mpsv.cz (MPSV)
Dávky a příspěvky  |  20.12.2022 12:30:00

Nový rok přináší novinky u příspěvku na bydlení, dokládání rozhodných příjmů je možné i nadále provést elektronicky

Od ledna 2023 nemusí příjemci příspěvku na bydlení pro další  pokračování jeho výplaty dokládat rozhodné příjmy a náklady na bydlení za 4.  čtvrtletí 2022. Úřad práce ČR dávku automaticky vyplatí i za první tři měsíce  roku 2023 a přepočte její výši podle nových normativních nákladů na bydlení  platných od ledna 2023. Výjimkou jsou případy, kdy příjemcům příspěvku na  bydlení ve 4. čtvrtletí 2022 vzrostly náklady na bydlení nebo klesly příjmy. Pak  ÚP ČR promítne jejich situaci do měsíční výše dávky. Podmínkou ale je  doložení těchto skutečností nejpozději do 31. ledna 2023. V případě přídavku  na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí povinnost doložení  rozhodných příjmů za předcházející kvartál (říjen – prosinec 2022). Bez toho  nebude moci ÚP ČR vyhodnotit pokračování nároku na tyto dávky a případně  upravit jejich měsíční výši. 

Na základě novely zákona o státní sociální podpoře, která nabyla účinnosti  1. října 2022 došlo ke zjednodušení administrativy v rámci příspěvku na  bydlení. V praxi to znamená, že od ledna 2023 musí příjemci této dávky povinně  dokládat na ÚP ČR čtvrtletní rozhodné příjmy a náklady na bydlení pouze dvakrát  za rok, a to za 1. a 3. kalendářní čtvrtletí (tj. za leden až březen a za červenec až  září příslušného roku), aby jim trval nárok na příspěvek na bydlení ve 2. a 4.  kalendářním čtvrtletí (od dubna do června a od října do prosince). Jestliže se  domácnost ocitne v situaci, kdy jí výrazně klesnou příjmy nebo naopak výrazně  vzrostou náklady na bydlení, může dobrovolně doložit rozhodné příjmy a náklady  na bydlení i za 2. (vždy do 31. 7. daného roku) a 4. kalendářní čtvrtletí (vždy do 31.  1. následujícího roku). Na základě toho pak Úřad práce ČR dávku přehodnotí a  promítne do její měsíční výše skutečnou situaci klienta.  

Na samotné výplatě dávky se nic nemění a Úřad práce ČR ji bude klientům  zasílat vždy zpětně za kalendářní měsíc, ve kterém příspěvek na bydlení náležel (tj.  za leden v únoru, za únor v březnu atd.). 

Jak v případě příspěvku na bydlení, tak přídavku na dítě a zvýšeného  příspěvku na péči nadále platí, že lidé nemusí na ÚP ČR osobně. Většina záležitostí se dá vyřešit elektronickou cestou. A na doložení rozhodných skutečností mají lidé  celý leden. 

„Nejjednodušší a nejrychlejší forma komunikace s Úřadem práce ČR je  

ta elektronická, prostřednictvím nástrojů Identity občana. Jsme si vědomi  toho, že ne všichni klienti chtějí využívat elektronickou komunikaci, třeba kvůli  obavě z toho, že to nezvládnou, nebo dávají přednost osobnímu jednání. Proto  si mohou na všech našich krajských pobočkách, kde jsou k dispozici  kontaktní pracoviště Czech POINT, bezplatně zřídit např. Mobilní klíč  eGovernmentu,“ shrnuje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon. 

Lidé mohou s ÚP ČR komunikovat elektronicky nejen v případě žádostí  

o dávky a dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky, ale také  v případě žádostí o zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence  uchazečů o zaměstnání či podporu v nezaměstnanosti. Formuláře mohou zasílat  elektronicky hned několika způsoby. V případě vybraných dávek umožní webová  aplikace odeslat zjednodušenou on-line žádost přes Identitu občana (tedy např. přes  Bankovní identitu, eObčanku, Mobilní klíč eGovernmentu či třeba NIA ID) nebo  datovou schránku. Pokud se rozhodnou vyplnit standardní žádost, pak ji mohou zaslat elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, datovou schránkou,  poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného  kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR. Informace o možnostech e-podání zájemci  najdou na webu ÚP ČR

Aby ÚP ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí,  zveřejňuje na svých webových stránkách a sociálních sítích návodné videospoty.  Včetně toho, který jednoduše vysvětluje jak na elektronickou komunikaci s ÚP ČR Poradí i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě  definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných  sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti mohou  obracet na Call centrum ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail:  callcentrum@uradprace.cz). Občané Ukrajiny se mohou obracet na speciální linku  950 180 100, kde dostanou informace v ukrajinském jazyce. Případně mohou psát  na e-mail: ua@uradprace.cz. Shrnující informace najdou také na webu ÚP ČR.  

 

 

Autor:

ÚP ČR

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688