Věra Stárová (GfK-Praha)
Investice  |  05.03.2003 08:54:52

Skupina GfK: EBIT roste v roce 2002 o více jak 50 %

  • obrat se zvýšil o 10,5 % na 558,8 mil. eur

  • EBIT včetně výsledků z účastí vzrostl o 53,2 % na 50,1 mil. eur

  • dobrý start do roku 2003: vstup zakázek vykazuje plus 8,4 % a absolutně hodnotu 105,6 mil. eur

Norimberk, 26. února 2003 – V roce 2002 se podařilo skupině GfK prosadit v obtížném prostředí. Podle předběžných čísel se obrat zvýšil o 10,5 % z 505,8 na 558,8 mil. eur. Ve světovém měřítku se tak skupina GfK prosadila na 5. místo mezi instituty zaměřené na výzkum trhu. Výsledek před zápočtem zdanění a úroků (EBIT) včetně  výsledku  z účastí vzrostl o 53,2 % na 50,1 mil. eur (v roce 2001 to bylo 32,7 mil. eurMarže vzrostla z 6,5 na zhruba 9 %.

růstem obratu o 10,5 % na 558,8 mil. eur a EBIT (včetně výsledků z účastí) dokonce o 53,2 % na 50,1 mil. eur se GfK podařilo i přes celosvětově obtížné ekonomické podmínky pokračovat v růstu. Obrat, nižší oproti podzimní prognóze o 1,6 %, se dá vysvětlit podstatným vlivem posilujícího Eura a dále tím, že někteří z klientů své zakázky spadající na konec roku přesunuli již do roku nového. Vstup zakázek v lednu 2003 se svými + 8,4 % je nadprůměrně silný a dosáhl tak hodnotu 105,6 mil. eur.

Výkaznictví dle US GAAP:  pro forma výpočet

Za uplynulý rok 2002 předkládá GfK svoji roční účetní závěrku poprvé tak, že respektuje zásady platné pro účetnictví vedené dle standardu US GAAP. K tomu, aby bylo možné výsledky závěrky srovnávat s rokem 2001, který nebyl ještě poznamenán požadavky účetního standardu US GAAP, musela GfK dodatečně provést  pro forma výpočet. Tento výpočet zahrnuje i výsledky pěti podniků, které se v roce 2001 podle zásad US GAAP ještě nekonsolidovaly. Jedná se konkrétně o celé období roku 2001 a firmy G+E Marketing Research S.A. a  Emer – GfK S.L. obě ze Španělska, GfK Marketing Services a Metris z Portugalska a Intomart GfK Benelux, Holandsko za období 1. pololetí 2001. Od 1. ledna 2002 splňovaly všechny tyto uvedené firmy požadavky US GAAP, a proto také byly od tohoto okamžiku plně zahrnuty do konsolidace. Pro forma výpočet 2001 je využíván v roli srovnatelné základny.

Rozvoj skupiny GfK

Zatímco v prvních třech čtvrtletích roku 2002 se organický růst pohyboval okolo 2,3 %, v samotném čtvrtletí čtvrtém se téměř ztrojnásobil. Za celý rok dosáhl organický růst 3,5 %. Po odpočtu sjednaných objemů víceletých zakázek se organický růst zvýší na 5,3 %. V důsledku toho dosáhla GfK svého cíle – v roce 2002 růst rychleji než celý trh výzkumu,  který podle názorů expertů rostl v tomto období zhruba o 3 %. 7,7 % růstu připadlo na akvizice, měnové efekty – zejména v oblastech Asie, Pacifiku a Ameriky, což redukovalo růst obratu GfK o 0,7 %.

Rozvoj skupiny GfK

Miliony EUR *)

2001

2001 – pro forma vyčíslení

2002

Změna v % **)

Obrat

482,2

505.8

558,8

+ 10,5

EBIT

 16,1

 29,8

 45,9

+ 54,0

Výnosy účastí

  3,7

   3,0

  4,1

+ 36,7

EBIT včetně výnosů z účastí

19,9

 32,7

50,1

+ 53,2

Marže z obratu v %

 

  6,5

 9,0

 

 *) včetně zaokrouhlovacího rozdílu
**) ve srovnání k pro forma vyčíslení 2001

 

Rozvoj dle podnikatelských segmentů

Podnikatelské segmenty se vyvíjely různě

Vývoj obratu dle podnikatelských segmentů*)

Miliony EUR

2001

2001 – pro forma vyčíslení

2002

Změna v % **)

Consumer Tracking

  84,8

 84,8

  86,0

 + 1,4

Non-Food Tracking

119,5

122,2

137,3

+ 12,3

Media

  56,5

  62,6

  61,4

  - 2,0

Ad hoc

199,6

 214,5

246,1

+ 14,7

Ostatní

  21,6

  21,6

  28,0

+ 29,7

Celkem

482,1

505,7

558,8

+ 10,5

 *) údaje z  informačního systému řízení
**) ve srovnání k pro forma vyčíslení 2001

Consumer Tracking dodávající v evropském měřítku svým klientům informační výkony k nákupnímu chování spotřebitelů, položil v uplynulém obchodním roce důraz ve svých aktivitách na redukování nákladů a optimalizaci procesů produkce. To se v podstatě týkalo dále pokračující celoevropské implementace systému aTRACKtive - systému ke zjišťování a vyhodnocování údajů. Dvě třetiny růstu ve výši 1,4 % mají organický původ. Kladné dopady směnných kurzů mají podíl ve výši 0,4 %.

Non-Food Tracking je světovým leaderem v nabídce informačních výkonů týkajících se trhů technického spotřebního zboží, který v posledních letech dosáhl průběžně dvojciferného růstu. V uplynulém obchodním roce se mu podařilo znovu zvýšit svůj obrat o 12,3 %. Poté co tento podnikatelský segment ve čtvrtém čtvrtletí zaznamenal organický růst v dvojciferném rozsahu a dosáhl vynikajícího výkonu, vzrostl organický růst za celý rok 2002 o 8,5 %. Efekty směnných kurzů zatížily růst v rozsahu minus 1,7 %.

Média s třemi zakázkami se tomuto podnikatelskému segmentu podařilo dále upevnit  vedoucí roli GfKEvropě u kvalitativního výzkumu mediálních dosahů: rozšíření zakázky u televizního výzkumu pro AGF v Německu zaměřené na měření digitálně vysílaných programů, obnovení zakázky belgického televizního vysílače od roku 2002 do roku 2008, zaměřené na zjišťování počtů TV diváků v Belgii a prodloužení smlouvy na televizní výzkum ve Francii až do roku 2005. V důsledku toho běží i nadále dosud existující dlouhodobé smlouvy. Obrat se mírně přesto snížil, a to v důsledku konjunkturálně podmíněné zdrženlivosti u jiných Ad–hoc zakázek zejména pak z oblasti tištěných médií.

Ad hoc výzkum má největší podíl na obratu GfK a přesto se mu podařil - i při konjunkturálně podmíněné zdrženlivosti u výzkumů z oblasti komunikace – nadprůměrný růst. V důsledku vynikajícího čtvrtého čtvrtletí s dvojciferným organickým růstem se podařilo tomuto segmentu zvýšit organický růstroce 2002 o 8 %.

Obrat v segmentu „ostatní“ mimořádně vzrost. Příčinou je rozvoj HealthCare aktivit, což především souvisí s vůbec první konsolidací podnikání I+G Norimberk od 1. července 2002.

Rozvoj oblastí

Aktivity GfK v jednotlivých regionech byly rozdílné a pod vlivem různého vývoje národních ekonomik a měn.

Vývoj obratu v regionech *)

Miliony EUR

2001

2001 – pro forma vyčíslení

2002

Změna v %  **)

Německo

192,3

192,3

204,3

  + 6,2

Záp. a již.Evropa

148,3

171,9

196,2

+ 14,2

Sev. Evropa

  52,0

 52,0

  59,1

+ 13,7

Střední a východní Evropa

  23,5

 23,5

  28,6

+ 21,4

Severní, střední a jižní Amerika

 36,8

 36,8

 40,4

 + 9,7

Asie a Pacifik

  29,2

 29,2

  30,2

  + 3,4

celkem

482,1

505,7

558,8

+ 10,5

 *) údaje z  informačního systému řízení
**) ve srovnání k pro forma vyčíslení 2001

Se svými dvojcifernými růsty se úspěšně rozvíjely regiony západní a jižní Evropy, severní Evropy, jakož i střední a východní Evropy.

Německu zvýšila GfK rozsah svého podnikání o celkem 6,2 %.  Růst je podstatně ovlivněn akvizicemi. Došlo k redukci organického růstu v důsledku opuštění aktivit souvisejících se zjišťováním dat u Data Service GfK ve prospěch GfK Information Resources. Bez tohoto dopadu by obrat organicky vzrostl o 1,1 %.

Velmi uspokojivý byl také organický růst GfKAsii a Pacifiku (8 %), jakož i v Americe (8,5 %).  Odpovídající indexy růstu spočívající na akvizicích dosáhly v prvně jmenovaném regionu 2,3 % a v Americe 7 %. Měnové dopady představovaly minus 6,9 a minus 5,8 %.

Zaměstnanci

V meziročním srovnání se stav zaměstnanců zvýšil ze 4 653 na 4 878 (přepočtených na plný úvazek). Přírůstek byl zaznamenán zejména u zahraničních aktivit GfK a souvisí převážně s novou konsolidací podniků. V Německu zaměstnává GfK 1 461 (plus 22) v zahraničí 3 414 (plus 203) - (přepočtených na plný úvazek). Podíl zaměstnaných v zahraničí činí nyní 70,1 %.

Velké zakázky a akvizice

Consumer Tracking segment – svůj servis dále rozšířil. Ve speciálním spotřebitelském  panelu je s okamžitou platností zkoumána na Point of Sale účinnost promočních aktivit a programů směřujících k utužení vazeb se spotřebitelem. Mimo to byl spotřebitelský panel ConsumerScan v Německu rozšířen o 1 000 neněmeckých domácností. Tak jako u dosud 12 000 německých domácností patřících do panelu, budou i u nich pravidelně zaznamenávány nákupy denních spotřebních předmětů.

Od 1. července 2002 posiluje a doplňuje aktivity segmetu Non-Food Tracking Institut Francais de Recherche (IFR), na kterém se GfK svojí většinou podílí. Francouzská firma založená v roce 1974 zkoumá maloobchodní ceny a nabídkové sítě produktů z branže zábavní elektroniky a informačních technologiímaloobchodě 14 evropských zemí. Software a servisní systém Encodex vyvinutý v segmentu Non-Food Tracking bude od roku 2002 využíván řadou nových klientů v Evropě. Encodex zahrnuje katalog o zhruba 100 000 produktech patřících do 100 kategorií technického spotřebního zboží, na jehož základě mohou své vzájemné obchody elektronicky, prostřednictvím Internetu, rozvíjet obchodníci a průmysl. Mezi novými zákazníky tohoto systému jsou od roku 2002 např. podniky:
Groupe Référence s více jak 550 prodejními místy ve Francii, Ring Photo s více jak 2 600 prodejními místy v Německu, Euronics s více jak 600 obchody ve Španělsku a 700 v Itálii.

V podnikatelském segmentu Média se podařilo GfK ke konci obchodního roku uzavřít řadu nových víceletých smluv -  s počátkem běhu od roku 2003 - zaměřených do oblasti výzkumu dosahů televize a rozhlasu. Na Ukrajině vytváří GfK, v návaznosti na smlouvu uzavřenou s velkým televizním vysílačem, TV panel o 1 500 domácnostech. Projekt uzavřený zatím na 4 roky zahrnuje rovněž instalaci měřící techniky GfK firmy Telecontrol, Švýcarsko. Po testu provedeném v roce 2002 byla GfK pověřena firmou The Wireless Group, patřící do Newscorp skupiny Ruperta Murdocha, měřit od roku 2003 (po dobu tří let) dosahy rádií na celém území Velké Británie, a to elektronickým měřícím systémem Radiocontrol. V současné době provádí GfK test s Rajarem (sdružení britských radiostanic). Kromě toho pak získal podnik specializovaný na výzkum trhu médií (AC Nielsen Media International) licenci umožňující mu využívat technologii Radiocontrol v 16 zemích asijsko–pacifické oblasti.

Přibližně 50 % růstu obratu docíleného segmentem Ad hoc výzkumu vyplývá z akvizic. Jedním z podniků, u kterých v roce 2002  získala GfK většinový podíl, je německý GfK Macon a.s.. Podnik je specializován na geomarketing a doplňuje služby GfK ve výzkumu  regionálních trhů. Integruje základní demografické údaje a odbytové charakteristiky do digitálních map a kartografických software produktů. Zákazníci jako ABB, BASF, SAP a Thyssen využívají tyto produkty v logistice a odbytu. V Belgii získala GfK většinový podíl ve firmě Significant. Touto akvizicí upevnila GfK svoji pozici mezi top 5 belgické branže výzkumu trhu. V Portugalsku zvýšila GfK svůj podíl v Intercampus na 50,01 % a zařadila se tak na třetí místo mezi podniky výzkumu trhu v této zemi.

roce 2002 GfK značně rozšířila své informační služby v lékařském, veterinárním a stomatologickém sektoru. V roce 2002 dosahoval obrat v oboru HealthCare cca 33 mil. eur. Od 1. července minulého obchodního roku zahrnuje GfK HealthCare podnikání I+G Norimberk a její dceřinou firmu, GPI komunikační výzkum v Německu. Veškeré firmy se odvozují z dříve (až do momentu převzetí) existujícího Joint Venture s NFO Evropa. Již před tím získala GfK menšinový podíl ve firmě M2A patřící mezi vedoucí instituty zaměřené ve Francii na výzkum veterinárního trhu. Ve Velké Británii je GfK aktivní prostřednictvím firmy Martin Hamblin HealthCare a ke konci roku 2001 získané sítě společnosti PMSI, činné  ve zdravotnickém a farma výzkumu. GfK očekává v této oblasti činnosti do budoucna dobré růstové možnosti a dvojciferné výsledkové marže.

Výhled

Rok 2003 začal pro skupinu GfK v tuzemsku a zahraničí příznivě. Zásoba zakázek u konsolidovaných firem, včetně již fakturovaných výkonů,  představuje za leden již 39 % očekávaného ročního obratu (loni to bylo 38 %). V letošním obchodním roce usiluje GfK o dosažení obratu v rozsahu 590 mil. eur. To odpovídá – při neměnném okruhu konsolidace – více jak 5 % růstu. Cílem GfK je přesáhnout růst branže, který se bude podle odhadů expertů pohybovat na úrovni okolo 3 % jako v roce minulém. Mimo to očekává GfK růst z akvizic, kterými chce GfK skupina v roce 2003 dále celosvětově rozšiřovat svoji síť.
Mimo to vychází GfK z předpokladu, že její výsledek bude opět silněji růst než obrat. Marže vyjadřující poměr EBIT - výsledku před úroky a zdaněním včetně výsledků z účastí – k obratu, by měla vzrůst na 10 %.

Tisková konference zaměřená na úplnou závěrku a bilanci

Kompletní závěrka bude prezentována GfK AG 30. 4. 2003 od 10 hod na bilanční tiskové konferenci v Norimberku a ve stejném dnu pak na akci DVFA ve Frankfurtu nad Mohanem od 14 hod.

GfK Group

Skupina GfK patří ve světě mezi vedoucí podniky výzkumu trhu a působí ve čtyřech podnikatelských segmentech Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media a Ad hoc výzkum. Mimo 16 pobočekNěmecku patří do skupiny na světě celkem 120 firem s účastí v 50 zemích.

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688