V Thajsku vítězí elektronický obchod - Přeshraniční e-commerce představuje téměř 30 % z celkového objemu thajského online obchodu
V Thajsku vítězí elektronický obchod
21.04.2022 / 09:00 | Aktualizováno: 13.05.2022 / 10:05
Online obchodování (e-commerce) je u thajských zákazníků dlouhodobě mimořádně populární, mj. vzhledem k jejich hektickému stylu života, který v řadě případů probíhá nepřetržitě (24/7). Statistická data a spotřebitelské průzkumy ukazují, že Thajsko je v regionu JV Asie na druhém místě za Indonésií ve velikosti svojí internetové ekonomiky s hodnotou cca 30 mld. USD. A pandemie Covid-19 dokonce tento trend ještě posílila. V posledních letech v zemi přibylo 9 milionů uživatelů internetu, s nárůstem e-commerce o 68 % jen v roce 2021. V současné době nakupuje spotřební zboží cestou online služeb kolem 37 mil. obyvatel Thajska, 30 % z nich nově právě vlivem pandemie a navíc 95 % z nich nehodlá svoje zvyky měnit ani v post-covidovém období.
Hnací silou rozvoje je stále kvalitnější internetové připojení, univerzální používání mobilních telefonů, kapacitní logistické zázemí a vyspělé online platební systémy (QR kódy, platební brány, bezhotovostní karetní operace), což mj. přispívá k větší spotřebitelské důvěře a přívětivosti online obchodování. Další zájem navíc podporuje rostoucí počet distribučních firem a snižování ceny doručovacích služeb.
Není proto překvapením, že se Thajsko rychle stává regionálním centrem nadnárodních firem, které chtějí proniknout na online trhy JV Asie. Fenoménem v tomto směru se stala Lazada Group (gigant asijského e-commerce a součást čínské společnosti Alibaba), která v Thajsku založila centrum svého marketingu a vývoje produktů. Podílí se též na širokém zapojení místních malých a středních podniků (SMEs) do online obchodování.
Přeshraniční e-commerce představuje téměř 30 % z celkového objemu thajského online obchodu, což je známkou silné chuti po zahraničním zboží a globálních značkách - a právě z toho by do budoucna mohly profitovat také české firmy v řadě konkurenceschopných oblastí svých aktivit. Čína, Japonsko a USA jsou aktuálně pro Thajce třemi hlavními "partnerskými" trhy. Ze zájmových sektorů převažují výrobky a služby z oblasti jídla, potravin a nápojů, kosmetiky, domácího vybavení a spotřební elektroniky (vč. mobilních telefonů a aplikací).
Také thajská vláda se snaží podporovat dynamický rozvoj "digitální ekonomiky" zjednodušením regulatorního rámce, postupným zaváděním celonárodního standardu pro e-platby (PromptPay) a upřednostněním bezhotovostních transakcí a online bankovních služeb pod hlavičkou programu "digitální transformace" s názvem Smart Business Transformation Programme (SBTP). V obdobném duchu se i thajská agentura pro zahraniční investice (Thailand Board of Investment, BoI) snaží přilákat investory do zmíněných technologií a služeb sadou zajímavých pobídek (mj. úleva na dani z příjmu právnických osob po dobu 8 let, osvobození od dovozních cel, apod.), vše s cílem vytvořit z Thajska technologicky vyspělou regionální velmoc s významným inovačním potenciálem.
Aleš Ždimera, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bangkoku
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.