Trendy v náboru IT pracovníků pro malé i větší firmy
IT pracovníci dlouhodobě stojí na prvních příčkách žebříčku nedostatkového zboží na trhu práce. Pokud k tomu připočítáme fakt, že je v současnosti v České republice nejnižší nezaměstnanost za poslední léta, je nasnadě, že sehnat dobrého „ajťáka“ se pomalu stává nadlidským úkolem. Jak se k tomu firmy staví a na co se při hledání talentů zaměřit?
V první řadě je potřeba si uvědomit, že je rozdíl v získávání talentovaných zaměstnanců pro velké a pro malé firmy. Odlišný přistup je zpravidla dán rozdílným rozpočtem. Velké firmy mají možnost využívat nákladnější metody, mohou si dovolit inzerovat na velkých pracovních portálech, využít reklamu v médiích, ale i služby personálních agentur. Obvykle také mívají vlastní HR oddělení, které se náboru aktivně věnuje.
„V mnoha ohledech jsou tedy větší firmy ve výhodě oproti malým firmám a starupům. V těch se většinou nábor zaměstnanců dělá takzvaně „na koleni“, protože zde chybí dostatek prostředků. Malé firmy hojně využívají hlavně osobní reference a sociální sítě,“ říká Jan Silber, zakladatel projektu Jobstack.it.
Hledá a nabízí se na sociálních sítích
Trend využívání sociálních sítí je společný pro malé i velké firmy v mnoha odvětvích a nadále se prohlubuje. V některých případech může být přínosný, jindy se vám zase vinou velké roztříštěnosti nemusí podařit najít, co hledáte. Nejčastěji využívanou sociální sítí pro nábor zaměstnanců je LinkedIn, nabídky práce však můžete sdílet a hledat také na Facebooku či Twitteru. Sociální sítě v současnosti k hledání zaměstnanců využívá 84 % organizací. Podstatné je však to, co potenciálním zaměstnancům dokážete nabídnout, jak budou vaši firmu vnímat, s čím si ji spojí, zkrátka zda je zaujme a zda pro ně bude pozice dostatečně atraktivní. „Dávno jsou pryč časy, kdy se lidé lákali pouze na tučné platy. I když jsou peníze stále jistou motivací, zaměstnanci dnes hledají více. Důležitým faktorem při hledání IT talentů se stává hlavně tzv. IT branding neboli budování značky firemního IT. Jedná se hlavně o vytváření dlouhodobého povědomí o firemním IT, případně o celé firmě, pokud se pohybuje v odvětví IT,“ uvádí Jan Silber, zakladatel projektu Jobstack.it.
IT branding – budoucnost?
V současnosti je IT branding velmi opomíjená záležitost, a to až na malé výjimky i u velkých firem, které do brandingu firemní značky investují velké částky. Situace je lepší u firem, kde je IT hlavním předmětem podnikání, ale stále je co zlepšovat.
Při IT brandingu je stěžejní jasná komunikace cílů, mise a vizí IT. Potenciálního zaměstnance totiž zajímá, kam firma nebo její IT směřuje, jaká je její budoucnost, čeho chce dosáhnout a zda je to všechno v souladu s jeho představou.
Kromě jasné definice a komunikace cíle, mise a vize, je IT branding i o praktických věcech. Pro stávající i budoucí zaměstnance je důležitý i jejich každodenní život, jak se k sobě lidé ve firmě chovají, jak dokáží komunikovat. Zajímá je pracovní prostředí, způsob, jak je nakládáno s novými nápady, zda vedení podporuje vzdělávání zaměstnanců, jestli se věci řeší rychle a flexibilně nebo se vše táhne dlouhou dobu, s pomocí, jakých technologií a nástrojů lidé pracují. Klíčová je i záležitost, které se říká firemní kultura. „Jedná se v podstatě o to, zda lidé fungují jen jako pracovní skupina, nebo jsou přátelskou partou i po práci. Jedou spolu v zimě na hory, zajdou spolu na fotbal nebo třeba jen tak na pivo? Pomoci mohou i zdánlivé maličkosti jako třeba to, že je v kuchyňce dobrá káva zdarma,“ vysvětluje Silber z projektu Jobstack.it.
Řekněte světu, co děláte, kam směřujete a že se u vás lidé mají dobře!
Mají se ve vaší firmě zaměstnanci dobře? Dejte to vědět světu. Důležité totiž není jen mít přátelské prostředí a skvělou vizi, mise a cíle, ale i to, zda o tom někdo ví. Zkrátka řekněte lidem, že děláte super věci s použitím moderních technologií ve skvělé partě lidí, co se spolu umí i bavit.
Jan Silber, zakladatel projektu Jobstack.it
Jobstack.it
Jobstack.it je nový projekt, který si klade za cíl vytvořit jednotné místo pro střetávání nabídek a poptávek práce v oblasti IT. Na webu Jobstack.it, který vznikl v červenci 2017, je možné inzerovat pracovní nabídky a podle vlastních preferencí v nich vyhledávat. Zájemce o práci si tak může vyhledat nabídku například podle platového ohodnocení, typu vykonávané práce, velikosti firmy, možného termínu nástupu či svých dovedností. Kromě toho je součástí služby také poradenská činnost pro firmy i uchazeče o zaměstnání. Tvůrci projektu Jobstack.it jsou Jan Silber, specialista na IT a management, David Salač, CEO ve společnosti APSAZ Consulting a Kateřina Prášilová, odbornice v oblasti HR, talent sourcing manager.
Více informací na:www.jobstack.it
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz