Obchod a služby  |  20.04.2021 13:10:49

Před rokem se kupovaly ochranné prostředky a zbraně, teď letí vlasová péče

Češi již více než rok přizpůsobují své nákupy covidu-19 a s ním spojeným vládním opatřením. Často jde kvůli zavřeným kamenným prodejnám o nákupy v e-shopech. Jak se proměnily právě online nákupy při porovnání prvního a zatím posledního čtvrtroku života s epidemií? Digitální marketingová agentura Advisio provedla analýzu detailních čísel prodejů a tržeb 75 středních a větších českých e-shopů v daném období. Výsledky ukázaly, že na začátku nejvíce rostl zájem o ochranné pomůcky, všechny možné volně prodejné typy zbraní či o zdravou výživu. V posledních týdnech a měsících naopak vyletěl zájem o vlasovou péči nebo elektrické kytary.

„Statistiky online prodejů sledujeme dlouhodobě a podobný nárůst zájmu o volně prodejné zbraně jako kuše nebo plynové pistole jsme zaznamenali i v době eskalace války na Ukrajině nebo během migrační krize. Nyní tento zájem vystřelil na úplném začátku v březnu 2020 a pak vždy, když se zpřísňoval lockdown, například na začátku roku 2021. Zato třeba prodeje dámské obuvi klesají v takových obdobích až o třetinu,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Komár, ředitel agentury Advisio.

„Když pak již přísný lockdown trvá delší dobu, lidé začnou více nakupovat praktické potřeby typu vlasové péče či nářadí, a hlavně hledají nějaké volnočasové uvolnění od stresu. V březnu 2021 tak například meziročně výrazně stoupl zájem o nábytek, čtyřkolky a baterie pro elektrokola, ale i o potřeby pro vaření v přírodě,“ dodává Jiří Komár.

Na statistiky online prodejů kromě toho samozřejmě mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech, například od půlky března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 nebo od ledna 2O21 až prakticky dodneška.

Vůbec největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji nastal v dubnu 2020, tržby tehdy stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, navýšení nastalo zase až v říjnu 2020.

Zajímavé bylo také sledovat, jak kteří prodejci na nové okolnosti zareagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, tak většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, ten se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ říká Jiří Komár.

U obchodníků, kteří již před covidem působili čistě online, se zase podle analýzy agentury Advisio rychle ukázalo, jak mají podnikání celkově nastavené včetně smluv s dodavateli nebo dopravci. Řada e-shopů s malými skladovými zásobami své zboží rychle vyprodala (typicky šicí stroje v prvních měsících) a nové byl často problém dodat. Dopravci začali být rychle zahlcení, a některé e-shopy si tak ze zoufalství začaly zboží rozvážet samy. Dodnes přetrvávají problémy s celosvětovou výrobou v některých segmentech, například u potřeb pro motocyklisty, což samozřejmě ovlivňuje i online prodeje.

Analýza také ukázala, že se během uplynulého roku mnohem víc naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se na tam přesouvají, což je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takového zákazníka soustředí.

 

Meziroční vývoj tržeb z e-shopů v ČR

 

Celkový meziroční nárůst 2021 (porovnání s 2020)

Celkový meziroční nárůst 2020 (porovnání s 2019)

Celkový meziroční nárůst 2019 (porovnání s 2018)

leden

53 procent

14 procent

21 procent

únor

74 procent

18 procent

29 procent

březen

60 procent

50 procent

37 procent

duben

 

80 procent

12 procent

květen

 

54 procent

19 procent

červen

 

50 procent

22 procent

červenec

 

30 procent

31 procent

srpen

 

21 procent

23 procent

září

 

29 procent

25 procent

říjen

 

55 procent

3 procent

listopad

 

20 procent

66 procent

prosinec

 

38 procent

17 procent

OBDOBÍ EPIDEMIE COVID-19

 

U čeho meziročně nejvíce narostly prodeje v 75 středních a větších e-shopech v prvním a v zatím posledním čtvrtletí epidemie:

Březen 2020

Meziroční nárůst

Ochranné prostředky

930 000 procent

Šípy do kuše

480 procent

Šicí stroje

355 procent

Vzduchovky

300 procent

Kuše

270 procent

Samopaly CO2

233 procent

Produkty pro vegany

208 procent

Plynové pistole cal. 9mm

206 procent

Galanterie

204 procent

Syrovátkové proteiny

203 procent

Prostředky na filtraci vody

172 procent

Pistole CO2

151 procent

Plynové náboje cal. 9mm

146 procent

Vybavení do dílny a na stavbu

114 procent

Vybavení na zahradu

113 procent

 

Duben 2020

Meziroční nárůst

Velikonoce

1600 procent

Coverlocky (speciální šicí stroje)

418 procent

Šicí stroje

355 procent

Galanterie

300 procent

Zahradní nábytek

290 procent

Vybavení na zahradu

235 procent

Vybavení do dílny a na stavbu

200 procent

Skříně a komody

190 procent

Overlocky (speciální šicí stroje)

163 procent

Kabelky a tašky

153 procent

Závlahové systémy

125 procent

Bazény a příslušenství

121 procent

Dětské hračky

121 procent

Pohovky

115 procent

Esenciální tuky

101 procent

Květen 2020

Meziroční nárůst

Nářadí

1158 procent

Elektro nářadí

800 procent

Coverlocky (speciální šicí stroje)

273 procent

Grily

268 procent

Skříně a komody

238 procent

Dětské hračky

188 procent

Závlahové systémy

186 procent

Bazény a příslušenství

146 procent

Zahradní nábytek

136 procent

Galanterie

127 procent

Šicí stroje

108 procent

Proteiny syrovátkové

92 procent

Vybavení do dílny a na stavbu

91 procent

Krmivo pro psy

91 procent

Vybavení na zahradu

85 procent

Leden 2021

Meziroční nárůst

Paralyzéry

950 procent

Velikonoce

724 procent

Předsíňový nábytek

700 procent

Kuchyňské linky

567 procent

Vařiče a kartuše

474 procent

Ochranné prostředky

435 procent

Čistota a údržba provozu

338 procent

Elektrokola

332 procent

Zvedáky a hevery

300 procent

Průmyslové utěrky a hygiena

248 procent

Průmyslové a protiúnavové rohože

136 procent

Nářadí

135 procent

Koupelnový nábytek

126 procent

Vzduchovky CO2

124 procent

Pánská obuv

118 procent

Únor 2021

Meziroční nárůst

Vlasová péče

3060 procent

Lovecké kuše

1866 procent

Elektrické kytary

770 procent

Vybavení do dílny a na stavbu

766 procent

Flobert pušky cal. 6mm

750 procent

Velikonoce

478 procent

Vozíky na nářadí

412 procent

Klávesy

327 procent

Zvedáky a hevery

245 procent

Předsíňový nábytek

237 procent

Vzduchovky PCP

229 procent

Kompresory

203 procent

Sedací soupravy

178 procent

Nářadí

149 procent

Vzduchovky CO2

142 procent

Březen 2021

Meziroční nárůst

Vlasová péče

1293 procent

Elektrické kytary

802 procent

Šampony

781 procent

Vozíky na nářadí

605 procent

Předsíňový nábytek

381 procent

Nářadí

371 procent

Zvedáky a hevery

339 procent

Baterie pro elektrokola

233 procent

Čtyřkolky, buggy, motocykly

180 procent

Elektro nářadí

167 procent

Koupelnový nábytek

161 procent

Vybavení do dílny a na stavbu

158 procent

Vzduchovky CO2

158 procent

Vaření v přírodě

133 procent

Zahradní nábytek

119 procent

 

Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:

· 12. března 2020: první vyhlášení nouzového stavu

· 14. března 2020: vláda uzavřela obchody s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a několika dalších

· 27. dubna 2020: otevření obchodů do 2 500 m2, pokud nejsou ve velkých nákupních centrech

· 11. května 2020: otevření obchodů nad 2 500 m2 a nákupních center

· 22. října 2020: uzavření obchodů s výjimkou potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a dalších výjimek

· 3. prosince 2020: otevření všech obchodů

· 18. prosince 2020: zpřísnění opatření, ale obchody zatím zůstávají otevřené

· 27. prosince 2020: uzavření obchodů; velké řetězce nesmí prodávat sortiment, který není nezbytně potřebný

· 19. ledna 2021: otevření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví

· 1. března 2021: opětovné uzavření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví i některých dalších obchodů, které doposud měly výjimku


Advisio je digitální marketingová agentura, která má 35 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Dlouhodobě odborně sleduje a analyzuje dění v e-commerce. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě a klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688