Reforma penzí zase na obzoru, nebo permanentně probíhá?
/Dokončení zkrácené verze. Celý článek vyšel v PRÁVNÍM RÁDCI č. 4/2006/ Část III. Na posílení zásluhovosti není velký prostor Uvedený mezititulek je v podstatě totožný s tím, který je pod bodem 3.2.12 obsažen v části nazvané Závěry výkonného týmu – Závěry plynoucí z provedených analýz. Záměrně jsem si jej nechal na závěr oddílu zabývajícího se tímto materiálem. Umožní mi to totiž pohodlný přechod k nejaktuálnějším úpravám důchodového systému. Ve zmíněném bodu se vcelku autoritativně prohlašuje, že jedním z poznatků získaných z analýz zadaných variant je skutečnost, že na posílení zásluhovosti státního důchodového systému není dostatečný prostor. Opatření zvyšující relativně důchod výše příjmovým jedincům by vedla k dramatickému růstu výdajů, a tudíž k prohloubení již tak silných tendencí k deficitům. Jako alternativní řešení se uvádí financovat relativní zvýšení náhradového poměru výšepříjmových osob snížením redistribuce uvnitř důchodového systému, tedy přijmout taková opatření, která relativně sníží výši nově přiznaných důchodů pro podprůměrně příjmové osoby. Ponechejme předchozí odstavec bez komentáře a pojďme se věnovat valorizaci a parametrickým úpravám důchodů od ledna 2006, což jsou témata, která jsou ve Zprávě, jak dosud patrno, hodně frekventovaná. Úprava částek pro stanovení výpočtového základu Zákon o důchodovém pojištění ukládá vládě v § 17 odst. 2 a 4 stanovit výši všeobecného vyměřovacího základu a přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za příslušné roky. V daném kontextu se to uvádí spíše pro pořádek, významnější je v tomto směru ustanovení § 107 odst. 2 téhož zákona, podle něhož může vláda zvýšit nařízením částky stanovené v § 15 (redukční hranice), přičemž zvýšení těchto částek se provádí od 1. ledna. Pro rok 2006 byla provedena úprava uvedených parametrů nařízením vlády číslo 414/2005 Sb. takto:
Jak již z odstavce před tabulkou vyplývá, úprava těchto hranic je fakultativní, neexistuje tudíž zákonná povinnost k jejich úpravě a v praxi tak může jít o nezanedbatelný regulační nástroj. Pokud by například nedošlo pro letošní rok k žádné úpravě, byly by přiznávané důchody nižší než v roce 2005 Jestliže dikce zákona nemá v podstatě žádný vliv na nutnost změn, tak nelze opomenout zmínit Úmluvu mezinárodní organizace práce č. 128 o invalidních, starobních a pozůstalostních dávkách. Podle její ratifikované části je třeba dodržet, aby podíl výše nově přiznávaného důchodu (pojištěnec s 30 lety pojištění a mzdou kvalifikovaného dělníka) ke mzdě v roce předcházejícím roku odchodu do důchodu činil aspoň 45 %. Tuto podmínku úprava splňuje. Nyní můžeme uvést dlouhodobější pohled na tento institut z více úhlů.
A rok B první redukční hranice C druhá redukční hranice D nominální rozdíl mezi druhou a první redukční hranicí E první redukční hranice - nominální rozdíl od předcházejícího roku F první redukční hranice - procentuální rozdíl od předcházejícího roku G druhá redukční hranice - nominální rozdíl od předcházejícího roku H druhá redukční hranice - procentuální rozdíl od předcházejícího roku Pokud příkladmo vyjdeme z osobního vyměřovacího základu 21800 Kč u důchodu přiznávaného v letošním roce, zjistíme, že výpočtový základ činí 12910 Kč, zatímco u pojištěnce s výpočtovým základem třeba 10000 Kč činí 9370 Kč. Rozdíl 12700 Kč se náhle zredukoval na 3330. Při 40 letech pojištěných dob pak procentní výměra důchodu bude v prvním případě 7746 Kč, ve druhém 5622 Kč. Rozdíl již je „pouhých“ 2124 Kč, což odráží téměř třináctitisícovou diferenci v „průměrné mzdě“. V globálním měřítku je nejvýmluvnější srovnání právě s průměrnou mzdou. Zde se podíl první redukční hranice neustále snižuje, od roku 1996 o 7,5 % na 44,2 % v roce 2005. Naproti tomu se podíl druhé redukční hranice na průměrné mzdě zvedl ze 103,3 % v roce 1996 na 108 % v roce 2005, tedy o 4,6 %. Podle vládního nařízení číslo 415/2005 Sb. se důchody starobní, plné invalidní, částečné invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 1996 zvyšují od splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2005 tak, že základní výměra důchodu se zvyšuje o 70 Kč měsíčně a procentní výměra důchodu se zvyšuje o 6 % procentní výměry důchodu, která náleží ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšuje. Pokud byly uvedené typy dávek přiznány po 31.12.1995, zvyšuje se jejich procentní výměra jen o 4 %. Procentní výměry pozůstalostních důchodů se ovšem nezvyšují, jestliže byly vyměřeny z procentních výměr důchodů zvýšených podle uvedeného nařízení. Zvýšení základní výměry činí 70 Kč u obou skupin. Opět se tedy vracíme k dělení poživatelů dávek na starodůchodce a novodůchodce. Od tohoto rozdělení se čas od času upouští a pak se zase k němu vrací. Následuje dlouhodobější srovnání, tentokrát za osm posledních let:
ZV základní výměra PVS zvýšení procentních výměr starodůchodců PVO zvýšení procentních výměr ostatních poživatelů NP poměr výše průměrného starobního důchodu k průměrné mzdě Poslední dvě kapitolky jsou dobrým příkladem změn důchodového systému, ať již jde o valorizační mechanismy, tak parametrické úpravy. V oblasti zvyšování důchodů se názorně promítají politické zájmy. Jestliže třeba v předcházejících dvou letech byla valorizace prováděna na úrovni zákonného minima, tak tentokrát byl verdikt ministra práce a sociálních věcí docela štědrý. Můžeme jen spekulovat o pohnutkách altruistických, ale stejně tak i politických. Jsme přece v roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny. S ohledem na závěry Výkonného týmu expertů je pak ovšem málo pochopitelné, že ministr rozhodl o dalším zvýšení základní výměry, o opatření, které směřuje k nivelizaci systému (v intencích varianty ODS) a je v přímém rozporu s principem zásluhovosti, kteroužto ve své variantě, alespoň verbálně či ideově, ČSSD posilovala. Zvýšením základní výměry se totiž, vyjádřeno procentními body, relativně zlepší pozice poživatelů nižších důchodců, jakož i poživatelů dávek, které jsou nižší již z definice. Důchodů, které již beztak, v souladu s názorem expertního týmu, zatěžují systém. Rekapitulace Ukončením činnosti týmu pro důchodovou reformu se nezměnilo vůbec nic. Valorizace a parametrické úpravy se provádějí ve starém duchu a politické strany k sobě nenašly lepší cestu. Protože jedním z doporučení Výkonného týmu je provedení dalších šetření, analýz a výpočtů, lze důvodně předpokládat, že přijdou další souhrnné zprávy. Z té poslední si můžeme vybrat mnohé, ale po nedávných zkušenostech nemůžeme tušit, co si vybere nevyzpytatelná politická reprezentace. Osobně bych viděl ohnisko zájmu nejbližších dílčích „reforem“ zaměřené na parametrické změny, především věkovou hranici. Upřímně řečeno, tento proces již stejně probíhá. /Konec/
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AliaShop |
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz