
Ale s vědomím, že se schodky rozpočtu v následujících letech příliš nesnižovaly…

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Schodky, ano, to už je odpovědnost téhle vlády.

Michal Kubal, moderátor ČT
To není, 2021-2022...

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Říkám, že rok 2022 už je odpovědnost této vlády.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ano. 3,6 % HDP. Bez šance změnit mandatorní výdaje.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Já chci říct ještě jednu důležitou věc. Vy na jedné straně říkáte, že budete konsolidovat finance, že tedy budete škrtat v dotacích, že chcete šetřit. Říkáte, že budete šetřit spolu s tím daňovým balíčkem 150 miliard. A na druhé straně si vlastně půjčujete další peníze, nějakých 137 miliard si schválíte, z toho je 52 miliard na dotace. Takže vy říkáte, že budete 54 miliard škrtat, ale pak si půjčíte.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
O čem mluvíte, pane poslanče?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Tu půjčku v rámci toho plánu obnovy těch 137 miliard, se kterou jste vy nesouhlasil.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
19,4 miliardy schválila vláda. Výsledek je 19 miliard, ne 133. 19 miliard.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Bylo 137 původně, tak jestli jste se někam posunuli?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ano, vláda schválila 19,4 miliardy na tři roky, to je šest miliard v průměru ročně na roky 2024 - 2025 - 2026.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Pokud vím, původně to bylo 137 miliard.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ale oficiální žádost po jednání vlády poté, co se upřesňovaly podmínky té půjčky, je v této chvíli 19,4 miliardy korun za tři roky.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane poslanče, tady ty návrhy nebo pozměňovací návrhy, které navrhujete, ve své podstatě, vracím se k první otázce, ruší ten balíček?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Dá se říct, do značné míry ano, protože my nesouhlasíme se zvyšováním daní. Vláda nám slibovala, že bude šetřit, že bude digitalizovat agendy, my jsme neviděli doposud zatím vůbec žádný plán, který tato vláda má. Jestli prostě zjišťuje, kde se třeba dablují agendy, které instituce třeba se nějakým způsobem dablují činnosti, jestli tam zeštíhlovat. My slyšíme takové balonky nebo vidíme takové výstřely, že se má propouštět příští rok 20 000 kuchařek a školníků ze škol a podobně takovéto nesmysly. Prostě to nemá žádný plán, prostě ta vládní koalice nepřišla s žádným plánem konsolidace veřejných financí ve skutečnosti. Zatím tady máme na stole pouze balíček, který razantně zvyšuje daně příští rok zhruba o 36 miliard, další rok 37 miliard.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Pořád dokola, není to pravda. První, co jsme udělali v roce 2022, bylo, že jsme seškrtali 80 miliard z původního návrhu rozpočtu na rok 2022, které byly připraveny minulou vládou. 80 miliard jsme seškrtali za první tři měsíce. Máme přesný plán. To o těch kuchařkách neřekl nikdo z vládních představitelů. V mém resortu jsem za rok a půl snížil počet pracovních pozic o více než 1000. To nejsou žádné sliby, to jsou fakta. Říkám vám to opakovaně. Zrušili jsme agendy v mém resortu a zrušili jsme více než 1000 pracovních pozic. Říkám vám to tři čtvrtě roku a vy pořád říkáte: nemáme čísla, nevíme o tom. Tak tohle se už stalo. Je to úplně jednoduché.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Ale stát nabobtnal o 80 000 zaměstnanců za posledních devět let.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
O skoro 70 000 za posledních 10 let. To máte pravdu. My jsme z toho byli 8,5 roku v opozici, počet státních úředníků po roce našeho vládnutí se vrátil na počet v roce 2015. V okamžiku, kdy chceme sáhnout na ostatní státní zaměstnance, vy v čele jako opozice říkáte, nesmíme snižovat tady počet učitelů, počet hasičů, počet policistů, počet vojáků, tam rostly ty počty za těch posledních 10 let. Tak to si musíte vybrat, buď jedno, nebo druhé.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Nějaký plán toho zeštíhlování těch agend, který jste slibovali, a ten tady prostě žádný není. To jsou opravdu takové balonky, takové výstřely. Dva roky od voleb a my prostě nic takového na stole nemáme. Zatím jste přišli akorát s daňovým balíčkem.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane ministře, pojďme se vrátit k tomu, co se tedy odehrálo ve sněmovně. Vy jste prohlásil, že jste otevřený návrhům opozice. Platí i v tomto případě, že budete brát do úvahy pouze ty návrhy, které nějakým způsobem nesnižují plánované úspory?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Samozřejmě to platí.

Michal Kubal, moderátor ČT
Jinými slovy, prakticky žádné návrhy opozice nevezmete do úvahy?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ne, ne. Nejsou všechny, které razantním způsobem snižují tempo konsolidace a snižování deficitu státního rozpočtu, jsou i jiné a ty určitě poctivě zvážíme. A já nevylučuji, že je nakonec celá vládní koalice podpoří.

Michal Kubal, moderátor ČT
Jedna věc, která zaznívá ze strany opozice, že se nedaří vybírat daně. Myslím, že tento týden, a nebudu se bavit o absolutních číslech, které samozřejmě tím, jak roste inflace, narůstají taky. Ale NKÚ zmiňuje taky mezeru ve výběru DPH. Česká republika je pod průměrem Evropské unie. Ten průměr, pokud by se vůbec měla dostat na průměr, znamená plus 13,5 miliardy. Plánujete nějaké kroky i v tomto ohledu, to znamená vybírat lépe ty daně?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Bezesporu na tom pracuje finanční správa v čele s novou generální ředitelkou. Abychom si udělali představu. 13,5 miliardy není málo, jsou to všechno odhady. Já to nějakým způsobem nechci snižovat nebo podceňovat, já říkám, že daně se platit mají a musí. Chystáme sofistikované softwarové nástroje, které budou dobře analyzovat data tak, aby kontroly byly cílené. To znamená, že my už nebudeme zaklekávat, ale současně budeme chtít, aby se daně řádně platily. Řádný poctivý daňový poplatník, kterých je naprostá většina, se ničeho nemusí obávat a ti ostatní to nebudou mít tak jednoduché, jako to měli doposud.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane poslanče, jakou taktiku plánujete na druhé čtení? Obstrukce u prvního čtení především vašeho hnutí před schválením programu trvaly 23 hodin, teď to bylo 18,5 hodiny. Co bude dál?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Tak my využíváme ty nástroje, které podle jednacího řádu jako opozice máme.

Michal Kubal, moderátor ČT
Ptám se na ty nástroje, jaké plánujete?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Takže ty nástroje, které máme. Skutečně jsou to projevy, vládní koalice nám může omezit délku těch projevů pro řadové poslance, takže potom zbývají přednostní práva, které se omezit prakticky nedají, byť se o to vládní koalice pokusila a udělala to při schvalování té důchodové novely. Takže my samozřejmě se budeme snažit vysvětlovat věci, teď budeme představovat pozměňovací návrhy a samozřejmě uvidíme, jak bude třetí čtení vypadat. Já jenom bych chtěl ještě jednu věc, když jsme tady s panem ministrem byli začátkem dubna spolu, seděli jsme tady, tak jsem říkal, že i státní rozpočet bude ovlivněn hlavně tím, kolik se podaří vypumpovat z ČEZu, takže to tak je, ale říkal jsem i druhou věc. Že máme problém s tím vybíráním daní, že pan ministr odmítl třeba digitální daň. Říkáme ty internetové giganty, které tady mají miliardové tržby, prostě tady neplatí prakticky žádné daně. A pan ministr na to říkal, ale vždyť je připraveno celoevropské řešení, to bude tím vyřešeno. Ale já se obávám, že není, protože ta dorovnávací daň na tohle úplně nedosáhne, co se týče těch nadnárodních internetových gigantů.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane ministře, poprosím krátkou reakci a pak se s dovolením vrátím ke svým otázkám.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
My jsme jedna z prvních zemí, která to implementuje. Opozice nám zablokovala schválení již v prvém čtení, i když podle mě je to čistá implementace, není tam co změnit. Tato daň bude platná od 1. ledna příštího roku. Jsme v čele pelotonu evropských zemí, které tuto daň zavádí. Bude ve všech evropských zemích tzn., že to nebude konkurenční nevýhoda, pokud to bylo jenom v naší zemi. Takže si myslím, že to je správný postup a říkám, že od příštího roku tato nová daň pro velké nadnárodní firmy bude platit.

Michal Kubal, moderátor ČT
Chystáte se na další spacákové dny ve sněmovně, pane ministře?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ne, mně to připadá trapné, když někdo mluví o spacácích. Nechystám se já osobně a nikdy o tom nemluvím. Dnes skončí jednání ve 24 hodin podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny a zítra budeme pokračovat od devíti hodin dopoledne.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pojďme k číslům, která dneska přišla, řekněme, obecným číslům. Nakolik vás znepokojuje vývoj české ekonomiky a možná i potažmo velmi důležitý vývoj v sousedním Německu?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Pokud jsem srovnal makroprognózy pro ČR a Německo v letošním roce, tak jsou vlastně totožné. V obou zemích se odhaduje vlastně mírný pokles ekonomiky 0,2 %. To se samozřejmě může změnit na nulu, +0,1 nebo -0,3. Pro příští rok odhadujeme růst ekonomiky zhruba 2,3-2,4 %. Česká ekonomika jako otevřená proexportně orientovaná ekonomika, která vyváží velké množství produkce do Německa, je závislá na kondici německé ekonomiky. To je prostě fakt.

Michal Kubal, moderátor ČT
Může se zhoršit ta predikce dalšího vývoje?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Další predikce bude až na konci roku a pak v lednu, tak uvidíme. Budou další data, budou se analyzovat další měsíce nejenom v ČR, ale i v rámci Evropy. Chci říct, že ty odhady MF vlastně odpovídají odhadům jiných institucí, ať už domácích nebo zahraničních. Tam je dobrá zpráva, že příští rok bude inflace pod 3 %, vrátí se to do tolerančního pásma k hodnotám, na které jsme zvyklí. Na tom se shodují všechny agentury, které dělají odhad pro příští rok. Stejně tak ekonomický růst je v rozptylu 2,1 až 2,5 %, jak domácích, tak zahraničních agentur, které se tomuto tématu dlouhodobě věnují.

Michal Kubal, moderátor ČT
Nakolik těžké je najít tu rovnováhu mezi snahou jednak ozdravit veřejné finance, snížit schodky státního rozpočtu a na druhé straně úplně nezadusit ekonomiku?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Tak je to v zásadě jednoduchý recept. Jediné, co určitě nesnižujeme, ale naopak tím zvyšujeme výdaje, jsou investice. To je věc, která je potřebná. V tomto směru máme rekordní investice v letošním roce. V příštím roce očekáváme mnoho evropských dotačních titulů, které můžeme čerpat i v příštích letech. Na to se musíme také zaměřit. Stát má přispět k investiční aktivitě a stát k tomu taky přispívá.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane poslanče, jaký recept na oživení ekonomikySPD?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Já jenom v rychlosti zareaguju, já nejsem takový optimista jako pan ministr, protože když se podíváme, ČR spolu se Španělskem je na tom v rámci Evropy nejhůř. To znamená, my jsme nedosáhli těch hodnot před tím covidem v roku 2019. Je to, je to dáno do značné míry tou energickou krizí, vysokými cenami energií, které tady máme a ještě, co se povedlo naší vládě za předsednictví Evropské unii, že velice rychle posunula Green Deal dopředu. To znamená, máme tady emisní povolenky třeba pro naše uhelný elektrárny. Co budeme dělat za dva roky, až prostě ty emisní povolenky budou tak drahé, že se prostě nevyplatí vyrábět elektřina u našich uhelných elektráren?

Michal Kubal, moderátor ČT
Teď máme definovanou situaci, pojďme k těm receptům. Jaké recepty máte na to, aby se oživila ekonomika?

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
To znamená, je skutečně potřeba investovat, je potřeba se postarat ale i o to, aby jsme tady měli levné energie, aby ty podniky nemusely odcházet, aby se u nás vyplatilo podnikat, aby jsme tady měli stabilní prostředí, protože v době, kdy jsme na pokraji recese, zvyšovat daně právnických, daně právnickým osobám, firmám, když i meziročně ten výběr třeba daně z právnických osob je asi 38 % navíc, tak v tuto chvíli ještě těm firmám zvedat daně prostě není dobře, a to vláda bohužel dělá. Takže to jsou všechno kroky, které prostě zadusí. A co se týče těch investic, já jsem zvědavý, kolik se podaří proinvestovat, protože chcete do konce roku ještě přes 20 miliard ušetřit v rozpočtu, ale to v podstatě v tuto chvíli už je možné de facto akorát škrtání investic. Já si nedovedu představit, čím jiným byste to chtěli udělat. Takže ty investice podle mého názoru nebudou v takovém rozsahu, jak v tom rozpočtu jsou. Nevím, kde jinde byste to chtěli ušetřit do konce roku.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Vždyť vám to říkám, v provozních výdajích. Na investice sahat nebudeme. Ty poběží podle plánu, tak jak probíhají. Ano, občas se stane, že kvůli souboji uchazečů, když se obracejí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se někdy oddaluje podpis smlouvy s vybraným uchazečem, ale to není žádný plán, to je prostě realita souboje uchazečů o konkrétní zakázku. Na investicích letos šetřit určitě nebudeme.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Tak pokud jste schopni přes 20 miliard ušetřit od září do konce roku, tak ten rozpočet jste teda připravili hodně špatně.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Podívejte se, pane poslanče, na plnění státního rozpočtu. Jedná se o osmý měsíc, to jsou dvě třetiny roku. Podívejte se, kolik byly běžné výdaje - jsou nižší. My spoříme průběžně, my nezačneme od zítřka šetřit. To je samozřejmě proces, který nikdy nekončí.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pane ministře, vím asi, jaká bude obecná odpověď na to, na co se teď zeptám. To znamená, že stále ještě probíhá vládní jednání o návrhu rozpočtu na příští rok. Nicméně při představování balíčku zazněla suma 210 miliard, teď je tam 252 miliard. Je to definitivní výše schodku?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Já si nejsem vědom, že zazněla ta suma 210 miliard, ale nevylučuju to. Za druhé, my si musíme říct, že letos bude schodek 295 miliard. Razantním způsobem zvyšujeme výdaje na obranu, protože to je potřeba. To je zhruba +50 miliard. Zvyšuje se obsluha státního dluhu, to znamená, že za staré dluhy zaplatíme příští rok o 25 miliard víc než letos. Jenom tyto dvě položky jsou +75 miliard. K tomu máme naše konsolidační úsilí, takže když to sečtete, ten schodek vlastně odpovídá, protože zapomínáme v té debatě na to, že zvyšujeme některé výdaje. Já tyto výdaje hájit budu, protože v této mezinárodní situaci vzhledem k tomu, že v Evropě probíhá válka, vzhledem k tomu, že to je dlouhodobý závazek ČR, který jsme dlouhodobě neplnili, musíme začít plnit své závazky a dávat na obranu a obranné výdaje 2 % HDP, což bude příští rok skoro 160 miliard. Jenom připomenu, že v roce 2022 to bylo 90 miliard. Takže za ty dva roky to bude +70 miliard. Obsluha státního dluhu proti roku 2022 bude +45 miliard a přesto se nám daří podstatným způsobem ty deficity snižovat.

Michal Kubal, moderátor ČT
Platí tedy minimálně ten procentuální závazek, který jste zmiňoval před pár minutami?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ano.

Michal Kubal, moderátor ČT
Před dvěma dny, první školní den, tady v našem studiu seděl ministr školství Mikuláš Bek a říkal, že jeho ideální představa je 25-27 miliard navíc oproti tomu, co je momentální návrh. Budou vodítkem priority vlády?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Samozřejmě.

Michal Kubal, moderátor ČT
To znamená, že se dá předpokládat, že třeba ministr Bek bude mít, řekněme, lepší pozici při vyjednávání?

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Ne, ministr Bek, vláda jako celek. To přece není rezortní problém nebo jednoho ministra, školství je problém celé vlády.

Michal Kubal, moderátor ČT
Pojďme nepoužít personifikaci, řekněme, že tedy školství bude mít lepší pozici než jiné rezorty.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
V té rozpočtové situaci musíme opravdu vybírat jenom několik málo priorit a školství mezi nimi bezesporu je.

Michal Kubal, moderátor ČT
Děkuji, pane ministře, děkuji, pane poslanče. Tohle jednání bude pokračovat a tyhle debaty budou pokračovat nejenom v Poslanecké sněmovně, ale i při dalších debatách ve studiu. Díky, hezký večer.

Jan Hrnčíř, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru
Na shledanou.

Zbyněk Stanjura, ministr financí
Na shledanou.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

17.04.2024Ministr financí Stanjura hostem pořadu Interview ČT24 MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
05.02.2024Ministr Stanjura hostem Otázek Václava Moravce MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
25.01.2024Zbyněk Stanjura v pořadu ČT Události, komentáře MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
08.01.2024Ministr Stanjura hostem pořadu Za pět minut dvanáct MF ČR (Ministerstvo financí ČR)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688