Rozhovor s Milanem Hanyšem
Milan Hanyš je pokračovatelem rodinné tradice. Jeho otec Rostislav v roce 2005 založil obchodní společnost Hanyš, zabývající se poskytováním jeřábnických prací a těžkou přepravou. Začínal sám, dnes má největší vozový park v České republice a zaměstnává více než 150 lidí. Firma se kromě jiného podílela na rekonstrukci lanové dráhy na Petřín a realizovala nakládku generátoru do největšího letadla na světě.
Kam sahá historie firmy Hanyš?
Otec začal s podnikáním v roce 1991. Založil si živnost a začal provozovat první jeřáby. Když viděl, že se mu v rámci oboru daří, začal firmu rozšiřovat. Koupil další jeřáby a začal zaměstnávat lidi.
Vy jste jeřábníci?
Otec je vyučený autoklempíř, ale má jeřábnický průkaz. Než se osamostatnil, pracoval jako jeřábník zaměstnaneckém poměru. Potom si vzal úvěr a koupil první stroj.
Kolik stojí takový stroj?
V dnešní době je cena nejmenšího jeřábu asi 12 milionů.
Jdete ve šlépějích svého otce?
Já jsem studoval střední ekonomickou školu, de facto jsem vyučená asistentka. Ale v tomhle oboru je stejně všechno hlavně o praxi.
Jste ekonom? Jaké byly začátky podnikání?
Mám základy. V době, kdy otec rozjel podnikání, nebyly velké zádrhele v rámci rozjezdu podnikání. Největším rizikem byl prvotní velký úvěr, ale je pravda, že tak začínalo v té době většina podnikatelů. Do roku 2008, než přišla krize, se společnosti dařilo, nebyly žádné zásadní výkyvy.
Postihla krize vaši společnost?
Výrazně. Krátce před krizí jsme výrazně obnovili a rozšířili vozový park. To mělo velké následky, řešili jsme restrukturalizace úvěrů, leasingů, museli jsme osekávat náklady. Ale jak se říká všechno zlé pro něco dobré, našli jsme spousty rezerv a teď už víme, jak se dá efektivně zacházet s penězi a efektivně řídit provoz.
Jak se díváte na dnešní podnikatelské prostředí?
Nevím, jak to funguje v jiných oborech, protože jsme hodně specializovaní a ve stavebnictví je to pořád náročné. V našem oboru je největší problematikou BOOZ, tedy bezpečnost práce v rámci staveb a nařízení, požární ochrana v rámci staveb, legislativa v rámci dopravy na pozemních komunikacích a některé nesmyslné předpisy. Teď momentálně se řeší zákon o ochraně osobních údajů, kdy člověk chce podnikat, chce dělat svoji činnost, ale musíme se odkloňovat od hlavní problematiky, protože musíme pomocí právníků řešit agendu, která nám není úplně blízká. To nás zdržuje, zbytečně to zvyšuje náklady.
Co daňová problematika? Máte firmu nebo svoje lidi?
Odklonili jsme se od outsourcingu, momentálně máme vlastní mzdovou účetní, personalistku, personální oddělení. Stále ale máme externisty na daňové poradenství, audit a na advokátní kanceláře.
Máte konkurenci?
Máme převážně regionální konkurenci. V rámci České republiky máme velké zastoupení poboček, kde máme kmenové zaměstnance v rámci obsluhy strojů, ale i vedoucí poboček, kteří řeší dispečink a styk se zákazníky na stavbách. Tak v tom jsme ojedinělí. V rámci většiny regionů nám konkurují místní firmy v rámci daného kraje, i když ne možná v takovém rozsahu, ale konkurují.
Kdo je váš typický zákazník?
Může to být běžná fyzická osoba, která chce usadit bazén na zahradu, jímku nebo garáž, až po velké společnosti typu ČEZ, Metrostav, Skanska. Jsou to vesměs větší stavební firmy nebo největší stavební firmy v republice.
Máte nějakou raritu mezi stroji?
Máme jeřáb s nejdelším teleskopickým výložníkem 84 metrů, což je pětiset tunový kolos. Kromě toho máme největší jeřáb v České republice. Ten váží 750 tun a je na pásovém podvozku. Dokáže zvednout druhý jeřáb.
Nakupujeme průběžně. Inovujeme v tom, že nakupujeme nové modely, i když máme ještě staré. Jeřáby mají dlouhou životnost. Při kvalitním servisu dokážou vydržet i dvacet let provozu. Potom je buď prodáme do východní části Evropy, kde ještě další roky pracují, protože v rámci tamních potřeb vyhovují. Starší typy nevyžadují takový servis jako nové, které jsou plné elektroniky a ne každý to umí spravovat.
Jak jste přišli na to mít takové stoje ve vozovém parku?
Vycházíme z potřeb trhu, z poptávek. Na tento jeřáb sice není tolik poptávek, ale snažíme se mít pro zákazníky široký sortiment jeřábů od nejmenších po největší. Tohle je taková speciální odnož, protože standardně jsou to jeřáby teleskopické na teleskopickém podvozku, tohle je na pásovém podvozku. Používá se na specifické zakázky. Jednou za čas je potřeba takovou zakázku udělat, a my můžeme nabídnout okamžitou službu a navíc nechceme, aby si domácí zákazníci museli poptávat zahraniční trh jenom proto, že česká společnost to neumí. S touhle nosností jsme jediní. Jeřáb máme necelý rok a už má za sebou několik zajímavých zakázek. Poslední zakázka byla na výstavbě čistírny odpadních vod v Troji. To byla momentálně největší zakázka, na které jsme pracovali tři měsíce.
Proč jste úspěšní? Co děláte jinak?
Důležité je, že už máme nějakou tradici. Otec se od začátku snažil dělat práci poctivě, kvalitně a dobře. Nedbal prioritně na sebe, ale hlavně na lidi, neustále firmu posouval kupředu. Rozvíjel pobočky a rozvíjel region po celou Českou republiku. Momentálně spolupracujeme s většinou stavebních firem po české republice. Zákazníkům poskytujeme od začátku kvalitní servis. Investujeme velké peníze do kvalitního servisu. Ne každá naše konkurence dělá to, že by měla několik zaměstnanců a ti zdarma jezdili za zákazníky a zaměřovali u nich i s tou myšlenkou a vidinou, že zakázka vyjít nemusí. Protože máme velký vozový park čítající asi 60 jeřábů, můžeme reagovat okamžitě a nemusíme zákazníkovi říkat, aby počkal dva tři měsíce, až se nám stroj vrátí. Poskytujeme nejen jeřáby, ale i kvalitní obsluhu.
Kolik máte zaměstnanců?
Momentálně máme sto padesát zaměstnanců. Otec začínal sám, měl u sebe tak pět lidí, potom deset a potom zaměstnanců rychle přibývalo.
Jaké profese se uplatní ve vaší firmě?
Kromě ekonomicky zaměřených lidí máme technicky zaměřené profese, jako technik jeřábu, technik přepravy, ale de facto jsou to specialisté, kteří jezdí na stavby a odměřují si tam výšku vyložení zdvihu, kontrolují břemeno, jaké má typy úchytů zavěšení a další technické parametry.
To jsou vysokoškoláci?
Ne, to není podmínkou. Tady začínali lidi jak s výučním listem, tak se středoškolským či vysokoškolským vzděláním. Málokdo však přichází s nějakou praxí. Každého musíme zaučit komplexně od začátku. Všechny zaměstnance si vyškolujeme sami.
Máte nějakou ženu jeřábnici?
Měli jsme ženu řidičku, ale jeřábnici ne. Ženy se do toho oboru moc nehrnou. Dříve ženy jeřábnice byly hlavně na mostových jeřábech, portálových nebo věžových jeřábech. Myslím, že je to škoda, protože ženy by na takovou práci měly předpoklady, ale asi je to neoslovuje.
Jaké musí mít vzdělání jeřábník?
Stačí odborné učiliště a my si lidi proškolujeme. Musí projít školením, musí odpracovat daný počet hodin na jeřábu při dozoru odborné obsluhy a potom teprve můžou usednout do jeřábu sami.
Vzpomenete si na nějakou zajímavou zakázku?
Loni v květnu jsme nakládali generátor do největšího letounu světa Antonov An-225 Mrija, který vážil 117 tun. Letoun transportoval generátor do australské rafinérie. Řešili jsme to pro našeho obchodního partnera. Ten nás nejprve kontaktoval s dotazem, jestli bychom zakázku neudělali společně.
Přemýšleli jste dlouho, jestli to vezmete?
Pro nás není překážkou váha nebo rozměry břemene a v tomto případě tam byla ideální plocha, kdy nebyl ani problém se zapatkováním jeřábu, což většinou překážkou pro uskutečnění zdvihů bývá obvyklé. Tady se spíš jednalo o profesní přípravu na zakázku a následný dozor nad celou realizací.
Jak dlouho jste se připravovali?
Myslím, že jsme měli na přípravu několik týdnů. Museli jsme prostudovat veškeré výkresy, abychom dobře zhodnotili systém uchycení břemene a protrasovali si cestu na místo na letiště. Vzhledem ke specifikaci jeřábu jsme řešili speciální dopravní omezení v rámci celkové hmotnosti. Takže jeřáb musíme rozebrat, odvézt na místo akce a tam ho zase smontovat. Jeřáb se musí kompletně nastrojit, a připravit pro realizaci, aby mohl provádět zdvih, a k tomu tam jede třeba deset souprav.
Kdo doprovázel náklad?
Objednatel, který vezl náklad, zajišťoval i doprovod. Měl pro ten účel speciálně vyškolené lidi, kteří se doprovody zabývají. Bývají to jejich vlastní zaměstnanci, v případě abnormálních nadrozměrů ať už nosnostních nebo rozměrových, jsou to policejní doprovody.
Kam jste ho nakládali?
Zvedali jsme ho ze soupravy přepravníku na rampu letadla a letadlo si ho potom natáhlo dovnitř. Co se týkalo
vykládky, to už řešila jiná společnost na místě doletu.
Podíleli jste se na rekonstrukci lanové dráhy na Petřín. Jaká to byla práce?
To byla velmi komplikovaná zakázka. Ukládali jsme pomocí jeřábu nosníky pod vozovku lanovky. Otec to řešil s týmem techniků. Proběhlo několik desítek technických prohlídek místa. Nejkomplikovanější byl výjezd nahoru petřínskými sady. Jeřáb jel terénem, kde sotva projede osobní vozidlo. A my jsme tam vyjížděli s třetím největším jeřábem, vážícím 96 tun! Bylo velmi riskantní a náročné na přípravu, ale zvládli jsme to. Žádná socha nespadla.
Budete pokračovat ve šlépějích otce a povedete jeho firmu?
Vzhledem k tomu, že po škole jsem nastoupil do firmy na místo dispečera a sbíral jsem tady praxi jak v komunikaci se zákazníky, kolegy či zaměstnanci, tak v tom hodlám pokračovat. Už tady pracuji šestnáct let. Chci firmě zachovat stejnou tvář, abychom stále byli ryze česká společnost bez jakéhokoli cizího podílu nebo fondů, což je v dnešní době obvyklé.
Jaký byl na vás otec jako váš první zaměstnavatel?
Řekl bych, že dost tvrdý. Ale myslím, že tak to funguje ve většině firem, kde se společnost předává mladší generaci. Nároky na vlastní rodinu jsou vždycky daleko vyšší než na ostatní, ale myslím, si, že tak je to v pořádku.
Jaké jsou vaše plány?
Chceme se rozvíjet také v rámci spektra jeřábů, ať už se to týká nosností nebo jiných parametrů. Musíme neustále reagovat na to, co výrobci nově vyrobí a pak to uvádět v život v rámci České republiky, abychom byli zákazníkům co nejblíže.
Po krizi jsme také pochopili, že nejde vždy koukat jenom na expanzi a na rozvoj a na takové ty hezké blýskavé věci, ale především na stabilitu. Kam tedy směřujeme, to jsou zaměstnanci. Bez zaměstnanců jsou to pořád jenom stroje. Zaměstnanci jsou to nejdůležitější ve firmě a o ně se musíme starat.
Jaké benefity mají vaši zaměstnanci?
To je projekt, který průběžně vypilováváme. Nastavovali jsme klouzavé pracovní doby, děláme speciální výjimky pro jednotlivé zaměstnance, když mají problém s vyzvedáváním dětí ze škol, školek, abychom jim vyšli vstříc. Mají firemní vozidla, firemní telefony, počítače. Zavedli jsme firemní půjčky. Chceme se zaměřit na firemní kulturu a na rozvoj sportovních aktivit, abychom utužovali firemní kolektiv. S většinou lidí si tykáme a fungujeme na přátelské bázi, tak přece jenom známe ty jejich osudy a snažíme se jim vyhovět.
Všechny newslettery společnosti Fučík a partneři
Mgr. Mercedes Wimmerová
Specialista komunikace a PR
Mercedes vystudovala psychologii a žurnalistiku. Pracovala v České televizi jako scenáristka, reportérka. Je autorkou několika TV pořadů, například Máte slovo nebo 13. komnata. Věnuje se interní komunikaci, redakční práci na webu, odbornému vzdělávání a PR společnosti. Má ráda cestování, sport, fotografování, natáčení a střih videa, hudbu.
Fučík & Partneři
Od roku 1995 působíme na poli daňového poradenství a auditu. Svým klientům nabízíme mnohaleté zkušenosti podnikového poradenství. Pořádáme vzdělávací semináře na témata z daňového prostředí. Účastníme se odborných konferencí a diskuzí. A dále se specializujeme na řízení lidských zdrojů a outsourcing mzdového a finančního účetnictví. Poskytujeme komplexní poradenské služby v oblasti auditu, daní, podnikového poradenství, účetnictví, personálního poradenství včetně mzdového účetnictví a transakčního poradenství. Naším cílem je spokojenost našich klientů.
Děláme to, co nás baví, dělejte to také a starosti s účetnictvím a daněmi nechte na nás!
Více informací na:http://www.fucik.cz/
Poslední zprávy z rubriky Okénko daně:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz