europarl.europa.eu (Evropský parlament)
Evropská unie  |  14.06.2023 15:33:05

Nová pravidla EU pro udržitelnější a etické baterie

Do roku 2030 by se mělo na silnicích EU pohybovat nejméně 30 milionů elektromobilů s nulovými emisemi. Očekává se, že elektromobily výrazně sníží emise skleníkových plynů, ale mají i stinnou stránku, která poškozuje životní prostředí: jejich baterie.

Evropský parlament 14. června přijal aktualizaci směrnice EU o bateriích, která má zajistit, že baterie budou moci být po skončení své životnosti znovu použity, repasovány nebo recyklovány.

Nová pravidla jsou spojena s akčním plánem EU pro oběhové hospodářství a průmyslovou strategií EU. Cílem je pokrýt celý životní cyklus výrobku – od návrhu přes spotřebu až po recyklaci do nových výrobků.

Po formálním schválení Radou vstoupí nová pravidla přímo v platnost. Umožní vyrábět udržitelnější, výkonnější a odolnější baterie.

Jak jsou baterie klasifikovány?


Poslanci Evropského parlamentu vyzvali k zavedení nové kategorie baterií pro „lehké dopravní prostředky“, jako jsou elektrokola nebo elektroskútry, a to vzhledem k jejich rostoucímu používání a technickému vývoji. Nová kategorie se zařadí vedle stávajících tříd přenosných, automobilových a průmyslových baterií.

Baterie dostupné v EU

Baterie: strategický trh pro EU


Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 zvýší 14krát a EU by mohla pokrýt 17 % této poptávky. Důvodem je především rozvoj digitální ekonomiky, obnovitelných zdrojů energie a nízkouhlíkové mobility. Nárůst počtu elektrických vozidel využívajících baterie učiní z tohoto trhu strategický trh na celosvětové úrovni.

Omezení uhlíkové stopy baterií


Baterie budou muset být označeny štítkem, který bude odrážet jejich uhlíkovou stopu, aby byl jejich dopad na životní prostředí transparentnější. To bude povinné pro baterie pro elektromobily (electric vehicles = EV), baterie pro lehké dopravní prostředky (light means of transport = LMT) a dobíjecí průmyslové baterie s kapacitou nad 2 kWh. Navíc se bude vztahovat na celou dobu životnosti baterie a zaručí, že nové baterie budou obsahovat minimální množství určitých surovin.

Řešení problémů se surovinami pro baterie


Výroba baterií je do značné míry závislá na dovozu kritických surovin, zejména kobaltu, lithia, niklu a manganu, které mají významný dopad na životní prostředí a společnost.

Nová pravidla zavádějí povinnost náležité péče pro výrobce baterií, aby se EU vypořádala s porušováním lidských práv a zajistila, že baterie budou pocházet z etičtějších zdrojů. Výrobci budou muset splňovat požadavky, které se týkají sociálních a environmentálních rizik spojených se získáváním, zpracováním a obchodováním se surovinami a druhotnými surovinami. Všechny hospodářské subjekty uvádějící baterie na trh EU, s výjimkou malých a středních podniků, budou muset vypracovat a provádět tuto politiku náležité péče.

Baterie a udržitelnost

Zvýšení recyklace baterií


V roce 2020 byla k recyklaci sebrána téměř polovina přenosných baterií a akumulátorů prodaných v EU. Pro každý typ baterií existují specifické postupy recyklace vzhledem k různým kovům a sloučeninám používaným k jejich výrobě.

V nových pravidlech jsou zahrnuty přísnější cíle pro sběr přenosných baterií (45 % do roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030) a baterií pro lehké dopravní prostředky (51 % do roku 2028, 61 % do roku 2031).

Kromě toho by měl být pro konečné uživatele zdarma sbírán veškerý odpad z lehkých dopravních prostředků, automobilových, průmyslových a elektrických baterií bez ohledu na jejich povahu, chemické složení, stav, značku nebo původ.

Podle nových pravidel musí být v nových bateriích znovu použito minimálně 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lithia a 6 % niklu vytěžených z výrobního a spotřebitelského odpadu.

Zjednodušení vyjmutí a výměny baterií

Nová pravidla počítají s tím, že baterie se budou muset snadněji vyjímat a vyměňovat, přičemž spotřebitelé budou lépe informováni. Přenosné baterie ve spotřebičích by měly být navrženy tak, aby je uživatelé mohli snadno vyjmout a vyměnit. Tento požadavek bude povinný tři a půl roku po vstupu pravidel v platnost. Bude poskytnuto více informací o kapacitě, výkonu, životnosti, chemickém složení a také symbol „odděleného sběru“ baterií.

Přečtěte si více o oběhovém hospodářství

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688