Dotýkají se Vašeho podnikání změny zákoníku práce? Jsou nejen o "home office"
V uplynulých týdnech byl úspěšně završen legislativní proces novelizace zákoníku práce, změny jsou účinné od 1.10.2023 a cílem novelizace je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1158 o rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1152 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii.
Vnímáme, že ne všichni zaměstnavatelé přijali tyto změny pozitivně a my chápeme proč. Co se mění a s jakými důsledky pro firmy a zaměstnance?
Mezi hlavní změny, které novela přináší, patří především úprava pracovního režimu „home office“ a režimu zaměstnanců pracující na dohodu o provedení práce nebo pracovní činnosti.
Těhotné zaměstnankyně, rodiče s dětmi do 9 let a osoby pečující o závislé osoby mohou požádat zaměstnavatele o výkon práce na dálku, tzv. „home office“ a zaměstnavatel musí řádně písemně zdůvodnit, pokud by takovému požadavku vyhovět nechtěl. Pokud budete uzavírat dohodu o práci na dálku, tato musí mít písemnou formu. Zaměstnancům pracujícím z domu také přísluší paušální náhrada za běžné náklady, jako je energie, teplo a voda dle hodinové sazby, kterou stanoví vyhláška MPSV, přičemž tato částka bude daňově uznatelná.
Nově je také zaměstnavatel povinen rozvrhovat pracovní dobu zaměstnancům pracujícím na dohodu, a to alespoň 3 dny předem, pokud se nedohodnou jinak. Pravidla pro přiznání dovolené zaměstnancům pracujícím na dohodu jsou nově podobná jako při pracovním poměru, což může v praxi přinášet určité problémy.
Novela se dotýká také doručování v pracovněprávních vztazích, přičemž platí, že zaměstnanec nemusí doručení do emailové schránky potvrdit uznávaným elektronickým podpisem.
Pokud tedy máte zaměstnance, musíte řešit změny v těchto oblastech:
- home office
- flexibilní dohody
- výhody pro těhotné a rodiče malých dětí
- rodičovská dovolená
- digitalizace v doručování
- změny pracovní doby
- nepřetržitý odpočinek v týdnu
- přesčasy ve zdravotnictví
Je důležité zaměřit se na odpovídající úpravu pracovněprávní dokumentace a nastavení vztahu s „dohodáři“.
Jednotlivým změnám a důsledkům pro zaměstnavatele i zaměstnance, které novelizace přináší, se budeme podrobněji věnovat v dalších článcích.
Pro více informací sledujte náš profil nebo nás kontaktujte.
Mgr. Jaroslav Hroza, advokát a partner
Mgr. Martina Petlachová, advokátní koncipientka
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz