(Kurzy.cz)
Průzkum: Podnikatelský potenciál v ČR letos klesnul o 7%
Studie zaměřená na vnímání podnikání ukázala, že samostatné podnikání si dokáže představit 30% obyvatel České republiky. Před rokem to přitom bylo o 7% víc.
Průzkum zadala společnost Amway v 38 zemích světa a kromě podnikatelského potenciálu se zaměřil i na podnikatelské vzdělávání.
Vyplývá z něj, že 69% Čechů sice vnímá podnikání pozitivně, ale pouze 30% z nich si dovede představit, že skutečně podnikat začne. Nejpozitivněji se k podnikání staví Češi ve věku mezi 35 a 49 lety a s vyššími příjmy, ostatní věkové i příjmové skupiny jsou skeptičtější.
Proti tomu nejvyšší podnikatelský potenciál ze zkoumaných zemí má Mexiko, kde možnost vlastního podnikání připouští 80% lidí. V rámci Evropy se velmi pozitivně k podnikání staví tradičně ve Skandinávii, naopak podobně naladění jako Češi jsou například Němci.
Průzkum rovněž zkoumal, jak moc jsou naopak k podnikání vstřícné jednotlivé státy. 78% respondentů v ČR si myslí, že naše země je k podnikání a podnikatelům spíše či dokonce velmi nevstřícná. Nejhůře je na tom Portugalsko, které je podnikatelsky přátelské pouze podle 18% oslovených lidí.
Analýza se zajímala také o to, zda se lze podnikání naučit, nebo je třeba spíše vrozeného talentu. Přestože 59 procent Čechů preferuje první teorii, neexistuje v Česku dostatek vzdělávacích příležitostí. Pouze 16 procent z oslovených vnímá vzdělávání v této oblasti jako dostatečné. Většina lidí (51%) si pak myslí, že podnikání by se mělo vyučovat na středních a vysokých školách.
Studie také ukázala, že 35% lidí v ČR na vlastním podnikání oceňuje nezávislost na zaměstnavateli a možnost určit si vlastní pracovní dobu. Důležitá je také realizace vlastních nápadů (32%), vedlejší příjem je až na druhém místě (26%).
Průzkumu se zúčastnilo celkem 44 tisíc lidí v 38 zemích celého světa, pro společnost Amway jej realizovala Technická univerzita v Mnichově a společnost GfK. „Cílem průzkumu je zejména upozornit na to, jak veřejnost vnímá podnikání, ale také na jeho ekonomický potenciál. Chceme také podpořit diskusi o odstraňování překážek, které zakládání podnikání brání,” říká ředitelka Amway v ČR Ildiko Dikošová.
Amway je celosvětově největší společnost v oblasti přímého prodeje. Její celosvětový obrat činil v roce 2013 11,8 miliard dolarů, disponuje více než 21 tisíci zaměstnanci a třemi miliony distributorů. Amway, kterou založili v roce 1959 Rich DeVos a Jay Van Andel v americkém Michiganu, nabízí spotřebitelské zboží a obchodní příležitosti podpořené globálním zemědělským, výrobním a logistickým řetězcem s více než 900 vědci.
Kde by mělo probíhat podnikatelské vzdělávání:
Filip Moravec
Corporate Affairs Manager
Amway ČR
Lucie Melecká
Media Relations Manager
PEPR
Consulting
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.