OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Pojištění  |  04.08.2020 16:57:38

Covid-19 dále zhoršuje podmínky strádajícího automobilového průmyslu


Evropský automobilový průmysl se od začátku letošního roku nachází v nezáviděníhodné situaci. Kvůli poklesu prodeje a výroby v Evropě byl ovšem obtížný již minulý rok. Důvodů je hned několik – nejistota spojená s obchodní válkou a Brexitem, pokles prodeje automobilů v Číně, obrovské investice do elektromobilů, ale i nové evropské emisní normy.

Prodej na úrovni EU v roce 2019 podle Evropské asociace výrobců automobilů (EAMA) meziročně vzrostl pouze o 1,2 % a ani pro letošní rok analytici nepředpovídali výrazné zlepšení situace. A už vůbec nikdo nepočítal s epidemií covid-19, která se objevila náhle a nečekaně a zasadila již tak strádajícímu odvětví fatální ránu. Opatření proti šíření viru přijatá v postižených zemích následně znamenala nejen zastavení maloobchodu a cestovního ruchu, ale i narušení výroby v Evropě a zbytku světa. Krize covid-19 je unikátní. Nezačala poklesem poptávky nebo produkce, ale hned třemi problémy najednou: kolapsem poptávky, narušením výroby a dodavatelského řetězce.

Uzavření prodejen automobilů znamenalo spolu s dalšími opatřeními proti šíření viru pro prodej osobních automobilů velkou překážku. Nejnovější údaje EAMA ukazují, že prodej osobních vozidel v EU (27 zemí, bez Malty) poklesl v dubnu 2020 meziročně o 79 % (v březnu 2020 byl meziroční pokles 52 %) a v prvních čtyřech měsících roku 2020 byl meziroční pokles 39 % (v prvním čtvrtletí 2020 se jednalo o meziroční snížení o 27 %). Největší propad prodejů v dubnu 2020 ve srovnání s předchozím rokem zaznamenala Itálie (-97,6 %), následovala Velká Británie (-97,3 %) a Španělsko (-96,5 %). V prvních čtyřech měsících letošního roku se na prvních třech příčkách v propadu prodeje umístila Itálie (-50,7 %) následovaná Španělskem (-48,9 %) a Francií (-48 %). Čísla za březen byla velmi špatná, dubnová ještě horší. Uvolňování opatření proti šíření viru v evropských státech by mělo alespoň do určité míry vést k obnovení výroby a prodej by se měl začít zvyšovat. Podle informací z různých zdrojů by se prodeje měly dostat na úroveň před pandemií covid-19 během několika let. Sektor ovšem není imunní vůči potenciální druhé vlně, která by mohla návrat k normálu dále zpomalit.

Graf Covid CredendoNarušení výroby a dodavatelského řetězce

 

K narušení výroby došlo mimo jiné kvůli opatřením, jako je uzavírání hranic nebo dodržování karantény. Ovlivněna byla celá produkce napříč dodavatelským řetězcem. Vše začalo v Číně, která musela jako první sáhnout k nejrůznějším opatřením, aby zabránila dalšímu šíření viru, a tím znemožnila tamním výrobcům vyvážet zboží do Evropy. Evropští výrobci, závislí na některých náhradních dílech z Číny, se ocitli ve značném napětí. Následovala nařízení v samotné Evropě, která ještě více narušila činnost místních továren. Problém se rozšířil napříč celým dodavatelským řetězcem, a nakonec ovlivnil dodavatele originálních dílů, kteří se zabývají produkcí nejrůznějšího automobilového vybavení přes autorádia a skla až po brzdy. I přes pokles cen komodit se náklady těchto výrobců zvýšily a jejich ziskovost se ocitla pod tlakem. Nehledě na to, že ani pro ně nebyl rok 2019 zrovna dobrý.

Čím déle situace potrvá, tím vyšší bude tlak na tyto dodavatelské firmy – i přesto, že mohou zvýšení nákladů přenést na své zákazníky, tedy automobilové výrobce. Ti by měli mít k dispozici dostatek likvidity, aby se vyrovnaly s kolapsem poptávky. To ovšem bohužel není případ jejich dodavatelů a v sektoru lze očekávat výrazný nárůst bankrotů. Problémem je, že kolaps některé z dodavatelských firem by mohl vést ke zpoždění v otevírání automobilových továren. Navázání spolupráce s novým dodavatelem, otestování jeho produktů a integrace do dodavatelského řetězce by zabralo drahocenný čas. Výrobní index PMI pro eurozónu přitom není v krátkodobém horizontu vůbec pozitivní. V březnu 2020 se zastavil na úrovni 33,4, což je hluboko pod 50 body, které představují hranici mezi růstem a poklesem (výsledek nad 50 bodů znamená zlepšení odvětví). Jedná se o nejnižší úroveň vůbec a zároveň o největší dosud zaznamenaný měsíční pokles.

Graf Covid Credendo 2Závěr

Pandemie koronaviru Evropskou unii vážně zasáhla a hospodářská aktivita je pod silným tlakem. Na ekonomiku dopadla opatření proti šíření viru, narušení dodavatelského řetězce i pokles poptávky. Automobilový průmysl, který se s problémy potýkal již minulý rok, bohužel nebyl imunní vůči tak náhlému a prudkému šoku. Aktuálně se na vnitrostátní i evropské úrovni diskutuje o podpůrných opatřeních, jako jsou daňové úlevy, dotace a šrotovné.

Ovšem ve srovnání s rokem 2009, kdy sektor těžil z velkorysé podpory, je nyní jeho reputace poškozena aférou dieselgate i zvýšeným povědomím veřejnosti o životním prostředí. Evropský průmysl je navíc daleko víc než v roce 2009 závislý na vývozu i dovozu, což oslabuje pozitivní účinek jakékoli pomoci. A tak bude nějakou dobu trvat, než se vrátíme na úroveň produkce z doby před pandemií. Riziko pro evropské výrobce automobilů nelze podceňovat. Ale ještě větší – byť méně viditelné – je riziko, že dodavatelé automobilek zkrachují, a tím dále naruší těsně integrovaný evropský automobilový dodavatelský řetězec.

Matthieu Depreter
Credendo

oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Covid-19 dále zhoršuje podmínky strádajícího automobilového průmyslu

Diskuze a názory uživatelů na téma: Covid-19 dále zhoršuje podmínky strádajícího automobilového průmyslu

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Pojištění:

03.09.2020  Rakousko: Kybernetické pojištění nesplňuje očekávání firem OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
01.09.2020  Jak vysoká je propojištěnost v Rakousku? OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)





Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | M Mobil verze
Menu Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Pojištění Koronavirus

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Uživatel:
Upravit profil
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Zapomenuté heslo ?
Registrace nového uživatele