Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
Tiskové zprávy  |  29.11.2018 11:47:00

Čeští spotřebitelé výrazněji utrácejí, za průměrný nákup dají o 15 % více než před čtyřmi lety


Za poslední čtyři roky vzrostla hodnota průměrného nákupu v Česku o třicet dva korun, což znamená patnáctiprocentní nárůst. Podle odborníků na tom mají rovný podíl zlepšující se ekonomická situace a stoupající míra inflace. Hodnota průměrného nákupu se zároveň liší s velikostí prodejny a její vybaveností. Experti se shodují, že do budoucna lze čekat větší oblibu menších regionálních prodejen, přitom by ale měla dále růst i průměrná cena za nákup.

Češi dají letos za průměrný nákup o 15 % více v porovnání s rokem 2014. Ukazují to data společnosti GfK, podle kterých během druhého kvartálu 2018 utratili v průměru 245 korun za jednu návštěvu obchodu. Před necelými čtyřmi lety, konkrétně během třetího kvartálu roku 2014 to přitom bylo pouze 213 korun. Za sledované období se mírně zvedl také průměrný počet nákupů na jednoho spotřebitele.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka lze za vyššími útratami hledat nejen současnou ekonomickou situaci. „Nárůst částky, kterou Češi utratí za průměrný nákup lze z jedné poloviny připsat lepší ekonomické situaci domácností a z druhé poloviny zvýšení spotřebitelských cen. Rovněž je důležité si uvědomit, že finanční situace domácností byla před čtyřmi lety o poznání horší než nyní, když se v letech 2014 a 2015 spotřebitelé vzpamatovávali z mělké, ale dlouhé předchozí hospodářské recese,“ uvedl. Výrazným faktorem je však také inflace. „Po očištění o inflaci je v případě potravinářského zboží reálný nárůst prodejů téměř přesně poloviční, tedy 7,5 procenta neboli 16 korun. Stejných 7,5 procent poté připadá na inflaci v segmentu potravin,“ doplnil Novák.

Zmíněné tendence lze přitom pozorovat napříč celým českým maloobchodem, potvrzuje to i předseda maloobchodního Družstva CBA Roman Mazák. „Trend, kdy lidé více utrácejí za průměrný nákup, zaznamenáváme i na tradičním trhu. Kromě toho roste také frekvence nákupů. Ukazuje se, že čeští spotřebitelé se postupně vracejí do menších prodejen,“ sdělil. To potvrzuje i Zdeněk Skála ze společnosti GfK. „Stále více lidí se orientuje na pohodový nákup, pro který je typická blízkost prodejny, rychlost a příjemné prostředí,“ uvedl. Kromě změny spotřebitelského chování hraje u zvyšující se průměrné ceny za nákup podle Mazáka roli také současná ekonomická situace. „Lidé díky hospodářskému boomu kupují i dražší věci než v minulosti, například kvalitnější uzeniny či mléčné výrobky. Existují samozřejmě i lokality, kde lidé stále preferují zboží levnější, roste tam však počet zákazníků. Za posledních několik let i dvojnásobně,“ doplnil Mazák.

To, jakým způsobem roste v jednotlivých prodejnách průměrná cena za nákup, však neovlivňuje pouze region. Výsledky se výrazně liší především podle typu obchodů, potažmo jejich vybavenosti. Zásadní je podle odborníků především skutečnost, zda je součástí prodejny parkoviště. „V takovém případě ji spotřebitelé využívají i pro větší nákupy, které přepravují autem. Roste tím samozřejmě i průměrná cena za nákup. V případě prodejny s parkovištěm je zhruba třikrát vyšší než u obchodu, který parkovací místa k dispozici nemá. Zároveň však platí, že do těchto prodejen lidé chodí nakupovat prakticky denně,“ sdělil Mazák. Především kvůli velkým rozdílům mezi oběma typy by však podle něj průměrování výsledné ceny jednoho nákupu bylo spíše zavádějící. „Je to srovnávání nesrovnatelného,“ doplnil předseda Družstva CBA.

Pokud jde o další vývoj průměrných cen za nákup v maloobchodě, podle analytiků lze v nejbližší době očekávat další pokračování současného trendu. Miroslav Novák ze společnosti Akcenta to zdůvodňuje příznivou finanční situací českých domácností, nízkou mírou nezaměstnanosti, vysokou důvěrou spotřebitelů či růstem mezd. „Nákupní apetit české domácnosti neopustí ani v závěru letošního a v průběhu příštího roku. Na druhé straně je však nutné zmínit, že růst maloobchodních tržeb v posledních měsících přeci jen mírně zpomalil. Spotřebitelé proto budou v blízké budoucnosti i nadále utrácet, avšak dynamika jejich výdajů bude o něco slabší, než bylo v posledních letech zvykem,“ uzavřel Novák.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Čeští spotřebitelé výrazněji utrácejí, za průměrný nákup dají o 15 % více než před čtyřmi lety (2)

Diskuze a názory uživatelů na téma: Čeští spotřebitelé výrazněji utrácejí, za průměrný nákup dají o 15 % více než před čtyřmi lety
29.11. 12:30  Utrácejí sice více (Michal)
29.11. 12:16  nebude to náhodou tím.... (telemaniac)


Přečtěte si také:

07.05.2018Chuť utrácet českým spotřebitelům rozhodně nechybí ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
08.07.2016Ekonomika jede: průmyslová výroba roste a spotřebitelé utrácejí Investiční bankovnictví (Komerční banka)
22.10.2015Video: Kde vidí experti český průmysl za 15 let Research (Investicniweb.cz)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies