Práce z domova má svá úskalí
Home
office byl v minulosti většinou vnímán jako bonus pro zaměstnance. Dnes se
v mnoha případech jedná o „automatickou“ variantu, která s sebou nese
pro zaměstnavatele nová omezení a na zaměstnance jiné nároky. Home office nejde
nařídit, a pokud zaměstnanec nechce pracovat na jiném než na svém pracovišti, je
tak povinností zaměstnavatel mu vyjít vstříc (pokud mu v tom nebrání
objektivní důvody). Něco jiného však je, pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel
na práci z jiného místa (coworkingové centrum, kavárna apod.) než je samotné
pracoviště dohodnou.
Na co všechno je potřeba dát si pozor?
Při
práci „z jiného místa“ platí pro zaměstnavatele i zaměstnance stále stejná
pravidla, např. kontrola povinností a pracovní doby zaměstnance ze strany
zaměstnavatele nebo BOZP. Nastíněné možné komplikace je tak dobré
k oboustranné spokojenosti zahrnout do dohody případně upravením vnitřních
firemních předpisů, kde budou jasně formulovaná práva a požadavky ze strany
zaměstnavatele.
Jak proplácet náklady
za práci z domova?
Náklady
spojené s prací z domova je možné proplácet paušálem, který však musí
být vypočítán na základě skutečných výdajů nebo proplacením všech skutečně
vynaložených nákladů, které se k výkonu práce z domova vážou, např.
poměrnou část z měsíční faktury za elektřinu. To však s sebou nese
zvýšenou administrativní zátěž. Nejjistější variantou je tak opět ustanovení ve
vnitřním firemním předpisu, kde je možné jasně stanovit, které náklady a jakým
způsobem budou propláceny.
„Z posledního dotazníkového
šetření, které jsme prováděli mezi našimi členy, jich více než 60 % pracuje
z domova a to jako OSVČ. Zbylí členové využívají možnosti, kterou jim
nabízí zaměstnavatel a totiž střídavého výkonu své práce (home
office/kancelář). Ve většině případů se jejich povinnosti a práva vyjasnila již
v prvních měsících minulého roku, kdy byli „donuceni“ k práci
z domova. Přesto doporučujeme všem, aby s dohodou nebo úpravou
firemních předpisů neotáleli,“
říká Vladimíra Přibylová, členka Výboru Komory certifikovaných účetních
..a co kontrola
zaměstnance?
Podle
pracovního práva je ochrana soukromí zaměstnance vyšší než právo kontroly ze strany
zaměstnavatele na domácím pracovišti. Proto doporučujeme a to i za účelem BOZP
dohodnout se zaměstnancem možnost kontroly ze strany zaměstnavatele na domácím
pracovišti v odůvodněných případech. Kontrolu svěřených pracovních
nástrojů (notebook apod.) je možná, avšak i v tomto případě se samotná
kontrola musí zaměstnanci předem nahlásit či musí být informován, že jsou jeho
pracovní aktivity monitorovány.
V současné
době je střídavá práce (home office/kancelář) pro mnoho zaměstnanců i
zaměstnavatelů ideální pracovní variantou. Pro to je pro tento typ práce důležité,
aby se předešlo případným rizikům spojeným s prací „z jiného místa“, mít
oboustranně vyjasněná práva a povinnosti. To umožní příslušné dohody a vnitřní
firemní předpisy, které by měly být „ušité na míru“ pro každého zaměstnance.
Komora certifikovaných účetních
Komora certifikovaných účetních (KCÚ) je profesní organizace působící v České republice od roku 1999. Sdružuje na 1 200 profesních účetních, kteří absolvovali několikaletý dvoustupňový systém certifikace účetních postavený na vzdělávacích standardech Mezinárodní federace účetních (IFAC). KCÚ podporuje účetní profesi, zdůrazňuje význam kvalitní účetní práce pro finanční řízení podniků, zajišťuje odborná školení, připomínkuje novelizace účetních zákonů a předpisů. Jejím předsedou je Ing. Libor Vašek, Ph.D.
Více informaci na: www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory.
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz