(Kurzy.cz)
Finanční gramotnost - Reakce žáků předčila všechna očekávání
Ukončená školní kola 1. ročníku nové celostátní soutěže „Finanční gramotnost“ byla velkým překvapením. Do soutěže určené žákům základních a středních škol, kterou vyhlásilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s nestátní neziskovou společností FINANČNÍ GRAMOTNOST, o. p. s., se přihlásilo téměř 25.000 žáků.
Ve školních kolech, která probíhala na přelomu února a března (od 24. 2. do 10. 3) měřily své síly celkem 14.534 dívky (60%) a 9.695 chlapců (40%). Maximálního počtu bodů dosáhlo však pouze 668 žáků, což jsou 2,8% soutěžících. Oproti tomu se však v soutěži objevily také rarity – časově nejkratší test s plným počtem bodů byl soutěžícím zpracován a odeslán během 232 sekund. Výsledky školních kol tak prokázaly velké rozdíly ve znalostech žáků.
Nejaktivnějšími kraji, ve kterých se do soutěže zapojilo nejvíce škol jsou Moravskoslezský, Ústecký a na třetím místě Středočeský. Nejaktivnějšími kraji s největším množstvím soutěžících žáků byly kraje Moravskoslezský, Liberecký a Středočeský.
Odborníci se pozastavují nad geografickými „paradoxy“, které soutěž ukázala, protože právě Moravskoslezský a Liberecký kraj jsou místa s velkou nezaměstnaností a zásadními sociálními problémy s ní spojenými. Je tedy možné, že tamní pedagogové se ve školách více zaměřili na důkladnější znalosti žáků z oblasti finanční gramotnosti. Tyto by měly být chápány jako prevence před následnými možnými problémy v dospělosti (nezaměstnanost, předluženost, sociální vyčleněnost apod.)
Aktivita dětí a mládeže, které se do d o b r o v o l n é soutěže zapojili, ukazuje, že sami žáci mají zájem získat co nejvíce znalostí z oblasti sestavování rodinných rozpočtů, pochopení principu reklamy nabízející různé druhy finančních produktů, orientace ve finančních ústavech, jejich nabídkách, rozdílů mezi aktivy a pasivy apod. V řadě případů iniciovali účast školy v soutěži sami žáci.
Okresní kola soutěže probíhají mezi 22. až 31. březnem, otázky týkající se peněz, finančních ústavů, práv spotřebitele, domácích rozpočtů, finančních trhů a produktů jsou o něco náročnější a žáci tak musejí vynaložit větší úsilí na jejich správné zodpovězení. Stejně je postupováno v kolech krajských ve dnech od 12. do 22. dubna.
Do celorepublikových kol soutěže se tak dostanou žáci s nejlepšími znalostmi a vítěz obdrží titul „Mistr republiky ve finanční gramotnosti“. Celorepubliková kola pro dvě kategorie soutěžících se uskuteční v Kongresovém sále České národní banky ve dnech
Hlavním smyslem nově vzniklé soutěže bylo dostat pojem finanční gramotnosti mezi děti a mládež, dát jim prostor prověřit si ve škole dosud získané znalosti ve znalostním testu. Vysoká účast soutěžících měla vést k tomu, aby děti a mládež o problému diskutovaly nejen mezi sebou, ale také s dalšími kamarády, ve svých rodinách apod.
Organizátoři prostřednictvím soutěže nabídli také možnost pedagogům – bezplatně si změřit úroveň znalostí žáků a určit tak příští cestu vzdělávání v této oblasti v jednotlivých školách. Zároveň očekávali, že si žáci uvědomí důležitost znalostí z oblasti finanční problematiky pro jejich běžný život a orientaci v současné rychle se měnící společnosti.
Izabela Noveská
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz