Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  16.11.2004 09:04:17

Kam spěje zásilkový obchod v České republice?


  • Nákup přes zásilkový obchod oproti roku 1996 poklesl o 16 %.
  • Prostřednictvím zásilkového obchodu nakupují především ženy ve středním věku s vyšším vzděláním a příjmy.
  • Nejznámějším a nejlépe hodnoceným zásilkovým domem je Quelle.

Společnost GfK mapuje vývoj zásilkového obchoduČeské republice každoročně od roku 1996. Pravidelně zjišťuje mezi obyvateli České republiky to, jaké znají zásilkové obchody, zda využívají jejich služeb, co prostřednictvím zásilkových obchodů nakupují a jak vnímají jejich image a hodnotí  služby.

Ve vývoji zásilkového obchodu můžeme pozorovat dvě tendence. Zatímco známost většiny firem od roku 2003 mírně stoupla, dlouhodobě zájem o nákup prostřednictvím zásilkového obchodu spíše poklesl. V roce 1996 nakupovala u zásilkových firem téměř polovina dotázaných (48 %), v roce 2004 je to pouze 32 %, tedy jedna třetina dotázaných. Mezi loňským rokem a letošním poklesl nákup přes zásilkový obchod o 2 procentní body.

Častějšími zákazníky zásilkových domů jsou ženy. Ze všech dotázaných žen jich nakupuje přes zásilkový obchod 37 %, zatímco z dotázaných mužů 27 %. Typickou zákaznicí zásilkové služby je žena ve středním věku, se středním nebo vysokoškolským vzděláním, žijící ve větším městě v domácnosti s vyššími příjmy. Dámské oblečení je tedy logicky stále nejčastěji nakupovaným zbožím, i když objem nákupu od loňského roku poklesl o 6 %. Pánské oblečení nakupují mladí muži do 29 let, rovněž se však snižuje zájem o tuto skupinu zboží.

Stoupá zájem o knihy a hudbu, tyto skupiny zboží nakupují zákazníci zásilkových firem o 5 % častěji než v loňském roce a jsou doménou především mužů.

Nejznámější a nejlépe hodnocenou zásilkovou službou je již od roku 1996 tradičně Quelle (podpořená znalost 75 %), která si také oproti roku 2003, společně s firmou Otto (podpořená znalost 39 %), mírně polepšila image. Pohoršily si naopak společnosti CCS Triangl a Horizont. V hodnocení image vybraných zásilkových obchodů se liší skupina respondentů, kteří mají se zásilkových obchodem již nějakou zkušenost – jejich hodnocení většiny zásilkových společností je  pozitivnější.

Společně s firmou Neckermann, která je vnímána rovněž pozitivně – 23 % dotázaných je přesvědčena, že Neckermann nabízí kvalitní zboží, zařadili respondenti Quelle mezi drahé zásilkové služby. Velmi pozitivní hodnocení služeb získala firma Knižní klub, která se řadí také k nejznámějším firmám na trhu – spontánně si ji vybaví 19 % dotázaných, z hlediska podpořené znalosti se však ocitá na druhém místě známosti – 60 % dotázaných Knižní Klub zná.

Dotazování proběhlo v rámci omnibusového šetření na přelomu srpna a září letošního roku na vzorku  1 000 respondentů v celé České republice.

 

G.1 Jaké zásilkové služby znáte? (podpořená znalost)

 

G.2 Nakupujete přes zásilkový obchod?

 

G.3 Nákup zboží v posledních 6 měsících – porovnání výsledků2001, 2002, 2003, 2004

Skupina GfK ČR

Skupina GfK ČR –  GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.

Více viz: www.gfk.cz. www.incoma.cz

Skupina GfK ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.

 

GfK Group

GfK Group má více než 120 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 200 pracovníků. V roce 2003 dosáhla obratu 595,3 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com

 

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking

Informační servis  k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování  a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.
Více viz: www.gfk.com

HealthCare

Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby      veterinárních léčiv. 
Více viz: www.gfk.com

Retail & Technology

Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com

Media

Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com

Custom Research

Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkadhoc.com

 


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688