army.cz (MO ČR)
Armáda  |  12.07.2023 10:16:07

CV90 - otázky a odpovědi (průběžně aktualizováno). Jak bude do zakázky na pořízení BVP zapojen český obranný průmysl?

CV90 - otázky a odpovědi (průběžně aktualizováno)Další fotografie Další fotografie

12.7.2023

CV90 - otázky a odpovědi (průběžně aktualizováno)

Jak bude do zakázky na pořízení BVP zapojen český obranný průmysl?

  • Švédové se ve smlouvě zavázali, že zapojení českého obranného průmyslu dosáhne alespoň 40 % z hodnoty kontraktu. Švédská strana však počítá s tím, že zapojení českých firem do zakázky bude dokonce významně přesahovat garantovaných 40 %.
  • Dále počítáme s tím, že český obranný průmysl převezme následně i zajištění péče o pozáruční servis vozidel, tak aby v souladu se strategickými dokumenty byla v nejvyšší možné míře zajištěna bezpečnost dodávek (soběstačnost českého obranného průmyslu pro případ krize).

Jaké firmy se zakázce budou podílet?

  • Konkrétní podobu průmyslové spolupráce má na starosti společnost BAE Systems, která je coby výrobce vozidel integrátorem zapojení českého obranného průmyslu do zakázky.
  • S pěti hlavními dodavateli z řad českého průmyslu (státní podnik VOP CZ, Excalibur Army, VR Group, Ray Service a Meopta – optika) má již výrobce uzavřenou smlouvu. S ostatními subjekty českého obranného průmyslu bude mít výrobce uzavřenu smlouvu do konce roku. Celkem bude českých podniků zapojených do zakázky kolem třiceti.
  • Smlouva obsahuje také jasný mechanismus pravidelné kontroly zapojení českého průmyslu a rovněž penále pro případ, že by výrobce vozidel neplnil předepsané povinnosti, například právě ve vztahu k míře zapojení českého obranného průmyslu do zakázky.
  • Vozidlo CV90 kombinuje nejmodernější techniku v podobě různých senzorů, komunikačních prostředků a dalšího špičkového vybavení s léty ověřenými technologiemi odolného pancéřování, konstrukce celého vozidla atd.
  • Proto je možné do tohoto projektu zapojit široké spektrum českých firem včetně státních podniků, které mají v segmentu vojenské pozemní techniky dlouholeté zkušenosti. Podniky se tak dostanou nejen k finančně zajímavým zakázkám, ale hlavně získají know-how, cenné zkušenosti, zapojí se do mezinárodního dodavatelského řetězce pro toto špičkové vozidlo a předně se budou podílet na zajištění co nejvyšší míry autonomie ČR na zahraničním dodavateli pro krizové stavy.

Jaké budou jejich podíly?

  • Integrátorem zapojení českého obranného průmyslu do veřejné zakázky na pořízení BVP je výrobce vozidel, společnost BAE Systems. Ministerstvo obrany konkrétní podíly subjektů českého obranného průmyslu nestanovuje, ty jsou závislé na konkrétních jednáních mezi švédskou stranou a jednotlivými podniky obranného průmyslu. Jen samotný dodavatel má dostatečné znalosti o technologiích, postupech a materiálech pro výrobu svého produktu, domácí podniky také samostatně nejlépe dokáží vyhodnotit, zda dané projekty technologicky i kapacitně zvládnou.

Započítávají se do podílu českého průmyslu transakce pro státní podniky jinak než pro jiné firmy?

  • Transakce pro státní podniky a soukromé subjekty se započítávají v zásadě stejně. Pravidla pro zapojení českého průmyslu pouze stanoví v některých dílčích případech vyšší zápočet zapojení státního podniku, například v případě, že bude majetek svěřený podniku investicemi zhodnocen.
  • Logicky je v tomto ohledu započítání podílu v některých případech o něco vyšší, protože státní podnik nemá vlastní majetek, ale pouze hospodaří se svěřeným majetkem státu. Dochází tedy vlastně k investičnímu zhodnocení majetku státu ze strany švédského dodavatele.
  • Transakce pro státní podniky jsou v tomto ohledu považovány v některých aspektech více započitatelné, protože jde o státní podniky, které mají v souladu se Strategií vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu v ČR do roku 2030 klíčové postavení z hlediska zajištění bezpečnosti dodávek v rámci životního cyklu vojenského materiálu. Konflikt na Ukrajině totiž ukázal, že mít na svém území podniky s těmito schopnostmi a v podřízenosti státu je naprosto zásadní strategická výhoda, která rozhoduje o schopnosti obrany vlastního území.

Co přesně bude na zakázce dělat státní podnik VOP?

  • Podle plánu švédského výrobce vozidel má VOP zejména vyrábět podvozky bojových vozidel a sloužit jako tzv. integrátor vozidla. Z jednotlivých dílů dodaných dalšími dodavateli tedy bude vozidla montovat a ověřovat jejich funkčnost.
  • Zapojení VOP je pro Ministerstvo obrany samozřejmě extrémně důležité z pohledu zajištění tzv. bezpečnosti dodávek. Podle strategických dokumentů, například Strategie vyzbrojování, jsou státní podniky dodavateli nejvyšších úrovní – stát má s ohledem na to, že je jejich zakladatelem jistotu, že v případě krizového stavu podnik poskytne požadované služby či dodávky přednostně státu.

Bude ministerstvo trvat na tom, aby byly smlouvy s českými dodavateli podepsány před nebo zároveň s podpisem hlavní smlouvy o dodávce?

  • Náš dlouhodobý požadavek je, aby společnost BAE Systems měla uzavřené smlouvy s pěti hlavními dodavateli v ČR před podpisem hlavní smlouvy mezi ČR a Švédskem. Tento požadavek švédská strana naplnila a smlouvy s hlavními dodavateli již byly podepsány.
  • Většinu dalších smluv bude mít BAE Systems uzavřeno do konce roku 2023.
  • Společnosti BAE se však dlouhodobě daří požadavky partnerů na zajištění průmyslové spolupráce plnit. Součástí smlouvy je i robustní systém pro pravidelné sledování a vyhodnocování implementace průmyslové spolupráce i pro řešení případných komplikací, které se mohou objevit.

Proč nebyly detaily vyjednávání pravidelně zveřejňovány?

  • V posledních měsících probíhala intenzivní vyjednávání se švédskou stranou na denní bázi. Jednalo se o všech aspektech projektu, mimo jiné i o průmyslové spolupráci. Situace v jednotlivých oblastech jednání se průběžně vyvíjela, nebylo tedy vhodné uveřejňovat informace, které by již následující den či týden nebyly aktuální.
  • Kromě toho ministerstvo nechtělo ani ohrozit svou strategii vyjednávání tím, že by svou pozici uveřejňovalo či jakkoli veřejně komunikovalo.
  • Technické aspekty projektu odhalující dodavatelský řetězec kritické zbraňové platformy AČR pak považujeme za citlivou informaci, jejíž vyzrazení může být nevýhodné pro zájmy České republiky; proto jsme citlivé informace o projektu průběžně nezveřejňovali.

O co se opírá nezveřejňování informací o průmyslové spolupráci?

  • Že vyjednávání takto citlivých smluv probíhá v utajovaném režimu, je zcela běžné. Řada věcí podléhá obchodnímu tajemství a jiné jsou zase utajovanou skutečností podle příslušných zákonů (tj. zákona 412/2005 sb.). Předčasné zveřejnění by mohlo ohrozit nejen výsledek vyjednávání, ale také bezpečnost ČR.

Byla v nabídce dodržena nabídková cena 51,6 miliard ?

  • Ministerstvo se na základě vyjednávání a požadavků Armády ČR rozhodlo přesunout původně uvažovanou opci na pořízení dalších 36 vozidel do samotné kupní smlouvy (tedy „využít opci již v rámci kupní smlouvy“). Rámec původně poptávaných 210 vozidel byl tedy o tuto opci navýšen, a jednání se vedla o pořízení 246 vozidel.
  • Z těchto důvodů (nárůstu počtu poptávaných vozidel) je samozřejmě cena vyšší než oněch avizovaných 51,6 mld. vč. DPH a představuje částku 59,7 mld. včetně DPH (zhruba 49,3 mld. bez DPH). V přepočtu na jednotkovou cenu vozidla však cena dodržena byla, respektive je nyní pro ministerstvo dokonce výhodnější.
  • Při přepočtu na kusovou cenu vozidla je zřejmé, že tento postup přinesl velké úspory. Při původním počtu vozidel vycházela jednotková cena na 245,7 milionu korun včetně DPH za kus, zatímco s využitím opce vychází kusová cena na 242,7 milionu včetně DPH.
  • Tato částka je výsledkem práce českého vyjednávacího týmu, který dojednal kromě jiného to, že Švédové souhlasili s tím, že nezapočítají inflaci za rok 2022. Tím bylo dosaženo úspory dalších 5,4 %.

Byl dodržen požadavek, že smlouva na dodávku BVP bude uzavřena se Švédským královstvím?

  • Budou uzavřeny celkem dva smluvní vztahy. Půjde o dvoustrannou mezivládní smlouvu mezi Českou republikou a Švédským královstvím zastoupeným agenturou FMV, která upravuje aspekty civilní i vojenské spolupráce ve vztahu k pořizovaným bojovým vozidlům pěchoty, a zajišťuje pro Českou republiku hlubokou spolupráci se Švédskem na desítky budoucích let.
  • Dále bude uzavřena trojstranná dohoda mezi Ministerstvem obrany ČR, švédskou vládní vyzbrojovací agenturou FMV a společností BAE Systems Hägglunds AB coby výrobcem vozidel. Předmětem této smlouvy bude samotné pořízení vozidel CV90. Tento postup byl opakovaně komunikován a nic se na něm nemění.

Obsahuje nabídka všechno požadované vybavení vozidla?

  • Ano, nabídka švédské strany zcela splňuje požadavky Armády České republiky.
  • V průběhu vyjednávání samozřejmě došlo k některým dílčím úpravám původní specifikace, například v návaznosti na vývoj v oblasti IT a komunikačních technologií, nebo v návaznosti na aktualizaci požadavků armády v souvislosti s poznatky z probíhajících konfliktů. Můžeme však jednoznačně potvrdit, že ve všech hlavních aspektech dostane armáda vozidla, která budou naprosto splňovat požadavky na schopnosti a budou vyhovovat i požadavkům NATO Capability Targets.
  • Došlo například ke snížení počtu pořizovaných maskovacích sítí, neboť původně mělo být každé vozidlo vybaveno maskovací sítí do lesa, do sněhu a do pouště. Je však prakticky vyloučené, aby všechna vozidla naráz potřebovala všechny tři typy maskovací sítě, a proto došlo ke snížení počtu pořizovaných sítí ze tří na jednu.
  • Stejně tak se snižoval počet pořizovaných rušiček proti nástražným výbušným zařízením. Všechna vozidla budou vybavena přípravou na nasazení rušiček, a těmi budou následně vozidla osazována podle toho, jaké budou plnit úkoly a kde budou nasazena.

Dodrží Švédsko původně požadovaný termín dodávek BVP?

  • Situace v dodavatelském řetězci se především v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině podstatně změnila. Mnoho států urychluje své vyzbrojovací programy či poptává dodávky komplexních zbraňových systémů.
  • K posunům dodávek tedy částečně došlo. Armáda nicméně i tak první kusy BVP dostane již v roce 2026.
  • Na základě analýzy AČR jsme nakonec rozhodli o pořízení kanonu s ráží 30 mm. K dispozici byl také kanon s ráží 35 mm, ale AČR vyhodnotila 30 mm kanon jako vhodnější pro svoje potřeby. Hlavní výhody 30 mm kanonu jsou v kompatibilitě s výzbrojí AČR zejména u vozidel Pandur, a také ve velikém rozšíření této ráže v zemích NATO.

Zahrnuje podepsaná akviziční smlouva servisní smlouvu?

  • Podepsaná akviziční smlouva servisní smlouvu nezahrnuje. Důvody jsou praktické, chceme servisní smlouvu uzavírat s českým dodavatelem, tak aby servis byl poskytován na území České republiky a my jsme zajistili bezpečnost dodávek, což upravují i strategické dokumenty. Přesné parametry servisu byly ale závislé na konečné podobě smlouvy na pořízení bojových vozidel. Faktorem je i legislativa, konkrétně možnost uzavírat servisní smlouvu společně s akvizicí. V akviziční smlouvě tak máme zakotvené zásady poskytování servisu, a servisní smlouvu budeme řešit samostatně. Servisní smlouva bude podepsána nejpozději do doby dodání prvního vozidla, ale očekáváme, že to stihneme dříve.

Jak je řešena inflační doložka a proč je v projektu zaimplementována, když to dříve běžnou praxí nebylo?

  • Není pravda, že to nebylo běžnou praxí. Inflační doložka je součástí řady kontraktů MO a její zohlednění plně odpovídá současné ekonomické realitě v dodavatelských řetězcích. Zohlednění inflace není v tomto kontraktu provedeno klasickou inflační doložkou, ale indexací řady proměnných, což lépe odráží změnu nákladů skutečně spojených s výrobou BVP. Cena se bude průběžně upravovat v závislosti na vývoji ceny práce a dalších vstupů, zejména cen surovin a polotovarů nezbytných pro výrobu a obecně subdodávek z různých zemí. Podle predikcí, které si MO zpracovalo, by indexace ceny mohla kontrakt za sedm let jeho trvání navýšit v jednotkách miliard korun. Přesnou sumu však bude možné vyčíslit až zpětně, protože bude závislá na aktuálním ekonomickém vývoji v zemích, z nichž budou subdodávky pocházet. Šlo o ekonomičtější přístup, než kdybychom souhlasili s tím, že se cena hned v základu zvýší o předpokládanou (avšak nijak přesně určitelnou) míru inflace v následujících letech. Vzhledem k aktuální výši inflace a obavám, které všude vzbuzuje, je prakticky jisté, že bychom zaplatili podstatně víc, než když budeme cenu navyšovat o reálné dopady různých konkrétních indexů, protože navýšení ceny by odráželo i obavy švédské strany z celosvětového růstu cen, došlo by tedy k nacenění příslušných rizik. Náš postup nám dává jistotu, že navíc zaplatíme jen tolik, o kolik ceny vstupů do výroby reálně vzrostou.

Můžete nám prosím poskytnout kopii smlouvy se švédským výrobcem?

  • Smlouva obsahuje řadu ustanovení podléhajících obchodnímu tajemství a rovněž řadu informací, jejichž uveřejnění může být nevýhodné pro obranu České republiky. Smlouvu proto nemůžeme poskytnout.

Lze uvést přesné počty jednotlivých verzí?

  • 7 verzí pásových vozidel – celkem 246 vozidel:
    • PBVP (bojová) - 141 ks
    • PBV-V (velitelská) - 31 ks
    • PBV-Pz (průzkumná) – 18 ks
    • POV-Ž (ženijní) - 13 ks
    • POV-DP (dělostřelecká pozorovatelna) - 12 ks
    • POV-V (vyprošťovací) - 15 ks
    • POV-Zdr (zdravotnická) - 16 ks

Jaké jsou dodací lhůty CV90? Kdy se počítá s kompletním přezbrojením prvního mechanizovaného praporu 7. mechanizované brigády (7. mb)?

  • Dodávky vozidel jsou závislé na objednacích lhůtách tzv. long lead materiálu, které jsou u některých komodit i 18 měsíců a dále na procesu zkoušek. Přezbrojení prvního praporu se předpokládá v roce 2027.

Každý mechanizovaný prapor 7. mb získá 56 BVP. Jakou bude mít prapor strukturu? Kolik a jakých verzí CV90 bude v četě, rotě a praporu? Jaké a kolik specializovaných vozidel na podvozku CV90 bude přímo podřízeno velení brigády?

  • Mechanizované prapory 7. mb postupně přechází na standardní strukturu bojových jednotek NATO o čtyřech vozidlech v četě.

Dostanou nové BVP také roty Aktivní zálohy každého mechanizovaného praporu?

  • Ne. U těchto jednotek se předpokládá přeškolení na nová vozidla po získání dostatečných zkušeností ze strany profesionálních jednotek k metodické pomoci v rámci výcviku. Pro výcvik jednotek AZ bude využívána technika profesionálních jednotek.

Jaké jsou záruční podmínku pro CV90 ze strany BAE Systems? Jak dlouho záruka trvá a jaká musí být během záruční doby garantovaná provozní dostupnost CV90?

  • Záruky jsou standardně 24 měsíců, u vybraných komponent je prodloužena na 36 měsíců, nebo do dosažení smluvené hodnoty provozních ukazatelů (km, výstřely, …). (např. powerpack, automatický kanon, spřažený kulomet)

Jaké je odhadované provozní zatížení CV90 v době záruky, zejména roční nájezd a počet výstřelu z automatického kanonu CV90?

  • Stanovený uživatelský profil vozidel vychází z historických dat z výcviku mechanizovaných jednotek AČR.

Kolik počátečních CV90 dodá přímo BAE Systems a kolik CV90 smontuje VOP CZ v ČR?

  • Z celkového počtu 246 ks by se v ČR mělo vyrábět více jak 200 ks.

Kdo z českých firem zajistí vývoj a výrobu CV90 ve zdravotnické verzi a dělostřelecká pozorovatelna. Jaký je časový plán?

  • Předpoklad je, že tyto varianty bude vyvíjet VOP CZ, s.p. Časový plán dodání těchto dvou variant je v letech 20282029.

Jaký typ simulátorů, výcvikových maket a pomůcek se k CV90 nakoupí? Řeší smlouva také výcvik českých osádek a techniků ve Švédsku? Resp. řeší smlouva komplexněji a dlouhodobě výcvik posádek a techniků pro CV90?

  • Akvizice zahrnuje dodávky několika typů simulátorů (řidičský, střelecký, osádkový, soubojový a střelecký), další výcvikové prostředky a audio vizuální didaktické pomůcky pro zabezpečení kvalitní přípravy osádek a specialistů AČR.
  • Smlouva řeší výcvik osádek pro provedení vojskových zkoušek a výcvik instruktorů AČR, kteří budou následně zabezpečovat přípravu příslušníků AČR v jednotlivých odbornostech.

Počítá se s výstavbou nových garáží, dílen a výcvikových prostor pro CV90?

Je součástí smlouvy nákup munice a PTŘS?

  • Jen pro účely zkoušek vozidel a zavedení nových typů munice

Aktualizováno: 12. 6. 2023

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688