Vysokoškoláků přibývá - Za posledních 20 let se v Česku velmi výrazně změnil demografický profil studentů na vysokých školách.
Za posledních 20 let se v Česku velmi výrazně změnil demografický profil studentů na vysokých školách.
Počet obyvatel Česka ve věku odpovídajícím obvyklému stáří studentů vysokých škol v posledních desetiletích (s výjimkou roku 2022) trvale ubývá. Počet vysokoškolských studentů u nás přesto z dlouhodobého pohledu roste. Mezi lety 2001 a 2010 se téměř zdvojnásobil z 203 tisíc na 396 tisíc, pak do roku 2019 sice poklesl, ale následně začal zase stoupat. Loni studovalo na vysokých školách v Česku téměř 305 tisíc studentů, což je o polovinu více než v roce 2001. Velikost věkové skupiny 20 až 29 let se přitom za stejné období zmenšila z 1 696 978 osob na 1 075 343, tedy o 37 %. V tuzemské populaci tak roste zastoupení osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním.
Zatímco v roce 2001 z populace ve věku 25 až 54 let mělo vysokoškolské vzdělání jen 12% osob, v případě žen dokonce jen desetina, o deset let později to bylo 20 % a v roce 2022 už 30 % osob a v případě žen třetina.
Vývoj počtu obyvatel a studentů VŠ v Česku (tis. osob)
Studuje více žen a cizinců
Spolu se stoupajícím zájmem Čechů o vzdělání působí na růst počtu vysokoškolských studentů také poptávka ze zahraničí. Množství studentů cizí státní příslušnosti na vysokých školách v České republice se v celém sledovaném období postupně zvyšovalo z 8,8 tisíce v roce 2001 na 54,8 tisíce loni. Tento nárůst byl dokonce rychlejší než v případě domácích studentů, takže podíl cizinců na českých vysokých školách se zvýšil ze 4,3 % v roce 2001 na 18 % v roce 2022. Nejčetnější skupinou cizinců jsou dlouhodobě Slováci, kteří v roce 2022 tvořili 38,2 % ze všech cizinců. S odstupem pak následovali studenti z Ruské federace (14 %), Ukrajiny (11,4 %) a Kazachstánu (5,0 %). Mezi roky 2021 a 2022 poměrně výrazně narostl počet studentů z Ukrajiny. V absolutním vyjádření se zvýšil o 1 847 studentů, tedy o 42,2 %. Mezi studenty cizí státní příslušnosti bylo 10,3% doktorandů, což je o poznání vyšší podíl než mezi českými studenty (6,0 %). Část cizinců však odchází do České republiky studovat až po dosažení bakalářského či magisterského stupně vzdělání v jiné zemi.
Studenti VŠ v Česku podle občanství (tis. osob)
Zajímavým fenoménem je rovněž zvyšování podílu žen mezi studujícími vysokých škol. V roce 2001 na vysokých školách v Česku ještě muži mírně převažovali, bylo jich zde 51,7%. O tři roky později se podíl mužů a žen vyrovnal, a pak už ženy začaly převažovat. V letech 2012 a 2013 dosáhl podíl žen zatím nejvyšší hodnoty 56,2 % a od té doby se udržuje stále nad 55,5%. Muži si svou většinu udržují v doktorandském stupni studia, kde jich v roce 2022 bylo 55,2%.
Studenti VŠ v Česku podle pohlaví (tis. osob, %)
Zájem o technické obory opadá
Nejoblíbenější skupinou studijních oborů je dlouhodobě obchod, administrativa a právo, kterým se v roce 2022 věnovalo 20,3 % vysokoškolských studentů. Na začátku milénia sice žebříček vedly technické obory s podílem 25,3 %, ale už v roce 2006 je z prvního místa odsunul obchod, administrativa a právo, a v roce následujícím se propadly až na třetí příčku za humanitní a společenské vědy. Pozice technických oborů však oslabovala i nadále: v roce 2022 zaujímaly s podílem 12,1 % pátou pozici za vzděláváním a výchovou (12,3%) a zdravotní a sociální péčí (13,2%).
Technické obory jsou také jediné, v nichž je současný počet studentů nižší než v roce 2001. Ve všech ostatních oborech absolutní počet studentů alespoň mírně narostl. Nejvýraznější nárůst můžeme sledovat v oborech zdravotní a sociální péče, jimiž na začátku milénia procházelo 17 730 studentů a v roce 2022 už 40 253. Došlo tedy k navýšení o 127%. V absolutních číslech značně přibylo i studentů humanitních a společenských věd (+22 318) a oborů v oblasti obchodu, administrativy a práva (+22 047). Vzhledem k velkému počtu studentů těchto oborů se však v relativním vyjádření jedná o nárůst „pouze“ o 57 %, resp. 62%.
Zahraniční studenti stejně jako Češi u nás studují nejčastěji obory z oblasti obchod, administrativa a právo (21,5 %). Druhé místo v oblíbenosti u cizích studentů zaujímají zdravotní a sociální obory (16,7%) a třetí příčka patří informačním a komunikačním technologiím (13,9 %). Nejmenší zájem projevují studenti ze zahraničí o oblast vzdělávání a výchova, na kterou se zaměřuje jenom 1,7 % z nich. Mezi domácími studenty se naproti tomu jedná o jednu z preferovaných oblastí, již si v loňském roce zvolilo 14,7% českých studujících.
Studenti VŠ v Česku podle vybraných skupin oborů vzdělávání (tis. osob)
Ženské a mužské obory
Obory ze skupiny obchod, administrativa a právo vykazují vyrovnané podíly i v zastoupení studujících mužů a žen. Loni je navštěvovalo 20,3 % studentů mužů a 20,2 % studentek žen. Zatímco však druhou a třetí příčku u žen obsadily obory zdravotnické (17,5 % studentek) a vzdělávací (17,1%), mezi muži to byly skupiny oborů technika, výroba a stavebnictví (19,6 %) a informační a komunikační technologie (14,3 %). Oproti situaci před pěti lety se o 51,2% zvýšil počet mužů v oborech zaměřených na vzdělávání a výchovu, o 29,4 % v přírodovědných oborech, o 14,7 % v oborech z oblasti informačních a komunikačních technologií a o 13,7% v oborech zdravotnických. Naproti tomu nejvýraznější propad zaznamenala oblast techniky, výroby a stavebnictví, ve které se stavy mužů snížily o 18,1%. O 7,2% ubylo také studentů ve společenskovědních oborech.
Ke zvýšení počtu žen v posledních pěti letech došlo především v oborech z oblasti informačních a komunikačních technologií (o 32,6 %), dále v přírodovědných oborech (19,1 %), v oborech zaměřených na vzdělávání a výchovu (14,6 %) a v oborech zdravotnických (13,3%). Shodně s muži došlo i u žen k největšímu propadu počtu studentek v oblasti techniky, výroby a stavebnictví (o 33,1 %) a dále ve společenskovědních oborech (o 12,3 %).
Nejvyšší podíl žen (77,1 %) byl zaznamenán ve skupině oborů vzdělávání a výchova, nejvyšší podíl mužů (82,2%) ve skupině oborů informačních a komunikačních technologií. Tato skupina zároveň vykazovala nejvyšší podíl cizinců (32,4 %).
Nejvyšší zastoupení studentů prezenčního studia měla skupina oborů přírodní vědy, matematika a statistika (91,8 %), která zároveň zaznamenala nejvyšší podíl doktorandů (pětinu). Na druhé straně nejvyšší podíl studentů distančního či kombinovaného studia byl ve skupině oborů služby (38,6 %) a vzdělávání a výchova (32,8 %), které patřily mezi tři skupiny oborů s nejmenším podílem doktorandů. Doktorandi zde tvořili 2,4 %, resp. 1,8 % všech studentů.
Ubylo doktorandů, přibylo bakalářů
V posledních pěti letech se postupně snižoval podíl studentů ve věku 25 a více let z 34,4 % na 30,4% a podíl studentů v jiném než denním studiu z 24,6% na 19,8%. Zároveň klesl podíl doktorandů mezi studenty ze 7,4% na 6,7%. Podíl studentů bakalářských oborů se naproti tomu zvýšil z 57,6 % na 60,4 %. Změny v čase jsou však v těchto ukazatelích ovlivněné demografickým vývojem a politickými opatřeními, resp. změnami v požadavcích na vzdělání určitých profesí a s tím spojenou potřebou pracovníků doplnit si ve stanoveném termínu kvalifikaci.
Počet studentů VŠ v Česku podle studijního programu
Článek si můžete přečíst v letním dvojčísle časopisu Statistika&My.
Více informací na www.czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Školství:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz