Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Výsledky  |  22.01.2024 11:54:54

Podle celosvětové studie se obavy o životní náklady v posledním roce zmírnily. Spotřebitelé očekávají slevy na základní zboží

zákazník ilustrační

Obavy spotřebitelů z rostoucích životních nákladů se během posledního roku zmírnily. Aktuálně 43 % respondentů předpokládá, že jejich osobní finance se v nadcházejících měsících zhorší, což je podstatně méně ve srovnání s 80 %, které to tvrdilo před rokem [1] . Tyto závěry vyplynuly z třetího ročníku výroční zprávy o spotřebitelských trendech od výzkumného institutu Capgemini s názvem Načem záleží dnešnímu spotřebiteli. Tato zpráva odhaluje, jak neustále rostoucí inflace ovlivňuje očekávání spotřebitelů vůči prodejcům, jejich výdajové návyky a preferované nákupní kanály. Zpráva také odhalila, že rostoucí využívání generativní umělé inteligence spotřebiteli při nakupování nejen zlepšuje jejich zákaznické zážitky, ale může také efektivně zlepšit provozní funkce maloobchodníků.

Spotřebitelé nyní očekávají od maloobchodníků, že se zaměří na cenovou dostupnost základního zboží, přičemž více než dvě třetiny (70 %) si přejí další snížení cen.

- Spotřebitelé zároveň vyjadřují loajalitu vůči těm prodejcům, kteří jim pomáhají v současné finančně náročné situaci : Téměř tři čtvrtiny (73 %) spotřebitelů uvedly, že za pomoc při zmírnění dnešního finančního tlaku budou loajálnější vůči těm společnostem, které jim pomohou v tomto těžkém období, a téměř stejný podíl uvedl, že v budoucnu budou od těchto společností nakupovat více výrobků/služeb.

- Kromě toho 65 % spotřebitelů očekává, že je prodejci budou informovat o jevech jako je shrinkflation a skimpflation, kdy dochází ke snižování hmotnosti nebo kvality výrobků při zachování stejné ceny.

"Ačkoliv se obavy spotřebitelů v průběhu tohoto roku zmírnily, v jejich výdajovém chování přetrvává opatrnost, a to buď z nedostatku ochoty, nebo možností utrácet více," říká Lindsey Mazza, Global Retail Lead v Capgemini Group. "Pro maloobchodníky je klíčové, aby adaptovali své provozní procesy, čímž by přenesli nákladové úspory na spotřebitele, kteří si při výběru produktů a značek kladou stále vyšší nároky." Lindsey Mazza dále zdůrazňuje: "Je nezbytné, aby maloobchodníci přehodnotili své provozní strategie a začlenili inovativní technologie, jako jsou umělá inteligence, automatizace a internet věcí (IoT). Tím se otevírá cesta pro inteligentnější analýzu poptávky, bezdotykové předvídání, efektivnější plnění objednávek a lepší interakci se zákazníky. To vše přináší možnosti ke snížení nákladů na prodané zboží a podporuje růst napříč různými distribučními kanály."

“V České republice se v posledních dvou letech změnily spotřebitelské návyky vlivem vysoké inflace. V roce 2023 spotřebitelé reagovali na rostoucí ceny výběrem cenově dostupnějšího zboží a snižováním výdajů na nepotřebné položky. S postupným zlepšením situace v roce 2024 zůstává opatrnost v nakupování, ale je zaznamenán jistý návrat k původním zvyklostem. Češi stále preferují kvalitu, jsou však citliví na cenu, což vede k vyhledávání akcí a slev. Mnozí se obrací k online nakupování, kde srovnávají ceny a hledají nejlepší nabídky, což je trend umocněný rostoucí dostupností a využíváním digitálních technologií,” uvedl Bernd Bugelnig, Country Manager Capgemini Česká republika.

Spotřebitelé tvrdí, že generativní umělá inteligence zlepšila jejich nakupní zvyklosti:

- Povědomí spotřebitelů o generativní AI při nakupování se zvýšilo: Podle zprávy si je 72 % spotřebitelů vědomo využití generativní umělé inteligence při nakupování a v současné době již generativní umělou inteligenci při nakupování využila pětina spotřebitelů. Z těch, kteří tuto technologii použili, více než polovina spotřebitelů uvádí, že nástroje generativní AI tento zážitek výrazně vylepšily.

- Je třeba řešit obavy spotřebitelů: Zpráva zdůrazňuje, že pro plné využití potenciálu generativní umělé inteligence je třeba vyřešit obavy z jejího možného zneužití. Téměř dvě třetiny spotřebitelů se obávají, že generativní umělá inteligence bude vytvářet falešné nebo zavádějící posudky nebo recenze.

- Generativní AI může také zlepšit provozní efektivitu maloobchodníků: 80 % maloobchodních organizací se domnívá, že využití generativní AI může přispět k lepšímu internímu provozu a údržbě zařízení. Maloobchodníci rovněž plánují využít generativní AI pro optimalizaci svých logistických procesů, včetně optimalizace tras, řízení provozu a vylepšení dodavatelského řetězce [2] . To by jim mohlo pomoci efektivněji reagovat na měnící se preference spotřebitelů.

Spotřebitelé se při nákupu na sociálních sítích obracejí o radu na influencery : Sociální média hrají stále důležitější roli nejen při objevování produktů, ale stávají se také preferovanou platformou pro nákup, zejména u mladších generací. Více než polovina spotřebitelů, kteří nakoupili na sociálních sítích, hledá rady pro nákup u influencerů a tvrdí, že jim před nákupem jasně rozdělí faktory, které je třeba zvážit. Podobný podíl spotřebitelů, kteří nakoupili na sociálních sítích, hledá u influencerů také slevy a nabídky.

Spotřebitelé si stále více uvědomují dopad svých nákupů.

- Spotřebitelé požadují od prodejců větší transparentnost v oblasti udržitelnosti: Před rozhodnutím o koupi chtějí více informací o udržitelnosti výrobku, například o jeho dopadu na biologickou rozmanitost, kvalitu ovzduší a vodní zdroje. Více než polovina spotřebitelů nevěří tvrzením společností o udržitelnosti. Pokud by spotřebitelé dostali komplexní informace o dopadu výrobku na životní prostředí, většina z nich tvrdí, že by na něj přešli.

- Spotřebitelé chtějí, aby značky hrály aktivní roli při jejich vzdělávání: 63 % spotřebitelů chce, aby značky hrály aktivní roli v jejich vzdělávání v oblasti udržitelných výrobků. Aby bylo možné získat více informací o udržitelnosti výrobků, téměř polovina dotázaných podporuje uvádění podrobných štítků a snímatelných QR kódů na obalech výrobků, které by poskytovaly údaje o uhlíkové stopě, vodní stopě a recyklovatelnosti výrobků.

Více než polovina spotřebitelů, kteří používají generativní umělou inteligenci při nakupování, již využila doporučení produktů, která jim tyto nástroje poskytly.

Metodika

Výzkumný ústav Capgemini provedl průzkum mezi 11 681 spotřebiteli staršími 18 let v 11 zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie a Tichomoří. Celosvětový průzkum proběhl v říjnu a listopadu 2023.



[1] Výzkumný ústav Capgemini, Na čem záleží dnešnímu spotřebiteli, leden 2023.

[2] Capgemini Research Institute, "Harnessing the value of generative AI: Top use cases across industries", červenec 2023. N = 1 000 organizací

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688