skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  10.02.2022 08:59:48

Škoda ENYAQ iV: Kde se objeví, budí pozornost

Vůz ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 mají Orjan a jeho žena Elin od června a zatím s ním najezdili kolem 16 000 kilometrů. Nejdřív se rozhodli pro šedou barvu Quartz, ale jakmile ŠKODA oznámila variantu SPORTLINE, okamžitě změnili původní objednávku na červenou Velvet.

„Do designu jsme se zamilovali, jen co se o něm objevily první články. Potřebovali jsme nové auto s lepším dojezdem a velkým kufrem. Když začaly předobjednávky, hned jsme do toho šli. Přesto jsme si museli několik měsíců počkat – protože tady v Norsku byl o ENYAQ iV velký zájem. Když jsme poprvé dostali příležitost prohlédnout si ho u místního prodejce, věděli jsme, že jsme se rozhodli správně. SPORTLINE má pro nás atraktivnější design a také sportovní sedadla pro větší pohodlí. Interiér je celý černý a zvenčí není žádný chrom,“ začíná Orjan vyprávět o svém voze ENYAQ SPORTLINE iV.

20210911_160327_3

S manželkou používají vůz hlavně na nákupy, výlety a návštěvy rodiny a přátel. Velký kufr potřebovali i kvůli svému 50kilovému psovi Leovi. Také tažné zařízení pro přívěs používají poměrně často.

Orjan má zkušenosti i s jinými modely značky ŠKODA – s vozem FABIA COMBI jezdil osm let. Předtím měl starší elektromobil s baterií o kapacitě 22 kWh, takže dojezd byl velmi omezený a vůz se musel každou noc nabíjet. ENYAQ iV však s domácí nabíječkou nyní nabíjí jen zhruba jednou týdně.

„První elektromobil jsme si pořídili v roce 2018 hlavně proto, že vláda stavěla kolem našich měst a na dálnicích spoustu mýtných stanic pro auta se spalovacím motorem. Nějakou dobu bylo možné jezdit elektromobilem zdarma, teď jsou poplatky padesátiprocentní za 75 průjezdů měsíčně, zbytek je zdarma,“ vysvětluje. Dojezd jejich předchozího vozu byl asi 130 kilometrů, což je ve srovnání s více než 520 kilometry, které nabízí ENYAQ iV, jako den a noc. A s vlastnictvím tohoto auta jde ruku v ruce řada dalších výhod. Podle Orjanova líčení je ENYAQ mnohem levnější než benzinový vůz, a to hlavně díky jejich domácímu wallboxu. „Veřejné dobíjecí stanice využívám zřídka,“ přiznává. Vlastnictví elektromobilu snižuje náklady na servis, údržbu a v Norsku také zlevňuje mýtné, což zahrnuje i trajekty či bezplatné parkování na některých veřejných místech. Elektromobily mohou také jezdit v pruzích pro veřejnou dopravu.

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika
ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika
ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika
ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika

Nejlepší je, že při koupi nového elektromobilu nemusíte platit DPH ani jednorázový poplatek za pořízení vozu. U nás v Norsku se na nové elektromobily nevztahují žádné daně. Takže ušetříte 25 procent z jeho ceny.

Denně autem jezdí Orjanova manželka. „Moje žena to auto miluje. Už nemá žádné obavy z nabíjení a navíc to pohodlí je nesrovnatelné s jakýmkoli jiným vozem, kterým jezdila. Každý z nás dostal vlastní klíč a sedadla a zrcátka se automaticky přizpůsobují osobnímu nastavení. V rodině máme taky dalšího majitele vozu ŠKODA. Tchán jezdí modelem OCTAVIA. Vyzkoušel si naše auto hned první týden, a hádejte co: teď si chce ENYAQ iV koupit také. Udělal na něj obrovský dojem,“ říká instalatér ze Sandnesu na jihozápadě Norska.

Me-and-my-car_3-copyOrjan Langvik se svým vozem ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV

Nevýhodou elektromobilu může být podle Orjana to, že dobíjecí infrastruktura stále není optimálně rozvinutá a rovnoměrně rozložená po celé zemi. To zvyšuje pravděpodobnost, že uváznete ve frontě na dobíjecí místo, zejména v létě, kdy jsou všichni na dovolené. To ho ale moc netrápí, protože si při koupi svého prvního elektromobilu nechal nainstalovat domácí nabíječku. „V 99 procentech případů nabíjíme doma. Je to mnohem levnější. Měsíční účet za elektřinu není o tolik vyšší než dřív. Úspora je mnohem vyšší a nevznikají žádné výfukové plyny,“ říká.

Síť evropských nabíjecích stanic, kde můžete využít POWERPASS

Zatím se mu nestalo, že by se na cestách ENYAQ iV vybil, ale přiznává, že jednou baterii otestoval a vybil ji na 3 procenta, protože chtěl zjistit, za jak dlouho se znovu nabije do plného stavu. Se 7,7kilowattovou nabíječkou to trvalo asi 11 hodin.

Má Orjan jako zkušený řidič elektromobilu nějaký tip pro nové uživatele? „Přečtěte si uživatelskou příručku a věnujte dost času tomu, abyste se seznámili se všemi menu a podmenu. A staňte se členem jedné z několika skupin o voze ENYAQ iV na facebooku a internetových fór o elektrických automobilech, kde najdete tipy a uživatelské zkušenosti ostatních majitelů,“ radí.

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika
ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika
ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 Orjana Langvika

Orjan končí vyprávění o životě s elektromobilem několika příhodami, které skutečně ilustrují, že vlastnictví tohoto vozu má lavinovitý pozitivní efekt. „Když jsme si auto vyzvedli, prodejce nám řekl, že je to nejkrásnější ŠKODA, jakou kdy prodali. Několik zaměstnanců dokonce přišlo auto pochválit. Rodině a přátelům se také líbí a díky vzhledu a úpravám, které jsem provedl, se za autem otočí nejedna hlava. Jednou jsme byli na kamarádově svatbě a já jsem měl celý večer řídit. Shodou okolností si nevěstin bratr také objednal ENYAQ iV, ale v černé barvě. Když viděli ten náš, tak si to s manželkou rozmysleli a hned v pondělí ráno napochodovali k místnímu prodejci, aby změnili barvu laku na červenou Velvet a variantu SPORTLINE!“ usmívá se hrdě.

Elektrický drahokam

Orjanův ENYAQ iV není jen tak obyčejný vůz. Když se Orjana zeptáte, jaké úpravy udělal, začne chodit kolem auta a předvádět a ukazovat. Seznam je poměrně dlouhý – a výsledek sportovní a okouzlující. Vůz nemá zvenku žádný chrom, je celý černý a červený. Také má osobní poznávací značku, na které je napsáno ENYAQEN, což v norštině znamená ENYAQ iV. „Na přední okna jsem dal patnáctiprocentní tónovací fólie, zatmavil přední i zadní světlomety a změnil emblém na kapotě z chromového a černého na černočervený. Na všechny dveře a zadní nárazník a kufr jsem použil ochrannou fólii na lak; na bočních zrcátkách jsou uhlíkové fólie a i head-up displej je chráněný. Vůz má na zakázku vyrobené 21palcové uhlíkovo-grafitové ráfky s červenými čepičkami ventilků,“ ukazuje Orjan. Kvůli drsnému norskému klimatu dostal vůz dlouhotrvající ochranu laku i podvozku. Orjan také nainstaloval přední a zadní palubní kameru, která zaznamenává dění kolem vozu, a mobilní širokopásmový router pro připojení k internetu. V neposlední řadě nainstaloval audio systém se zesilovačem a subwooferem.

20210920_191527_3

The post Můj ENYAQ iV: Kde se objeví, budí pozornost appeared first on ŠKODA Storyboard.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688