Vlada.cz (Vláda)
Energie  |  03.11.2022 15:16:10

Energetická krize: “Jak pomoci průmyslu a nezruinovat státní kasu” - NERV – pracovní materiál

Náměty NERV: 

1. Rychlá realizace „úspornějšího a návratného“ kurzarbeitu, který bude motivující  k restrukturalizaci v případě trvalého šoku skrz např. re/upskilling; se zpětným dodaněním  nebo před-platbou u firem, které častěji propouští skrz vyšší sazbu pojistného (tzv.  experience rating používaný v USA); nastavit jasná kritéria spuštění; nutné zajistit notifikaci;  3x–4x levnější nástroj než dávky v nezaměstnanosti, pokud v sobě bude obsahovat tvrdší  tržní test pro vybrané obory, alespoň částečná návratnost pomoci atd.). Kurzarbeit je obecně  nástrojem pro všechny firmy, které prokáží příčinnou souvislost s taxativně vymezenými  problémy, na které vláda cílí (konkrétní dopady během pandemie, v době energetické krize  lze rovněž jasně vyjmenovat dopady typu nedostatku energie, nedostupné kontrakty na  energie, přerušení výrobních řetězců, výpadky dodávek surovin…). 

2. Záchranná síť – reorganizace a restrukturalizace se státní pomocí s podmínkou případného  zestátnění či návratné pomoci (kapitálový vstup do firem; rekapitalizace pohledávek;  přechodné vzdání se akcionářských práv; omezení výplaty dividend a podílů na zisku…).  Vhodné je definovat “systémově významné firmy” (po osvědčeném vzoru systémově  významných bank) a na ně tuto výjimečnou, ale návratnou pomoc implementovat, bude-li  hrozit systémové selhání. 

3. Pomoc pro velké podniky – zvážit stropování s výrazně nižším procentem objemu energie  40–50–60 % + zavést (v době COVID osvědčený) institut odložené daně, pro podniky  zasažené nedostatkem/drahou energií atd. (vyjít vstříc v daňové oblasti); změnit (umožnit  obejít) definici provozní ztráty, která je nevhodná. Jde o to nerezignovat na rychlou a  viditelnou pomoc, byť s limity – štědrá národní řešení narušují jednotný trh, lepší je evropské  řešení, ale variabilita různých forem vážnosti problémů firem je vysoká a různé druhy pomoci  mohou uklidnit situaci. 

4. Nastavení “psychologické” bariéry (lék na extrémní nejistotu) – strop pro vývoj cen energií.  Využít “efektu záklopky”, který nastal po zveřejnění návrhů řešení energetické krize na  úrovni EU. Snížením rizikové přirážky dojde k dalšímu poklesu ceny na trhu, aniž by musel být  strop aktivován (tržní riziko pro stát: spekulace na pokles cen energií). Rozpočtový dopad při  správně nastaveném stropu nula. 

Existující řešení, která NERV podporuje a doporučuje urychlit: 

5. Dočasný krizový rámec (různé formy pomoci, půjčky, záruky) – věříme, že dojde k  prodloužení za konec roku 2022, a zároveň doporučujeme využít jej mnohem více a  inspirovat se chytrými řešeními jinde v EU; např. zvýšit objem EGAP plus (nyní je umožněn  objem na úrovni 6,25 mld. ) i NRB záruk; zvýšit stropy podpory; zjednodušit podmínky;  odstranit podmínku provozní ztráty; vyjasnit podmínky rekapitalizace; podpořit úspory ve  spotřebě energií; podpora OZE a dekarbonizace atd.

6. Decoupling (oddělení vzájemného ovlivňování cen plynu a elektřiny) – shoda nad  racionálností řešení, o které má cenu se snažit, byť tam jsou rizika). 

7. Podpora investic do energeticky méně náročných technologií, inovací atd., maximální  využití prostředků z evropského plánu obnovy NextGenerationEU a půjčky z fondu unijního  plánu obnovy, ze které by si ČR mohla vypůjčit až 350 mld.  

8. Diverzifikace zdrojů, posílení bezpečnosti a spolehlivosti výrobního řetězce ● zapojit ekonomickou diplomacii v hledání nových bezpečných a stabilních trhů, 

● sjednotit zahraniční politiku státu a podporu MPO, CzechTrade, MZV firmám tak, aby  se ne tříštily síly a využily se výnosy z rozsahu. 

9. Doporučení přijmout jednotnou a srozumitelnou komunikaci vlády vůči podnikatelské sféře,  která by podpořila důvěru vlády v této nelehké době, a to především v průmyslovém sektoru.  I včasně podaná negativní informace je cenná. Vhodně zvolená komunikace je v krizi polovina  úspěchu a je zdarma.  

Inspirace ze zahraničí: 

Příklady zemí, které využily v uplynulých měsících dočasný krizový rámec pro veřejnou podporu a  účel/ zaměření této podpory 

● Následující výčet není vyčerpávající. Celkový počet případů, využívající tohoto rámce se od  jara 2022 pohybuje v počtu přibližně 80. Následující přehled je pouze vybranou ilustrací toho,  jak tato forma podpory může vypadat. 

Německo 

BASF – výroba obnovitelného vodíku  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5943; 134 mil. EUR; 3. 10.  2022

Opatření k nahrazení výroby elektřiny v důsledku nedostatku ruského zemního plynu  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5919; 450 mil. EUR; 30. 9.  2022

● Dodatečná opatření na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5811; 27. 9. 2022;  ● Opatření na podporu dekarbonizace výroby oceli s využitím vodíku  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5968; 1 mld. EUR; 4. 10.  2022;  

Řecko 

● Schéma na podporu spotřebitelů elektrické energie mimo domácnosti v kontextu ruské války  na Ukrajině https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5890; 800 mil.  EUR; 3. 10. 2022

Rumunsko 

● Schéma v rámci RRF na podporu vysoce účinné kogenerace elektřiny a tepla  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5044; 390 mil. EUR; 30. 9.  2022

Itálie 

● Garanční schéma pro zajištění úvěrového rizika při obchodu se zemním plynem a elektřinou  v kontextu ruské války na Ukrajině  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5806; 2 mld. EUR; 30. 9.  2022;

● Schéma na podporu firem v kontextu ruské války na Ukrajině  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5729; 700 mil. EUR; 28. 9.  2022

Opatření v rámci RRF na podporu výstavby továrny jako součásti polovodičového  hodnotového řetězce https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5970;  292,5 mil. EUR; 5. 10. 2022

Španělsko 

Opatření na podporu výroby obnovitelného vodíku  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6017; 220 mil. EUR; 13. 10.  2022

Slovensko 

● Schéma podpory výrobců potravin v kontextu ruské války na Ukrajině  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6129; 10 mil. EUR; 12. 10.  2022

● Schéma na podporu průmyslu (dekarbonizace výrobních procesů a snížení energetické  náročnosti) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6015; 1,1 mld.  EUR; 10. 10. 2022

Finsko 

● Strategická rezerva na podporu bezpečnosti dodávek elektřiny  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5787; 150 mil. EUR; 11. 10.  2022

● Schéma na podporu výrobců elektřiny v kontextu ruské války na Ukrajině  phttps://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5994; 10 mld. EUR; 7. 10.  2022

● Deštníkové schéma na podporu municipálních výrobců elektřiny a dodavatelů v kontextu  ruské války na Ukrajině  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6012; 5 mld. EUR; 7. 10.  2022

Projekty společného evropského zájmu 

Vodíkový hodnotový řetězec  

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_5676; 5,2 mld. EUR; 21. 9.  2022; 13 členských států (Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Řecko, Itálie,  Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Španělsko, Švédsko

(Autoři: Helena Horská, Zuzana Ceralová Petrofová, Petr Zahradník)

Analytický background námětů NERV: 

Ekonomika čelí bezprecedentnímu souběhu nepředvídatelných šoků (tzv. dokonalé bouři) a do  energetické krize vstoupily mnohé firmy i některá odvětví vyčerpaná1. Vedle extrémních cenových  šoků trápí firmy především nejistota. 

● Bod zvratu EBIT marže je dle propočtů D. Marka v průměru na úrovni 150 EUR/MWh za předpokladu plošného růstu produkčních nákladů (PPI) o 20 % (PPI v srpnu 2022 25,2 %  r/r). U energeticky náročnějších oborů ale EBIT marže už při této úrovni klesá o 13-67 %,  přičemž v důsledku předpokládaného plošného růstu produkčních cen nejen hutnictví a  slévárenství, ale i chemický průmysl či vodní a letecká doprava se propadá do provozní ztráty  už na úrovni předválečných cen energií (modelováno pro 50 EUR/MWh). Forwardové ceny  elektrické energie zatím zůstávají pro rok 2023 nad hranicí 200 EUR za MWh

● Krizové scénáře vývoje cen elektrické energie, které se velmi zhruba snaží odhadnout přímý  i nepřímý dopad výpadku produkce TOP 4 energeticky nejnáročnějších sektorů na zbytek  ekonomiky, a které se podílí 5 % na hrubé přidané hodnotě české ekonomiky i na její celkové  zaměstnanosti (tj. 235 tis zaměstnanců), varují před dalším výraznějším propadem  ekonomiky (“tuhou zimní recesí”). Produkce celé ekonomiky v tomto modelu přichází po  COVID šoku o dalších 100–500 miliard korun a samotná přidaná hodnota o 37–185 miliard v  závislosti na rozsahu škody a schopnostech firem absorbovat aspoň část cenového šoku  omezením investic či zhoršením hospodářského výsledku. Přepočteno do reálného HDP jde o  negativní šok v rozsahu od 0,7 po 3,5 %. V regionech s vyšším zastoupením těžkého průmyslu  (severní Čechy, Ostravsko) by mohlo dojít k výraznějšímu nárůstu nezaměstnanosti se všemi  negativními sociálními projevy. 

Zdroj: Raiffeisenbank s využitím odhadů D.Marka z Deloitte,  

OECD Input-Output tabulky, inverzní Leontiefova matice. Propočet předpokládá přímý dopad cenového šoku do  objemu produkce (v praxi může dojít k alespoň částečné absorpci šoku na vrub investic či hospodářského výsledku)  Podrobnosti na vyžádání.  

Podobný přístup použila ČNB v odhadu dopadu nedostatku plynu na ekonomiku. ČNB: Zpráva o měnové politice:  https://www.cnb.cz/export/sites/cnb/ 

Cílem státní pomoci a zásahů státu do ekonomiky by měla být i za takto výjimečných okolností  pomoc - asistence finanční i nefinanční - s transformací a přizpůsobením se překotným  strukturálním změnám, trvalé změně relativních komparativních výhod v zahraničním obchodě a  novým (geopolitickým) rizikům. Zakonzervovat stávající strukturu a stav české ekonomiky (převážně  závislé na levných vstupech) by byl naopak nežádoucí výsledek. Proto by ambicí nemělo být jen  vypořádání se se současným cenovým šokem (protikrizová opatření), ale vytvořit dlouhodobější  rámec na podporu transformace ekonomiky (systémová řešení).  

 

1Čistý provozní přebytek (makroekonomická proxy pro EBIT) je v sektoru hutnictví a slévárenství již 3. rokem  v mínusu (kumulovaně -19 miliard ). Chemická výroba se propadá do čisté provozní ztráty poprvé v roce 2021  (-3 miliardy ). Z důvodu COVID je ve ztrátě jak letecký průmysl, tak i hotelnictví. 

Formy pomoci: kombinace krátkodobých tj. protikrizových s dlouhodobými nebo-li systémovými.  Přednostně by měla být volena ta krátkodobá opatření, která nejdou proti systémovým. 

(Autor: Helena Horská) 

Analytická příloha – Řešení energetické krize a podpora podnikatelského  sektoru: 

1. Úvod 

Aktuální instrumentárium řešení energetické krize, způsobené ruskou agresí na Ukrajině, spočívá  v kombinaci nástrojů, které by za normálních tržních podmínek prostých exogenních šoků náležely do  rejstříku centrálně plánované ekonomiky. Bohužel závažnost stávající situace činí využití instrumentů  typu cenová regulace (až do úrovně cenových stropů a direktivně stanovených cen), zavádění  mimořádných daňových opatření (v podobě úlev na straně jedné, a dodatečné daňové zátěže na  straně druhé) a aplikace forem veřejné podpory (která by za normálních tržních podmínek byla  nedovolená a narušovala by průběh hospodářské soutěže; v pojetí politik EU mající podobu  dočasného krizového rámce pro veřejnou podporu). 

V následujícím pojednání se budeme věnovat obsahu dočasného krizového rámce pro veřejnou  podporu a vývojem jeho aktuální úpravy na úrovni EU. Tento nástroj dosud není v České republice  využíván, což zdaleka neplatí pro ostatní členské státy EU (viz soubor příkladů v pasáži 3). Tento  nástroj je pochopitelně fiskálně náročný a zatěžuje bilance veřejných financí; na straně druhé  v případě správného zacílení je možné jej považovat za formu veřejné investice, která buď zachrání  podnikatelskou aktivitu, čelící obrovskému nárůstu energetických nákladů, anebo prostřednictvím  této investice odstraní úzké místo na nabídkové straně (například v podobě nového, cenově  dostupného a z pohledu nabídky stabilního energetického zdroje), čímž odstraní/ zásadně sníží  významný nabídkou tažený inflační faktor. 

Je zřejmé, že i v zemích, kde je dočasný krizový rámec používán, je tak činěno ve vyvážené symbióze  s využitím cenových stropů i mimořádných daňových opatření

2. Unijní úprava dočasného krizového rámce pro veřejnou podporu a její vývoj 

Evropská komise zaslala v říjnu 2022 členským státům ke konzultaci předlohu návrhu na prodloužení  a změnu dočasného krizového rámce pro veřejnou podporu, přijatého Evropskou komisí 23. března  2022 s cílem umožnit členským státům využít flexibilitu stanovenou v pravidlech veřejné podpory  na podporu ekonomiky v souvislosti s válkou Ruska na Ukrajině. Dočasný krizový rámec byl změněn  poprvé 20. července 2022, aby doplnil balíček opatření týkajících se připravenosti na zimu a aby byl  v souladu s cíli plánu REPowerEU. 

Vzhledem k ekonomickým důsledkům války Ruska na Ukrajině a jejímu dopadu na energetickou  situaci navrhuje Evropská komise dočasný krizový rámec prodloužit a změnit. Navrhované změny  zaslané členským státům doplňují návrh Evropské komise týkající se mimořádné tržní intervence (k  němu Rada EU dosáhla politické dohody 30. září 2022). Cílem je zajistit, aby dočasný krizový rámec i  nadále umožňoval členským státům poskytovat nezbytnou a přiměřenou podporu ekonomiky a  zároveň zachovat rovné podmínky. Evropská komise konzultuje s členskými státy případné změny,  které se týkají těchto prvků:

● prodloužení dočasného krizového rámce; 

● přiměřené zvýšení maximálních stropů podpory uvedených v ustanoveních o omezených  částkách podpory, které členským státům umožňují poskytovat přímé dotace nebo jiné formy  podpory společnostem v jakémkoli odvětví zasaženém krizí, včetně zemědělství a rybolovu; 

● cílená úprava s ohledem na vysokou volatilitu trhu, jež má dále usnadnit přístup  energetických společností k podpoře likvidity, aby mohly pokrýt finanční zajištění pro své  obchodní činnosti; 

● zjednodušení kritérií, která členským státům umožní podporovat podniky postižené vysokými  cenami energie, včetně uživatelů s vysokou spotřebou energie; zajistit, aby podpora zůstala  cílená a přiměřená, a zároveň zachovat pobídky ke snižování poptávky po energii

● vyjasnění kritérií, která Evropská komise hodlá uplatňovat při posuzování opatření na  podporu rekapitalizace, aby byla zachována účinná hospodářská soutěž; a 

● dodatečná opatření zaměřená na podporu snižování poptávky po elektrické energii v souladu  s návrhem Evropské komise týkajícím se mimořádné tržní intervence (Rada EU k němu  dosáhla politické dohody 30. září 2022). 

Členské státy se nyní mohou k předběžnému návrhu Evropské komise vyjádřit. 2.1 Kontext 

23. března 2022 byl přijat dočasný krizový rámec pro veřejnou podporu, který členským státům  umožňuje využít flexibilitu stanovenou v pravidlech veřejné podpory, v kontextu války Ruska  na Ukrajině, a podpořit tak ekonomiku. Dočasný krizový rámec byl změněn 20. července 2022, aby  doplnil balíček opatření týkajících se připravenosti na zimu a byl v souladu s cíli plánu REPowerEU. 

Dočasný krizový rámec, který platí nyní, stanoví následující druhy podpory, které mohou členské  státy poskytnout: 

● omezená částka podpory: v jakékoli formě pro podniky postižené stávající krizí nebo  následnými sankcemi a protiopatřeními, ve výši až 62.000 EUR v odvětví zemědělství,  75.000 EUR v odvětví rybolovu a akvakultury, a 500.000 EUR ve všech ostatních odvětvích; ● podpora likvidity ve formě státních záruk a subvencovaných úvěrů

● podpora na vyrovnání vysokých cen energie: lze ji poskytnout v jakékoli formě;  společnostem, zvláště těm, které jsou uživateli s vysokou spotřebou energie, částečně  kompenzuje dodatečné náklady vzniklé mimořádným zvýšením cen plynuelektřiny; celková podpora na příjemce nesmí přesáhnout 30 % způsobilých nákladů a (s  cílem motivovat k úsporám energie) nemá se vztahovat na více než 70 % spotřeby plynuelektřiny daného příjemce v tomtéž období předchozího roku, a to do maximální výše 2 mil.  EUR v kterémkoli okamžiku. Pokud společnosti vzniknou provozní ztráty, může být k  zajištění pokračování ekonomické činnosti nezbytná další podpora. Pro uživatele s vysokou  spotřebou energie je proto míra podpory vyšší a členské státy mohou poskytnout podporu  překračující tyto stropy až do výše 25 mil. EUR. Společnosti působící v obzvláště postižených  odvětvích a pododvětvích mohou obdržet podporu až do výše 50 mil. EUR

opatření urychlující zavádění energie z obnovitelných zdrojů: členské státy mohou zavést  režimy pro investice do energie z obnovitelných zdrojů, včetně vodíku z obnovitelných zdrojů,  bioplynu a biomethanu, skladování a tepla z obnovitelných zdrojů, i prostřednictvím  tepelných čerpadel. Zadávací řízení budou zjednodušená a rychle proveditelná a budou  zahrnovat dostatečné záruky na ochranu rovných podmínek. Členské státy mohou zejména  vytvořit režimy pro určité technologie, které vzhledem ke konkrétní skladbě zdrojů energie v  dané zemi vyžadují podporu; a 

opatření usnadňující dekarbonizaci průmyslových procesů: pro další urychlení diverzifikace  dodávek energie mohou členské státy podporovat investice do postupného ukončování používání fosilních paliv, zvláště prostřednictvím elektrifikace, energetické účinnosti a  přechodu na využívání vodíku z obnovitelných zdrojů a vodíku z elektřiny, splňující určité  podmínky. Členské státy mohou buď i) vytvořit nové režimy zadávacího řízení, nebo ii) přímo  podporovat projekty bez zadávacích řízení, avšak s určitým omezením podílu veřejné  podpory na investici. V případě malých a středních podniků, a zvláště energeticky účinných  řešení se počítá se zvláštními doplňkovými bonusy. 

Subjekty kontrolované Ruskem, na něž se vztahují sankce, budou z oblasti působnosti těchto  opatření vyloučeny. 

Dočasný krizový rámec ve stávající podobě platí do 31. prosince 2022 pro opatření na podporu  likvidity a opatření pokrývající zvýšené náklady na energii. Podporu na zavádění obnovitelných zdrojů  energie a dekarbonizaci průmyslu lze poskytovat do konce června 2023

(Autor: Petr Zahradník)

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688