Ropa padá, ale české čerpací stanice nezlevňují a navyšují si zisk. Využívají prostředí obecně rapidní inflace
Cena pohonných hmot v Česku stagnuje. Navzdory tomu, že ropa na světových trzích citelně zlevňuje. Dnes se cena ropy Brent propadla na úroveň 67,06 dolaru za barel, nejníže od konce letošního května.
I když dnes tedy ropa stojí stejně jako koncem května, české čerpací stanice prodávají benzín průměrně za 33,80 koruny za litr, tedy o 1,70 koruny dráže než tehdy. Nafta nyní vyjde na 31,63 koruny za litr, což je rovněž o zhruba 1,70 koruny vyšší cena než tehdy. Čerpací stanice si evidentně navyšují své marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti sami žádné přílišné inflaci nečelí. Právě proto, že ropa znatelně zlevňuje.
Od začátku srpna ropa Brent zlevnila o více než devět dolarů na barel, tedy o dvanáct procent, ale toto zlevnění se zatím ani náznakem neodrazilo ve zlevňování pohonných hmot v ČR. Benzín i nafta jsou dokonce dražší než začátkem srpna, i když je nepatrně, o sedm haléřů, resp. o jeden haléř na litr.
Je pravda, že koruna za začátku srpna vůči dolaru oslabila, avšak toto oslabení je příliš mírné na to, aby mohlo objektivně opodstatnit současnou cenovou politiku čerpadlářů.
Pohonné hmoty přesto v příštích sedmi dnech konečně zlevní, neboť je k tomu přiměje konkurenční tlak. Zlevnit by měly v rozsahu kolem patnácti haléřů na litr. Definitivně tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku. Ceny rostly až do konce července.
Ropa zlevňuje vlivem šíření delta mutace covidu v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko. To je stále kritičtější. Související omezení dopravy v zemích jako je právě Japonsko či Čína, jež patří k největším světovým dovozcům ropy, vytváří citelný tlak na pokles ropných cen. Ty tlačí dolů také postupné navyšování limitů těžby, němž minulý měsíc rozhodli klíčoví světoví těžaři z kartelu OPEC a jejich spojenci. Těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem dojednali pravidelné, každoměsíční navyšování těžby, přičemž s navyšováním začínají již nyní v srpnu.
Pohonné hmoty budou v příštích sedmi dnech zlevňovat i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší. Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři