Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Obchod a služby  |  25.11.2021 11:10:11

Na nákup autem – české prodejny potravin těží z přítomnosti parkovacích míst, problémem bývají sezónní uzavírky

Parkovací místa při nakupování vyhledává podle průzkumu společnosti GfK každý druhý zákazník. Projevuje se to i na tržbách – české prodejny umožňující parkování mají trojnásobně vyšší průměrnou hodnotu nákupu než ostatní, lidé zde totiž častěji pořizují zboží do zásoby. Nakupování pomocí auta se výrazně rozšířilo během pandemie, k tomuto komfortu přitom spotřebitelé tíhnou i nyní. Problém to může být zejména pro prodejny v centrech měst a provozovny s omezenými příjezdovými komunikacemi.

Jedním z klíčových faktorů, který má vliv na ekonomickou kondici a potenciální ziskovost českých prodejen potravin je i možnost parkování. Podle studie společnosti GfK, která sledovala kritéria ovlivňující výběr prodejny, zmiňovalo dobré možnosti parkování 48 procent respondentů. Potvrzují to i tuzemští obchodníci. „Zákazníci jsou v současnosti výrazně pohodlnější než v dříve, bez parkovacích míst tak dnes prodejna prakticky nemá šanci. Je přitom jedno, jestli se nachází na vesnici nebo ve městě. Co se týče počtu míst, nemusí jich být nutně například třicet, na vesnici stačí do deseti parkovacích míst. Pokud je má prodejna k dispozici a nabízí přitom příjemný servis a široký sortiment za férové ceny, jde s tržbami dlouhodobě nahoru,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

Z dlouhodobých statistik CBA vyplývá, že v malých prodejnách bez možnosti parkování se výše průměrného nákupu pohybuje pod 100 korun. Pokud však možnost parkování nabízí, hodnota průměrného nákupu se zvedá zhruba na trojnásobek. Zákazníci mohou díky přistavenému autu nakoupit výrazně více položek, možnost parkování kromě toho dává prodejnám možnost zasáhnout do takzvaných týdenních nákupů, které lidé realizují s menší četností a pořizují zboží na dlouhé dny dopředu.

„Výše průměrného nákupu se tímto logicky zvedá. Například menší prodejny v pěších zónách nemají šanci do týdenních nákupů zasáhnout. Lidé sem chodí denně, zároveň nicméně platí, že taková provozovna jen velmi těžce může dosáhnout tržeb, které má obchod s možností parkování. Zákazník zde nakoupí to nejnutnější, ale pro dlouhodobější zásoby míří jinam,“ řekl Roman Mazák.

Výrazně se to podle něj podepisuje zejména na prodejnách v centrech měst, kam je často vjezd automobilů zakázán nebo u prodejny není možné zaparkovat. „Velmi dobře to bylo zřetelné během pandemie, kdy drtivá většina našich prodejen rostla, ať už se nacházely v malých či velkých obcích. Stagnaci jsme sledovali pouze u provozoven v centrech měst, kde nebylo možné z různých důvodů zaparkovat,“ doplnil předseda Družstva CBA. Dělo se tak i přes to, že podle studie společnosti GfK uvádělo jako rozhodující kritérium pro volbu prodejny její výhodné umístění celkem 67 procent respondentů.

Klíčem podle Mazáka byla v období nejvážnější pandemie i změna v chování zákazníků, kteří kvůli obavám z nákazy výrazně častěji preferovali cestu i pro menší nákup autem. Zároveň šlo i v menších prodejnách pozorovat trend výraznějšího předzásobení. „Spotřebitelé našim prodavačkám sami říkali, že tentokrát přijeli na nákup autem, chtějí se na prodejně zdržet nejkratší možnou dobu a při cestě na nákup a z něj přijít do kontaktu s co nejméně lidmi,“ řekl Mazák s tím, že aktuálně CBA tuto skutečnost pozoruje v menší míře, nicméně zvyk vyrážet na nákup autem zůstal. Dlouhodobě pak lze pozorovat i sezónní vlivy. Roli přitom hrají i základní faktory, jako je například tuhá zima, kdy zákazník raději nakupuje za pomoci vytápěného auta.

Sezónní vlivy však mohou z hlediska nakupování pomocí auta znamenat i některá úskalí. Týká se především uzavření příjezdových komunikací k prodejnám. V takových případech pak podle Mazáka nehraje příliš roli, zda má prodejna k dispozici parkovací místa či nikoliv. Týká se to zejména období od jara do podzimu, kdy jsou opravy silnic nejčastější. „Denní úbytek v takových případech evidujeme u některých prodejen až 30 procent oproti normálu. Někde uzavírky trvají i půl roku, například v případě naší prodejny v Hradci Králové bylo letošní léto už třetí po sobě, kdy opravy vozovky probíhaly,“ uzavřel Mazák.


Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než 1000 prodejen a produkuje obrat více než 3 miliardy . Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.



K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

Po   9:50  Nedostatek brigádníků v obchodech (video) Ceskatelevize.cz (ČT)
29.11.2021  Výzkum z MU o nošení respirátorů v obchodech muni.cz (Masarykova univerzita)
28.11.2021  Luxus po Rusku aneb busta Elona Muska z elektromobilu Model 3 Jiří Zendulka (Kurzy.cz)






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.