Co očekávají vysokoškolští studenti v zaměstnání? Jak snížit jejich brzkou odchodovost? Firmy musí splnit tři podmínky
Střet s realitou mnozí vysokoškoláci po absolvování náborového procesu nepřežijí a z prvního zaměstnání velmi brzy odcházejí. Na straně korporací ale nacházíme stále velký prostor, jak jejich odchodovost dramaticky snížit. “Předávání zkušeností napříč generacemi, kvalitní mentoring a pocit přijetí do týmu. To jsou tři základní atributy, které nováčci podle průzkumu očekávají,” říká Filip Černý, partner ze společnosti Kogi CON.
Kogi CON si nechalo výzkumnou agenturou g82 v září 2021 vypracovat průzkum mezi studenty Vysoké škole ekonomické. Hledal odpovědi na otázku, v jaké firemní kultuře chtějí mladí lidé pracovat. “Pokud dokážete zajistit kulturu, kterou studenti chtějí a očekávají, pak se jejich potřeby potkají s vašimi nároky, potřebami a také rozpočty. Neustálé hledání nových talentů totiž stojí firmy obrovské peníze, čas a úsilí,” vysvětluje Filip Černý.
Týmová práce ano, na soutěživost zapomeňte
Studenti podle Filipa Černého netouží po výkonech, nechtějí být vidět. Podle něj je to důsledkem školství, které potlačuje dravost a chuť vítězit. “České školství nevychovává talenty, po kterých tak touží české firmy. Talentovaní lidé totiž vyčnívají - ve škole i v práci,” vysvětluje.
Mladí lidé chtějí podle průzkumu pracovat ve firmách, které kladou důraz na týmovou práci. Preferují společnosti, které drží pohromadě loajalita a vzájemná důvěra. Také chtějí častěji pracovat ve firmách s inovativní (adhokratickou) firemní kulturou.
Studenti oproti stávajícím zaměstnancům preferují ve vyšší míře styl řízení zaměřený na týmovou práci. Organizace má klást větší důraz na rozvoj lidských zdrojů, ale také na tvorbu nových produktů a vytváření nových výzev. Měřítkem úspěchu firmy je pro ně častěji fakt, že má jedinečné nebo nejnovější výrobky. Naopak v menší míře dávají studenti přednost stálosti a stabilitě, kontrole a strukturovanosti, ale také soutěživosti.
Pracovní podmínky, které nováčci očekávají
Pro studenty je podle průzkumu klíčové:
- Firmy musí zajistit vysokou úroveň psychologického bezpečí.
- Absolvent se musí cítit vítaný a přijatý do týmu.
- Jeho hlas musí být vyslyšen.
Jak to mají firmy konkrétně udělat?
- Nastavte ve firmě programy pro nastupující generaci absolventů. Součástí by mělo být také setkávání a předávání zkušeností napříč generacemi. Zapojte seniorní kolegy, kteří jsou experty ve svém oboru a mohou nastupující generaci předat hodně cenných zkušeností a znalostí.
- Naslouchejte jim. Ptejte se jich, co brání jejich výkonu. Chtějte vědět, co by dělali jinak a proč. Tito lidé dokáží firmu i přes svůj nízký věk a zkušenosti posunout výrazně vpřed. Jen jim dejte prostor.
- Zaveďte mentoring, postarejte se o to, aby každý student nebo absolvent měl svého mentora, který se mu věnuje. Předávejte jim znalosti a zkušenosti v oblasti, ve které budou působit.
Průzkum provedla agentura g82 se 1003 zaměstnanci v září 2020 a 123 studenty VŠ v září 2021.
Společnost Kogi CON vyvinula unikátní metodiku měření firemní kultury a souvisejících stimulů. Firmy provází vnitřní adaptací při digitálních či jiných strategických transformacích na úrovni klíčových stakeholderů - jejich zákazníků a zaměstnanců. Soustředí se zejména na oblast firemní kultury, zákaznické zkušenosti, digitalizace a věnuje se vzdělávání a rozvoji datové analýzy. Klientům pomocí práce s firemní kulturou zvyšuje výkonnost, snižuje odchodovost klíčových lidí a zavádí systémovou práci s inovacemi.
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz