skoda-auto.cz (Škoda auto)
Ze světa  |  26.09.2023 14:50:00

Vietnam a Škoda - nadějný trh i brána do jihovýchodní Asie

Vietnamští zákazníci mají specifické požadavky a preferují osobní kontakt s prodejci. Autosalony sídlí na okrajích měst a menší pobočky mají v centru, třeba ve velkých nákupních centrech, co nejblíž zákazníkům. Právě tam si zákazník může domluvit testovací jízdu, která pak probíhá v samotném dealerství. Vybírání auta trvá delší dobu, zahrnuje i detailní prohlídku zvažovaného vozu – k dispozici je proto u prodejce i občerstvení nebo masážní křesla. Zákazník chce většinou auto ihned, vybírá proto z vozů, které má prodejce na skladě.

230923_Skoda-Auto-officially-enters-Vietnamese-market-1_a57d9725_bbd10d8f Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu (vpravo) a Le Do, generální ředitel projektu Škoda ve Vietnamu, během slavnostního uvedení Škoda Auto na vietnamský trh.

I to jsou situace, na které se Škoda Auto musí připravit. V těchto dnech totiž zahajuje prodej na vietnamském trhu a v blízké budoucnosti rozjede v asijské zemi i výrobu. Daniel Vošvrda, projektový koordinátor strategického řízení pro nové trhy, výběr Vietnamu vysvětluje: „Důvodů bylo více: dobré vztahy obou zemí a jejich provázanost, silná vietnamská komunita v Česku, rozvíjející se automobilový průmysl ve Vietnamu, kvalifikovaná pracovní síla nebo fakt, že tamní firmy se nebojí investovat a spolupracovat.“

Při výběru místního partnera, kterým je Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor), sehrála důležitou roli podpora českého velvyslanectví ve Vietnamu i fakt, že řada Vietnamců studovala či pracovala v bývalém Československu a české firmy nebo i čeština tak pro ně nejsou neznámé. „Česká ambasáda ve Vietnamu doporučila tři firmy, s nimiž jsme jednali. Po detailních jednáních se náš nynější partner ukázal jako nejlepší volba. V roce 2022 jsme začali ladit kontrakt a pustili se do plánování,“ vzpomíná Vošvrda.

DST3453_65da0203 Zájmu vietnamských novinářů během zahajovací akce se těšil mimo jiné model Kodiaq.

Vstup na vietnamský trh nabízí příležitost využít synergie s projektem Indie 2.0, v jehož rámci pod vedením značky Škoda vznikají modely více značek koncernu VW. Obě země mají podobné požadavky na automobily a legislativa ve Vietnamu podporuje import takzvaných CKD (Completely Knocked Down), tedy kompletně rozložených vozů, a jejich lokální montáž. V současné době je na tisíc obyvatel ve Vietnamu relativně malý počet vozidel v porovnání s dalšími zeměmi, avšak jejich počet rychle roste. Stabilní přítomnost ve Vietnamu je také příslibem pro další rozšiřování působnosti značky na trhy jihovýchodní Asie.

Import z Evropy a Indie

Na vietnamském automobilovém trhu převládají nová vozidla, která postupně nahrazují masově rozšířené mopedy. Prodeje rostou, nyní jde o více než tři sta padesát tisíc prodaných vozidel ročně, není to přitom tak dávno, kdy to bylo sto tisíc.

Škoda Auto plánuje své aktivity ve Vietnamu s ambicí expandovat a postupně zvyšovat svou přítomnost na trhu. V letošním roce se budou modely Karoq a Kodiaq dovážet z Evropy, příští rok pak přinese dovoz už zmíněných CKD vozidel z Indie a zahájení výroby přímo ve Vietnamu, v závodě, který nyní vyrůstá v provincii Quang Ninh

TCG_6945_dbad28cc.JPG Přeprava vozů Škoda do Vietnamu

Škoda Auto plánuje ve Vietnamu také vytvořit síť prodejců. „V roce 2025 je cílem až dvacet dealerství a do roku 2028 až třicet prodejních míst,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Konektivita a bezpečnost pro motorkáře

Zákazníci ve Vietnamu mají velký zájem o výbavu jako klimatizace, elektricky nastavitelná sedadla, kožené čalounění nebo kotoučové brzdy. Velkou roli hraje design a hodně se dbá na konektivitu a propojení s mobilními telefony.

DST3317_423cac86 Na místním trhu se prodá více než tři sta padesát tisíc vozidel ročně.

A jak to ve Vietnamu vypadá na silnicích? Provoz ve městech je velmi hustý a dopravní zácpy jsou na denním pořádku. K tomu všudypřítomné mopedy a chodci, kteří musejí vykazovat obzvlášť velkou míru odvahy, aby se do mumraje vydali. Vzhledem k tomu všemu je silniční provoz poněkud pomalejší. Což platí i na dálnici, kde je místní limit 120 km/h, většinou se ale jezdí pomaleji.

Škoda Auto přizpůsobila svá vozidla místním podmínkám a bezpečnostním normám. „Hodnotí se například i bezpečnost pro motorkáře,“ doplňuje Vošvrda. Modely pro místní trh jsou vybaveny mimo jiné funkcemi jako udržování v jízdním pruhu nebo radar středního dosahu.

Tisíce vozů Škoda pro Vietnam

Detaily expanze značky Škoda na vietnamský trh přibližuje Daniel Vošvrda.

1616159393501_kolecko_retus-copy_08f60967

Kdo je novým obchodním partnerem a proč jste ho zvolili?
Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) je jednou z největších a finančně nejstabilnějších firem na vietnamském trhu. Sídlí v Hanoji a má rozsáhlé portfolio aktivit včetně automobilového průmyslu, rezidenčních a kancelářských nemovitostních projektů, hotelových komplexů a průmyslových areálů. Značka Škoda se rozhodla spolupracovat s TC Motor kvůli jeho silnému postavení na trhu, aktivnímu investování do průmyslových zón a schopnosti přispět k ekonomickému rozvoji celého regionu. TC Motor vlastní například Viet Hung Industrial Park, kde Škoda Auto plánuje rozmístit svou výrobu, a má veškerou nezbytnou infrastrukturu pro realizaci investičních plánů automobilky.

Zastoupení značky Škoda ve Vietnamu

Kde bude obchodní partner působit a co je pro tuto lokalitu specifické?
TC Motor působí v provincii Quang Ninh, kde se nachází Viet Hung Industrial Park. Tento průmyslový areál je strategicky umístěn a má přístup k rozvinuté dálniční síti, velkokapacitnímu mořskému a říčnímu přístavu a bohaté silniční infrastruktuře.

Jaká bude forma spolupráce?
Lokální výroba vozů značky Škoda bude zajišťována prostřednictvím smlouvy o výrobě. TC Motor se stane dovozcem a distributorem vozidel Škoda na základě globálně platné smlouvy. Bude zastupovat značku Škoda na celém vietnamském trhu, řídit rozvoj, standardy a kvalitu dealerské sítě, investovat do budování povědomí o značce a zvyšování image. Důležitou součástí spolupráce bude také nabídka servisních a poprodejních služeb pro zákazníky.

Jaká bude dealerská síť?
Dealerská síť Škoda Auto ve Vietnamu bude budována na základě předem definovaného obchodního modelu. Bude se podobat tomu evropskému s nezávislými prodejci, kteří budou mít přístup k podpoře, školením a know-how od automobilky. Cílem je rychle rozšiřovat síť a pokrýt potřeby zákazníků v celém Vietnamu, získat významný podíl na vietnamském trhu a stát se přední značkou v automobilovém průmyslu.

O jaké se jedná investice?
Škoda Auto a Škoda Volkswagen India Private Limited (ŠAVWIPL) investují do projektu ve Vietnamu zvláště do vývoje a výroby. Další významné investice jdou také od místního partnera TC Motor.

Škoda Vietnam se stala realitou.

Kdo je největším konkurentem na tamním trhu?
Na vietnamském trhu automobilů jsou největšími konkurenty japonské a korejské automobilové značky, které již mají silnou pozici a dobře rozvinutou dealerskou síť.

Kolik vozů plánuje Škoda ve Vietnamu prodat?
Škoda Auto počítá ve střednědobém horizontu s ročním odbytem 30 000 vozů a po roce 2030 mají dodávky vzrůst dokonce na více než 40 000 automobilů.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V

ISSN 1801-8688