InstaForex (InstaForex)
Komodity  |  15.03.2022 12:25:06

Cena plynu v Evropě klesá o 15 %, ale pro obyvatele Evropy se zatím nic nezměnilo

Dubnové futures kontrakty na zemní plyn v Evropě na začátku pondělního obchodování zlevnily o zhruba 15 % a v době vydání této analýzy se pohybovaly pod hranicí 1 300 USD za 1 000 metrů krychlových. Připomeňme, že odhadovaná cena na konci pátečního obchodování byla na úrovni 1 479 USD.

Na pozadí vojenské operace na Ukrajině a bezprecedentních evropských sankčních opatření vůči Rusku se cena plynu v zemích EU v posledních dnech nachází ve fázi extrémní volatility. Jakmile ruský prezident Vladimir Putin 21. února podepsal dekrety, kterými uznal suverenitu Doněcké a Luhanské lidové republiky, a 24. února ruská vojenská technika překročila hranice s Ukrajinou pod hesly "demilitarizace a denacifikace" země, cena energetických surovin dodávaných z Ruska do Evropy prudce vzrostla.

Pro úplnost je třeba poznamenat, že ke znatelnému nárůstu cen plynu v evropských zemích došlo již na jaře loňského roku, kdy se průměrná spotová cena na indexu TTF zvýšila na dosud nevídaných 250–300 USD za tisíc metrů krychlových. Na konci srpna 2021 se cena kontraktu s dodávkou "den předem" vyšplhala dvojnásobně – na úroveň 600 USD. Na začátku října trh ohromila kotace plynu až na úrovni 1 000 USD.

Jak je vidět, rozhodnutí evropských politiků držet krok s nejnovějšími světovými trendy ohledně odmítání jakéhokoli zboží z Ruska zjevně není v rukou běžných evropských spotřebitelů. Ceny pohonných hmot v Německu v poslední době aktualizují denní maxima. Je však také zajímavé, že nejen samotná cena pohonných hmot, ale i celá jejich struktura prochází změnami. Posuďte sami: nafta v Německu byla tradičně levnější než benzin, ale nyní tomu tak není.

Obavy trhu o dodavatelský řetězec hlavních energetických zdrojů vygenerovaly vysokou cenu nejen u benzinu, ale také u ropy. Například referenční třída černého zlata je dnes oproti nedávným maximům o něco levnější, ale odhaduje se na poměrně vysoké úrovni – asi 110,5 USD za barel. Pravděpodobnost, že cena bude i nadále růst, je poměrně vysoká. Někteří odborníci nepopírají, že cena může vzrůst nad 140 USD za barel. Předpovědět, jakým směrem a o kolik se cena změní, dnes nedokáže nikdo. Právě tato nepředvídatelnost tlačí ceny vzhůru.

Odborníci zároveň nespěchají s uklidňováním evropských spotřebitelů a stále častěji hovoří o tom, že pokud bude válka pokračovat, pravděpodobnost, že na německých čerpacích stanicích uvidíme cenu 3 EUR za 1 litr paliva, se stane krutou realitou. K dnešnímu dni se v některých oblastech Německa cena litru pohonných hmot vyšplhala na rekordních 2,20 EUR.

Kvůli vysokým cenám pohonných hmot se ostatní sféry hroutí jako domeček z karet. Svaz malých a středních podniků Německa tak oznámil hrozbu hromadného bankrotu podniků. Důvod je jediný – rekordní cena benzinu. Jednatel sdružení Markus Jerger označil zdražení benzinu nad 2 EUR za litr a zdvojnásobení cen benzinu za nepřijatelné. K řešení tohoto problému navrhl, aby politici konečně snížili daň z elektřiny na minimum a také změnili systém výhod za používání veřejné dopravy.

Na rovinu je třeba říci, že ačkoli německá vláda prosazuje ukončení dodávek energií z Ruska na úkor peněženek vlastních občanů, přesto se snaží vzniklý problém řešit. Aby se cenový šok zmírnil, sdělil německý ministr financí Christian Lindner občanům své země, že vláda hodlá zavést slevy na benzín. Podle nového plánu budou řidiči při placení u čerpacích stanic dostávat pevnou slevu a tuto chybějící částku bude provozovatelům čerpacích stanic vracet vláda. Cíl německých politiků je jasný: nenaštvat motoristy, nedonutit je stávkovat a kontrolovat cenu litru benzinu v rozmezí do 2 EUR.

To se však netýká pouze Německa. Italské sdružení nákladních dopravců TrasportoUnito oznámilo ukončení práce řidičů kamionů od 14. března. V oficiálním prohlášení odborového svazu se uvádí, že prostě nemohou plnit své smluvní závazky se ztrátou. To je pochopitelné, protože v Itálii se nyní ceny pohonných hmot po určité nedávné stabilizaci opět nezadržitelně plíží vzhůru a v předvečer minulého víkendu suverénně prolomily psychologicky důležitou hranici 2 EUR za litr. Jinými slovy, při těchto cenách bude průměrného Itala stát jedna nádrž pohonných hmot více než 110 EUR.

Je jasné, že při takovém výkyvu hodnot je těžké nevyjádřit své rozhořčení nad politikou úřadů. Například v oblasti námořní dopravy už nechtějí závažný problém zamlčovat: v italských přístavech jsou stále častěji k vidění plavidla s vlečnými sítěmi a malé trajekty s transparenty "Na palivo nejsou peníze".

Počátek energetické krize, která od loňského jara trápí Evropany vysokými účty za pohonné hmoty a elektřinu, vysvětlují odborníci tím, že v období po pandemii začal být v Asii poptáván zkapalněný zemní plyn (LNG), přestože hlavní dodavatelé této suroviny z různých důvodů omezili dodávky. V důsledku toho zůstala úroveň obsazenosti evropských podzemních zásobníků po dlouhé chladné zimě a horkém létě roku 2021 na extrémně nízké úrovni. Je třeba poznamenat, že tak trvale vysoké ceny v energetice nebyly zaznamenány za celou historii provozu plynových zásobníků v Evropě, konkrétně od roku 1996.

 

 

Autor článku: Tým Instaforex

Upozornění: Tyto informace jsou poskytovány maloobchodním a profesionálním klientům v rámci marketingové komunikace. Neobsahují a neměly by být chápány jako investiční poradenství nebo investiční doporučení, ani nabídku či výzvu k zapojení se do jakékoli transakce nebo strategie s finančními nástroji. Minulá výkonnost není zárukou ani předpovědí budoucí výkonnosti.

Společnost Instant Trading EU Ltd. neposkytuje žádné záruky a nenese žádnou odpovědnost za přesnost nebo úplnost poskytnutých informací ani za případné ztráty vyplývající z investic založených na analýze, prognóze nebo jiných informacích poskytnutých zaměstnancem společnosti nebo jinak.

Varování před riziky: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 76.08% účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami u tohoto poskytovatele ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

InstaForex

Společnost Instant Trading EU Ltd. poskytuje investiční služby pod značkou InstaForex a provozuje webové stránky www.instaforex.eu na základě povolení vydaného společností CySec s číslem licence 266/15.

Instant Trading EU Ltd. je organizační složkou v České republice, se sídlem Na Hradbách 2632, 702 00 Moravská Ostrava a Přívoz, Česká republika, zapsanou v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, Spisová značka A 22017/KSOS, IČO 10732799 a podléhá dohledu České národní banky (ČNB).

Instaforex nabízí přístup k cca 2 500 instrumentům, přístup na trhy USA a EU, platformu MT4 a MT5, obchodní účty v EUR, USD, PLN, CZK, GBP atd.

Více informaci na: www.instaforex.eu/cz/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688