Mediální gramotnost: Finsko a Estonsko
Na konci žebříčku jsou Severní Makedonie, Bosna a Hercegovina, Albánie, Černá Hora a Turecko (31. místo) => mají nízký potenciál vypořádat se s dopady desinformací zejména kvůli nedostatečným výsledkům v oblasti svobody médií a vzdělávání. ČR obsadila 18. místo, Polsko 19., Slovensko 24.
Jak to Finové dělají? Mediální gramotnost je součástí národních osnov již od předškolního věku. Mediální gramotnost je součástí všech předmětů.
Finsko má v boji proti dezinformacím své výhody. Jeho veřejný školský systém patří k nejlepším na světě. Vysoká škola je zdarma. Důvěra ve vládu je vysoká a Finsko patřilo k evropským zemím nejméně postižených pandemií. Učitelé jsou vysoce respektováni.
Učitelé ve Finsku jsou sice povinni vyučovat mediální gramotnost, ale mají značnou volnost v tom, jakým způsobem budou hodiny realizovat.
Žáci mají např. za úkol vlastní videa a fotografie, aby zjistili, jak snadno lze manipulovat s informacemi. Čtou novinové články a učí se, že hezké zprávy nemusí být pravdivé. Učí se, jak fungují vyhledávací algoritmy, a že první výsledky nemusí být vždy nejspolehlivější.
Učitelé používali ruské zpravodajské stránky a memy jako základ pro diskusi o účincích státem sponzorované propagandy. Učí se pochopit rozdíl mezi sociálními médii a žurnalistikou.
Skvělý výsledek Estonska je obdivuhodný i díky výrazně nižšímu HDP (= peníze nejsou vše). I tam není mediální gramotnost samostatný předmět, ale součástí ostatních předmětů.
Ve výtvarce se například učí, jaké reklama vyvolává dojmy a obrazy. V občance, co je propaganda... Malé děti se učí bezpečně používat internet, jak se vytváří digitální obsah.
Učitelé přiznávají, že učit takto je obtížnější, než učit literaturu starou 100 let. Ale autoři žebříčku mediální gramotnosti dokládají, že vzdělání je ale efektivnější než regulace = vzdělání je nejlepší cesta, jak dezinformacím a propagandě čelit.
David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz