Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Internet a telefony  |  04.04.2024 12:19:18

Téměř polovina lidí nemá v práci přístup k internetu. Pomoci mohou dotace na digitalizaci

Vysoké úrovně digitalizace [1] dosahuje podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) pouhých 21 % českých firem. To nás v evropském srovnání řadí mezi ty vůbec nejhorší.
I přes to, že fixní připojení k internetu má v Česku 93 % podniků, přístup k internetu v práci z firemního zařízení má stále jen 54 % zaměstnanců napříč obory. Adaptace moderních technologií přitom dělá problémy zejména malým a středním firmám – celá polovina z nich nedosahuje ani základní úrovně digitalizace [2] . Pomoci s překonáním propasti mezi nimi
a velkými firmami mohou dotace na digitalizaci, na které Evropská unie v roce 2024 vyčlenila nižší jednotky miliard korun.

České firmy v oblasti digitalizace nadále zaostávají, vyplývá z aktuálních dat ČSÚ [3] . Podle nich dosahuje vysoké úrovně digitalizace jen pětina českých firem, což je šestý nejhorší výsledek v rámci Evropské unie. Ve státech, jako je Finsko nebo Nizozemsko, dosahuje vysoké úrovně digitalizace hned polovina firem. Data například ukazují, že k základnímu nástroji internetu, což je jedno z kritérií určujících úroveň digitalizace, má v práci přístup jen každý druhý český zaměstnanec. Budoucnost digitálních podniků v tuzemsku mají za cíl podpořit dotační programy na digitalizaci.

„Finanční podpora ve formě dotací je určena primárně menším podnikům, které často nemají tolik potřebné zdroje na digitalizaci a automatizaci výroby, marketingu nebo jiných podpůrných procesů ve firmě. Nové technologie jsou finančně nákladné a menší firmy by si je bez dotační podpory nemohly pořídit,“ říká Marek Vaculík z dotační poradenské společnosti enovation a dodává: „Menší míra digitalizace podniků v České republice je ve značné míře způsobena historickým kontextem. Přechod České republiky na tržní ekonomiku v 90. letech měl za následek upozadění digitalizace, která se začínala rozvíjet v západní Evropě. To dále prohloubila nízká podpora digitalizace ze strany státu. Do digitální doby se tak začíná řada podniků pozvolna dostávat až nyní, což dotační programy mohou výrazně podpořit.“

Malé a střední podniky v nevýhodě

Většina tuzemských firem jsou malé a střední podniky s počtem zaměstnanců menším než 250. Podle dat ČSÚ [4] tvoří více než 99 % všech podnikajících subjektů, a právě pro ně bývá digitalizace tvrdým oříškem. Alespoň základní úrovně digitalizace u nás aktuálně dosahuje pouhá polovina (49 %) těchto podniků. Mezi státy EU se tak řadíme až na 22. příčku po boku Polska nebo Lotyšska. Na vrcholu žebříčku se naopak tradičně nachází skandinávské země v čele s Finskem, kde splňuje podmínky alespoň základní úrovně digitalizace hned 86 % malých a středních podniků. Úroveň digitalizace se také výrazně liší v závislosti na tom, v jakém oboru podnikají. Nejčastěji vysoké úrovně digitalizace dosahují cestovní kanceláře (59 %) a firmy věnující informační a komunikační činnosti (57 %). V adaptaci moderních technologií jsou naopak pozadu podniky v oboru stavebnictví (6 %) nebo dopravy a skladování (9 %).

„Malé firmy čelí oproti svým větším protějškům mnoha specifickým výzvám. V drtivé většině případů řeší především svůj core-business, aby obstály v konkurenčním prostředí. Na investice do zvýšení efektivity podpůrných procesů, např. digitalizace, ve většině případů prostředky již nezbývají,“ tvrdí Marek Vaculík a pokračuje: „Přitom moderní technologie mohou podnikům výrazně pomoci ve zvýšení efektivity v oblasti marketingu, HR, řízení zdrojů, skladového hospodářství, dodavatelsko-odběratelských vztahů apod. Jsou to ale právě chybějící finanční zdroje, které digitalizaci podpůrných procesů zpomalují.“

Miliardy korun na digitalizaci

S podporou digitalizace podnikům v roce 2024 pomáhá několik dotačních programů [5] , na které Evropská unie vyčlenila přibližně 3 miliardy korun. V červenci letošního roku dojde ke spuštění dotačního titulu Digitální podnik určený na pořízení nových nevýrobních technologií a investic do informačních a komunikačních technologií nebo čerpání služeb s ICT spojených. „Na dotační program Digitální podnik, určený malým a středním podnikům, je alokována 1 miliarda korun, které jsou primárně určeny na pořízení software a hardware vybavení. Firmy mohou investovat do svých vnitropodnikových systémů, automatizovat skladové hospodářství nebo zvýšit kvalitu připojení k internetu,“ říká Marek Vaculík. V letošním roce již proběhla dotace Virtuální podnik, na kterou bylo alokováno 500 milionů korun, a Technologie pro začínající podniky, kde mohly firmy získat až 1,5 miliardy korun.

Získané dotace mohou firmy využít třeba k pořízení technologií pomáhajících se zvýšením efektivity chodu firmy. To je oblast, ve které zatím za svou konkurencí v podobě velkých podniků poměrně výrazně zaostávají. Více než každá čtvrtá (28 %) velká firma už například do svého chodu stačila zakomponovat technologie postavené na umělé inteligenci. To je výrazně více než v případě malých (4 %) a středních (10 %) podniků. Podobně výrazný rozdíl je patrný i v případě využití cloudových služeb či nástrojů pro pokročilou analýzu dat.

V rámci dotací bude také kladen důraz na podporu školení a certifikace pro stávající pracovníky s cílem usnadnit jim pracovní podmínky v digitalizovaném podniku a získání certifikátů v oblasti IT a digitálních dovedností. Zároveň je nutné upozornit, že dotace nepodpoří nákup hardware zařízení, které by sloužilo jako hlavní předmět podnikání, ani výrobního hardware, jako jsou 3D tiskárny nebo třeba strojová zařízení,“ dodává Marek Vaculík.

O společnosti enovation:

enovation je poradenská společnost zabývající se dotacemi pro podniky a veřejný sektor. Za 17 let svého působení na trhu přinesla svým klientem peníze i úspory na projektech za více než 47 miliard korun. Specializovaný tým aktuálně čítá přes 65 dotačních odborníků. Společnost spolupracuje s firmami, jako jsou Škoda, T-Mobile, ESET, Zentiva, ale i malými rodinnými firmami i veřejnými organizacemi.



[1] Vysokou úroveň digitalizace mají podniky, které využívají alespoň 7 z 12 vybraných digitálních technologií. Seznam digitálních technologií: ČSÚ , str. 24

[2] Alespoň základní úroveň digitalizace mají malé a středně velké podniky, které využívají alespoň 4 z 12 vybraných digitálních technologií.

[3] Zdroj dat: ČSÚ

[4] Zdroj dat: ČSÚ

[5] Jedná se o dotační programy Digitální podnik (začátek 7/2024), Virtuální podnik a Technologie pro začínající podniky (pro rok 2024 uzavřeny).







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688