Víkendář: Opatrně s umělou inteligencí
Během posledních deseti let došlo k velkému pokroku v oblasti umělé inteligence, kterou nyní využívá řada odvětví. Nadšený z ní ale není Daron Acemoglu z MIT, který na stránkách VoxEU tvrdí, že její přínosy pro společnost mohou zaostávat za škodami, které by mohla napáchat.
O umělé inteligenci se podle experta někdy hovoří jako o nejzajímavější technologii dnešní doby, která by mohla změnit fungování ekonomiky a společnosti. Podle některých by nakonec mohly vzniknout i inteligentní stroje, které by v některých oblastech předčily lidské dovednosti a schopnosti. Různé algoritmy jsou již nyní využívány řadou platforem a odvětví, včetně průmyslu, zdravotní péče či třeba financí.
Acemoglu ovšem míní, že umělá inteligence přinese i negativní věci. A zejména ta, která dominuje v rozeznávání různých statistických struktur a vzorců, a ta, které pracuje s takzvanými velkými daty. Již nyní jsou podle experta patrné škody, které umělá inteligence vytváří v oblasti marketingu a reklamy, ničí některá pracovní místa a projevuje se negativně i v komunikaci, politice a následně páchá škody na demokracii. Přesně řečeno ale nejde o škody, které by páchala samotná umělá inteligence, avšak o „způsob, jakým významné společnosti s dominantním vlivem na směr vývoje umělé inteligence přistupují k využívání a získávání dat.“
Expert dává za příklad právě marketing, kde by umělá inteligence mohla teoreticky pomáhat. Třeba tím, že by zvedala kvalitu produktů a umožňovala jejich lepší specifikaci pro konkrétní zákazníky. Jenže v praxi společnosti používají tyto technologie k tomu, aby spotřebitele rozdělovaly na řadu skupin a následně uplatňovaly cenovou diskriminaci. Takže ve výsledku zvyšují své příjmy na úkor spotřebitele a omezují konkurenci.
Může tak vznikat „datová externalita“, kterou využívají například online platformy získávající velké množství informací o svých uživatelích a také těch, se kterými se přátelí a na které mají kontakty. Nakonec tak může skončit příliš mnoho dat u malého počtu subjektů, které pak mohou dokonce používat tyto informace k tomu, aby se spotřebitelem manipulovaly. Pokud předpokládáme racionalitu spotřebitele, taková manipulace není významným tématem. Jenže podle experta spotřebitel ve skutečnosti nemusí plně chápat, jak moc mohou jeho data pomoci třeba k predikci jeho chování.
Umělá inteligence může také podporovat automatizaci a tudíž přispět k trendu rostoucí ekonomické nerovnosti, který je patrný v zemích jako USA. Automatizace přitom může zvyšovat celkovou efektivitu, ale pokud je trh práce neefektivní a její náklad leží vysoko, firmy mohou mít za primární cíl přesun příjmů od lidí směrem k ziskům, a to i v případě, kdy by to pro celou společnost znamenalo čistou ztrátu.
Významně jsou pak umělou inteligencí ovlivněny sociální sítě a podobné platformy a expert tvrdí, že tato inteligence již přispěla k většímu rozdělení společnosti a většímu extremismu spolu s šířením falešných zpráv a informací. Ani zde ovšem není problém s technologií samotnou, ale se způsobem jejího využití. Je totiž používána na „zvýšení moci korporací a někdy vlád, a to na úkor zaměstnanců a spotřebitelů.“ Příkladem mohou být sociální sítě, jejich cílem je to, aby u nich uživatel zůstal „zaháčkovaný“. Tím z něj dostanou maximum dat, která mohou monetizovat.
Řešením je podle experta regulace, a to preventivní. Tedy ne taková, která čeká, kam se bude ubírat vývoj a až pak na něj reaguje. Obecně by měla měnit směr technologického vývoje od toho současného, který prospívá zejména korporacím, k takovému, který bude prospívat společnosti a lidem. Což mimo jiné znamená systematický přístup k tomu, jak mohou firmy pracovat s uživatelskými daty a jak jsou tato data používána k manipulaci chování spotřebitele.
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz