České firmy upozorňují na často nízkou produktivitu letních brigádníků. Odborníci varují i před podvodnými nabídkami
V měsíci
květnu poptávají české firmy vůbec nejvíc brigádníků v roce. Na čistě
letní výpomoci pak cílí především až v průběhu prázdnin. Existují však i
výjimky, které hledají letní brigádníky už půl roku dopředu. Část společností
zároveň upozorňuje na nízkou produktivitu některých brigádníků, zejména
studentů. Podle odborníků je v tomto směru řešením spolupráce s dětmi
zaměstnanců nebo s brigádníky z předchozích let. Experti taktéž
varují před některými podvodnými nabídkami brigád, zejména za zahraničí.
Sezóna letních brigád se
rychle blíží, během jara se na ni připravují zejména firmy, které na období
prázdnin vypisují volné pozice. „Podle
našich statistik se největší počet brigád v roce zadá v květnu, ale z toho je
jen velmi malé množství s nástupem od 1. 7. Největší zájem ze strany uchazečů
je pak v srpnu. Čistě letní výpomoci si firmy, soukromníci i pracovní
agentury zadávají nejvíce v červenci a srpnu, tvoří zhruba 60 % ze všech
inzerovaných nabídek. Je vždy lepší, pokud firmy s náborem začnou co nejdříve,
ať mají časovou rezervu a nemusí se stresovat.“ řekl Daniel Hrtáň, jednatel společnosti Fajn-brigady.cz.
Jeho slova potvrzují i
zástupci jednotlivých společností. „Před
létem se vše snažíme řešit s dostatečným předstihem, tedy ideálně už během
května,“ řekla Bohumila Žáková, vedoucí
personálního oddělení společnosti Enbra, která se zabývá prodejem otopné
techniky. Naopak firmy, které shánějí větší množství brigádníků na léto, se na
jejich nábor zaměřují už začátkem roku. „Letos
jsme navýšili kapacitu našich táborů na 5000 míst. Tomu odpovídá i počet
výchovného a provozního personálu, který se vyšplhal na 300 brigádníků.
S jejich hledáním jsme proto začali už v zimě, období dvou měsíců do
letních prázdnin pak využíváme k celkovému proškolení personálu,“ řekl
Michal Chmelař z Agentury
Tapaza pořádající letní dětské tábory.
Nízká
produktivita studentů
Zatímco některé firmy
počítají se stabilním náborem i několika desítek brigádníků během léta,
v jiných se může situace rok od roku lišit. „Vloni jsme řešili brigádníky prakticky po celý rok, nejen přes léto.
Odvíjelo se to od postupného růstu tržeb velkoobchodu. Extrémem bylo loňské
září, kdy jsme s 30 brigádníky složitě vykrývali provoz a vychystávání
zboží na rozvozy. Letos v létě počítáme s tím, že se bude jednat
pouze o jednotky brigádníků,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.
Nejčastějšími
brigádníky bývají zpravidla studenti, existují však i četné výjimky. „Často se setkáváme s tím, že se jedná
o běžné pracující lidi, kteří tuto brigádu vykonávají ve svém volnu, například
během dovolené,“ doplnil Chmelař. Právě studentům však přitom podle Mazáka
často chybí dostatečná produktivita. „Studenti
berou brigádu jako jednorázový přivýdělek. Je proto potřeba je sledovat,
v jejich práci lze často hledat velké rozdíly. Zatímco někteří pracovat
chtějí a umějí, u jiných je situace opačná,“ doplnil Mazák.
Podle
Marcely Vyskokové z personální
agentury Advantage Consulting se některé firmy tento problém snaží řešit
náborem studujících dětí svých zaměstnanců. „Takoví
brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako
rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ uvedla.
Náskok firem před agenturami
Variantou je také navázaní
spolupráce s brigádníky z minulých let, kteří se dané firmě
osvědčili. „S brigádníky máme velmi
dobré zkušenosti, vzhledem k celoroční spolupráci se školami se nám
intenzivně hlásí i sami. Ne jednou se stalo, že u nás nakonec zůstali
natrvalo,“ řekla Žáková. Mezi
firmami v posledních letech také roste konkurence, aby pracovníkům
v létě nabídly zajímavé podmínky.
„Uchazeče se snaží zaujmout různými způsoby,
nejenom finančními odměnami. Oblíbené jsou i jiné typy benefitů jako výplata po
směně či týdně a home office,“ popsal
Hrtáň. Mezi další populární benefity pak lze zařadit i rozložení směn nebo
příplatky za víkendové či noční směny. „Pokud
je odměna menší, dorovnávají to firmy většinou benefity jako občerstvení či
zdarma oběd nebo slevu na výrobky,“ doplnila Vyskoková.
Brigádu je možné sjednat si
buď prostřednictvím agentury nebo přímo u daného zaměstnavatele. V prvním
případě odpadá pro zájemce většina administrativy, zároveň to však znamená také
nižší odměnu. Podle odborníků přitom existují dva typy uchazečů. „Jedni agentury ze zásady odmítají, druhým
nevadí. V našem případě nejvíce brigád inzerují firmy, a to zhruba ze tří
čtvrtin, v 16 procentech pak agentury,“ přiblížil Hrtáň.
Nábor
letních brigádníků se však netýká všech firem v Česku. „V závodě nemáme takový chod, abychom
brali letní brigádníky. Práce často vyžaduje potřebnou odbornost a dovednosti,
zpravidla ji proto zastávají pouze kmenoví zaměstnanci. V letních měsících
máme navíc celozávodní dovolené,“ řekl Jiří
Prášil mladší, výkonný ředitel koncernu ZKL, který se zabývá výrobou
ložisek.
Podvodné
nabídky ze zahraničí
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz