Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil. - Ranní glosa: Služby konečně na úrovni roku 2019
Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil.
Po průmyslu, stavebnictví a zahraničním obchodě včera konečně přišly na řadu další výsledky z české ekonomiky, a sice tržby maloobchodu a služeb. V případě maloobchodu se i tentokrát potvrdilo, že sice dochází k oživení spotřebitelské poptávky, nicméně není až tak dramatické, jak může na první pohled vypadat. Jde především o to, že meziroční téměř 12% (očištěný) či dokonce 13% (neočištěný) nárůst vychází z velmi nízkého základu předloňského „lockdownového“ listopadu. Když se už jako tradičně podíváme raději na sezóně a kalendářně očištěná čísla statistického úřadu za jednotlivé měsíce, tak obrázek zdaleka až tak dynamicky nevypadá. Je vidět, že po rozvolnění v květnu tržby v obchodech výrazně poskočily, avšak od té doby v podstatě už jen stagnují. Žádná akcelerace či chcete-li boom poptávky podporovaná nakumulovanými úsporami zde vidět není, spíše obezřetnost jdoucí ruku v ruce se zhoršující se spotřebitelskou důvěrou, což ostatně potvrdily právě i listopadové tržby obchodníků. Nemá proto smysl příliš se nechat fascinovat ztrojnásobením tržeb obchodů s oblečením a obuví, když na rozdíl od jiných segmentů zde reálně zákazníci i tak utrácejí o 12 % méně než v roce 2019. Spíš se na mysl tlačí otázka, jak čísla z maloobchodu budou vypadat v časech osmi či více procentní inflace. Jak to bude s podporou ekonomiky ze strany spotřeby domácností, kterou nepochybně ovlivní pokles reálné kupní síly obyvatel v prvních měsících letošního roku. Zatímco maloobchod svými posledními výsledky nenadchnul, mnohem lépe dopadl jako celek sektor služeb. Návrat reálných tržeb na úroveň roku 2019 je zajisté dobrou zprávou, i když zdaleka ne všem typům služeb se už podařil. Citlivě sledované oblasti HORECA či cestovního ruchu se i v tomto měsíci dařilo umazávat lockdownové propady, avšak k návratu do předkovidového „normálu“ to zdaleka ještě nestačilo. A to byl před firmami v těchto citlivých oborech ještě pandemický prosinec a omikronový leden. Navíc je stále třeba brát v úvahu, že jde jen o obrázek vývoje tržeb, nikoliv celkové finanční situace firem, která je předchozím vývojem stále ještě silně ovlivněna. V každém případě listopadové výsledky průmyslu, stavebnictví a služeb dávají naději, že česká ekonomika překonala novou vlnu pandemie v mnohem lepší kondici než v předcházejícím roce, což dává centrální bance do rukou další argumenty k výraznému zvýšení úrokových sazeb už na únorovém zasedání.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz