(Kurzy.cz)
Před rokem se kupovaly ochranné prostředky a zbraně, teď letí vlasová péče
Češi již více než rok přizpůsobují své nákupy covidu-19 a s ním spojeným vládním opatřením. Často jde kvůli zavřeným kamenným prodejnám o nákupy v e-shopech. Jak se proměnily právě online nákupy při porovnání prvního a zatím posledního čtvrtroku života s epidemií? Digitální marketingová agentura Advisio provedla analýzu detailních čísel prodejů a tržeb 75 středních a větších českých e-shopů v daném období. Výsledky ukázaly, že na začátku nejvíce rostl zájem o ochranné pomůcky, všechny možné volně prodejné typy zbraní či o zdravou výživu. V posledních týdnech a měsících naopak vyletěl zájem o vlasovou péči nebo elektrické kytary.
„Statistiky online prodejů sledujeme dlouhodobě a podobný nárůst zájmu o volně prodejné zbraně jako kuše nebo plynové pistole jsme zaznamenali i v době eskalace války na Ukrajině nebo během migrační krize. Nyní tento zájem vystřelil na úplném začátku v březnu 2020 a pak vždy, když se zpřísňoval lockdown, například na začátku roku 2021. Zato třeba prodeje dámské obuvi klesají v takových obdobích až o třetinu,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Komár, ředitel agentury Advisio.
„Když pak již přísný lockdown trvá delší dobu, lidé začnou více nakupovat praktické potřeby typu vlasové péče či nářadí, a hlavně hledají nějaké volnočasové uvolnění od stresu. V březnu 2021 tak například meziročně výrazně stoupl zájem o nábytek, čtyřkolky a baterie pro elektrokola, ale i o potřeby pro vaření v přírodě,“ dodává Jiří Komár.
Na statistiky online prodejů kromě toho samozřejmě mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech, například od půlky března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 nebo od ledna 2O21 až prakticky dodneška.
Vůbec největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji nastal v dubnu 2020, tržby tehdy stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, navýšení nastalo zase až v říjnu 2020.
Zajímavé bylo také sledovat, jak kteří prodejci na nové okolnosti zareagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, tak většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, ten se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ říká Jiří Komár.
U obchodníků, kteří již před covidem působili čistě online, se zase podle analýzy agentury Advisio rychle ukázalo, jak mají podnikání celkově nastavené včetně smluv s dodavateli nebo dopravci. Řada e-shopů s malými skladovými zásobami své zboží rychle vyprodala (typicky šicí stroje v prvních měsících) a nové byl často problém dodat. Dopravci začali být rychle zahlcení, a některé e-shopy si tak ze zoufalství začaly zboží rozvážet samy. Dodnes přetrvávají problémy s celosvětovou výrobou v některých segmentech, například u potřeb pro motocyklisty, což samozřejmě ovlivňuje i online prodeje.
Analýza také ukázala, že se během uplynulého roku mnohem víc naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se na tam přesouvají, což je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takového zákazníka soustředí.
| |||
|
|||
leden
|
53 procent
|
14 procent
|
21 procent
|
únor
|
74 procent
|
18 procent
|
29 procent
|
březen
|
60 procent
|
50 procent
|
37 procent
|
duben
|
|
80 procent
|
12 procent
|
květen
|
|
54 procent
|
19 procent
|
červen
|
|
50 procent
|
22 procent
|
červenec
|
|
30 procent
|
31 procent
|
srpen
|
|
21 procent
|
23 procent
|
září
|
|
29 procent
|
25 procent
|
říjen
|
|
55 procent
|
3 procent
|
listopad
|
|
20 procent
|
66 procent
|
prosinec
|
|
38 procent
|
17 procent
|
OBDOBÍ EPIDEMIE COVID-19
|
U čeho meziročně nejvíce narostly prodeje v 75 středních a větších e-shopech v prvním a v zatím posledním čtvrtletí epidemie:
Březen 2020
|
Meziroční nárůst
|
Ochranné prostředky
|
930 000 procent
|
Šípy do kuše
|
480 procent
|
Šicí stroje
|
355 procent
|
Vzduchovky
|
300 procent
|
Kuše
|
270 procent
|
Samopaly CO2
|
233 procent
|
Produkty pro vegany
|
208 procent
|
Plynové pistole cal. 9mm
|
206 procent
|
Galanterie
|
204 procent
|
Syrovátkové proteiny
|
203 procent
|
Prostředky na filtraci vody
|
172 procent
|
Pistole CO2
|
151 procent
|
Plynové náboje cal. 9mm
|
146 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
114 procent
|
Vybavení na zahradu
|
113 procent
|
Duben 2020
|
Meziroční nárůst
|
Velikonoce
|
1600 procent
|
Coverlocky (speciální šicí stroje)
|
418 procent
|
Šicí stroje
|
355 procent
|
Galanterie
|
300 procent
|
Zahradní nábytek
|
290 procent
|
Vybavení na zahradu
|
235 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
200 procent
|
Skříně a komody
|
190 procent
|
Overlocky (speciální šicí stroje)
|
163 procent
|
Kabelky a tašky
|
153 procent
|
Závlahové systémy
|
125 procent
|
Bazény a příslušenství
|
121 procent
|
Dětské hračky
|
121 procent
|
Pohovky
|
115 procent
|
Esenciální tuky
|
101 procent
|
Květen 2020
|
Meziroční nárůst
|
Nářadí
|
1158 procent
|
Elektro nářadí
|
800 procent
|
Coverlocky (speciální šicí stroje)
|
273 procent
|
Grily
|
268 procent
|
Skříně a komody
|
238 procent
|
Dětské hračky
|
188 procent
|
Závlahové systémy
|
186 procent
|
Bazény a příslušenství
|
146 procent
|
Zahradní nábytek
|
136 procent
|
Galanterie
|
127 procent
|
Šicí stroje
|
108 procent
|
Proteiny syrovátkové
|
92 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
91 procent
|
Krmivo pro psy
|
91 procent
|
Vybavení na zahradu
|
85 procent
|
Leden 2021
|
Meziroční nárůst
|
Paralyzéry
|
950 procent
|
Velikonoce
|
724 procent
|
Předsíňový
nábytek
|
700 procent
|
Kuchyňské
linky
|
567 procent
|
Vařiče a kartuše
|
474 procent
|
Ochranné prostředky
|
435 procent
|
Čistota a
údržba provozu
|
338 procent
|
Elektrokola
|
332 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
300 procent
|
Průmyslové
utěrky a hygiena
|
248 procent
|
Průmyslové
a protiúnavové rohože
|
136 procent
|
Nářadí
|
135 procent
|
Koupelnový
nábytek
|
126 procent
|
Vzduchovky
CO2
|
124 procent
|
Pánská
obuv
|
118 procent
|
Únor 2021
|
Meziroční nárůst
|
Vlasová péče
|
3060 procent
|
Lovecké kuše
|
1866 procent
|
Elektrické kytary
|
770 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
766 procent
|
Flobert pušky cal. 6mm
|
750 procent
|
Velikonoce
|
478 procent
|
Vozíky na nářadí
|
412 procent
|
Klávesy
|
327 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
245 procent
|
Předsíňový
nábytek
|
237 procent
|
Vzduchovky PCP
|
229 procent
|
Kompresory
|
203 procent
|
Sedací soupravy
|
178 procent
|
Nářadí
|
149 procent
|
Vzduchovky CO2
|
142 procent
|
Březen 2021
|
Meziroční nárůst
|
Vlasová péče
|
1293 procent
|
Elektrické kytary
|
802 procent
|
Šampony
|
781 procent
|
Vozíky na nářadí
|
605 procent
|
Předsíňový nábytek
|
381 procent
|
Nářadí
|
371 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
339 procent
|
Baterie pro elektrokola
|
233 procent
|
Čtyřkolky, buggy, motocykly
|
180 procent
|
Elektro nářadí
|
167 procent
|
Koupelnový nábytek
|
161 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
158 procent
|
Vzduchovky CO2
|
158 procent
|
Vaření v přírodě
|
133 procent
|
Zahradní nábytek
|
119 procent
|
Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:
· 12. března 2020: první vyhlášení nouzového stavu
· 14. března 2020: vláda uzavřela obchody s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a několika dalších
· 27. dubna 2020: otevření obchodů do 2 500 m2, pokud nejsou ve velkých nákupních centrech
· 11. května 2020: otevření obchodů nad 2 500 m2 a nákupních center
· 22. října 2020: uzavření obchodů s výjimkou potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a dalších výjimek
· 3. prosince 2020: otevření všech obchodů
· 18. prosince 2020: zpřísnění opatření, ale obchody zatím zůstávají otevřené
· 27. prosince 2020: uzavření obchodů; velké řetězce nesmí prodávat sortiment, který není nezbytně potřebný
· 19. ledna 2021: otevření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví
· 1. března 2021: opětovné uzavření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví i některých dalších obchodů, které doposud měly výjimku
Advisio je digitální marketingová agentura, která má 35 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Dlouhodobě odborně sleduje a analyzuje dění v e-commerce. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě a klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz