Automobily z Česka dominují v Palestině
České automobily loni obsadily první příčky v prodeji na palestinských územích – kromě Škodovky se výrazněji prosazují také vozy značky Hyundai české výroby.
Foto: SÚ Ramalláh
Pandemie covid-19 a restriktivní opatření s ní spojená hluboce zasáhla křehkou palestinskou ekonomiku. Krizi navíc prohloubila déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou samosprávou a izraelskou administrativou. Propad se nevyhnul ani zahraničnímu obchodu, a v konečném důsledku poznamenal také český export do Palestiny, jehož největší část tvoří osobní automobily. Ty si přesto vedly ve srovnání s konkurencí velmi dobře.
PROPAD HDP O 12 PROCENT
Podle předběžných údajů palestinského statistického úřadu se hrubý domácí produkt propadl v roce 2020 o 12 % oproti předchozímu roku (další odhady se pohybují mezi 8 a 15 %). Pandemie a restriktivní opatření přijatá proti jejímu šíření zasáhla prakticky všechna odvětví. Podobně jako v jiných zemích je nejvíce postiženým odvětvím turismus, kde přišlo o práci až 11 tisíc lidí, krize ale zasáhla i stavebnictví (pokles o 35 %), průmysl (12 %), zemědělství (11 %) nebo služby (10 %). Také zahraniční obchod se meziročně propadl o 10 %, dovoz do Palestiny dokonce o 11,3 %. Po největším útlumu ve druhém čtvrtletí se situace v druhé polovině roku začala zlepšovat, ale hodnot z doby před začátkem pandemie do konce roku nedosáhla.
Situaci dále zkomplikovala déle než šest měsíců přerušená spolupráce mezi palestinskou reprezentací a Izraelem v souvislosti se zvažovanou anexí částí Západního břehu. Důsledkem bylo mimo jiné přerušení příjmu fiskálních plateb vybíraných Izraelem ve prospěch palestinské samosprávy, které přitom tvoří až 70 % jejích příjmů. Během následujících měsíců byla proto palestinská samospráva nucena radikálně omezit výdaje. K narovnání situace došlo až v listopadu, k převodu zadržených prostředků ve výši více než 1 miliardy amerických dolarů došlo teprve začátkem prosince.
AUTA VLÁDNOU ČESKÉMU EXPORTU
Ekonomická krize se negativně podepsala také na exportu z ČR. Na něm se zásadní měrou podílí osobní automobily – v roce 2019 tvořil jejich podíl 97 % z celkového objemu exportu do Palestiny ve výši 14 milionů USD. V roce 2020 bylo palestinským ministerstvem dopravy a komunikací nově zaregistrováno zhruba 18 tisíc vozů, tedy zhruba o 35 % méně než v roce předchozím, z toho bylo nových vozů jen zhruba 5 tisíc – zbylé více než dvě třetiny tvoří nově dovezené a zaregistrované ojeté vozy.
Česká značka Škoda, která v roce 2018 obsadila v segmentu nově prodávaných osobních vozidel první místo, se na předních příčkách drží i nadále, a to přesto, že v roce 2020 klesl počet prodaných škodovek meziročně o 52 %. Ve stejné situaci jsou totiž i ostatní dovozci. Škoda i přes takto zásadní propad zůstává stejně jako v loňském roce druhou nejprodávanější značkou. První místo v této kategorii navíc v minulém roce obsadila značka Hyundai, přičemž rostoucí podíl vozů této značky dovážených do Palestiny pochází rovněž z české produkce – v loňském roce už to byla většina.
OČEKÁVANÝ RŮST EKONOMIKY
Po vyřešení alespoň jedné ze dvou příčin ekonomické krize se očekává v letošním roce zlepšení situace. Palestinský statistický úřad publikoval předpověď, podle níž se v roce 2021 očekává růst HDP o 6 %, podle optimistického scénáře by se ekonomika měla do konce roku dokonce vrátit na hodnoty z roku 2019. Závisí však nejen na úspěšném boji proti pandemii, ale také na politické situaci, zejména pak na výsledku plánovaných parlamentních i prezidentských voleb a na vývoji vztahů s Izraelem.
Anna Morávková, ekonomická diplomatka, Styčný úřad ČR v Ramalláhu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz