Josef Trnka (TPS)
Makroekonomika  |  18.05.2006 07:40:45

Reforma penzí zase na obzoru, nebo permanentně probíhá?


 

/Dokončení zkrácené verze. Celý článek vyšel v PRÁVNÍM RÁDCI č. 4/2006/

Část III.

Na posílení zásluhovosti není velký prostor

 Uvedený mezititulek je v podstatě totožný s tím, který je pod bodem 3.2.12 obsažen v části nazvané Závěry výkonného týmu – Závěry plynoucí z provedených analýz. Záměrně jsem si jej nechal na závěr oddílu zabývajícího se tímto materiálem. Umožní mi to totiž pohodlný přechod k nejaktuálnějším úpravám důchodového systému.

Ve zmíněném bodu se vcelku autoritativně prohlašuje, že jedním z poznatků získaných z analýz zadaných variant je skutečnost, že na posílení zásluhovosti státního důchodového systému není dostatečný prostor. Opatření zvyšující relativně důchod výše příjmovým jedincům by vedla k dramatickému růstu výdajů, a tudíž k prohloubení již tak silných tendencí k deficitům. Jako alternativní řešení se uvádí financovat relativní zvýšení náhradového poměru výšepříjmových osob snížením redistribuce uvnitř důchodového systému, tedy přijmout taková opatření, která relativně sníží výši nově přiznaných důchodů pro podprůměrně příjmové osoby.

Ponechejme předchozí odstavec bez komentáře a pojďme se věnovat valorizaci a parametrickým úpravám důchodů od ledna 2006, což jsou témata, která jsou ve Zprávě, jak dosud patrno,  hodně frekventovaná.

 Úprava částek pro stanovení výpočtového základu

 Zákon o důchodovém pojištění ukládá vládě  v § 17 odst. 2 a 4 stanovit výši všeobecného vyměřovacího základu a přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za příslušné roky. V daném kontextu se to uvádí spíše pro pořádek, významnější je v tomto směru ustanovení § 107 odst. 2 téhož zákona, podle něhož může vláda zvýšit nařízením částky stanovené v § 15 (redukční hranice), přičemž zvýšení těchto částek se provádí od 1. ledna. Pro rok 2006 byla provedena úprava uvedených parametrů nařízením vlády číslo 414/2005 Sb. takto:

všeobecný vyměřovací základ

17 882

přepočítací koeficient

1,0532

první redukční hranice

9 100

druhá redukční hranice

21 800

Jak již z odstavce před tabulkou vyplývá, úprava těchto hranic je fakultativní, neexistuje tudíž zákonná povinnost k jejich úpravě a v praxi tak může jít o nezanedbatelný regulační nástroj. Pokud by například nedošlo pro letošní rok k žádné úpravě, byly by přiznávané důchody nižší než v roce 2005

Jestliže dikce zákona nemá v podstatě žádný vliv na nutnost změn, tak nelze opomenout zmínit Úmluvu mezinárodní organizace práce č. 128 o invalidních, starobních a pozůstalostních dávkách. Podle její ratifikované části je třeba dodržet, aby podíl výše nově přiznávaného důchodu (pojištěnec s 30 lety pojištění a mzdou kvalifikovaného dělníka) ke mzděroce předcházejícím roku odchodu do důchodu činil aspoň 45 %. Tuto podmínku úprava splňuje.

Nyní můžeme uvést dlouhodobější pohled na tento institut z více úhlů.

Redukční hranice

A

B

C

D

E

F

G

H

1996

5000

10000

5000

 

 

 

 

1997

5600

11200

5600

600

112   

1200

112   

1998

5900

11800

5900

300

105,4

600

105,4

1999

6100

13000

6900

200

103,4

1200

110,2

2000

6300

14200

7900

200

103,3

1200

109,2

2001

6600

15300

8700

300

104,8

1100

107,7

2002

7100

16800

9700

500

107,6

1500

109,8

2003

7400

17900

10500

300

104,2

1100

106,5

2004

7500

19200

11700

100

101,4

1300

107,3

2005

8400

20500

12100

900

112   

1300

106,8

2006

9100

21800

12700

700

108,3

1300

106,3

 

182

218

254

 

A rok

B první redukční hranice

C druhá redukční hranice

D nominální rozdíl mezi druhou a první redukční hranicí

E první redukční hranice - nominální rozdíl od předcházejícího roku

F první redukční hranice - procentuální rozdíl od předcházejícího roku

G druhá redukční hranice - nominální rozdíl od předcházejícího roku

H druhá redukční hranice - procentuální rozdíl od předcházejícího roku

Pokud příkladmo vyjdeme z osobního vyměřovacího základu 21800 u důchodu přiznávaného v letošním roce, zjistíme, že výpočtový základ činí 12910 , zatímco u pojištěnce s výpočtovým základem třeba 10000 činí 9370 . Rozdíl 12700 se náhle zredukoval na 3330. Při 40 letech pojištěných dob pak procentní výměra důchodu bude v prvním případě 7746 , ve druhém 5622 . Rozdíl již je „pouhých“ 2124 , což odráží téměř třináctitisícovou diferenci v „průměrné mzdě“.

V globálním měřítku je nejvýmluvnější  srovnání právě s průměrnou mzdou. Zde se podíl první redukční hranice neustále snižuje, od roku 1996 o 7,5 % na 44,2 % v roce 2005. Naproti tomu se podíl druhé redukční hranice na průměrné mzdě zvedl ze 103,3 % v roce 1996 na 108 % v roce 2005, tedy o 4,6 %.

Valorizace

Podle vládního nařízení číslo 415/2005 Sb. se důchody starobní, plné invalidní, částečné invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 1996 zvyšují od splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2005 tak, že základní výměra důchodu se zvyšuje o 70 měsíčně a procentní výměra důchodu se zvyšuje o 6 % procentní výměry důchodu, která náleží ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšuje. Pokud byly uvedené typy dávek přiznány po 31.12.1995, zvyšuje se jejich procentní výměra jen o 4 %.

Procentní výměry pozůstalostních důchodů se ovšem nezvyšují, jestliže byly vyměřeny z procentních výměr důchodů zvýšených podle uvedeného nařízení. Zvýšení základní výměry činí 70 u obou skupin.

Opět se tedy vracíme k dělení poživatelů dávek na starodůchodce a novodůchodce. Od tohoto rozdělení se čas od času upouští a pak se zase k němu vrací.

Následuje dlouhodobější srovnání, tentokrát za osm posledních let:

Od kdy

ZV

PVS

PVO

NP

VII.1998

1310

9%

5%

45,9

VIII1999

1310

7,5%

5%

45,2

XII.2000

1310

9%

5%

44,2

XII.2001

1310

11%

8%

43,4

I.2001

1310

4%

3,80%

43,5

I.2004

1310

2,5%

42,2

I.2005

1400

5,4%

40,6

I.2006

1470

6%

4%

40,7

ZV základní výměra

PVS zvýšení procentních výměr starodůchodců

PVO zvýšení procentních výměr ostatních poživatelů

NP poměr výše průměrného starobního důchoduprůměrné mzdě

Poslední dvě kapitolky jsou dobrým příkladem změn důchodového systému, ať již jde o valorizační mechanismy, tak parametrické úpravy. V oblasti zvyšování důchodů se názorně promítají politické zájmy. Jestliže třeba v předcházejících dvou letech byla valorizace prováděna na úrovni zákonného minima, tak tentokrát byl verdikt ministra práce a sociálních věcí docela štědrý. Můžeme jen spekulovat o pohnutkách altruistických, ale stejně tak i politických. Jsme přece v roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny.

S ohledem na závěry Výkonného týmu expertů je pak ovšem málo pochopitelné, že ministr rozhodl o dalším zvýšení základní výměry, o opatření, které směřuje k nivelizaci systému (v intencích varianty ODS) a je v přímém rozporu s principem zásluhovosti, kteroužto ve své variantě, alespoň verbálně či ideově, ČSSD posilovala. Zvýšením základní výměry se totiž, vyjádřeno procentními body, relativně zlepší  pozice poživatelů nižších důchodců, jakož i poživatelů dávek, které jsou nižší již z definice. Důchodů, které již beztak, v souladu s názorem expertního týmu, zatěžují systém.

Rekapitulace

Ukončením činnosti týmu pro důchodovou reformu se nezměnilo vůbec nic. Valorizace a parametrické úpravy se provádějí ve starém duchu a politické strany k sobě nenašly lepší cestu. Protože jedním z doporučení Výkonného týmu je provedení dalších šetření, analýz a výpočtů, lze důvodně předpokládat, že přijdou další souhrnné zprávy. Z té poslední si můžeme vybrat mnohé, ale po nedávných zkušenostech nemůžeme tušit, co si vybere nevyzpytatelná politická reprezentace. Osobně bych viděl ohnisko zájmu nejbližších  dílčích „reforem“ zaměřené  na parametrické změny, především věkovou hranici. Upřímně  řečeno, tento proces již stejně probíhá.  

/Konec/

      
       Další komentáře   na:  http://www.geocities.com/Nocoment2001/index.htm, "konzervativním" webu, který od založení nemění image. V rubrice KUCHAŘKA nový recept na grilovanou kachnu, odtud pak linky na hodnocení vína, piva, destilátů, masa, sýrů a delikates vůbec (GURMÁN).

     

   


AliaShop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688