Kam spěje zásilkový obchod v České republice?
Společnost GfK mapuje vývoj zásilkového obchodu v České republice každoročně od roku 1996. Pravidelně zjišťuje mezi obyvateli České republiky to, jaké znají zásilkové obchody, zda využívají jejich služeb, co prostřednictvím zásilkových obchodů nakupují a jak vnímají jejich image a hodnotí služby. Ve vývoji zásilkového obchodu můžeme pozorovat dvě tendence. Zatímco známost většiny firem od roku 2003 mírně stoupla, dlouhodobě zájem o nákup prostřednictvím zásilkového obchodu spíše poklesl. V roce 1996 nakupovala u zásilkových firem téměř polovina dotázaných (48 %), v roce 2004 je to pouze 32 %, tedy jedna třetina dotázaných. Mezi loňským rokem a letošním poklesl nákup přes zásilkový obchod o 2 procentní body. Častějšími zákazníky zásilkových domů jsou ženy. Ze všech dotázaných žen jich nakupuje přes zásilkový obchod 37 %, zatímco z dotázaných mužů 27 %. Typickou zákaznicí zásilkové služby je žena ve středním věku, se středním nebo vysokoškolským vzděláním, žijící ve větším městě v domácnosti s vyššími příjmy. Dámské oblečení je tedy logicky stále nejčastěji nakupovaným zbožím, i když objem nákupu od loňského roku poklesl o 6 %. Pánské oblečení nakupují mladí muži do 29 let, rovněž se však snižuje zájem o tuto skupinu zboží. Stoupá zájem o knihy a hudbu, tyto skupiny zboží nakupují zákazníci zásilkových firem o 5 % častěji než v loňském roce a jsou doménou především mužů. Nejznámější a nejlépe hodnocenou zásilkovou službou je již od roku 1996 tradičně Quelle (podpořená znalost 75 %), která si také oproti roku 2003, společně s firmou Otto (podpořená znalost 39 %), mírně polepšila image. Pohoršily si naopak společnosti CCS Triangl a Horizont. V hodnocení image vybraných zásilkových obchodů se liší skupina respondentů, kteří mají se zásilkových obchodem již nějakou zkušenost – jejich hodnocení většiny zásilkových společností je pozitivnější. Společně s firmou Neckermann, která je vnímána rovněž pozitivně – 23 % dotázaných je přesvědčena, že Neckermann nabízí kvalitní zboží, zařadili respondenti Quelle mezi drahé zásilkové služby. Velmi pozitivní hodnocení služeb získala firma Knižní klub, která se řadí také k nejznámějším firmám na trhu – spontánně si ji vybaví 19 % dotázaných, z hlediska podpořené znalosti se však ocitá na druhém místě známosti – 60 % dotázaných Knižní Klub zná. Dotazování proběhlo v rámci omnibusového šetření na přelomu srpna a září letošního roku na vzorku 1 000 respondentů v celé České republice.
G.1 Jaké zásilkové služby znáte? (podpořená znalost)
G.2 Nakupujete přes zásilkový obchod?
G.3 Nákup zboží v posledních 6 měsících – porovnání výsledků – 2001, 2002, 2003, 2004 Skupina GfK ČR – GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Více viz: www.gfk.cz. www.incoma.cz Skupina GfK ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
GfK Group GfK Group má více než 120 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 200 pracovníků. V roce 2003 dosáhla obratu 595,3 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz