Jak lockdown ovlivňuje práci účetních?
Když nás na jaře postihl lockdown, byl to velký zásah do pracovního režimu pro většinu zaměstnavatelů i zaměstnanců. Také účetní se museli rychle přeorientovat na práci z domova. Poté, co se doba trochu uklidnila, si Komora certifikovaných účetních udělala mezi svými členy průzkum, jak vlastně danou situaci zvládli. Pro 38 % účetních se práce v lockdownu výrazně nezměnila, jen se ze dne na den přesunuli z kanceláře domů. Okolo 20 % přešlo na střídavou práci (homeoffice/kancelář). Až 21 % účetních i nadále chodilo do kanceláře, protože homeoffice nebyl žádoucí ze strany zaměstnavatele, případně existovala omezení, která výkonu práce z domova zabraňovala. Pro zbylých 21 % se nic nezměnilo (pracovali doma, případně nepravidelně navštěvovali kancelář).
A jaká
je situace dnes?
Při druhých karanténních opatřeních se již ve větší míře vyřešil problém s nedostatečným pracovním zázemím (vybavení, rychlost internetu apod.), na které si na jaře mnozí účetní stěžovali. Také pracovní prostor se v domácnostech za těch pár měsíců uzpůsobil. Nicméně se postupně ukázalo několik vážných nedostatků, které homeoffice přináší.
Chybí sociální kontakt
Na ztrátu kontaktu s kolegy si respondenti dotazníku stěžovali již na jaře. „Není možné se pořádně poradit s kolegy, vše probíhá online.“ Jako další důsledek se ukázalo „zpřetrhání“ osobní vazby s klientem. Klasická péče o zákazníka, která často probíhala při předávání dokladů, již pomalu zmizela. Jak tedy o své klienty pečovat na dálku a přesto stále „osobně“? Odpověď na tuto otázku v současné době hledá mnoho podnikatelů a účetní nevyjímaje. Také úspora času při dojíždění do kanceláře již dnes není přijímána tak nadšeně. Skoro každý nejen účetní teď vyjde rád ven a vidí se s někým jiným než se členy své rodiny. Přesto někteří účetní rádi pracují z domova pro to, že to tak dělali vždycky.
Doklady jsou stále v kanceláři
Není v lidských silách všechny šanony přestěhovat
domů, stejně tak tiskárny, skenery a jiná využívaná zařízení. Není tam na ně prostor
a zároveň většina účetních, kteří byli zvyklí pracovat pouze z kanceláře,
si svou práci nechtějí nosit už z principu domů. Jednou ze snah Komory je svým
členům ukázat, že účetní profese se již několik let ubírá směrem k automatizaci/digitalizaci,
a díky koranaviru tento směr nabral v roce 2020 na rychlosti. Pokud je
účetnictví ve větší míře digitalizované, šanony, tiskárny už nejsou třeba. Také
předávání a zpracování účetních podkladů může být snazší.
· Bez digitalizace
to už moc nepůjde
V souvislosti s krizovou situací na jaře se objevil zvýšený důraz na digitalizaci dokumentů a komunikaci online. V této době přešlo na elektronické předávání dokladů s klientem 38 % účetních. Žádná změna nenastala pouze pro 31 % z těch, kteří si doklady v elektronické podobě již dávno předávali. Až 26 % účetních zůstalo stále v kombinaci elektronické/papírové doklady a zbylých 15 % neopustilo ani po jarním lockdownu papír. Je potřeba tento postoj změnit. Jak na to? „Již nějakou dobu představujeme členům Komory chytrá řešení, která eliminují manuální aktivitu a zvyšují efektivitu účetní práce. Snažíme se nejen členům ukázat, že přeci není nic lepšího, než když klient pošle fakturu či účtenku na stanovený email, dojde k automatickému vytěžení informací, zadání do workflow a následně ke schválení a zaúčtování v účetním programu. Účetní se díky tomu posouvá do role metodika a poradce, který se může více věnovat samotnému klientovi při interpretaci dat. Z účetního se tak stává partner a není již jen zpracovatel dokladů,“ říká Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních.
Homeoffice neznamená být stále ve stand-by mode
S letním dotazníkem, si mnozí účetní stěžovali i na
neomezenou pracovní dobu, která se díky homeoffice objevila. Práce byla více
rozkouskovaná, „táhla“ se od rána do noci. Jak z toho ven? „U práce z domova je dobré si uvědomit, že
člověk musí mít disciplínu jako by chodil do práce, i když ujde jen pár kroků. Domácí
pracovní doba a schopnost „udělat si čas jen pro sebe“ jsou jednou
z nejdůležitějších time management záležitostí, jaké se každý, kdo pracuje
z domova, musí naučit. V případě, že bude „skákat“ od domácích
povinností k pracovním, bude pravděpodobně rychleji vyčerpaný než by to
tomu bylo v případě jasně rozvrženého pracovního režimu,“ dodává
Zuzana Pšeničková, členka Výboru KCU, která již několik let pracuje především z
domova.
Komora certifikovaných účetních
Komora certifikovaných účetních (KCÚ) je profesní organizace působící v České republice od roku 1999. Sdružuje na 1 200 profesních účetních, kteří absolvovali několikaletý dvoustupňový systém certifikace účetních postavený na vzdělávacích standardech Mezinárodní federace účetních (IFAC). KCÚ podporuje účetní profesi, zdůrazňuje význam kvalitní účetní práce pro finanční řízení podniků, zajišťuje odborná školení, připomínkuje novelizace účetních zákonů a předpisů. Jejím předsedou je Ing. Libor Vašek, Ph.D.
Více informaci na: www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory.
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz