Jaderná elektrárna Temelín - Souhrnná informace
Zahraniční politika ČR vychází z nezpochybnitelného předpokladu suverenity rozhodování ČR o vlastní energetické koncepci a jejím naplňování. Zároveň vnímá tradiční citlivost části rakouské veřejnosti a politické scény na cokoli, co se týká jaderné elektrárny Temelín a využívání jaderné energie v energetice obecně, a této citlivosti vychází v zájmu dobrých sousedských vztahů vstříc
Investiční záměr výstavby jaderné elektrárny Temelín byl vydán v únoru 1979, úvodní projekt byl zpracován Energoprojektem Praha v roce 1985 a vlastní stavba byla zahájena v listopadu 1986. Po listopadu 1989 došlo v nových politických a ekonomických podmínkách k přehodnocení původního záměru: v roce 1990 byla usnesením vlády ČSFR č. 267/90 zastavena stavba 3. a 4. bloku a v březnu 1993 vláda ČR rozhodla svým usnesením č. 103/93 o dostavbě 1. a 2. bloku. Na základě doporučení mezinárodních misí a MAAE Vídeň provedl provozovatel elektrárny, společnost ČEZ, a.s., zásadní změny v projektu, které se týkaly všech částí technologické dodávky.
V srpnu 1998 vláda ČR usnesením č. 516/98 rozhodla o mezinárodním posouzení dostavby JE Temelín, které v listopadu 1998 doplnila usnesením č. 728/98. Výsledky tohoto posouzení vláda ČR projednala v březnu 1999 a v květnu 1999 usnesením č. 472/99 rozhodla o dokončení výstavby obou bloků JE Temelín s tím, že blok č.1 bude zavezen jaderným palivem v září 2000 a blok č. 2 v prosinci 2001.
Oba bloky byly postupně dokončovány a uváděny do zkušebního provozu. Na bloku č. 1 byl zkušební provoz zahájen 10.6.2002 a na bloku č. 2 pak 26.4.2003.
Jaderná elektrárna Temelín se nachází v jižních Čechách, přibližně 24 km od Českých Budějovic a 5 km od Týna nad Vltavou. Relativní blízkost elektrárny od příhraničních oblastí Rakouska vyvolala obavy u části tamních obyvatel, kteří požadovali její odstavení. K vyhrocení situace došlo na podzim roku 2000, kdy formy protestu protitemelínských aktivistů přerostly v blokády na česko-rakouských hraničních přechodech. Dne 12.12.2000 v dolnorakouském Melku jednali o JE Temelín za účasti evropského komisaře G. Verheugena předseda vlády ČR M. Zeman a spolkový kancléř Rakouské republiky W. Schüssel. Výsledkem bylo přijetí Protokolu z Melku, v němž se obě strany dohodly na důkladném prověření jaderné bezpečnosti elektrárny a zejména pak na rozšíření posouzení vlivů na životní prostředí. Koordinací procesu naplňování Protokolu byl na české straně pověřen místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí J. Kavan, na rakouské straně spolkový ministr zemědělství, lesního hospodářství, životního prostředí a vodního hospodářství W. Molterer.
K naplňování Protokolu z Melku přijala vláda ČR v lednu 2001 usnesení č. 17/01 a usnesení č. 65/01, kterým byla zřízena Komise pro posuzování vlivů JE Temelín na životní prostředí (tj. Komise pro EIA) za účasti zástupců ČR a zástupců Rakouska, SRN a EK jako pozorovatelů. O zásadách a struktuře provádění souhrnného EIA se dohodli místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Jan Kavan a spolkový ministr zemědělství, lesního hospodářství, životního prostředí a vodního hospodářství Wilhelm Molterer ve Společném prohlášení k EIA pro JE Temelín v realizaci dohody z Melku z 13.2.2001.
Zpráva Komise EIA byla zveřejněna 10.4.2001. Ministři J. Kavan a W. Molterer o ní jednali 12.5.2001 v Praze, kde vydali Společné prohlášení, v němž se shodli na vypracování dalších referenčních dokumentů a na tom, že veřejnost bude mít možnost se ke všem předloženým dokumentům vyjádřit - mimo jiné i v rámci veřejného slyšení v Rakousku, které se uskutečnilo 26.6.2001 ve Vídni.
Jednání o ukončení procesu z Melku vyústilo v přijetí Závěrů melkského procesu a následných opatření na setkání předsedy vlády ČR M. Zemana se spolkovým kancléřem Rakouské republiky W. Schüsselem 29.11.2001 v Bruselu pod záštitou evropského komisaře G. Verheugena. Česko-rakouská diskuse o jaderné elektrárně Temelín tak byla politicky uzavřena a přenesena na expertní úroveň.
K implementaci závazků Závěrů přijala vláda ČR v únoru 2002 usnesení č. 156/02. Realizace opatření dle přílohy I Závěrů a dalších 8 opatření dle přílohy II je zajišťována Státním úřadem pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Na plnění ostatních 13 opatření přílohy II Závěrů se podílejí Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a ČEZ, a.s. - JE Temelín. Monitorováním těchto 13 opatření byla pověřena Komise pro posuzování vlivů JE Temelín na životní prostředí. Zprávu o plnění těchto závazků za rok 2002 schválila vláda ČR v dubnu 2003 usnesením č. 342/03 a za rok 2003 v březnu 2004 usnesením č. 303/04.
Schůzky ministra zahraničních věcí ČR a spolkového ministra zemědělství, lesního hospodářství, životního prostředí a vodního hospodářství Rakouské republiky se i nadále uskutečňují s tím, že jsou věnovány hodnocení plnění bruselských Závěrů. Ministři C. Svoboda a W. Molterer na jednání ve Vranově nad Dyjí 12.10.2002 konstatovali, že tento dokument je ve všech bodech naplňován, a dohodli se na vytvoření česko-rakouské odborné skupiny "Trvale udržitelná energetická politika v Evropě". Skupinu tvoří 10 expertů - prof. František Janouch, ing. Jaroslav Knapek, ing. Jaroslav Maroušek, PhDr. Ivan Rynda, ing. Jan Těšitel, CSc. za českou stranu a prof. Reinhard Haas, prof. Manfred Heindler, prof. Hermann Hofbauer, prof. Stefan Schleicher, prof. Wolfgang Streicher za rakouskou stranu. Jejich činnost je zaměřena též na ekologické, ekonomické a bezpečnostní aspekty výroby energie z jádra. Výsledky práce skupiny mají pro vlády obou zemí doporučující charakter.
Dne 29.10.2003 se v Praze uskutečnilo setkání ministrů C. Svobody a J. Prölla, nástupce W. Molterera, na němž bylo opětovně vyjádřeno uspokojení nad důsledným naplňováním Závěrů a potvrzena vysoká úroveň vztahů mezi oběma zeměmi.
Zahraniční politika ČR vychází z nezpochybnitelného předpokladu suverenity rozhodování ČR o vlastní energetické koncepci a jejím naplňování. Zároveň vnímá tradiční citlivost části rakouské veřejnosti a politické scény na cokoli, co se týká jaderné elektrárny Temelín a využívání jaderné energie v energetice obecně, a této citlivosti vychází v zájmu dobrých sousedských vztahů vstříc nadstandardní transparentností všech procesů v dané oblasti, ve smyslu výše zmíněných bilaterálních dohod. Usiluje o vedení vzájemného dialogu ve věcné rovině s účastí expertů.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz